Keskinopeusvalvonta

Onko keskinopeuden automaattivalvonta mielestäsi ok?

  • On on!

    Äänet: 22 41,5%
  • Ei ole.

    Äänet: 20 37,7%
  • On varauksin (seli, seli)

    Äänet: 6 11,3%
  • Ei ole varauksin (seli, seli)

    Äänet: 2 3,8%
  • EOS

    Äänet: 3 5,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    53

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Lisäksi esim. rekan tai pakettiauton perässä ajaessa näkemäalue on sen verran lyhyt, että kyltti saattaa näkyä sekunnin-pari ennenkuin on jo ajanut ohi.
Mikähän pakko sitä on ajaa niin lähellä, ettei ehdi näkemään liikennemerkkejä? :rolleyes:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Ja jeesustelijat iskevät jälleen..
Eääh, usein sitä joku idiootti ajaa 0,3-alle sekunti kumminkin perässä ilman turvaväliä.
Itse pidän tavallisesti 1,5-2 sekkaa. Sekin on vähemmän kuin "kuuluisi" autokouluoppien mukaan mutta ehtii jo reagoida paljon paremmin äkkihidastuksiin.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ja jeesustelijat iskevät jälleen..
En vaan tajua, miten se voi olla liikennevalvonnan vika, että ajaja itse ei ole kyennyt havaitsemaan liikennemerkkejä. Joo, tekevälle sattuu kyllä vahinkoja, mutta paha tuosta on itseään selittää ulos. "No kun tuo rekka tuossa..."
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eääh, usein sitä joku idiootti ajaa 0,3-alle sekunti kumminkin perässä ilman turvaväliä.
Itse pidän tavallisesti 1,5-2 sekkaa. Sekin on vähemmän kuin "kuuluisi" autokouluoppien mukaan mutta ehtii jo reagoida paljon paremmin äkkihidastuksiin.
Noin lähellä ei tule ajettua kuin hetkellisesti jossain jarrutustilanteessa ja ohitukseen lähdettäessä. Ja ohitukseen lähdettäessä linja haetaan tietysti jo kauempaa rinnalle, ei mitään viime hetken imuapuja F1 tyyliin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Noin lähellä ei tule ajettua kuin hetkellisesti jossain jarrutustilanteessa ja ohitukseen lähdettäessä. Ja ohitukseen lähdettäessä linja haetaan tietysti jo kauempaa rinnalle, ei mitään viime hetken imuapuja F1 tyyliin.
Olisikin noin mutta ihan useampaan kertaan on joku roikkunut noin lähellä pidempään että peilistä näkee kuskin pärstänkin. Nopeus vaikkapa 80. Sitten menen taas hiljempaa mahdollisen äkkijarrutustarpeen takia ettei peräänajo tapahdu niin kovasta vauhdista.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kuulostaa hankalalta. Helpommalla pääsee, kun pyrkii aina ajamaan sallittua nopeutta niin ei tartte kameroita kytätä.
Kyllähän tuo rajoitus +10 nopeus yleensä on aivan riittävä nopeuskatto, varsinkin päiväsaikaan sellaisilla teillä joilla niitä kameroita ylipäätään on. Yöaikaan jos ajelee niin eipä se kameroiden seuraaminen ole sen erilaisempaa kuin nopeusrajoitusten tai hirvieläinten hakeminen tien laidoilta. Jos vahingossa jää rajoitusmerkki tai kamera huomaamatta niin sillonhan sen penaltin on nimenomaan ansainnut. Varmaan jossain tilanteessa jää muuten väistämisvelvollisuuskin huomaamatta ja noudattamatta.

Onkohan nuo keskinopeuslaitteet yhtä helposti havaittavissa kuin perinteiset kamerat, vai onko ne jotenkin huomaamattomampia? Pari vuotta sitten ilmestyi joka paikkaan liikennevirtamittareita, oliko niissä jotain rekisterikilpien tunnistustekniikkaa :doubtful:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
En vaan tajua, miten se voi olla liikennevalvonnan vika, että ajaja itse ei ole kyennyt havaitsemaan liikennemerkkejä. Joo, tekevälle sattuu kyllä vahinkoja, mutta paha tuosta on itseään selittää ulos. "No kun tuo rekka tuossa..."
Vika on siinä, että valvotaan turhia paikkoja ja nopeusrajoitukset vaihtelevat liian tiheään. Kukaan ei pysty huomaamaan kaikkia nopeusrajoitusten vaihteluja jos niitä tulee tarpeeksi usein.

Kun tolppa lyödään pystyyn suoralle maantieosuudelle 80km/h rajoituksen alkamiskohtaan 100km/h alueen jälkeen, kertoo rahastuksesta, ei mistään muusta.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Vika on siinä, että valvotaan turhia paikkoja ja nopeusrajoitukset vaihtelevat liian tiheään. Kukaan ei pysty huomaamaan kaikkia nopeusrajoitusten vaihteluja jos niitä tulee tarpeeksi usein.

Kun tolppa lyödään pystyyn suoralle maantieosuudelle 80km/h rajoituksen alkamiskohtaan 100km/h alueen jälkeen, kertoo rahastuksesta, ei mistään muusta.
Pitäisi huomata tai sitten kulkea taksilla tai onnikalla. :thumbup:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Kylläpäs välähtää. Sain kirjallisen huomautuksen 80 km/h alueella ajettuani tolpan ohi 84 km/h.
Muotoilin lauseeni väärin. Tarkoitin, että sakkoja ei saa. Välillä on tosiaan ollut jotain kampanjoita, jolloin on noita huomautuksia lähetelty, vaikkei olis ylinopeutta ollut kuin 1km/h.


Täällä taas jotkut saa autolla ajamisen kuulostamaan niin pirun vaikeelta. Ihan ku jossain Tekniikan maailman yleisönosastolla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Kylläpäs välähtää. Sain kirjallisen huomautuksen 80 km/h alueella ajettuani tolpan ohi 84 km/h.
Huomautuksessa vissiin siis luki 84..? Olen lukenut jostain että noissa olisi 3km/h marginaali, ja näin todellinen nopeutesi oli todennäköisesti 87.
Eli 82-83 vauhdista 80-alueella tolpan kohdalla ei tulisi vielä postia.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No laittakaa jotain uuttakin peliin, kun alkaa jo tuo saman toistaminen nukuttamaan.
Kun kerran aletaan keskinopeuksia tiirailemaan niin pitäisi löytää konstit muihinkin liikennerikkomuksiin kuin ylinopeuksiin. Muuten alkaa tuntua siltä, että ainoastaan ylinopeutta ajavat ovat rikollisia ja muilla ei niin väliä. Ketään ei edes vahingoiteta, eikä saateta vaaraan ja silti sakko napsuu, koska valtiovalta on sen määrännyt.

Kännissä ajelu on huomattavasti vaarallisempaa kuin pieni ylinopeus mutta alkolukkojen käyttö on aika epämääräinen konsti estää rattijuopumusten uusiminen. Joku uusi isovelivalvoo -konsti olisi paikallaan.

Jokaiseen liikennevaloristeykseen pitäisi saada kamerat kuvaamaan punaisia päin ajot. Samaten stopmerkeille pysähtymättä ajavat pitäisi kuvata. Miksi punaisia päin ajamiset ja stop merkillä pysähtymättä jättämiset olisivat vähäisempiä rikkeitä kuin pienet ylinopeudet?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Huomautuksessa vissiin siis luki 84..? Olen lukenut jostain että noissa olisi 3km/h marginaali, ja näin todellinen nopeutesi oli todennäköisesti 87.
Jaskallahan on jännä sigu. Onko hää oikeasti saanut ilmoituksen 1 km/h ylinopeudesta.

Ei ole kukaan vastanut tohon mun kysymykseen. Vai näkeekö kukaan tuota samaa asiaa edes ongelmana?

Nykytilanne:
- vauhdin voi tarkistaa suoraan auton mittarista (tai navigaattorista). Jos ajat yli nykyisen toleranssin (5) rikot lakia ja voit saada sakot. Hyvin suoraviivaista.

Tulevaisuus:
- voit periaatteessa ajaa tilapäisesti nopeammin kuin nopeusrajoitus sallii. Epäselvää on se, että voiko poliisi tässä tilanteessa rangaista sinua ylinopeudesta, jos sattuisi paikalle? (ts. kaksoisvalvonta eli keskinopeus ja pistevalvonta). Sinun on hankala itse TIETÄÄ ajatko mittausvälillä oikeaa keskinopeutta. Toki ajamalla esim. vähän alle rajoituksen voit olla varma, että et muutamalla ohituksellakaan ylitä sallittua nopeusrajoitusta. (joka olisi tässä tapauksessa siis keskinnopeus tietyllä välillä...). Ei kovin suoraviivaista, kaksi tapaa...ilmeisesti hyvin pitkään, ei pysty itse tarkistamaan ajaessa...

Mun puolestani voitaisiin ajella joka tiellä vaikkapa 50km/h. Olisi turvallisempaa...:ahem: Ei tietenkään 30-40 km/h alueella tai suurempaa tilannenopeutta kuin pitäisi...
 
Viimeksi muokattu:

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Äänestin On varauksin (seli, seli) -vaihtista, koska en tiedä miksi se ei olis ok.
Varmaankin joku syy siihen on, koska asiaa pollataan, ja varmasti jotkut äänestävät että ei oo ok, joten olis mukava kuulla tahi lukea että miksi se ei ole ok.
Ei näemmä ole mitään syytä, miksei se olis ok, enkä itsekään sellaista keksi, joten ei muuta ku tolpat pystyyn vaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jokaiseen liikennevaloristeykseen pitäisi saada kamerat kuvaamaan punaisia päin ajot. Samaten stopmerkeille pysähtymättä ajavat pitäisi kuvata. Miksi punaisia päin ajamiset ja stop merkillä pysähtymättä jättämiset olisivat vähäisempiä rikkeitä kuin pienet ylinopeudet?
Sopii hyvin. Välillä ärsyttää kun liikennesääntöjä rikotaan surutta. Ehkäpä tuon jälkeen oppisivat.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Huomautuksessa vissiin siis luki 84..? Olen lukenut jostain että noissa olisi 3km/h marginaali, ja näin todellinen nopeutesi oli todennäköisesti 87.
Eli 82-83 vauhdista 80-alueella tolpan kohdalla ei tulisi vielä postia.
Kylläpä kyllä. Auton mittari näytti ko. tapauksessa n. 86 - 88 km/h.

Kaksi päivää aikaisemmin väläytin samaa tolppaa samaan kellonaikaan sakon arvoisesti. Poliisin kirjeessä nopeudeksi ilmoitettiin 92 km/h. Mittarissa oli muistaakseni 96 km/h.

Puolustuksen puheenvuoro:

Vaihdoin kaksi päivää ennen sakkoa 14-tuuman talvikumit 15-tuuman kesäkumeihin. Talvikumeilla todellinen nopeus on 7 - 8 km/h alhaisempi, kun mittarin näyttämä. Kesäkumeilla eroa todelliseen nopeuteen on 2 - 3 km/h. Eipä ollut juurtunut vielä päähän renkaiden vaihdon vaikutus nopeusmittarinäyttämään. Josta seurasi 70 € muistutus.

Talvikumeilla on voinut siuhauttaa huoletta 80 km/h alueella tolpan ohi mittarin näyttäessä 95 km/h, eikä välähdystä. Ja kesäkumeillakin vähän alle 90 km/h. Ilmeisesti toleransseja on kiristetty näillä seuduin? Vai siirryttiinkö koko massa yhtenäiseen linjaan? Enpäs muista.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
- voit periaatteessa ajaa tilapäisesti nopeammin kuin nopeusrajoitus sallii. Epäselvää on se, että voiko poliisi tässä tilanteessa rangaista sinua ylinopeudesta, jos sattuisi paikalle?
Mitä epäselvää tuossa muka on? Tietysti saa sakot jos ajaa ylinopeutta tutkaan riippumatta siitä, onko tiellä tolppia ja minkälaisia ne ovat.

Ihan samalla lailla nykyisin perässä voi ajaa liikkuvan poliisin siviiliauto (semmoinen, jossa on jo nykyisin täällä ihan perkeleen hankaliksi koettu keskinopeusvalvontahärpäke). Sakot tulee, jos seurantavälillä keskinopeus on (riittävästi) sallittua suurempi. Siitäkin huolimatta, vaikka tieosuudella olisi kameratolppia, joiden kohtaan hidastaa suurimpaan sallittuun.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tulevaisuus:
- voit periaatteessa ajaa tilapäisesti nopeammin kuin nopeusrajoitus sallii. Epäselvää on se, että voiko poliisi tässä tilanteessa rangaista sinua ylinopeudesta, jos sattuisi paikalle? (ts. kaksoisvalvonta eli keskinopeus ja pistevalvonta). Sinun on hankala itse TIETÄÄ ajatko mittausvälillä oikeaa keskinopeutta.
Ei ole mitään oikeaa keskinopeutta, on vain nopeusrajoitus ja se on voimassa kokoajan. Ei tarvii miettiä meneekö keskinopeus yli vai alle. Vai oletko niitä jotka hiljentävät varmuuden vuoksi tolppien kohdalla, vaikkeivät edes aja ylinopeutta? Siinähän sitä onkin sitten miettimistä paljonko hiljentäisi ennen keskinopeustolppaa :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös