Formula 1 - 2010 - Valencia: Kilpailu ja jälkipuinti

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Onneksi katsoin Valencian kisailut niin lauantaina kuin sunnuntainakin, vaikka paljon muutakin oli tarjolla. Ei lähellekään niin puuduttavaa mitä odotin, ei siellä toki ohituksilla vieläkään mässäilty, mutta kaikenlaista tapahtumaa oli kumminkin ja rata-alue on vuosi vuodelta tullut paremman näköiseksi.

- Vettel palasi oikeutetusti vihdoin voittokantaan. Ok, on tehnyt itsekin virheitä, mutta kärsinyt myös käsittämättömän paljon enemmän erinäisistä vioista autossa kuin Webber, joka on tupeltanut ihan itse pisteitä ja podiumeja sinne sun tänne. Valencian GP Webberiltä kauden huonoin esitys, mikä on kyllä melko hyvä suoritus sinänsä. Kamalia kisoja kuitenkin löytyy jo ennestäänkin tältä kaudelta muutamia. Aussilla olisi ollut kaikki työkalut käsissään hoitaa Red Bullin tähtenä molemmat mestaruudet kotiin tällä kaudella, mutta ei kelvannut niin ei. Nyt Vettel ja Hamilton painavat ainakin edelle, kummallinen alkukausi ollut sikäli, että joka ikinen tiimi ja kuski tuntuvat sähläävän viikosta toiseen. Button&McLaren yhdistelmä taitaa olla selvästi virheettömin, mikä selittääkin Buttonin kovat pisteet pitkälti. Monella tavalla voi menestyä.

- Kobayashi oli varsinainen yllättäjä. Joitain hyviä aika-ajoja onkin jo nähty, mutta kisoissa ei tällaisia suorituksia ole näkynyt. Lopun upeat ohitukset kruunasivat kilpailun, joka oli muutoinkin erinomainen.

- Ferrari kuskeineen vaeltaa yössä. Ei toimi, ei tule onnistumisia. Sanattomaksi vetää Team Latinon touhuilut. Ei tämä poppoo saisi kutsua itseään Scuderia Ferrariksi. :nope:

- Lotuksella murheellinen juhlakilpailu. Heikki tuntuu sentään tekevän hyvää työtä, joten sikäli toivo paremmasta vielä elää. Vauhti on Lotuksella parantunut ihan hyvää tahtia, luotettavuus valitettavasti ei. Ensi kausi on mielenkiintoinen ja tärkeä niin Heikille kuin Lotuksellekin.

- Williams nosti päätään. Mukavaa, että keskikastin tallit onnistuvat joillain radoilla, jokainen vuorollaan rikkomaan kärkitallien rintamaa, kärkitallit kuskeineen toki edesauttavat tätä kiitettävästi.
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Euroopan GP:n lehdistökatsaus: "Skandaalimaista toimintaa"


Espanjalais- ja italialaislehdistö oli raivoissaan tuomariston toiminnasta Valencian radalla ajetussa Euroopan GP:ssä.

Lehtiä sapetti se, miten vähällä turva-auton ohittanut McLaren-kuski Lewis Hamilton pääsi rikkeestään. Tilanteessa Hamiltonin takana ajaneet Ferrari-kuskit Fernando Alonso ja Felipe Massa jäivät suosiolla turva-auton taakse ja putosivat varikkokäyntiensä jälkeen kauas kärkitaistelusta, kun taas Hamilton ajoi saamastaan rangaistuksesta huolimatta toiseksi.

- Hamilton toiseksi FIA:n avulla, AS-urheilulehti otsikoi.

- Lewis Hamilton - viimeisen viiden vuoden aikana eniten sääntöjä rikkonut kuljettaja - pääsi taas kuin koira veräjästä Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whitingin skandaalimaisella avustuksella.

- Whitingilla kesti 15 kierrosta rangaista englantilaista turva-auton ohittamisesta. Siinä ajassa hän ehti hankkia riittävän marginaalin rangaistuksen kärsimiseen. Turva-auto pilasi Fernando Alonson kisan ja vei häneltä todennäköisen kakkossijan, AS katsoi.

Valenciassa ilmestyvät Levante ja Las Provincias olivat samoilla linjoilla.

- Turva-auto pilasi Fernando Alonson loistavan kilpailun. Tuomaristo auttoi jälleen Hamiltonia rankaisemalla häntä vasta siinä vaiheessa, kun rangaistuksella ei ollut mitään merkitystä, kirjoitti Levante.

- Manipuloitu kilpailu: tuomari tuomitsi viattoman, julisti Las Provincias.

- Hamilton korkkasi samppanjapullon palkintopallilla, vaikka teki sääntöjenvastaisen ohituksen. FIA:n englantilainen suosikkipoika pääsi taas pälkähästä. Britti ohitti turva-auton, mitä ei saa tehdä missään tilanteessa. Se on kuin ajaisi ilman turvavöitä ja puhuisi kännykkään poliisiauton ajaessa viereisellä kaistalla. Siitä kuuluu tulla sakko, joka ei unohdu ihan heti. Hamilton kärsi tuomionsa läpiajorangaistuksena, joka annettiin puoli tuntia rikkeen ajan. FIA antoi englantilaisen tehdä riittävän suuren eron kolmantena ajaneeseen kuljettajaan, jotta hän ei menettäisi sijoitustaan rangaistuksen takia.
"Ferrari lyötiin tuomarien päätöksellä"

Italialaisen Il Giornalen mukaan "Ferrari lyötiin tuomarien päätöksellä". Alonso sai milanolaislehdeltä arvosanaksi täyden kympin.

- Hän sijoittui kahdeksanneksi, vaikka olisi ansainnut voiton tai kakkossijan. Nopea, aggressiivinen, noudattaa sääntöjä. Mitä tähän voi lisätä?

Massan kahdeksikkoa lehti perusteli seuraavasti:

- 11:s. Olisi ansainnut kakkos- tai kolmossijan, koska hän oli hieman hitaampi kuin Alonso ja hieman vähemmän aggressiivisempi, mutta noudatti yhtä lailla sääntöjä. Mitä tähän voi lisätä?

Hamiltonin kilpailu katsottiin seiskan arvoiseksi.

- Kun radalla tapahtuu rike tai jotakin muuta kyseenalaista, yhdeksän kertaa kymmenestä kyseessä on hän. Joskus hän jää kiinni, yleensä ei.

FIA:n tuomariston sekä 15:nneksi jääneen Michael Schumacherin Il Giornale jätti kokonaan ilman arvosanaa. Entinen FIA-pomo Max Mosley sen sijaan sai todistukseensa kympin palkinnoksi siitä, että Red Bull -kuski Mark Webber selvisi hurjasta onnettomuudestaan ilman vammoja.

- Sadomasokismia yksityiselämässä, mutta ei radalla. F1-autojen kestävyys on entisen FIA-pomon ajaman turvallisuusajattelun ansiota.

Myös tv-kanava Mediasetin verkkosivuilla tuomariston toiminta haukuttiin luokattomaksi: arvosana 0.

- Sana kaaos kuvaa tilannetta parhaiten, eikä valitettavasti ensimmäistä kertaa. Turva-auton tulo radalle kesti tolkuttoman kauan ja kilpailunjohdolla kesti 16 kierrosta rangaistuksen langettamiseen Hamiltonille. Lisäksi he päättivät antaa yhdeksälle muulle kuljettajalle rangaistuksen kilpailun jälkeen. Kolme tuntia myöhemmin kaikille annettiin viiden (ihan oikeasti, viiden) sekunnin rangaistus.

Alonso sai Mediasetin papereissa arvosanakseen seiskan.

- Hän antautui hieman liian helposti Kobayashille, mutta turhauttavan kilpailun takia se ei vaikuta arvosanaan.

Roomalaisen Il Tempon mukaan Valencian tapahtumat uhkaavat formula ykkösten uskottavuutta.

- Ei voida puhua urheilusta, kun tv-katsojat kaikkialla maailmassa näkevät turva-auton ja kilpailunjohdon kokonaan vääristämän kilpailun.

Alonson suoritukseen Il Tempo suhtautui monia kilpailijoitaan kriittisemmin: arvosanaksi viitonen.

- Normaalissa kilpailussa hän olisi luultavasti ollut toinen. Tuplamestari ei kuitenkaan voi viettää kilpailua Sutilin ja Buemin perävaloissa eikä päästä Kobayashia ohitseen ensimmäisellä yrityksellä.

Il Tempon mielestä Ferrari on jo ulkona sekä kuljettajien että valmistajien mestaruustaistosta, eikä se ole pelkästään Valencian tuomariston syytä.

- Uudistettu F10-auto ei loistanut ja kuljettajat tekivät edelleen virheitä. On turha edes sanoa, että Maranellossa odotettiin enemmän kaksinkertaiselta maailmanmestarilta.
"Alonso repi vanhat haavat auki"

Myös brittimediassa nostettiin esiin Alonson katkerat kommentit Hamiltonin ajosta.

- Lewis Hamilton sotkettiin mukaan kilpailutulosten järjestelyyn, kun Fernando Alonso käynnisti uudelleen heidän välisen riitansa, kirjoitti The Sun.

- Fernando Alonso repi auki vanhat haavat Lewis Hamiltonin lisätessä MM-johtoaan, totesi The Guardian.

Mark Webberin ilmalentoa The Guardian kuvaili yhdeksi viime vuosien vaarallisimmista F1-onnettomuuksista.

- Oli ihme, että australialainen selvisi onnettomuudesta pienillä mustelmilla.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/06/1149567
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
"Turva-auto pilasi Fernando Alonson kisan ja vei häneltä todennäköisen kakkossijan, AS katsoi."

Epsanjaiset siis sitä mieltä, että Alonso olisi ohittanut Hamiltonin ajamalla ja noussut toiseksi ilman turva-autoa.. Ehkä joo, mutta vähän epäilen:p
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos on italialaiset ansainneet pääministerinsä niin kuin sananlasku sanoo - niin ovatko ansainneet tälläistä lehdistöä. Espanjalaisilla asiat vielä huonommin. Taitaa jopa Venäjällä olla totuudenmukaisempaa (f1)uutisointia.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Tuo yllä oli se kohta mikä Ferrarilla otti päähän ja tämän seuraus. Jos Whiting ja seitsemän pientä puolisokeaa kääpiötä eivät olisi tuhertaneet sen ilmiselvän tilanteen päätöksen kanssa niin pitkään kuin tuhersivat, olisi Hamilton ollut suunnilleen samoilla sijoituksilla missä Alonsokin. Nyt Hämis sai ajaa kisassa hyvällä sijoituksella ilman kenenkään hidastamista 20-25 min nopeita kierroksia etumatkaa itselleen siinä missä Lonso joutui tuhertamaan jonon jatkona hitaasti edessä olevien hidastamana.
Hamilton oli myös todella epäonnekas kun jäi vaan parista metristä kiinni, ettei se ehtinyt SC:n edelle. Vetteliä ei varmaan olisi saanut ajamalla haastettua, mutta ehkä painostettua tekniseen vikaan. RB ei näytä kestävän ellei saa rauhassa kruisailla. :rolleyes:

Ennakkoon kauden tylsin kisa oli ihan katsottava. :alppu:
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Hämiksen seikkailuista

Hamilton oli myös todella epäonnekas kun jäi vaan parista metristä kiinni, ettei se ehtinyt SC:n edelle. Vetteliä ei varmaan olisi saanut ajamalla haastettua, mutta ehkä painostettua tekniseen vikaan. RB ei näytä kestävän ellei saa rauhassa kruisailla. :rolleyes:

Ennakkoon kauden tylsin kisa oli ihan katsottava. :alppu:
Eipä se ihan epäonnestakaan ollut kiinni, riskin otti ja hävisi.

Olikohan Hämiksen pakko laittaa pääsuoralla jokin 0-asetus seokselle päälle kun himmasi niin pirusti siinä turva-autoa tavoittaessaan vai oliko siinä vain Hämiksen omaa päättämättömyyttä? Kekä tietää saa kertoa?
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Eipä se ihan epäonnestakaan ollut kiinni, riskin otti ja hävisi.
Mun mielestä Hamilton otti riskin ja voitti aika reilusti. Jos olisi ajanut sääntöjen mukaan, olisi ollut Alonson edessä ja ajanut maaliin monta sijaa taaempana. Nyt otti riskin rikkomalla sääntöjä, ja tuomariston avulla piti kakkossijansa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ferraria pitäisi varmaan muistuttaa eräästä toisesta hyvin pitkään mietitystä ja myöhään annetusta drive-throughsta, jonka avulla Ferrariikuski voitti kisan varikkosuoralla. :D

-Edit- Tai ehkä juuri siksi valittavat, kun on tuo manipulointi ennestään tuttua hommaa heille. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nyt kun katselen uusintaa, niin tuli mieleen, että tekikö Lewis virheen jarruttaessaan siinä Safety Carin rinnalla? Sehän johti siihen, että hän oli SC:n takana, kun autot ohittivat varikkotien jälkeisen SC-linjan. Jos olisi reippaasti vain mennyt ohi ennen SC-linjaa, niin olisiko rangaistusta tullutkaan?
Kattelin samaa ja minusta teki. Hami vaan otti sit haastattelussa Matti Vanhasen linjan toteamalla "nyt juuri en muista mitä siinä tapahtui"...

Ei se varmaan ollut Hamiltonin tai tallinkaan vika. Sattui pahaan kohtaan, mutta toisaalta jos Alonso tiesi, että auton taakse pitää jäädä niin miksi ei Hamilton sitä tiennyt?

Ja toisaalta Alonson olis kans kannattanu vaan painaa siitä ohi ja ottaa rangaistus, olis ollut varmaan ainakin kolmas kisassa.... Jotta niin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
GP.comissa on aika hyvä selvitys koko SC-sekoilusta.

There was no problem with the timing of the Safety Car deployment or the fact that it did not pick up race leader Vettel – it can be called for at any time -- and in that respect, Ferrari was merely unfortunate. Race director Whiting had actually called for the Safety Car as soon as Webber was airborne and before his car had actually come to a stop.
[...]
The delay in penalising Hamilton was because Whiting and the stewards wanted to be absolutely sure that a penalty was justified.
[...]
The FIA also pointed out that the speeding penalties for cars during their pit stop laps under the Safety Car were relatively lenient because many of them were doing 180mph plus within a couple of hundred metres of the Safety Car line when the car was deployed and could do little about it. They may have broken the letter of the law but not its spirit.


Voisi sanoa että homma hoitui niin kuin pitikin.
No kaukana siitä kyllä. Muiden osalta en oikein edes tiedä mikä oli rikkeen suuruus, mutta kerta Hamiltonin virhe oli selvä niin olis sen rangaistuksen nyt voinu antaa heti.
The delay in penalising Hamilton was because Whiting and the stewards wanted to be absolutely sure that a penalty was justified.
Ja just, no nyt se oli sit vissiin ansaittu, mutta turha. Eli siis?
Formula 1 sai taas hienoa mainosta...ja sit vielä arvotaan kisan jälkeen muita sijoituksia. Juuri näin, juuri näin! :thumbfh:
 

turuvelo

New member
Liittynyt
28.6.2010
Viestit
3
Sijainti
täällä
Nyt kun katselen uusintaa, niin tuli mieleen, että tekikö Lewis virheen jarruttaessaan siinä Safety Carin rinnalla? Sehän johti siihen, että hän oli SC:n takana, kun autot ohittivat varikkotien jälkeisen SC-linjan. Jos olisi reippaasti vain mennyt ohi ennen SC-linjaa, niin olisiko rangaistusta tullutkaan?
Juuri näin se minunkin mielestäni meni. Kerkesin tuonne Fernando -> ihmisnahjus toikkiin tuota kommentoimaan, kun en tätä ollut lukenut :dunno:

Mutta mielestäni näytti hyvinkin selkeästi siltä, että Hamilton tulee suoraa, näkee että turva-auto tuli varikolta, jarruttaa selkeästi jäädäkseen perään, tajuaa (tai kerrotaan?) että ei olekaan yli turva-auto linjasta ja kiihdyttää uudestaan ja missaa linjan muutamalla metrillä turva-autoon nähden. Eli millään muotoa törkeänä / tahallisena rikkeenä tätä ei voi pitää, koska Hamilton osoitti omalta osaltaan (ainakin normaalin ajokäytökseensä verrattuna :wink:) riittävää / suurta varovaisuutta jo ennen tuota tilannetta. Hauskinta tuossa on Fernandon itku että hän oli metrin päässä... Eihän se päässyt metrin päähän huomattavasti hitaampia autojakaan tuolle kohtaa!

Tuo Webberin itsetuhoisuus on kyllä pikkuhiljaa tulossa yhdeksi kestohuvitukseksi itselläni. Minardin aikoinaan ja vielä vähän sen jälkeenkin pidin kaveria jonkin asteisena sankarina. Mutta arvostus on viimeisten 3-4 kauden aikana laskenut kuin lehmän häntä. Ja on se vaan kumma kun sille sattuu ja tapahtuu näitä osumia jotka johtavat vähintään yhden osapuolen keskeytykseen. Ja vaikka toinen osapuoli olikin kotimaista edustusta, niin ei tuosta niitistä voi kyllä syytä hakea kuin tupla-voltista itsestään. Vai onko Webber jo sitä mieltä, että hänelle linjan vaihto on sallittu jos hän on edellä, sivulla tai takana, mutta jos joku muu edellään vaihtaa linjaa on se vaarallista.
Täytyy nyt vain toivoa ettei se telo ketään tuolla torppailullaan :nope:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Italialaisen Il Giornalen mukaan "Ferrari lyötiin tuomarien päätöksellä". Alonso sai milanolaislehdeltä arvosanaksi täyden kympin.

- Hän sijoittui kahdeksanneksi, vaikka olisi ansainnut voiton tai kakkossijan. Nopea, aggressiivinen, noudattaa sääntöjä. Mitä tähän voi lisätä?

Mtv3
Valikoiva muisti on kyllä hieno asia. Sääntörikkomuksista ei sitten pahemmin kirjoitella.
 

klaatu

Member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
17
On se hienoa olla lehtimies. Voi kirjoitella mitä tahansa räikeästi puolueellista paskaa ja idioottit toistavat sen kuorossa.

Ja oikein turva-auto pilasi Alonson kisan. Kai ne romut olisi voinut jättää radalle, jos vaikka Alonso olisi ajanut niihin tyyliin Brasilia 2003.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ja oikein turva-auto pilasi Alonson kisan. Kai ne romut olisi voinut jättää radalle, jos vaikka Alonso olisi ajanut niihin tyyliin Brasilia 2003.
Ei tässä romujen jättämisestä ole kysymys.

Kysysmys on siitä, että Hamilton ja Alonso ajoivat peräkkäin. Hamilton rikkoi turva-auton tullessa sääntäjä->palkkiona rikkeestä sai pitää sijoituksensa. Alonso noudatti samassa tilanteessa sääntöjä-> "palkkiona" menetti lukuisia sijoja.

En ole mikään Alonsofani, mutta eihän tuo reilulta kuulosta oli noiden kahden kuskin housuissa tuossa tilanteessa sitten ketkä tahansa kuskit.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Ei tässä romujen jättämisestä ole kysymys.

Kysysmys on siitä, että Hamilton ja Alonso ajoivat peräkkäin. Hamilton rikkoi turva-auton tullessa sääntäjä->palkkiona rikkeestä sai pitää sijoituksensa. Alonso noudatti samassa tilanteessa sääntöjä-> "palkkiona" menetti lukuisia sijoja.

En ole mikään Alonsofani, mutta eihän tuo reilulta kuulosta oli noiden kahden kuskin housuissa tuossa tilanteessa sitten ketkä tahansa kuskit.
Olen samaa mieltä. Tai tämä oli mielipiteeni aluksi, mutta sitten lähinnä italialainen media, ferrari, espanjalainen media ovat käyttäytyneet niin lapsellisesti että sympatiani ovat jo siirtyneet pois punaisesta tiimistä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Alan Permane Renaultilta sanoo näin mm. Kubican rangaistukseen johtaneesta tilanteesta.

When the Safety Car came out, it was just before Robert’s braking point for the final corner, which is just before the Safety Car line. His reaction time from the Safety Car lights coming on to braking was about 1.2 seconds and he then entered the pit lane. It’s difficult to see how he could have avoided this penalty because he couldn’t have braked any sooner and he reacted as quickly as he could. Unfortunately, Vitaly came in too quickly and we accept the penalty for him, but it’s hard to understand Robert’s penalty
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ja just, no nyt se oli sit vissiin ansaittu, mutta turha. Eli siis?
Formula 1 sai taas hienoa mainosta...ja sit vielä arvotaan kisan jälkeen muita sijoituksia. Juuri näin, juuri näin! :thumbfh:
Juuh..hieman huvittavaa:
-Hamiltonilla kaksi varoitusta alla turva-autosääntöjen rikkomisesta ja muutenkin rikkoo kyseisiä sääntöjä jotakuinkin joka kerta kun turva-auto on radalla
-Hamilton tahalteen rikkoo turva-autosääntöä tässä kisassa saadakseen kilpailullista hyötyä.


...ja nuo tampiot epäilevät, että läpiajo-rangaistus saattaisi olla liian rankka? Kyllähän tuota tiettyjen kuskien suosimista on tapahtunut aina, mutta harvemmin sentään näin selkeästi ja törkeästi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei tässä romujen jättämisestä ole kysymys.

Kysysmys on siitä, että Hamilton ja Alonso ajoivat peräkkäin. Hamilton rikkoi turva-auton tullessa sääntäjä->palkkiona rikkeestä sai pitää sijoituksensa. Alonso noudatti samassa tilanteessa sääntöjä-> "palkkiona" menetti lukuisia sijoja.

En ole mikään Alonsofani, mutta eihän tuo reilulta kuulosta oli noiden kahden kuskin housuissa tuossa tilanteessa sitten ketkä tahansa kuskit.
Näinhän siinä kävi. Eikä siinä mitään, aina se turva-auto jotain satuttaa ei sille oikein voi mitään, ellei sijoituksia aleta jäädyttään sitten samalla hetkellä.

Ainoa virhe tapahtu siinä, että kuinka voi kestää tutkia Hamiltonin turva-autorikettä puolisen tuntia? Jos se rangaistus olisi tullut heti niin ok, kukaan ei olis russuttanut. Olishan se ollut pirun ankara sanktio turva-auton perässä tai hetki sen jälkeen, mutta jos se on sääntö niin sen pitää olla sääntö.

Nythän molempien Ferrareiden olis vaan kannattanu paineilla turva-autosta ohi. Rangaistus olis tullut puolen tunnin päästä ja punaset olis palannu radalle johonkin Buttonin hujakoille, Alonso varmaan Koban perään. Tai toisaalta olisivat ajaneet Hamin kanssa kilpaa niin olisivat ehtineet repiä enemmän eroa Kobaan ennen kuin rangaistuksesta edes puhuttiin... :thumbdown :thumbfh:

Eli siihenkö jatkossa pitää kuskien tähdätä, että mennään kerran turva-auton ohi jos vaan yhtään tilaisuutta on?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Turva-auton käyttäminen kun on selkeästi ylivoimaisen vaikeaa FIAn porukalle tai kenelle sitten onkin, FIA sielä jonon päässä lopulta kuitenkin seisoo. Miten se voi olla niin hankalaa?

Aina puhutaan, että SC koitettiin ajattaa letkan kärkeen. Kovin harvoin tämä vaan onnistuu. Miksi näin? Eikö se SC nyt voi odottaa lähtösuoralla sitä johtoautoa? Tarviiko mennä radalle pyöriin ja sekottaan tilannetta?

Varsinkin nykyisin, kun autoille annetaan minimi ajat kierroksen kiertämiseen, mihin sitä SC:tä tarvitaan radalla pyörimässä ja johtoautoa etsimässä? SC tilanteessahan nimenomaan pitäis antaa kaikkien ajaa se kierros tai vajaa sellainen sillä minimiajalla ja sit kerätä nippu kasaan. Porukka olis kerrasta jonossa ja ongelmia ei olis. Ratakin saatais nopeemmin puhtaaks, kun ne selkeästi radiottomat ratavirkailijat uskaltais ehkä mennä radalle hommiin edes hetkeks.

On se vaan niin vaikeeta! Taas pitää täälä amatöörin osata hommat paremmin. :D
 
Ylös