Kyllähän se sanasta ruohonleikkuri tulee het ekana mieleen oranssi Stiga.
Vähän outoa jos ruohonleikkurista tulee ekana mieleen rattikelkka. Mutta mikäs minä olen kekenään mielleyhtymiä tuomitsemaan.Rattikelkkahan siitä tulee mieleen.
Kyllähän se sanasta ruohonleikkuri tulee het ekana mieleen oranssi Stiga.
Vähän outoa jos ruohonleikkurista tulee ekana mieleen rattikelkka. Mutta mikäs minä olen kekenään mielleyhtymiä tuomitsemaan.Rattikelkkahan siitä tulee mieleen.
Mullakin oli joskus moinen.Rattikelkkahan siitä tulee mieleen.
Suurinpiirtein ovat kaikki ihan samannäköisiä. Noi ruohonleikkurit. Samaten silloin kun ylenevässä määrässä ensin siirryttiin itsepuskettavista itsevetäviin, ja lopulta tähän istumamalliin.tämän näköinen noin niinkuin suurinpiirtein:
Kerääjä löytyy myös tuosta laitteesta. :ahem:
Olis mielenkiintoinen kuulla väitteen perusteet.Melkoisia ympäristön vihollisia nämä vehkeet. Kuulemma tunnin ruohonleikkuu vastaa 200 kilsaa autollaajoa. Ainahan voi vaihtaa sähköiseen. Se onkin sitten eri asia että löytyykö työnnettävästä sähköleikkurista yhtä paljon asennetta kuin ajettavasta bensavehkeestä.
Noihan se menee, vanhemmillani on Jonseredin päältäajettava ihan hyvässä kunnossa muuten mut hieman irronnu osia kyläpiliksellä pilluralli ajelulla.Suurinpiirtein ovat kaikki ihan samannäköisiä. Noi ruohonleikkurit.
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/mtt/mtt/ajankohtaista/uutiset/2001/Tunnin%20ruohonleikkurilla-ajo%20vastaa%20200%20kilometri%E4%20autollaOlis mielenkiintoinen kuulla väitteen perusteet.
Tunnin ruohonleikkurilla-ajo vastaa 200 kilometriä autolla
Pienmoottorit ovat kokoaan pahempia saastuttajia
Harva kotipihaansa ruohonleikkurilla parturoiva tietää, että leikkuri saastuttaa tunnissa yhtä paljon kuin katalysaattoriauto 200 kilometrin ajon aikana. Moottorisahan yhden käyttötunnin hiilivetypäästömäärä vastaa peräti 900 kilometrin ajon aiheuttamia päästöjä. Vastaavasti tunnin huristelu moottorikelkalla saastuttaa saman verran kuin 10 000 kilometrin ajo katalysaattoriautolla. Ison perämoottorin käyttötunti merkitsee jopa yli 20 000 kilometrin ajon aiheuttamia päästöjä. Usein pienmoottorin käyttäjä joutuu hengittämään pakokaasupilvessä, joka sisältää ihmisen terveyttä vaarantavia hiilivetyjä ja hiukkasia.
Suomessa on noin 1,6 miljoonaa siirrettävää tai käsikäyttöistä bensiinillä toimivaa pienmoottorilaitetta joko ammatti-, harraste- tai kotitalouskäytössä. Pienmoottoreiden aiheuttamat häkäpäästöt ovat noin 1,25-kertaiset ja hiilivetypäästöt samansuuruiset kuin paketti-, linja- ja kuorma-autojen vastaavat päästöt yhteensä. Pientyökoneet kuluttavat polttoainetta Suomessa noin 39 miljoonaa litraa vuodessa ja niiden yhteenlasketut pakokaasujen hiilivetypäästöt ovat noin 7 700 tonnia, häkäpäästöt 36 000 ja typpioksidipäästöt 100 tonnia vuodessa.
Pienmoottoreiden aiheuttamien päästöjen suuruus johtuu moottoreiden alkeellisesta tekniikasta. Kuluttajat vaativat halpoja, keveitä ja helppokäyttöisiä koneita, jolloin laitevalmistajat tyytyvät vanhoihin ratkaisuihin. Esimerkiksi nelitahtisten ruohonleikkurimoottoreiden tekniikka on samalla tasolla kuin 1930-luvun autoissa. Pienmoottorilaitteiden varustaminen katalysaattoreilla vähentäisi hiilivetypäästöjä neljänneksellä ja typpioksidipäästöjä 10-20 prosentilla. Samalla laitteiden hinta kuitenkin kohoaisi huomattavasti.
On ne kovia lukuja. Lentäminen on pientä pienmoottorivehkeiden käyttöön verrattuna.
Hieman olen pettynyt puolipöhkön hankintaan. Ruohonleikkuri on asia, jossa olisi jo aika siirtyä pois haisevista ja pärinäsaastetta tuottavista polttomoottorivehkeistä uusien hankintojen myötä. Sähköleikkureita saa jo akkukäyttöisinäkin.
Äänestäisin Bosch, jos se olisi vaihtoehto.
:edit: Vastaleikatun ruohon tuoksu on jees, mutta vain ilman bensankäryä. En kaipaa sitä kun vaatteet haisee bensalla ja ruoholle.