Ongelma on varmaan se, että noiden mopoautojen ajajilla ei keskimäärin ole sellaista kokemusta/kokonaisnäkemystä liikenteestä kuin "oikeiden" autojen kuljettajilla. Helposti on sellainen mielikuva aloittelevilla kuljettajilla, että: "Minut on havaittu ja muut eivät tee virheitä."
Pari esimerkkiä.
1) Mopoautoilija ajaa tietä pitkin ja huomaa edessä auton ajavan tien reunaan vinoparkkiin. Kun parkkiin ajavan auton takapuskuri on samassa linjassa muiden, jo pysäköityjen autojen takapuskurien kanssa, mopoautoilija olettaa ajoradan olevan vapaa ja antaa palaa entisellä nopeudella. Sitten käykin niin, että pysäköivän auton kuljettaja ei ole tyytyväinen autonsa sijoittumiseen parkkiruudun viivojen suhteen ja peruuttaa autonsa osittain takaisin tielle ja seurauksena on mopoauton hätäjarrutus ja mahdollinen kolari.
2) Mopoautoilija ajaa asuntoalueella, jossa ei ole kolmioita näkemäesteellisissä risteyksissä. Sitten tulee risteyksesssä oikealta auton keula näkyviin. Auto pysähtyy tarkistamaan ettei oikealta tulee ketään vaistettävää ja mopoautoilija olettaa auton pysähtyneen häntä väistääkseen ja jatkaa ajoaan entistä vauhtia. Havaittuaan ettei oikealta tule väistettäviä, auto lähtee liikkeelle ja päätyy suoraan vasemmalta tulevan mopoauton eteen seurauksena kolari.
Tietysti tuollaiset tapaukset voivat tapahtua mille trahansa liikennevälineyhdistelmälle, mutta mopoautot (ja mopot ja kevarit) ehkä keksimäärin ovat suuremmassa kolarivaarassa kuskien vähäisestä liikennekokemuksesta johtuen.