Kuinka muuttaisit formulaviikonlopun kulkua?

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Menestyspainot. Mutta ei silleen että tulisi autoon lisää massaa vaan että lisättäisiin kuskien henkistä taakkaa.
Kisan voittajan tyttöystävä/vaimo kidnapataan, kisan kakkonen yhdistetään Italian jalkapallon sopupeliepäilyihin, kisan kolmoseen tartutetaan jalkasilsa. Tältä pohjalta.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Menestyspainot. Mutta ei silleen että tulisi autoon lisää massaa vaan että lisättäisiin kuskien henkistä taakkaa.
Massa olisi kyllä tehokas keino hidastaa kilpailukykyistäkin autoa...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Menestyspainot. Mutta ei silleen että tulisi autoon lisää massaa vaan että lisättäisiin kuskien henkistä taakkaa.
Kisan voittajan tyttöystävä/vaimo kidnapataan, kisan kakkonen yhdistetään Italian jalkapallon sopupeliepäilyihin, kisan kolmoseen tartutetaan jalkasilsa. Tältä pohjalta.
Varteenotettava ehdotus. Pääkopan kestävyyden merkitystä ei voi koskaan liikaa korostaa lajissa, jossa pieni virhe romuttaa menestyshaaveet tai saa aromurmelin hengiltä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Yhdistelin tähän vanhaan jo olemassa olevaan.

P.s. Melkosta schaibaa tuo kirjoittamani esimerkki ykkösviestissä, aika-ajoja lukuunottamatta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Yhdistelin tähän vanhaan jo olemassa olevaan.

P.s. Melkosta schaibaa tuo kirjoittamani esimerkki ykkösviestissä, aika-ajoja lukuunottamatta.
Ihanpa totta. melkoista schaibaa tuo kirjoittamasi esimerkki ykkösviestissä, aika-ajojen osalta varsinkin.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Perjantaina vedettäis harjoitusten sijasta lyhyt 30 kierroksen kisa ilma mitään harjoituksia. Lähtöjärjestys arvottais.

Lauantai aamuna pienen harjoitukset ja iltapäivällä aika-ajot. Sunnuntaina normi kisa perään. :frank:
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Ei se Montezemolo turhaan jotain keskustelua yrittänyt pistää liikkeelle. Itselläni on ollut jo monta vuotta tapana nukahtaa kisan aikana :eek:. Lähtö ja ekat kierrokset ovat mielenkiintoisia eli noin 30min ja sitten... Erot kasvavat ja äksöni vähenee. Silmäluomet alkavat käydä raskaiksi. Saatan nukahtaa. Monesti aika pitkäveteistä jauhantaa nuo kisat alun jälkeen. Lopussa toki muutamat viimeiset kierrokset monesti tulee taas katseltua ihan kunnolla. Monzan kisassakin nukuin, eipä siinä niin paljon seurattavaa ollut keskivaiheilla. Jokunen kisa toki on mennyt ihan nukahtamattakin. :alppu:
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1412
Sijainti
Home
Eipä tuota kisaviikonlopun kulkua kannata mennä vaihtelemaan, nykyinen on ihan hyvä tai jo jos joku muutos pitäisi tehdä niin perjantai harjoitukset saisivat olla koko päiväisiä, aamulla alkaisivat ja illalla ennen hämärää vasta päättyisivät.
 

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland
Muutetaan kisa konspetia siten, että tuodaan vielä kolmannet renkaat mukaan.. taitaa tosin mennä liian sotkuisaksi.

Nykyinen Q3 voitaisiin korvata sillä yksin ajolla niin, että jokainen ajaa kaksikierrosta. Järjestys olisi luonnollisestti Q2 top 10 siinä järjestyksessä/käännetyssä.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1039
Perjantaina kisakuskit eivät saisi ajaa, vaan testikuskit (jokaisella tallilla yksi) saisivat ajaa ensin tunnin treenin, 15 minuutin aika-ajon ja puolen tunnin kilpailun. Lauantaina kisakuskit ajaisivat 2 tunnin treenit ja aika-ajon ja sunnutaina kilpailun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Perjantaina kisakuskit eivät saisi ajaa, vaan testikuskit (jokaisella tallilla yksi) saisivat ajaa ensin tunnin treenin, 15 minuutin aika-ajon ja puolen tunnin kilpailun. Lauantaina kisakuskit ajaisivat 2 tunnin treenit ja aika-ajon ja sunnutaina kilpailun.
Kannatan kyllä kolmoskuskien ajattamista, jos ei muusta syystä niin siksi, että ovat valmiimpia jos korvauspesti tulee. 2000-luvun alkupuolella useimmat tiimit ajattivatkin perjantaina kolmatta kuskia, mutta kun säännöt muuttuivat kieltämään kolmannet autot vapaissa, se muuttui selvästi harvinaisemmaksi koska testikuskin ajamat kierrokset olivat pois kisakuskeilta.

Kolmoskuskien ajattaminen ja varsinkin niiden kisaaminen edellyttäisikin kolmatta autoa, koska muutoin varsinaisten kisakuskien viikonloppu olisi vaarassa. Ajatus kuitenkin sotii kustannussäästöajattelua vastaan, ja se olikin syy miksei kaikki ajattaneet testikuskeja edes silloin kun kolmas auto oli vielä sallittu.

Perjantaina voisi kyllä lyhyemmän, pelkästään testikuskeille tarkoitetun session järjestää. Kisa olisi kyllä toki kiva nähdä, mutta sellaiselle on hankalampi mielekästä konseptia.
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Nykyinen systeemi olisi aivan loistava muutamalla pienellä muutoksella:

- Warm-up paria tuntia ennen kisaa ajettavaksi

- Kisan nopeimmasta kierroksesta muutama lisäpointsi

- Aika-ajoihin omat renkaat niin loppuu tuo pelleily että kun päästään q3:seen niin jätetäänkin viimeinen sessio ajamatta

- Periaatteessa q3:sen voisi ajaa yksitellen mutta siinä iso vaara että lopussa esim. alkaa satamaan ja näin q3:sen lopussa ajavat kuskit olisivat eri asemassa kuin sen alussa ajaneet ja normaali oloissa taas toisin päin kun rata paranee loppua kohden.
Nykyisellään se on kuskin/tallin oma moka jos jättää yhden vedon varaan q3:sen ja kierros meneekin pieleen taikka alkaa juuri satamaan...

Omaan järkeen aika päättömiäkin ideoita täällä on esitetty, ei formuloista saa tehdä liian monimutkaisia.
Esim. rata kohtaisesti muuttuvat aika-ajojen säännöt ei toimisi kun pitäisi aina tarkistaa jostain että mikähän systeemi siellä tällä kertaa olikaan.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
- Periaatteessa q3:sen voisi ajaa yksitellen mutta siinä iso vaara että lopussa esim. alkaa satamaan ja näin q3:sen lopussa ajavat kuskit olisivat eri asemassa kuin sen alussa ajaneet ja normaali oloissa taas toisin päin kun rata paranee loppua kohden.
Nykyisellään se on kuskin/tallin oma moka jos jättää yhden vedon varaan q3:sen ja kierros meneekin pieleen taikka alkaa juuri satamaan...
Järjestys voitaisiin vaikka arpoa, jolloin se ei eriarvoistaisi kuskeja. Tosin suomalaisten tuurin huomioiden, siinä on se riski että Alonso ajaisi joka kerta kuivalla radalla ja Kimin kohdalla alkaa sataa :wall:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Aika-ajot pois ja kilpailun lähtöjärjestys käänteisessä mm-pistejärjestyksessä. Kauden avauksessa edellisen kauden valmistajien mm-sarjan lopputulosten mukainen, mutta käännetty järjestys, eli tallikaverukset vierekkäin, uudet tallit automaattisesti kärkeen ja maailmanmestari starttaamaan viimeisenä.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
En oikeestaan muuttaisi mitään muuta kuin, että vapaat harjoitukset reilusti pidemmiksi.

Siinä eroteltaisiin myös jyvät akanoista fanien osalta että kuka jaksaa katsoa sen 5-7 tunnin lähetyksen vapaista harkoista kokonaan yhdeltä istumalta. :alppu:
 
Ylös