Miten mopoautoilun ongelmia voitaisiin kaitsea?

Miten mopoautoilun ongelmia voitaisiin kaitsea?


  • Äänestäjiä yhteensä
    30

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
http://www.iltalehti.fi/autot/2010071912060581_au.shtml

Mopoautoille sattuneet onnettomuudet ovat rajussa kasvussa, selviää poliisin tilastoista.

Miten mopoautoilun ongelmia voitaisiin kaitsea?

Viime vuonna mopoauto oli osallisena yli 160 onnettomuudessa, kun toissa vuonna niitä sattui noin 80. Poliisin vuoden 2007 tilastoihin jäi vain 16 mopoautoille sattunutta kolaria.

Valtaosassa onnettomuuksista syyllinen on mopoauton kuljettaja.

Suomessa on tällä hetkellä rekisteröity noin 3 000 mopoautoa. Niiden määrä lisääntyi toissa vuoden aikana noin 700:lla.
Pollia seuraa...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ärsyttäviä koppimopoja sanan varsinaisessa merkityksessä. Hidastelevat tienposkessa, mutta vaikea ohittaa mutkaisilla alueilla kun kuitenkin pikkuauton kokoisia (eivätkä nassikkakuskitkaan usein edes yritä antaa tietä..).

En ihmettele, että noilla sattuu paljon onnettomuuksia. Pois vaan mokomat yleisiltä teiltä, reilusti mopot kersoille alle ja odottamaan kun saa oikean ajokortin ja pääsee auton rattiin!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Musta me voitaisiin kuitenkin kokeilla K16 ja "kevyt autokoulu" eli mopoautokoulu vähemmillä tunneilla, kuin normi autokoulu. (siten halvempi hinta). Toki pitäisi sisällyttää mukaan teoria- ja inssikoe.

Lisäksi pakolliseksi talvirenkaat + katsastukset sekä ehkäpä vielä nykyistä selvempi merkki hitaan ajoneuvoa osoittavan kolmion tilalle (=kolmio, joka näkyy vain taakse pitäisi korvata tai sen lisäksi pitäisi olla esim. vilkkuva keltainen valo..discovalot nuorisolle...)

Ja ekasta rötöksestä tai törppäilystä ajo-oikeus pois, kunnes 18 vee ja autokoulu ajettu.

Täs näin eka alkuun...
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ajokorttiluokista löytyy esimerkiksi D ja D1 (alle 16hlöä), löytyy C ja C1 (alle 7,5tn). Sitten on tuo B, mutta missä on B1? Tälle sama ikäraja ja kevyempi lääkärintarkastus. Toki normaali autokoulu tällekin luokalle. Olisi hyvä luokka esim. eläkeläisille joiden ajokyky varsinaisen auton nopeuksissa on heikentynyt. Täällä forumillakin olisi varmasti yksi hahmo, kenelle tämmöinen laki kelpaisi.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Eikös noi törttöilijät ole lähinnä poikia, eikä niinkään tyttöjä?

Ratkaisuni tähän ongelmaan on se, että kaikki mopoautot maalataan huomiotaherättävän vaaleanpunaisiksi ja niihin laitetaan MyLittlePony yms. tyylinen tarroitus pakolliseksi. Kyllä ne testosteronitasot siitä laskevat ja saman tien myös se näyttämisenhalu, joka niihin onnettomuuksiin usein johtaa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
hassua, mä olen kuvitellut asian olevan juuri toisin päin.
Ei kyllä se on juuri toisin päin. ;)

Jäi muuten kirjoittamatta, että ehkä sitä mopoauton huippunopeutta voitaisiin myös nostaa. (etteivät jää jalkoihin esim. 60km/h teillä) Sen jälkeen, kun "mopoautokoulu" tulee pakolliseksi.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ei kyllä se on juuri toisin päin. ;)

Jäi muuten kirjoittamatta, että ehkä sitä mopoauton huippunopeutta voitaisiin myös nostaa. (etteivät jää jalkoihin esim. 60km/h teillä) Sen jälkeen, kun "mopoautokoulu" tulee pakolliseksi.
Nykylainsäädännöillä, ne penteleet saisivat ajaa silloin moottoritielläkin muistaakseni
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kyllä se on juuri toisin päin. ;)

Jäi muuten kirjoittamatta, että ehkä sitä mopoauton huippunopeutta voitaisiin myös nostaa. (etteivät jää jalkoihin esim. 60km/h teillä) Sen jälkeen, kun "mopoautokoulu" tulee pakolliseksi.
Sitten pitäisi varmaankin parantaa myös tiettyjä turvallisuustekijöitä, jolloin hintakin nousisi. Omasta mielestäni mopoautoja ei pitäisi taajamien ulkopuolelle juuri päästää, pääteille ei lainkaan. En niitä kyllä ole pääteillä nähnytkään, mutta se johtuu siitä etten niillä itsekään juuri ajele.

Omaan autontarpeeseni mopoauto olisi varsin riittävä kapistus.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Sitten pitäisi varmaankin parantaa myös tiettyjä turvallisuustekijöitä, jolloin hintakin nousisi. Omasta mielestäni mopoautoja ei pitäisi taajamien ulkopuolelle juuri päästää, pääteille ei lainkaan. En niitä kyllä ole pääteillä nähnytkään, mutta se johtuu siitä etten niillä itsekään juuri ajele.

Omaan autontarpeeseni mopoauto olisi varsin riittävä kapistus.
Se ei ole välttämättä huono asia, että hinta nousisi. Toisaalta niiden määrä varmaan kasvaa yhä edelleen, joten aikaa myöten myös hintakin svois tulla takaisin nykytasolle. (n. 12-15000e)

Ja turvallisuutta vois ilman muuta parantaa myös teknisellä puolella.

Kyllä kait ko. vekotin on melko tärkeä maaseuduilla eli maanteilläkin noita näkee.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Näkee niitä maanteillä ja vois kuvitella, että nimenomaan suht syrjässä asuvat alle 18 vuotiaat/muuten ajokortittomat on niille tärkeä ostajaryhmä. Kaupungissa voi talvella kun tulee liian kylmä mopoilla kulkea julkisilla, mutta jossain paikoissa niitä julkisia ei kulje ja asukkaat saattaa silti haluta kulkea. On ne silti melkosia tientukkoja, kun ohi ei tosiaan ole kauheen paljon helpompi päästä, kun tavallisesta autostakaan.

Toi uutinen on muuten taas vähän hassu, siitä ei ollenkaan käy ilmi, että onko ne onnettumuudet suhteessa mopoautojen määrään kasvaneet vai vaan niitten autojen määrä ja sitä kautta onnettomuudet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toi uutinen on muuten taas vähän hassu, siitä ei ollenkaan käy ilmi, että onko ne onnettumuudet suhteessa mopoautojen määrään kasvaneet vai vaan niitten autojen määrä ja sitä kautta onnettomuudet.
Selviäähän. Aikajaksolla 2008-2009 onnettomuuksien määrä kaksinkertaistui, kun taas mopoautojen määrä nousi 2300 -> 3000. Ei tarvitse kummoistakaan laskupäätä huomata, että onnettomuudet ovat lisääntyneet suhteessa enemmän.
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Mielestäni mopoautojen rakenteellista nopeutta pitäisi nostaa ja tehdä sille joku erityinen ajoneuvoluokka.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Ongelma on varmaan se, että noiden mopoautojen ajajilla ei keskimäärin ole sellaista kokemusta/kokonaisnäkemystä liikenteestä kuin "oikeiden" autojen kuljettajilla. Helposti on sellainen mielikuva aloittelevilla kuljettajilla, että: "Minut on havaittu ja muut eivät tee virheitä."

Pari esimerkkiä.

1) Mopoautoilija ajaa tietä pitkin ja huomaa edessä auton ajavan tien reunaan vinoparkkiin. Kun parkkiin ajavan auton takapuskuri on samassa linjassa muiden, jo pysäköityjen autojen takapuskurien kanssa, mopoautoilija olettaa ajoradan olevan vapaa ja antaa palaa entisellä nopeudella. Sitten käykin niin, että pysäköivän auton kuljettaja ei ole tyytyväinen autonsa sijoittumiseen parkkiruudun viivojen suhteen ja peruuttaa autonsa osittain takaisin tielle ja seurauksena on mopoauton hätäjarrutus ja mahdollinen kolari.

2) Mopoautoilija ajaa asuntoalueella, jossa ei ole kolmioita näkemäesteellisissä risteyksissä. Sitten tulee risteyksesssä oikealta auton keula näkyviin. Auto pysähtyy tarkistamaan ettei oikealta tulee ketään vaistettävää ja mopoautoilija olettaa auton pysähtyneen häntä väistääkseen ja jatkaa ajoaan entistä vauhtia. Havaittuaan ettei oikealta tule väistettäviä, auto lähtee liikkeelle ja päätyy suoraan vasemmalta tulevan mopoauton eteen seurauksena kolari.

Tietysti tuollaiset tapaukset voivat tapahtua mille trahansa liikennevälineyhdistelmälle, mutta mopoautot (ja mopot ja kevarit) ehkä keksimäärin ovat suuremmassa kolarivaarassa kuskien vähäisestä liikennekokemuksesta johtuen.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olen ajokoulutuksen kannalla. Laajempi (ja kalliimpi) mopoautokortti, josta saa sitten aikanaan hyväksiluettua osia normaaliin ajokorttiin.

Onhan se älytöntä, että 16-vuotias pääsee liikenteen sekaan minimaalisella (?) koulutuksella ajamaan normaalia liikennenopeutta hitaampaa ajoneuvoa, jollaisen ajamiseen tarvittaisiin nimenomaan "silmää" ja kokemusta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Onhan se älytöntä, että 16-vuotias pääsee liikenteen sekaan minimaalisella (?) koulutuksella ajamaan normaalia liikennenopeutta hitaampaa ajoneuvoa, jollaisen ajamiseen tarvittaisiin nimenomaan "silmää" ja kokemusta.
Mopoautoa saa ajaa jo 15-vuotias.

Omasta puolestani kyseiset härvelit saisi kieltää kokonaan. Aivan järjetön keksintö.
 
Ylös