Tour de France 2010

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9349
Alkaa näyttää vahvasti siltä, että Tour on enää kahden kauppa: Schleck vs. Contador. Näissä asemissa mennään varmaankin Pyreneille, vaikka huomenna onkin keskivaikea etappi. Perjantaina myöskin ihan mukava etappi ja mielenkiintoinen loppu Menden lentokentälle. Viitisen kilometriä ennen maalia kolmen kilometrin pituinen nousu jyrkkyydeltään 10 prosenttia.

Luulisin kuitenkin irtiottajien vievän noiden etappien voitot. Huomenna on myös Ranskan kansallispäivä, joten halu voittaa juuri tuo etappi on tavallista suurempi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Olipahan upea etappi. Kunnon kilpailua eikä pelkkää katselua. Andy keulille mutta Contador ei suinkaan ole luovuttamassa. Evansin paukut tais loppua?

Wir sind Schleck!
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Huomenna on myös Ranskan kansallispäivä, joten halu voittaa juuri tuo etappi on tavallista suurempi.
Ranskan kansallispäivän kunniaksi päätettiin sitten antaa peeärrää Ranskan matkailulle. Nimittäin kiinnostavaa etapissa oli lähinnä maisemat. Pyöräilijöitä olis tarvinnu kuvata lainkaan. Toki ymmärsihän verkkaisen tahdin, kun eilinen oli poikkeuksellisen rankka päivä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9349
Wegelius ei lähtenyt enää tämänpäiväiselle etapille, on ollut sen verran sairaana.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9349
Cavendishille kolmas etappivoitto, mutta HTC:lle myös huonoja uutisia, kun viimeinen vetomies Renshaw heitettiin kisasta ulos puskettuaan Julian Deania.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Cavendishille kolmas etappivoitto, mutta HTC:lle myös huonoja uutisia, kun viimeinen vetomies Renshaw heitettiin kisasta ulos puskettuaan Julian Deania.
Oli ihan aiheesta mielestäni tuo rangaistus. Sen lisäksi että pukkasi Deania päällään, niin esti myös aika voimakkaasti Farraria kiilaamalla eteen.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Yks juttu: ilmeisesti keulilla ajaminen (ns. "vetäminen) kuluttaa jopa kaksinumeroisen prosenttimäärän enemmän energiaa kuin samaa vauhtia "peesaaminen"?

Miksi kukaan suostuu vetämään kilpailussa joka on noin pitkä?! Varsinkaan alussa? Vaikka oisit kuinka huono kirissä (ja siten mielummin pidät jengillä korkeaa keskinopeutta) niin luulisi silti tuon jäniksenä toimimisen aiheuttavan niin paljon huonommat asemat, ettei kannata uhrautua hetkeksikään..
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Yks juttu: ilmeisesti keulilla ajaminen (ns. "vetäminen) kuluttaa jopa kaksinumeroisen prosenttimäärän enemmän energiaa kuin samaa vauhtia "peesaaminen"?

Miksi kukaan suostuu vetämään kilpailussa joka on noin pitkä?! Varsinkaan alussa? Vaikka oisit kuinka huono kirissä (ja siten mielummin pidät jengillä korkeaa keskinopeutta) niin luulisi silti tuon jäniksenä toimimisen aiheuttavan niin paljon huonommat asemat, ettei kannata uhrautua hetkeksikään..
Tähän vastaus on yksinkertainen. Ammattipyöräilyssä siksi, koska kyseessä on joukkueurheilu, ja uhrautumiset tehdään joukkueen edun vuoksi.. Siellä on yleensä aina jokin taktiikka taustalla syynä sille miksi vedetään..

Yleensä jos esim. vedetään irtiottoporukkaa kiinni, niin vetäjänä toimii se tai ne joukkueet, jotka eniten haluavat saavuttaa irtioton.
Sitten taas jos pääjoukko on kärjessä, niin vedon taustalla voi olla esim. tarve hajoittaa pääjoukko useampaan osaan. Siinä voidaan yrittää tiputtaa kirimiehet pääjoukosta tai sitten joku varteenotettava kilpakumppani kokonaiskisassa.

Amatöörien pyöräilyssä vedot yleensä jaetaan koko porukan kesken tasaisella systeemillä, kun joukkuepelejä ei ole. Kuitenkin tällöinkin vedon periaatteet on samat, eli saavuttaa joku tavoite. Harrastepyöräilyssä kuitenkin harvoin kukaan uhrautuu (paitsi ehkä tietämättömyyttään) ja yhden ajajan tekemä veto ovat kestoltaan hyvin lyhyiltä.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9349
Palkintosummat on tapana jakaa tallin kesken. Etappivoiton arvo on 8000 euroa, ja se siis jaettuna yhdeksään osaan, kun tallissa on yhdeksän ajajaa. En sitten tiedä, miten keskeyttäneitä kohdellaan. Eli jos Cavendish voittaa vielä yhden, kun tallilla on kahdeksan ajajaa jäljellä, niin jaetaanko sitten vain näiden kahdeksan kesken.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Palkintosummat on tapana jakaa tallin kesken. Etappivoiton arvo on 8000 euroa, ja se siis jaettuna yhdeksään osaan, kun tallissa on yhdeksän ajajaa. En sitten tiedä, miten keskeyttäneitä kohdellaan. Eli jos Cavendish voittaa vielä yhden, kun tallilla on kahdeksan ajajaa jäljellä, niin jaetaanko sitten vain näiden kahdeksan kesken.
Näin on, ja siksi noita 'apukuskejakin' löytyy.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Moottoriurheilussa aina välillä kirotaan tallimääräyksiä ja pidetään niitä epäurheilijamaisina. Pyöräilyssä ne ovat ihan luonnollinen osa lajia. On ihan normaalia, ettei kaikki kuskit aja kokonaiskilpailun voitosta vaan ajavat voittoa kapteenille.

Tähän vastaus on yksinkertainen. Ammattipyöräilyssä siksi, koska kyseessä on joukkueurheilu, ja uhrautumiset tehdään joukkueen edun vuoksi.. Siellä on yleensä aina jokin taktiikka taustalla syynä sille miksi vedetään..

Yleensä jos esim. vedetään irtiottoporukkaa kiinni, niin vetäjänä toimii se tai ne joukkueet, jotka eniten haluavat saavuttaa irtioton.
Sitten taas jos pääjoukko on kärjessä, niin vedon taustalla voi olla esim. tarve hajoittaa pääjoukko useampaan osaan. Siinä voidaan yrittää tiputtaa kirimiehet pääjoukosta tai sitten joku varteenotettava kilpakumppani kokonaiskisassa.

Amatöörien pyöräilyssä vedot yleensä jaetaan koko porukan kesken tasaisella systeemillä, kun joukkuepelejä ei ole. Kuitenkin tällöinkin vedon periaatteet on samat, eli saavuttaa joku tavoite. Harrastepyöräilyssä kuitenkin harvoin kukaan uhrautuu (paitsi ehkä tietämättömyyttään) ja yhden ajajan tekemä veto ovat kestoltaan hyvin lyhyiltä.
Tuohon vois vielä lisätä pääjoukon jarruttamisen. Kun joku talli haluaa, ettei hatkaa saada kiinni, koska siellä on heidän miehensä, niin sillloin talli ryhmittäytyy pääjoukon kärkeen ja hoitaa kaikki vetovuorot mahdollisimman hitaasti.

Kun Jacques tuolla jalkapallotoikissa puhui fair play:stä niin kyllähän sitä pyöräilyssäkin on. Esimerkiksi irtiotossa on tapana, että kaikki vetävät vuorollaan. Jos pääjoukossa tapahtuu kolari, on yleinen kusitauon paikka tai osa porukasta joutuu odottamaan rautatien tasoristeyksessä, niin on tapana, ettei muu porukka yritä hyötyä siitä jne.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9349
Jens Voigt esitti aikanaan Girossa hienoa fairplay-henkeä. Hän oli irtiotossa "valvojana", eli ei tehnyt töitä, koska hänen tallikaverinsa Basso johti kisaa. Taktiikan tarkoituksenahan oli se, että Voigt olisi vielä auttamassa, jos kärkinimet ajaisivat porukan kiinni esimerkiksi viimeisessä nousussa. No, näin ei käynyt, vaan lopulta ryhmä oli kaventunut kahteen mieheen, Garate veti ja Voigt peesasi. Muutama sata metriä ennen maalia Voigt tuli rinnalle, antoi taputukset selkään ja antoi Garaten viedä etapin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Juu pyöräily on herrasmiesten laji. Senpä takia tuo eilinen puskeminen oli todella törkeä teko, vaikka onhan noissa joukkokireissä aika tavallista erilaiset nojaamiset ja kiilaamiset.

Oon tainnu viimeks 2002 seurata Touria, vieläkös siellä on tapana juoda kuohuviiniä viimeisen etapin aikana? Sellaisen muistan joskus nähneeni, että jostain huoltoautosta on pikarit kuskeille annettu ja siinä ajon lomassa sitten yhdet juotu. Missähän kisassa se oli joskus, kun ajettiin jonkun kuskin kotikylän läpi niin hän sai tutusta pizzeriasta ison pizzan ja jakeli siivuja ajokumppaneilleen.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Oon tainnu viimeks 2002 seurata Touria, vieläkös siellä on tapana juoda kuohuviiniä viimeisen etapin aikana?
On, viimeinen etappi on täyttä "perseilyä" ennen kuin saavutaan itse Champs-Elyseelle.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18479
Juuri päättyneen etapin voiton otti Espanjalainen J Rodriguez Oliver jolle se oli uran ensimmäinen etappi voitto.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Jäi tämänpäiväinen etappi katsomatta, kun piti lähteä elämäni ensimmäistä kertaa ratapyöräilyä katsomaan, kun Selin on tapahtumaa koko viikon lähetyksissä mainostanut. On kyllä hieno laji ja täytyy mennä toistekin. Pääsylippujakaan eivät myyneet. En ole koskaan ennen edes käynyt tuollaisella velodromilla. Mielenkiintoisen näköinen paikka.

Ajelivat ensin keiriä sitten linja-ajoa. Ne oli molemmat viihdyttävää taktikointia, mutta viimeisenä lajina ollut pisteajo oli floppi. Tasoero oli niin suuri, että lopussa harva kuski oli enää samalla kierroksella. Koko porukka tuntui olevan ihan pihalla missä kärki menee ja kenelle niitä pisteitä annetaan. Olis vaan pitänyt jo alkukierrosten jälkeen heivata hitaammat pois radalta.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Moottoriurheilussa aina välillä kirotaan tallimääräyksiä ja pidetään niitä epäurheilijamaisina. Pyöräilyssä ne ovat ihan luonnollinen osa lajia. On ihan normaalia, ettei kaikki kuskit aja kokonaiskilpailun voitosta vaan ajavat voittoa kapteenille.
Kuten sanoin: pyöräily on enemmän joukkueurheilua. Toisaalta asian voisi ymmärtää myös niin että apuajajat ovat tiimin henkilökuntaa, kuten formula ykkösissä mekaanikot.

Ei noita lajeja voi keskenään verrata..

Tuohon vois vielä lisätä pääjoukon jarruttamisen. Kun joku talli haluaa, ettei hatkaa saada kiinni, koska siellä on heidän miehensä, niin sillloin talli ryhmittäytyy pääjoukon kärkeen ja hoitaa kaikki vetovuorot mahdollisimman hitaasti.

Kun Jacques tuolla jalkapallotoikissa puhui fair play:stä niin kyllähän sitä pyöräilyssäkin on. Esimerkiksi irtiotossa on tapana, että kaikki vetävät vuorollaan. Jos pääjoukossa tapahtuu kolari, on yleinen kusitauon paikka tai osa porukasta joutuu odottamaan rautatien tasoristeyksessä, niin on tapana, ettei muu porukka yritä hyötyä siitä jne.
Tottakai sitä aitoa fair playtä löytyy varmaan joka lajista. jalkapallotoikissa puhuin vain siitä turhasta hypetyksestä, jota jalkapallossa siihen fair play -henkeen on asetettu. Siis tarkoittaen sitä että oikeasti se fair play ei kuitenkaan ihan toimi loppuun asti, joten miksi hehkuttaa ylenpalttisesti..

Pyöräilyssä mitään hehkutusta ei ole. Mahdolliset fair play teot syntyvät ihan itsestään (tai kirjoittamattomien sääntöjen kautta). Ei jaeta mitään turhia fair play -titteleitä sille joukkueelle joka odottaa pisimpään kusitauolla tai jonka ajajat tekevät vähiten rikkeitä. :D
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Pyöräilyssä mitään hehkutusta ei ole. Mahdolliset fair play teot syntyvät ihan itsestään (tai kirjoittamattomien sääntöjen kautta
Jeps. Ja uljaimmat sitten jäävätkin lähtemättömästi mieleen, esim:
-Vueltassa 1995 Dietz saa uransa etappivoiton Jalabertin kunnioittaessa mieletöntä irtiottoa
-2003 Marseilleen tullessa Piil ja Sacchi kättelevät toisensa ja lähtevät kiritaistoon etappivoitosta
-Armstrongin ja Ullrichin kaksintaistelut olivat kovia ja kuluttavia mutta kaikissa tilanteissa näkyi vahva ainoan todellisen vastustajan kunnioitus
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Melkoista peliä pelasivat Schlek ja Contador, muut olisivat voineet kyllä hyödyntää paremminkin tuon. Kyttääköhän Andy vain Contadorin huonoa päivää vai luottaako muka omiin aika-ajokykyihinsä niin paljoa, että 30s riittää eroksi?
 
Ylös