Formula 1 - 2010 - Valencia: Kilpailu ja jälkipuinti

drowsyn

New member
Liittynyt
16.3.2010
Viestit
2
Paha tuosta on ketään syyttää. Webber on tottunut ajelemaan kärkivauhtia, joten noiden uusien tallien jarrutuspaikkoihin ei oikein osaa varautua. Varmaan oletus oli, ettei Heikki paljoa aiemmin jarruta kuin joku Toro Rosso tai vastaava, mutta näinpä ei nyt käynyt. Näitä sattuu kun toinen auto on 4 sekuntia hitaampi ja yrittää taistella ohitustilanteessa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Paha tuosta on ketään syyttää. Webber on tottunut ajelemaan kärkivauhtia, joten noiden uusien tallien jarrutuspaikkoihin ei oikein osaa varautua. Varmaan oletus oli, ettei Heikki paljoa aiemmin jarruta kuin joku Toro Rosso tai vastaava, mutta näinpä ei nyt käynyt. Näitä sattuu kun toinen auto on 4 sekuntia hitaampi ja yrittää taistella ohitustilanteessa.
Ero on ensiskin noin 2,5s RedBullin ja Lotuksen välillä Valenciassa. Webberin pitäisi tietää hitaammilla autoilla ajaneena, ettei niillä pysty jarruttamaan myöhään. Toisekseen, miksi olla jarrutuspaikan läheisyydessä perässä, jos mahdollisuus ohittaa?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
No, jos näin on, niin hyvä. Otetaan sitten takaisin se 30 vuotta.

Mutta, mutta. Tämän säännön alla on siis käyty kisoja vuoden 2009 alusta lähtien? Se tekee noin about 25 kisaa, eikö? Se puolestaan tekee noin 15 SC tilannetta arviolta? Luultavasti enemmänkin. Yhtään rangaistusta edes yhdelle kuskille ei ole tullut tähän asti noiden "noin 14:ta" SC aikana ajetusta kierroksesta ja nyt yhtäkkiä puolet kisassa mukana olleista kuskeista ovat tutkinnan alla... WTF? Ei vaikuta ihan normaalille touhulle, enemmänkin haiskahtaa: "Täytyy saada Alonso ja Ferrari mukaan peliin että mielenkiinto säilyy"- tyyppiselle jutulle.
Eikös noita tullut viime vuoden Suzukassa myös?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Ero on ensiskin noin 2,5s RedBullin ja Lotuksen välillä Valenciassa. Webberin pitäisi tietää hitaammilla autoilla ajaneena, ettei niillä pysty jarruttamaan myöhään. Toisekseen, miksi olla jarrutuspaikan läheisyydessä perässä, jos mahdollisuus ohittaa?
Vähän se Markki liian pitkään arpoi, kummalta puolelta mennä. Karkea virhe vaan. Voi olla että Heikkikin hyvissä ajoin alkoi nostella kaasua ja nyt vaan kävi näin :)
 

drowsyn

New member
Liittynyt
16.3.2010
Viestit
2
Ero on ensiskin noin 2,5s RedBullin ja Lotuksen välillä Valenciassa. Webberin pitäisi tietää hitaammilla autoilla ajaneena, ettei niillä pysty jarruttamaan myöhään. Toisekseen, miksi olla jarrutuspaikan läheisyydessä perässä, jos mahdollisuus ohittaa?
Optimointia. Jälkeenpäin on aina helppo sanoa että vähemmälläkin olisi päässyt ohi, mutta aito kisailija optimoi kyllä viimeiseen asti kisan aikana. Kyllähän Webber tietää että hitaampi auto tulee jarruttamaan aiemmin, mutta sitä on paha lähteä arvioimaan kun on koko kauden ajanut nopeampien seassa. Virhearviointi, ei siinä sen suurempaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Optimointia. Jälkeenpäin on aina helppo sanoa että vähemmälläkin olisi päässyt ohi, mutta aito kisailija optimoi kyllä viimeiseen asti kisan aikana. Kyllähän Webber tietää että hitaampi auto tulee jarruttamaan aiemmin, mutta sitä on paha lähteä arvioimaan kun on koko kauden ajanut nopeampien seassa. Virhearviointi, ei siinä sen suurempaa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/06/1149255

Webber laittaa syytä Heikin piikkiin. Ehkä penalti Markille tekis hyvää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Webberin syy jos jonkun, mutta tämän hetken Lotus kannattaisi vain pyrkiä tuomaan ilman läheltäpiti-tilanteita ruutulipulle kun ei vauhti vielä riitä muille.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Ehkä Heikki puolusteli hieman turhan agressiivisesti paikkaansa. Webber olisi jokatapauksessa mennyt ohi heiman myöhemmin. Mutta kisatilannehan tuo oli, joten ihan suosiollakaan ei ollut mitään syytä antautua.
Webberin pitäisi jo tässä vaiheessa uraansa tietää, ettei Lotuksen tasoisella autolla jätetä jarrutuksia niin myöhään, kuin esimerkiksi RB:llä. Siinä mielessä Heikin aikaisen jarrutuksen ei olisi missään nimessä pitänyt tulla yllätyksenä. Tuohon olisi pitänyt osata varautua.

Luojan kiitos tästäkin selvittiin säikäyksellä, vaikka ehdin kyllä jo säikähtää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Webberin pitäisi jo tässä vaiheessa uraansa tietää, ettei Lotuksen tasoisella autolla jätetä jarrutuksia niin myöhään, kuin esimerkiksi RB:llä. Siinä mielessä Heikin aikaisen jarrutuksen ei olisi missään nimessä pitänyt tulla yllätyksenä. Tuohon olisi pitänyt osata varautua.
Jos Webberin arvio 80 metriä ed. kierroksen jarrupaikkaansa aiemmin hidastamaan alkaneesta Lotuksesta pitää paikkansa, en ihmettele että tuli jo yllätyksenä. Niin isoa eroa ei autoilla kuitenkaan ole.
 

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
Jos Webberin arvio 80 metriä ed. kierroksen jarrupaikkaansa aiemmin hidastamaan alkaneesta Lotuksesta pitää paikkansa, en ihmettele että tuli jo yllätyksenä. Niin isoa eroa ei autoilla kuitenkaan ole.
Heikki jarrutti hieman ennen 100m lätkää, joten edellisellä kierroksella Heikki on jarruttanut 20m ennen mutkaa?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Heikki jarrutti hieman ennen 100m lätkää, joten edellisellä kierroksella Heikki on jarruttanut 20m ennen mutkaa?
Jep, katsoin videon niin jarrupaikka on liki tuota kohtaa kun keltainen kanttari alkaa. Sikäli Webberin 80m arvio on täysin väärä. Liekö sitten nähnyt (tai ollut näkemättä) hassuja Lotuksen takasiiven alta, ja oikealta puolelta rataa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Öö, siis eiköhän Webber tarkoittanut että Kovalainen jarrutti 80m aiemmin kuin hän itse (Webber) aiemmalla kierroksella.
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Niin tuon videon perusteella Heikki jarrutti n.110-120m ennen mutkaa.. Tuosta helpolla laskutoimituksella laskemme Webberin jarrupaikan olevan 30-40m ennen mutkaa.
Eli paskapuhetta tuo 80m höpötys.. Kengurulta vain jäi yksi metritaulu näkemättä, eikä valmistautunut mutkaan ajoissa.
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
"Katso kenguru loikkaa mies on löytänyt sen!
Katso kenguru loikkaa miestä kyydittäen"
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Eikö kukaan ole vielä keksinyt, että Red Bull antaa siivet!?:D Mitä se Webber oikein rutisee!:thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta, mutta. Tämän säännön alla on siis käyty kisoja vuoden 2009 alusta lähtien? Se tekee noin about 25 kisaa, eikö? Se puolestaan tekee noin 15 SC tilannetta arviolta? Luultavasti enemmänkin. Yhtään rangaistusta edes yhdelle kuskille ei ole tullut tähän asti noiden "noin 14:ta" SC aikana ajetusta kierroksesta ja nyt yhtäkkiä puolet kisassa mukana olleista kuskeista ovat tutkinnan alla... WTF? Ei vaikuta ihan normaalille touhulle, enemmänkin haiskahtaa: "Täytyy saada Alonso ja Ferrari mukaan peliin että mielenkiinto säilyy"- tyyppiselle jutulle.
No poikkeukselliseksi minäkin sitä kutsuin. Joku, joka on lueskellut Race Controlin ilmoituksia FIA:n sivuilta tarkemmin saa kertoa onko noita paljonkin tutkittu aikaisemmin. Veikkaan, että jonkun kerran on. (Suzukassa annettiin grid penalteja aika-ajon aikana keltaisilla hurjastelusta, eli ei liity Safety Cariin.)

Joka tapauksessa poikkeuksellinen sattuma tai jokin Safety Carin käyttöönotossa tapahtunut kömmähdys on paljon todennäköisempi selitys kuin mikään salaliittoteoria.
 

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
Kamui Kobayashi oli kiistatta kilpailun hahmo, mies nousee turva-auton siivittämänä kolmanneksi, ajelee lähes maaliin asti käymättä varikolla ja kun lopulta siellä käy ohittaa ennen maalia Alonson ja Buemin ja näistä jälkimmäisen viimeisessä mutkassa. Erinomainen suoritus ja Kobayashin loppukierrokset olivat katsojillekin viihdettä koko rahan edestä.

Päivän floppi olikin sitten Mercedes GP, totaalinen ryssintä siellä suunnalla. Nuorempi Rosberg floppaa jo lähdossä, sitten molemmista autoista loppuvat jarrut parin hassun kierroksen jälkeen ja kokonaisuuden kruunaa Wanhan Kengäntekijän lähes "nerokkuutta" hipovat varikkotaktiikat. Liekkö Wanhalla Suutarilla ollut henkilökohtaiset näppinsä mukana taktiikan laadinnassa, sen verran tämänkertainen master plan muistutti Ferrarin esitystä taannoin eräässä kilpailussa jossa arvon Kerpenin Koulumestari istui Maranellon Korskean Orhin varikkomuurilla...

Päivän huumoripläjäys saatiin sitten Fernando Alonsolta, miehen itkut radioon ovat aina yhtä hupaisia. Tällä kertaa varikkomuuriltahan hipui Oviedon Ohjukselle joka sympatiaa, on se niin väärin kun radan ainoaa oikeamielistä soturia sorretaan...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jahas, Ferrarilta taas perussetit luvassa kun löysät on housuissa:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/84854

"Skandaali! Katastrofi! Häpeällistä! Kaikki fanit ja varikkomiehistö ovat samaa mieltä, Euroopan Grand Prix oli skandaali. F1 menettää jälleen uskottavuutensa tällaisen jaskatun kisan vuoksi!"

Onpa kumma, kun itse en vastaaviin kommentteihin ole törmännyt ennen kuin Ferrari niistä "kertoi". Miten ihmeessä Hamiltonin sijoitus voi olla noin katastrofi koko lajille? Ainakin yhtä tallia näköjään riepoo kuitenkin ihan kunnolla.
 
Ylös