Formula 1 - 2010 - Kanada: Kilpailu ja jälkipuinti

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Sivuhuomautuksena täytyy kisasta todeta, että oli aika viihdyttävä kuitenkin.
-Hamiltonille ansaittu voitto,
-Button liian iloinen Hamiltonin puolesta, hyödynsi tilaisuutensa hyvin,
-Alonsolla olisi kerrankin ollut voittovauhtiin riittävä kalusto. Omat virheet ja kierroksella ohitettavat kuitenkin söivät voiton. Tai sanotaanko niin, että Alonsoa loistavammin ajaneet kilpakumppanit nappasivat miehen päänahan nolohkosti Alonson, uuden puolijumalan kannalta,
-Vettel olisi ansainnut enemmän, yllättävän huono ensimmäisen stintin kovien renkaiden kestävyys, ruuhka ja lopulta vaihdelaatikkovika veivät mahdollisuuden parempaan. Ei ole Vettelillä ainakaan liikaa sitä tuuria ollut.
-Webberilta peruskaurasuoritus,
-Schumi näyttää vähän siltä, kuin 35-vuotias yrittäisi tanssia ala-asteen hipoissa uskottavasti. Eli jyrää puolivahingossa jokaisen lähelleen tulevan palasiksi loistavilla "muuveillaan",
-Kubica viihdytti mainiosti
 
Viimeksi muokattu:

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Mielestäni jos auto on takakontissa kiinni ja joutuu oikaisemaan niin sen pitäisi automaattisesti tarkoittaa sitä, että joutuu sijoituksen antamaan pois. :thumbdown Säännöille ja tuomareille.
Pistäisin yhden thumbdownin vielä ratasuunnittelulle. Tuommoiset shikaanit pitäisi suunnitella niin ettei oikomalla todellakaan hyödy mitään. Alkoi jo heti ensimmäisissä harjoituksissa kyrsimään kun porukka lasketteli sen huoletta suoraksi. Kunnon hyppyri tai hiekkakuoppa siihen että menee puol kierrosta renkaita putsaillessa tai varikolla etusiiven vaihdossa.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Iltalehden Leenastiina Simola jakoi Kanadan gp:stä leijonat ja lampaat.
Leijona meni Nicolle. Hieno nousu kuudenneksi, vaikka lähdössä tippui monta sijaa. Lisäksi tallitoveri jäi taakse.
Lammas meni Lotukselle. Heikillä ongelmia oli odotettua enemmän, eikä hän pystynyt ajamaan niin kovaa kuin olisi päässyt. Säädöt ei onnistuneet, kaikki renkaat kuluivat nopeasti, eikä mikään rengassarja toiminut. Heikki kävi seitsemäntenä, mutta lopputuloksissa oli vasta 16:s.
Schumille lätkäistiin vielä kaupanpäälle kolme lammasta. Kubican, Massan ja Liuzzin peippailuista ja lopputuloksena 11:s sija ei Leenastiinalta saanut kiitosta.

Toi Lotuksen tuomio hiukan ihmetyttää. Kaikillahan siellä oli ongelmia renkaitten kanssa ja ihan mukavasti se Heikkikin suhaili.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toi Lotuksen tuomio hiukan ihmetyttää. Kaikillahan siellä oli ongelmia renkaitten kanssa ja ihan mukavasti se Heikkikin suhaili.
Mutta kaikkien ei tarvinnut käydä varikolla kolmea kertaa. Muutoin olen samaa mieltä, parempiakin lampaita olisi löytynyt.
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Webberin taktiikka oli aika outo, eipä näyttänyt toimivan...
 

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
Vettelin asenne kusee herran omille jaloille.. Kolarointeja, mököttämistä ja uusi uhmaikä.
Sanon tähän vaan, että radalla ja radan ulkopuolella ammattikuljettajan päättelykyky ja ajatusmaailma poikkeaa ihan pikkusen tavallisten tallaajan mielipiteistä. Siksi näitä on ehkä mattimeikäläisen vaikea ymmärtää. Mielestäni mies tekee kaiken täysin oikein. "Take no prisoners."
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Webberin osalta uskon, että Red Bullilla olisi laskettu sen varaan, että McLarenit sekä Alonso joutuisivat käymään varikolla ihan kisan lopussa ja itse pystyttäisiin yhdellä stopilla menemään loppuun. Tämä siis siinä vaiheessa kun Webber ajoi kärjessä ja ero taakse alkoi hiljalleen supistua. Koska pehmeät renkaat olivat vielä käyttämättä, niiden kierrosmäärää haluttiin pienentää, joten pysyttiin radalla huonontuvillakin kumeilla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Webberin taktiikka oli aika outo, eipä näyttänyt toimivan...
Radiosta kuulin että Hamilton saavutti Webberiä ennen varikkostoppia. Mutta onnistuiko muihin tekemään kuitenkin eroa? Eli olisko aikaisemmalla stopilla jäänyt vaikkapa Rosberin taakse?
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Se, ettei mies johda sarjaa ylivoimaisesti johtuu vain kaluston hajoilusta, rikkoontuneista pohjalevyistä ja muista pikkuvioista. Jo pelkästään selvä ensimmäisen kisan voiton menetys vähensi 25 pojoa Sebulta, ja jakoi ne pisteet muille...
Totta, ja toiset 25 pojoa meni Australiassa kärkipaikalta muistaakseni jarrujen hajottua. Tässäkin taas nähdään kuinka paljon fykkösissä tuurillakin on oma suuri merkityksensä.
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Radiosta kuulin että Hamilton saavutti Webberiä ennen varikkostoppia. Mutta onnistuiko muihin tekemään kuitenkin eroa? Eli olisko aikaisemmalla stopilla jäänyt vaikkapa Rosberin taakse?
Mutta Webberhän oli todella hidas monta kierrosta ennen stoppia. Täytyy tarkistaa videolta. Mutta jos ois tullu aikaisemmin niin mitenköhän ois pehmeät renkaat kestäny lopussa?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pitää tähän pistää mainintaa kisasta.

Hienoin kauden kisa nähtiin ainakin kuivalla kelillä ajetuista kisoista. Kanada on yllätyksiä täynnä vaikka rata ei ehkä ihan Pohjois-Amerikan Monaco nyt ihan kuitenkaan ole kun profiili on mitä on, mutta tunnelman luojana se voisi käydä kuin Monacosta. Hamiltonille ansaittu voitto vaikkakin jälleen Red Bullin omien virheiden kustannuksella. Buttonilla olisi ollut voittomahdollisuus välillä, mutta ilmeisesti tiimi jälleen kerran rauhoitti tilanteen Lewisin eduksi. Alonsolla oli mahdollisuudet vaikka mihin, mutta jälleen kerran kävi taas että päästi mies huomion herpaantumaan ja homma meni huonosti.

Vettelin kisa meni pieleen vaihdelaatikkovian takia ja muutenkaan hyvästä ajosta huolimatta ei oikein mennyt tällä kertaa niin hyvin. Hauskinta ja samalla riskejä täynnä oli varikkokeskustelu jossa sanottiin vaihdeväliviasta ja siitä, että ei pidä ajatella ajavan nopeampaa... Webber taas oli pieni kisan pettymys, mutta siinä vaiheessa kun pysähdys tehtiin niin Musta Pekka oli jo kädessä eli ei ollut enää hyötyä miten olisi sen tehnyt. Loppukierrokset todistavat, että rengas ei kestänyt edes sitä aikaa minkä Webber oli varikkostopin jälkeen radalla.

Nico ajoi taas niin hyvin kuin autosta lähti ja ei voi mitään jos muut ovat vain edellä. Webberin kisa meni muutenkin jo pieleen vaihdelaatikon vaihdon takia. Kubica oli kyllä jälleen kisan Il Leone joka hyvin sopisi Ferrarille ajamaan ja siitä kohta lisää... Buemi ajoi Toro Rosson kisan ja tuli kuin puskista niinkuin vanhaan hyvään aikaan Leyton House tai Minardi ja johti yhden kierroksen kisaa ja mahdollisuus pitempään johtoon olisi ollut mahdollista, mutta hyvin epätodennäköistä. Liuzzin kisa pilattiin startin kolarilla ja Sutilin homma meni myös siihen. Pisteille kumpikin kuitenkin pääsi. Schumilla oli taas hienoa ajoa mutta kolarit ja kisailu äärirajoille asti herätti varmasti taas pahennusta... lopulta jäi ilman pisteitä. Alguersuarilla kilpailu myös meni ihan hyvin vaikka ei ihan niin hyvin kuin tallikaverilla. Hülkenbergilla ja Barrichellolla kilpailu ei ollut mikään hyvä ja Nicolla kolariherkkyys on todella korkea jälleen kerran. Ja sitten Massa.

Miksi ihmeessä Ferrari menee tekemään kaksivuotisen sopimuksen tuosta noin vain?:eek!: Mies ajoi kyllä tämän kisan niin penkin alle että... alun kolari pilasi kisan ja se taas teki ajosta mitä teki. Kolaroi myös Schumin kanssa ja muutenkin kisa oli epävarmaa vatkaamista lähes koko ajan. Kisaili Liuzzien ja Sutilien kanssa ja se ei kyllä hyvää tiedä tälle miehelle. Ferrarin pomona olisin korkeintaan päätynyt yhden vuoden sopimukseen ja olisin tehnyt kuten Enzo aikoinaan muuten jos kuskilla meni huonosti oli aikaa tietty määrä kisoja... Tulos tai ulos. Kisaa voi perustella kolareilla ja kyllä Massa on Ferrarille antanut paljon mutta tuulen suunnan on muututtava... Auto on kaunis kun se voittaa mutta eilen ei Maranellon orhi jauhanut kauraa muuta kuin pronssikannun verran Alonson tuon Santanderin Rahamiehen ansiosta ja Massan on alettava itsekin saada niskaote itsestään ja palattava ruotuun. Sen pituinen se.

Kovalainen ajoi kyllä kauden parasta kisaa Lotuksella ollen välillä jopa kuudentena. Hyvä Heikki! Hyvä Suomi!:alppu: unelma pisteistä on vielä kaukana, mutta tunnelin päässä on valoa ja sitä kohti Kuhan kannattaa pyrkiä. Petrov ajeli kuin Venäjän paikallisissa pikkuformulan kisoissa neuvostoaikoina ja kolareita ja varaslähtöjä piisaili. Kisasta ei jäänyt kerrottavaa paljoakaan. Chandhok toi taas auton maaliin monta kierrosta perässä ja Senna taasen keskeytti. Glock ajoi myös maaliin ja Trullin kisa oli taas ongelmien kanssa painimista ja de la Rosan kone paukahti ja Kobayashi keskeytti taas kolariin. Sauberille olisi ollut tuo paksun ja pitkän Cohiban paikka.:D

Kisasta pitää näin yleensä sanoa että renkaiden kuluminen oli ennätyskovaa... pehmeät renkaat eivät kestäneet paljoa mitään ja ensimmäisellä stintillä kovat renkaat kestivät Chandhokilla pisimpään eli 20 kierrosta. Tämä ei kuitenkaan selitä lopun hommaa siitä miksi Hamiltonilla tai muilla renkaat kestivät loppuun. Pinnoite syö rengasta joten ainoa järkevä selitys olisi voinut olla vain se, että tietyt autot kuluttavat rengasta vähemmän ja lisäksi joillakin autoilla bensaa olisi ollut muutenkin jo alun alkaen hieman vähemmän kuin toisilla. Lisäksi auton yleinen keveneminen olisi voinut selittää sen.

Renkaista sen verran, että tällä kertaa vaikkakin myöhemmin ne renkaat taas kesti loppuun asti niin on pakko myöntää, että nyt pesi vanhat D-renkaatkin Bridgestonen rieskanakit 100-0. Kovatkin renkaat olivat korkeintaan C-rengastasoa loppukestoltaan. Vanhan ajan B-seokset olisivat olleet tässä kisassa lähes pysähdyksen tarpeettomat renkaat... A-renkaat olisivat kestäneet maaliin asti. Yleisesti näyttää kuitenkin siltä, että uudet renkaat ainakin Barcelonassa ja Monacossa voittivat vanhat renkaat. Varikostopeista pisin kesti 20 sekuntia etusiiven vaihdon takia ja lyhin oikea pysähdys 4 sekuntia vaikka pari kertaa näytti taas 3,2 ja 3,8 sekuntia. Jälkimmäinen voisi ollakin oikea, mutta siinäkin taisi olla kello taas väärässä, mutta yleisesti stopit ovat nopeutuneet huomattavasti kaiken kaikkiaan. Seuraava kisa onkin sitten betonirännien kisa Valenciassa. Toivottavasti ei vain nukahdeta kun sen verta tylsä kisa on yleensä ollut.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Täytyy toivoa että Valenciassa renkaat olisivat yhtä kovilla kuin nyt.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Onko rankkaa? Relaa nyt vähän. Ihan hyvä kisa. kuskeilla riitti yritystä, ohituksia nähtiin ja sijoitusten puolustamista. :thumbup:
Välillä pitää vähän tuulettaa. :thumbup:

Kyllä sitä sijoitusta saa ja pitääkin puolustaa, mutta keljuttaa nämä radalta ulos puskemiset ja toisten tönimiset. Joku roti pitää olla kiilaamisessakin. Edellä mainitsemani kuljettajan tuntuvat pääsevän näistä sikailuistaa usein kuin koira veräjästä. Rengas rengasta vasten voi ajaa myös siististi ilman kepulikonsteja ja se jos jokin on kilpailua parhaimmillaan.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mua ihmetyttää suuresti, kuinka suurin osa kärkimiehistä pystyi ajamaan yli 40 kierroksen stintin kovemmilla kisan loppuun. Ja miksi Red Bull veti niin lyhyen stintin alkuun kovemmilla renkailla, kun kuitenkin kuljettajien kierrosajat olivat varsin kohtuullisia ennen stoppia. Vaikuttaako se radan parantuminen muka noin paljon renkaiden kulumiseen?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mua ihmetyttää suuresti, kuinka suurin osa kärkimiehistä pystyi ajamaan yli 40 kierroksen stintin kovemmilla kisan loppuun. Ja miksi Red Bull veti niin lyhyen stintin alkuun kovemmilla renkailla, kun kuitenkin kuljettajien kierrosajat olivat varsin kohtuullisia ennen stoppia. Vaikuttaako se radan parantuminen muka noin paljon renkaiden kulumiseen?
Itselläni kävi mielessä, että oliko käyttämättömiä settejä riittävästi jäljellä. Jos ykkösstintti vedettiin samalla kuin aika-ajon loppu (jossa niillä ajettiin kierroskaupalla)?
 

Racer

Well-known member
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
49
Mua ihmetyttää suuresti, kuinka suurin osa kärkimiehistä pystyi ajamaan yli 40 kierroksen stintin kovemmilla kisan loppuun. Ja miksi Red Bull veti niin lyhyen stintin alkuun kovemmilla renkailla, kun kuitenkin kuljettajien kierrosajat olivat varsin kohtuullisia ennen stoppia. Vaikuttaako se radan parantuminen muka noin paljon renkaiden kulumiseen?
Itselläni tuli tästä mieleen paljon pohdittuani sellainen seikka, että tallit saattoivat lyhyillä kahdella stintillä pelata sitä peliä ajatellen turva-auton mahdollista saapumista radalle. Nyt kun oltiin Kandassa niin kaikkihan odottivat SC:tä radalle jossain vaiheessa ja se ehkä näkyi rengastaktikoinnissa. Lisäksi renkaiden kulumista pelättiin niin, että kaverin käytyä vaihtamassa, tuntui täysin pakolliselta mennä itsekin. Olen itse sitä mieltä, että paremmalla kuorman jakamisella kahdelle viimeiselle stintille esim. Alonsolle ja Buttonille tarjottiin kisan voittoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kieltämättä tuo vaikuttaa järkevältä. Itselläkin mielessä kävi tuo homma, että osa kuljettajista käyttäytyivät siten, että menivät varikolle vain sen takia kun pelkäsivät renkaiden kulumista liikaa. Renkaat olisivat saattaneet kestää pidempäänkin, mutta pisimmillään renkaat kestivät vain noin 40 kierrosta vähän yli eli renkaat olivat korkeintaan C-rengastasoa eli varikkokäyntejä olisi nähty ainakin yksi tai kaksi. D-renkailla nähtiin aikanaan 3-4 stopin taktiikoita ja C-renkailla 1-2 pysähdyksen taktiikkaa. D-seokset eivät normitilanteessa olleet kovin hyvät Montrealin radalle liian nopean kulumisen takia. B ja A-renkailla oli niin, että yksi pysähdys B-seoksille ja A-seoksilla pystyi ajamaan maaliin asti ilman stoppia, mutta käytännössä renkaat vaihdettiin koska nekin kuluivat usein sen verta paljon, että se oli riski.

Tosiaankin nuo kisan aloituksen renkaat olivat varmaan aika-ajosta jääneitä joten se voisi selittää tilanteen. Mahdollista on myös se, että käyttämättömiä renkaita olisi jäänyt talteen. Tai sitten jos uskoisi näihin salaliittoteorioihin niin voisi sanoa, että alussa kuskit tekivät vain viihdearvoa parantaakseen niitä stoppeja varhaisessa vaiheessa ja muutoin oli taas sitä perusajoa, mutta tuohon teoriaan en kyllä usko.:eek: Vanhalla pinnoitteella olisin kyllä tuon voinut vielä niellä, mutta uusi pinnoite kyllä söi ennätysvauhtia takarenkaat todella huonoon kuntoon vaikka eturenkaat olivat vielä suhteellisen ajettavassa kunnossa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eiköhän tuo stoppien aikainen ajankohta johdu paljon myös siitä, että tuoreempiin renkaisiin vaihtamalla pystyy parantamaan stoppien jälkeistä ratasijoitusta. Tyhjällä radalla tietenkin olis optimaalista ottaa tasapitkät vedot suhteessa eri seosten kestävyyteen. Lyhyt, tai edes tasamittainen viimenen stintti ei ole houkutteleva, sillä menetetyt sijat joutuisi paikkaamaan ohittamalla.
 
Viimeksi muokattu:

Niwri

Banned
Liittynyt
18.6.2010
Viestit
13
Vitsi kun olis ollu kimi voittamassa, kellään ei olis ollu mahkuja. Vettelkin ajoi huonosti, kuin Kimi olisi ajanut hyvin!
 
Ylös