Formula 1 - 2010 - Valencia: Kilpailu ja jälkipuinti

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Eikö olisi parempi systeemi, jos varikolla olisi jokin nuoseva & laskeva puomi noiden punavalojen sijaan?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jos joku sattuu tässä lähiaikoina käymään rinnakkaistodellisuudessa missä Ferrari ja varsinkin Alonso hyötyivät tuosta turva-autotilanteesta, niin kertokaa toki mikä oli punaisten reaktio tilanteeseen, että oliko tämä koko kisa täysi skandaali?
Käväisin, just tulin takaisin. Siellä oli myös Vettel voittanut, mutta Alonsolla ja Massalla kävi säkä ton turva-auton ja taktiikoiden kanssa ja olivat toinen ja kolmas. Alonso ylisti tiimiään ja taktiikkaa, kehui myös että ajoi huikean kisan ja että autoa on selvästi onnistuttu kehittämään paremmaksi, suurilta osin hänen ansiostaan (ei maininnut tarkemmin kuinka monta kymmenystä vauhdista oli hänen ansiotaan, ilmeisesti vaatimattomuuttaan).

Kysyttäessä kuinka paljon turva-auto auttoi hänen kisaansa, hän totesi vain lyhyesti että "olihan se ihan kiva mutta tuskin sillä suuri merkitys oli, tää on reisinkiä hei." Ferrarin tiimi ylisti kuskejaan ja auton parantunutta vauhtia, ja olivat sitä mieltä että "hieno kisa oli ja mahtavaa kilpa-ajoa. Fanit varmasti nauttivat."
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
5 sekunnin rangaistus on hölmö.
Ensinnäkin se on lähes sama juttu ottaa rangaistus tai noudattaa sääntöjä.
Tuosta ei voi tulla käytäntöä.

Kisan jälkeiseen rangaistukseen ymmärrän, koska en itse tiedä onko tuomaristolla mahdollisuus tallien telemetriaan kisan aikana. Jos on, voinee päätöksen tehdä kisan aikana.

Kisan aikana rangaistus drive trough kuten normaalisti, ja kisan jälkeen 20 sekuntia kuten normaalisti.
Nyt annettu 5 sekuntia on täysin tyhmä.

Tosin, rike oli tiettyjen kuljettajien kenties pakko ottaa, joten rangaistus sinällään on kohdillaan, mutta jatkossa näin ei saisi käydä.
Kuljettajilla pitäisi olla useampi mutka aikaa hidastaa vauhtiaa, eikä juuri varikon portilla jolloin ei tiedä takana tulevan reaktioista vaikka kenteis tämänkin pitäisi karvan hidastaa..
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Ihan tässä riemulla odottaa huomista lehdistökatsausta, saattaa olla melkoisia näkemyseroja maiden kesken. Etenkin AS saattaa tykittää kunnolla. Mutta saattaa olla, että he eivät muista mainita, kuinka Alonso laski Kamuin ohi lopussa...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
En ymmärrä mihin 5 sekunnin aikarangaistus oikein perustuu. Toivottavasti asiaan saadaan selvyys.
Muistaakseni edellisissä rangaistusjupakoissa taisi olla maininta, että jossain FIAn sääntöjen lisäosan syövereissä on maininta, että kisan tuomarit voivat myös keksiä oman rangaistuksen noiden tässäkin threadissä mainittujen lisäksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kisan jälkeiseen rangaistukseen ymmärrän, koska en itse tiedä onko tuomaristolla mahdollisuus tallien telemetriaan kisan aikana. Jos on, voinee päätöksen tehdä kisan aikana.
Ei ole mitään mahdollisuuksia tutkia kisan aikana, koska eihän tuomareista kukaan muu kuin korkeintaan ex-kuski ymmärrä niiden käppyröiden päälle mitään. Ja tässä tapauksessa oli 9 kuskista kyse. Tietysti kierrosajan he näkevät ja olisivat kylmästi voineet lätkäistä drive-throughn suoraan kyselemättä lainkaan olosuhteita. Ei välttämättä kovin oikeutettua sekään.
Tosin, rike oli tiettyjen kuljettajien kenties pakko ottaa, joten rangaistus sinällään on kohdillaan, mutta jatkossa näin ei saisi käydä.
Kuljettajilla pitäisi olla useampi mutka aikaa hidastaa vauhtiaa, eikä juuri varikon portilla jolloin ei tiedä takana tulevan reaktioista vaikka kenteis tämänkin pitäisi karvan hidastaa..
Olen olettanut, että se SC:n aiheuttama aikarajoitus on suhteessa siihen missä kohtaa rataa on. Kummallista, jos edellytys on sellainen, että joissain tapauksissa pitäisi yhtäkkiä hidastaa täysin mateluvauhtiin. Se ei ainakaan ole ollut säännön tarkoitus. Että sikäli pidän tätä epästandardia rangaistusta kohtuullisena. 20 sek. penalty olisi ollut täysin kohtuuton rikkeestä, jota kuski ei voi käytännössä välttää.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kohtuullinen rangaistus,mutta ei FIA voi noi vain muuttaa rangaistuksia tilanteen mukaan.Se on joko 20 tai 30 sekunttia....PISTE!
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Paljonkas näistä 1km/h ylinopeuksissa säästetään varikkosuoran matkalla? Eikö samalla logiikalla läpiajorangaistus ole liian kova rike moisesta?
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ei ole mitään mahdollisuuksia tutkia kisan aikana, koska eihän tuomareista kukaan muu kuin korkeintaan ex-kuski ymmärrä niiden käppyröiden päälle mitään. Ja tässä tapauksessa oli 9 kuskista kyse. Tietysti kierrosajan he näkevät ja olisivat kylmästi voineet lätkäistä drive-throughn suoraan kyselemättä lainkaan olosuhteita. Ei välttämättä kovin oikeutettua sekään.

Olen olettanut, että se SC:n aiheuttama aikarajoitus on suhteessa siihen missä kohtaa rataa on. Kummallista, jos edellytys on sellainen, että joissain tapauksissa pitäisi yhtäkkiä hidastaa täysin mateluvauhtiin. Se ei ainakaan ole ollut säännön tarkoitus. Että sikäli pidän tätä epästandardia rangaistusta kohtuullisena. 20 sek. penalty olisi ollut täysin kohtuuton rikkeestä, jota kuski ei voi käytännössä välttää.
Joo olen täysin samaa mieltä. Verrokkina siitä miten saatetaan hölmöillä jos vain hutkitaan eikä tutkita on tämän päiväinen Englanti-Saksa peli. Maali se oli, ja tärkeässä paikassa. Monessa muussa urheilussa on helppo antaa antaa rangaistukset, mutta formula ykkösissä on kovin monta liikkuvaa osaa. Tämä päätös oli varmasti tuomaristolta sellainen urheilullinen tavoite, ja kannatan sitä. Kärki säilyi, eikä kukaan rynnännyt mistään sijalta 10 palkinnoille siksi että lauma kuskeja tiputettaisiin hännille - eikö se vasta katastrofi olisikin?

Minusta aina tulee toimia tilanteen mukaan - liian paljon tässä maailmassa on teurastamista. Mitä enemmän playstation henkeen tämä urheilu menee, sitä enemmän vastaavia tilanteita alkaa tulla. Jos nyt saataisiin säilymään tämä urheilumuoto siinä Häkkisen "Ja eikun hanaa" -mentaliteetissa, niin uskon että kaikki olisivat enemmän kuin tyytyväisiä. Katsojat, ja ehkä lopulta Ferrarikin.

Tämä kalapaliikki siis vain osoittaa sen, että nykyinen(kin) turva-autosääntö on huono. Kenties tulee aika unohtaa koko turva-auto. Kaikkien autoista vain tehot Charlie Whiteningin napin painalluksella 10 %:iin heti kun tulee ison keltaisen paikka.

EDIT: Ja mikä se 20 sec on, eikö ainakin jossakin välissä, ellei jopa aina, ole ollut 25 sec?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sanopa muuta.

FIA F1 Sporting regulations:
16.3 The stewards may impose any one of three penalties on any driver involved in an Incident:
a) A drive-through penalty. The driver must enter the pit lane and re-join the race without stopping;
b) A ten second time penalty. The driver must enter the pit lane, stop at his pit for at least ten seconds and then re-join the race.
c) a drop of any number of grid positions at the driver's next Event.
However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or after the end of a race, Article 16.4b) below will not apply and 20 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned in the case of a) above and 30 seconds in the case of b).

Eli suomeksi: Jos rangaistus tulee kisan jälkeen, on se arvoltaan joko 20 tai 30 sekuntia. :nope:
International Sporting Code antaa tuomaristolle mahdollisuuden lätkäistä parhaaksi näkemänsä rangaistuksen, eikä F1-sääntöjen rangaistusvaihtoehdoissa ole pakko pysyä.

Tämä rangaistus on ihan OK, sitä vastoin tuomariston päätöksenteon hitaus on edelleen ihan käsittämätöntä. Luulisi Singaporesta 2008 ja Rosbergin varikkorangaistuksesta opitun jotain, vaan kun ei. Täysin päivänselvien tapausten tulkintaan ei voi mennä kymmeniä minuutteja.
 
Viimeksi muokattu:

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
International Sporting Code antaa tuomaristolle mahdollisuuden lätkäistä parhaaksi näkemänsä rangaistuksen, eikä F1-sääntöjen rangaistusvaihtoehdoissa ole pakko pysyä.
Tämä selvä. Vähän sääli, ettei Schumille Monacossa annettu viisisekuntista - joku muistaakseni vetosi juuri siihen, ettei moista ole "rangaistuslistassa".
 

Lucas``

Member
Liittynyt
26.6.2010
Viestit
6
Joo omat mietteet kisasta...
Päällimmäisenä mielessä et Valencian kisaksi oli todella viihdyttävä ja sitten Webberin kolari.

Omasta mielestä Hamiltonin rangaistus ei ollut tarpeeksi suuri, olisi pitäny olla Stop&Go 10 sekuntia.
Vettelin kisa oli tämä kuitenkin kokonaan. Jokaisella kierroksella kärjessä :thumbup:

Barrichellolta positiivinen kisa ja Kobayashilta.

MM-Sarja on nyt kuitenkin todella jännässä tilanteessa. Tasaista on, mestariksi voi päästä nyt Hamilton, Button, Vettel, Alonso tai Webber! Massaan en jaksa uskoa.

Massan suoritukset tällä kaudella ovat olleet todella huonoja! Ja vielä ferrari meni antamaan jatkosopimuksen brassikuskille.
Ferrari näyttää tekevän nykyään kaikki asiat päinvastoin kuin pitäisi : / KIMI BACK!
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
International Sporting Code antaa tuomaristolle mahdollisuuden lätkäistä parhaaksi näkemänsä rangaistuksen, eikä F1-sääntöjen rangaistusvaihtoehdoissa ole pakko pysyä.

Tämä rangaistus on ihan OK, sitä vastoin tuomariston päätöksenteon hitaus on edelleen ihan käsittämätöntä. Luulisi Singaporesta 2008 ja Rosbergin varikkorangaistuksesta opitun jotain, vaan kun ei. Täysin päivänselvien tapausten tulkintaan ei voi mennä kymmeniä minuutteja.
Nyt kun vilkaisin ko. koodistoa, en löytänyt moista pykälää. Muistatko miten se menee?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Taisi olla kuitenkin viihdyttävin kisa mitä Valenciassa on nähty. Kovasti alkaa nyt näyttämään RB vs. McLaren välienselvittelyltä tämän vuoden mm-taisto. Alonso siinä nyt jotenkin vielä roikkuu, mutta epäonni turva-auton kanssa tuli vähän pahaa paikkaan.

Onhan tuo nyt ihan törkeää, että turva-auto lätkäistään radalle keskelle joukkoa, jolloin pari kärkikuskia pääsee ajamaan miljoonaa kun muut köröttelevät SC:n perässä. Sitten ne keskikastin kaverit, jotka ehtivät/älysivät käydä varikolla jo edellisellä kierroksella, ajavat SC:n kiinni. Sinänsä ymmärrän ihan täysin Alonson turhautumisen. Molempien Ferrarien kisat menivät siinä pilalle.

Plussaa&miinusta:
+ Petrovin ja Williamsien nopeus
+ Sauberin taktiikka ja Kobayashin hienot otteet
- Mursut taas ihan hukassa.
- tuomariston hitaus ja turva-auton radalletulo
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Villi veikkaus, jotta liittyy siihen, jottei normistopeilla enää tankata ja rangaistus suhteessa yhtä iso?
Öö... eihän se nyt drive-throughn kestoon mitenkään vaikuta saako normistopilla tankata. :eek: Drive-throughn kestoon vaikuttaa korkeintaan sallitun varikkonopeuden muutos.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Öö... eihän se nyt drive-throughn kestoon mitenkään vaikuta saako normistopilla tankata. :eek: Drive-throughn kestoon vaikuttaa korkeintaan sallitun varikkonopeuden muutos.
No pentele... Niinhän se olikin. Eikun mie vaan aattelin, jotta olisi vertautunut stopngo-rangaistukseen.
 
Ylös