Formula 1 - 2010 - Hockenheim: Kilpailu ja jälkilöylyt

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kattelen BBC:n lähetystä kisasta, muutamia mielenkiintoisia huomautuksia sieltä.

Ted Kravitz oli tarkkaillut kisan aikana Ferrarin varikkomuurin tapahtumia, ja raportoi että ohitusta edeltävät 10 kierrosta radioliikenne ja keskustelu kävi siellä todella kiivaana eri osapuolten välillä. Ohituksen jälkeen tuli sitten jäätävä hiljaisuus. Smedley tuijottaa ruutua kädet puuskassa, vilkuillen välillä Domenicalia. Domenicali tuijottaa ruutua naama vakavana, kädet puuskassa. Chris Dyer tuijottaa monitoreita ja vilkuilee Domenicalia. Kukaan ei puhu kenellekään.

Coulthard sanoo että Ferrari teki virheen myös siinä, että käskivät Smedleyn antaa viesti Felipelle. Tämä voi vahingoittaa kuljettajan luottamusta kisainssiin, hänen pitäisi voida uskoa että kisainssi tekee kaikkensa kuljettajan eteen, eikä pelaa jonkun muun pussiin. David sanoi että McLarenilla homma hoidettiinkin aina niin, että kisainssi ei sitä viestiä antanut, vaan joku muu, hänen tapauksessaan Dave Ryan.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Hommahan meni niin, että Alonso hakkasi ensin päätään seinään ajaessaan Massan takana. Avautui sitten tiimille, joka kertoi että jätä vähän väliä ja ota sitten kiinni, niin kerrotaan Massalle, että oot nopeampi. Välittömästi tämän jälkeen Smedley tsemppaa Felipeä että aja nyt karkuun - muuten Lonsso ottaa kiinni ja joudut alistumaan kakkoseksi. Alonsolta meni sitten sen aikaa kun meni (n. 20-30 kierrosta?), että sai Massan kiinni.

Tämä siis kaikki puhdasta mutua.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Kattelen BBC:n lähetystä kisasta, muutamia mielenkiintoisia huomautuksia sieltä.

Ted Kravitz oli tarkkaillut kisan aikana Ferrarin varikkomuurin tapahtumia, ja raportoi että ohitusta edeltävät 10 kierrosta radioliikenne ja keskustelu kävi siellä todella kiivaana eri osapuolten välillä. Ohituksen jälkeen tuli sitten jäätävä hiljaisuus. Smedley tuijottaa ruutua kädet puuskassa, vilkuillen välillä Domenicalia. Domenicali tuijottaa ruutua naama vakavana, kädet puuskassa. Chris Dyer tuijottaa monitoreita ja vilkuilee Domenicalia. Kukaan ei puhu kenellekään.

Coulthard sanoo että Ferrari teki virheen myös siinä, että käskivät Smedleyn antaa viesti Felipelle. Tämä voi vahingoittaa kuljettajan luottamusta kisainssiin, hänen pitäisi voida uskoa että kisainssi tekee kaikkensa kuljettajan eteen, eikä pelaa jonkun muun pussiin. David sanoi että McLarenilla homma hoidettiinkin aina niin, että kisainssi ei sitä viestiä antanut, vaan joku muu, hänen tapauksessaan Dave Ryan.
Täysin samaa mieltä, mutta täysin eri syystä kuin Cudi. Smedley nimenomaan teki kaikkensa pelatakseen Massan pussiin. Varmasti tiesi, että nämä anteeksipyyntelyt menevät lähetykseen ja vielä kisan jälkeen väitti Massan vaihtaneen ohitustilanteessa vahingossa kolme pykälää liian suuren vaihteen päälle. Samaa aikaan Domenicali sitten puhui ihan muuta -> tuomariston eteen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Täysin samaa mieltä, mutta täysin eri syystä kuin Cudi. Smedley nimenomaan teki kaikkensa pelatakseen Massan pussiin. Varmasti tiesi, että nämä anteeksipyyntelyt menevät lähetykseen ja vielä kisan jälkeen väitti Massan vaihtaneen ohitustilanteessa vahingossa kolme pykälää liian suuren vaihteen päälle. Samaa aikaan Domenicali sitten puhui ihan muuta -> tuomariston eteen.
Loppujen lopuksi tuo vaikuttaa kyllä siltä, että päällystöllä ei ollut riittävästi selkärankaa antaa määräystä itse. Smedleyn ohjeistamisen riskit nyt luulisi kenen vaan tajuavan. Olen siis sitä mieltä, että sekä sinun että Coulthardin argumentit olisi tullut ottaa huomioon ja sitä suuremmalla syyllä tuo olisi ollut päällystön tehtävä.

Mistä tulikin mieleeni, Dave Ryan oli juurikin tehtävään sopiva "ikävä hahmo" McLarenilla. Mikan toisen mestaruuden juuri varmistuttua hän käski juhlivat mekaanikot takaisin töihin valmistautumaan seuraavan viikon testisessioon. Kertonee jotain tyypistä.
 
Viimeksi muokattu:

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Ne miten nämä pitäisi ratkaista on tyylillä Webber vs Vettel ja Senna vs Prost. Kunnon tappelut kehiin ja autoa romuksi. Ketä oikeesti kiinnostaa katsella tätä pelleilyä + BS puhetta tapahtuneen jälkeen.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Ne miten nämä pitäisi ratkaista on tyylillä Webber vs Vettel ja Senna vs Prost. Kunnon tappelut kehiin ja autoa romuksi. Ketä oikeesti kiinnostaa katsella tätä pelleilyä + BS puhetta tapahtuneen jälkeen.
Jep, taikka sitten jäädyttää tilanne jos alkaa menee lapasesta esim turkissa kun mclaren kuskitkin ottivat yhteen ja pieni hipasukin tuli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ne miten nämä pitäisi ratkaista on tyylillä Webber vs Vettel ja Senna vs Prost. Kunnon tappelut kehiin ja autoa romuksi. Ketä oikeesti kiinnostaa katsella tätä pelleilyä + BS puhetta tapahtuneen jälkeen.
No tulihan sitä BS-puhetta Vettel-Webberin tapauksen jälkeenkin, että olisi pitänyt päästää Vettel ohi (sanoi Helmut Marko). Ja oli muistakseni ensin annettu Webberille ohje ajaa hiljempaa. Turkissa siis. :rolleyes:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Vastaisuudessa Massan pitää nyt sitten Alonson edellä ajaessaan repiä autostaan kaikki irti, ettei vaan ole tätä hitaampi. Samoin Alonson pitää repiä autostaan vielä hiukan Massaa enemmän, että olisi tätä nopeampi. Lopputuloksena helposti myllyt paukkuu.
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Puhuu Massa mitä puhuu mutta nyt tuli Barrichello-leima otsaan koko loppu-uralle. Alonso kehtasi ensin tuulettaa voittoa ja sitten suolsi lehdistötilaisuudessa Shaissea shaissen perään ja todisti jälleen kerran että on kerrassaan hieno mies! :thumbup:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
En ymmärrä, miksi Massaa pitäisi palkita siitä, että osallistui tallimääräyksen toteuttamiseen. Jos tallimääräysten halutaan loppuvan, olisi paras rangaistus pistemenetys tallille. Ja mikäli kuljettajia rankaistaan, tulee rangaistuksen minusta olla sama molemmille osapuolille.
Mä en näe sitä palkkiona, että palauttaa tuloksen sellaiseksi mitä se oli ennen tallimääräystä.. Kuten sanoin, tallille sanktiot, ei kuljettajille muuta kuin korkeintaan tuo sijoitusten vaihto..

Tietenkin jos tulkitaan molemmat kuskit yhtälailla syylliseksi, niin silloin 5 sec sakko molemmille. Tällöin Alonso olisi voittaja ja Massa kolmas.. Ihan ok sekin.. Mutta ei missään nimessä enää sitä radikaalimpaa rangaistusta kuljettajille!

Ja tuohon "jos halutaan tallimääräysten loppuvan" .. jos halutaan vilunkipelien ylipäätänsä loppuvan, pitäisi rangaistusten koventua! Mutta ei voi mielestäni ilman ennakkovaroitusta yhtäkkiä alkaa huomattavasti tiukentamaan rangaistuksia kesken kauden.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin mistäs ne kierroajat nyt löytyy? :confused:

Jos kysyn mistä voi ostaa rautanauloja, en odota vastaukseksi rautakauppaa :rolleyes:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ne miten nämä pitäisi ratkaista on tyylillä Webber vs Vettel ja Senna vs Prost. Kunnon tappelut kehiin ja autoa romuksi. Ketä oikeesti kiinnostaa katsella tätä pelleilyä + BS puhetta tapahtuneen jälkeen.
Jep, ja hölmöintähän tässä on se, että Ferrarilla ei voida tietää kumpi heidän kuskeistaan lopulta on lähempänä mestaruutta. Toki voidaan laskea todennäköisyyksiä, mutta ne jotka ymmärtävät vaikkapa peliteoriaa ja todennäköisyyksiä tietävät, että tällaisessa yksittäistapauksessa ei kannata luottaa liikaa "ilmeiseen" todennäköisyyteen. Jos Massa olisi ollut oikeasti ulkona mestaruustaistosta, tilanne olisi ollut toinen. Nyt on olemassa mahdollisuus, kuten Irvinelle kävi 99, että Massa onkin lopulta se korkeammin sijoittuva Ferrarikuski ja häviää mestaruuden niiden pisteiden vuoksi jotka nyt menetti. Sinänsä kyllä kertoo Ferrarista, että he eivät taida tästä edes välittää, eli jos kakkoskuski (Irvine, Massa) voittaisikin mestaruuden eivät he taitaisi siitä kummemmin innostua, sehän vain osoittaisi heidän omaa typeryyttään niin kuskivalinnoissa kuin taktisessa osaamisessakin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mielestäni perustelin ensimmäisessä kommentissani jo aika hyvin tuon miksi tästä ei hylkäystä ja bannia pitäisi tulla.
Perustelit kyllä, mutta mielestäni se ei riitä. Yksinkertaisesti tästä syystä: rangaistuksen tulee olla sellainen, että talli ei voi missään olosuhteissa (jos jää kiinni) hyötyä kyseisestä tempusta. Mikäli kuskipisteisiin ei kosketa, he saavat juurikin sen hyödyn mitä tavoittelivat. Tämä ei voi olla oikein, vai mitä? Voisi olla vaikkapa tilanne jossa talli on jo varmistanut valmistajien mestaruuden mutta kuskien mestaruus on menossa muualle. Tällöin talli voisi uhrata kisasta saadut tallipisteet kunhan vain kuskipisteet säilyisivät. Se on väärin. Tällöin rikos siis kannattaisi. (Muitakin esimerkkejä on helppo keksiä.) Ja jos taas tilanne vain palautettaisiin siksi mitä se oli ennen tallimääräystä, riski kannattaisi aina ottaa koska ei siinä mitään häviäisikiään. Tämäkin on - ilmiselvästi - väärin. Eli, rangaistuksen pitää olla niin tuntuva koko tallille, myös siis kuskeille, että ei ole mitään järkeä ottaa riskiä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Perustelit kyllä, mutta mielestäni se ei riitä. Yksinkertaisesti tästä syystä: rangaistuksen tulee olla sellainen, että talli ei voi missään olosuhteissa (jos jää kiinni) hyötyä kyseisestä tempusta. Mikäli kuskipisteisiin ei kosketa, he saavat juurikin sen hyödyn mitä tavoittelivat. Tämä ei voi olla oikein, vai mitä? Voisi olla vaikkapa tilanne jossa talli on jo varmistanut valmistajien mestaruuden mutta kuskien mestaruus on menossa muualle. Tällöin talli voisi uhrata kisasta saadut tallipisteet kunhan vain kuskipisteet säilyisivät. Se on väärin. Tällöin rikos siis kannattaisi. (Muitakin esimerkkejä on helppo keksiä.) Ja jos taas tilanne vain palautettaisiin siksi mitä se oli ennen tallimääräystä, riski kannattaisi aina ottaa koska ei siinä mitään häviäisikiään. Tämäkin on - ilmiselvästi - väärin. Eli, rangaistuksen pitää olla niin tuntuva koko tallille, myös siis kuskeille, että ei ole mitään järkeä ottaa riskiä.
Mielestäni sanoin aika selvästi kantani siitä, että Alonsolle olisi se 5 sekunnin penalty pitänyt antaa, jolloin kuskipisteisiin koskettaisiin. ehkä jopa 25sec, mutta ei sen enempää. Ja perusteluna tosiaan tuo aiempi rangaistuslinja tältä kaudelta!

Jos linjaa tiukennetaan, siitä pitää myös ilmoittaa tiimeille etukäteen. Sinänsä mun mielestä sitä linjaa pitäisikin tiukentaa, mutta ei tosiaan kesken kauden ilman ennakkoilmoitusta. Siitä häviää loputkin FIAn uskottavuudesta, jos niin menetellään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No niin pistetäämpä kisan arviota kehiin nyt kun viime päivien kuohut alkaa pikku hiljaa laskeutua... Kisasta voisi sanoa, että viimeiseen kahdeksaan vuoteen ei mikään lopputulos ole koskaan näin paljoa ärsyttänyt.:jaska: Järjestelty maaliintulo tallimääräyksellä ja lisäksi kun vielä Massan onnettomuudesta on kulunut vuosi ja Laudan sanoin Santanderin rahamiehen lausunnot ovat täyttä sontaa.:mad_old: Kyllä Ferrari vei tämänkertaisen kilpailun niinkuin joku taisi jo sanoakin jonkilaiseksi showpainin esitykseksi. Talleilla on aina ollut ja tulee varmaan olemaan tietynlaisia määräyksiä, mutta tässä vaiheessa kautta raha puhuu ja tulokset näkyy vaikka olisi luullut tiimin edes sen antavan ratkaista kilpailun normaalisti, mutta ei pitäähän sen suurimman Pajeron sitten Schumin ruveta itkemään tiimiradioon ja sitten tuleekin jo määräys.:yuck: Maailmanneuvoston tuleekin ihan vain jo lajin uskottavuuden kannalta laittaa rangaistus Ferrarille muukin kuin vain 100 000 taalan sakko. Niinkuin Mysli aikoinaan määritteli niin tallimääräyksestä kieltoaikana kuuluisi kilpailukielto tai ainakin tämän kisan lopputulosten hylkääminen Ferrarin osalta. Tuomaristo korkeintaan soveltaa tätä kaiketi korkeintaan ehdollisena jos edes sitäkään. Vettel ajoi hyvän kilpailun ja niin myös kummatkin McLarenin kuskit. Mark Webberillä tuli ongelmia öljyjen kanssa ja vaikka pisteitä tuli niin tällä kertaa tallikaveri oli parempi. Toivottavasti ensi kisa menee paremmin.

Renault alkaa jäädä jo vauhdista ja Mercedes huolimatta suhteellisen tasaisesta ajosta alkaa jäädä myös jo jälkeen selvästikin. Williams on löytänyt vauhtia lisää ja Kamui-san oli lähellä pisteitä jälleen. Pedro ajoi niin hyvin kuin pystyi, mutta käteen tuli taas Musta Pekka. Kolarin jälkeen Heikin kanssa. Alguersuarilla auto ja kisa oli huonossa hapessa ja mustan ässän saivat käteensä myös Force Indiat joiden kisat meni pieleen jo alusta alkaen ja useampi pysähdys tuhosi loputkin teoreettiset haaveet edes pisteestä. Lotusten keskeyttäessä ja myös toisen Virginin ja Hispanian keskeyttäessä Glock ja Senna ajoivat kumpikin maaliin. Senna on ollutkin nopeampi kuin Yamamoto joten ei ainakaan korvaus kannata ellei sitten sponsorit puhu liikaa kuten esimerkiksi kauden 1992 alussa kun Zanardilla oli lähes satavarma paikka Jordanilla kunnes Gugelmin toi sen 50 miljoonaa markkaa tiimiin...:wink:.

Kisa taasen oli melkoisen tylsä ja alun jälkeen ja pysähdysten jälkeen aina tähän yllättävään hidastukseen saakka ei oikein mitään mainittavaa tapahtunut. Bensankulutus oli melkoisen kovaa tällä radalla, mutta ilmeisesti kukaan ei keskeyttänyt bensan loppumiseen. Vapaalla määrällähän saa lähteä kisaan mutta keskimäärin bensaa otetaan se 210 litraa tai 160 kiloa kilpailuun. Paljoa enempää ei taida edes mennä vaikka määrät toki ovat vapaita ja joillakin radoilla kuten Spassa voi olla tiukkaa bensan kanssa. Varikkopysähdyksissä kellot näyttivät ainakin muutamaan kertaan päin honkia mutta enimmäkseen ihan hyvin. Webber oli todella todella lähellä saada maailman nopeimman varikkokäynnin ennätyksen nimiinsä, mutta jäi siitä harmittavan kymmenyksen päähän. Joka tapauksessa jo tänä viikonloppuna ajetaan Hungaroringilla Unkarissa. Kilpailussa on varmasti mielenkiintonsa sillä sitten on pitkä tauko edessä ja lisäksi on tasan vuosi kun Felipe sai sen ikävän jousen päähänsä. Toivottavasti ei vain tällä kertaa sama toistuisi Felipelle tai kenellekään. Todennäköisyys on onneksi kuitenkin häviävän pieni. Rengasvertailua voi taas tehdä, mutta Unkarin rata on kuluttanut historian saatossa myös renkaita varsin usein. Rengasseoksista voisi sanoa, että superpehmeällä ajetaan korkeintaan kisan puoliväliin ja keskikovalla ajetaan kyllä maaliin ellei rengasrikkoa tapahdu. Näin erityisesti vielä kun kierroksia on alennettu. Mahdollista ovat myös taktiikan muutokset kesken kisan. Niitäkin on nähty esimerkiksi kausien 91, 93, 93 ja 95 kisoissa kun renkaat eivät kestäneet odotetusti vaikka D-seokset kestivät usein siihen puoleenväliin asti vaihtamatta. C-seokset kestivät myös lähelle maalia, mutta B tai A-seokset olivat ainoita renkaita millä pääsi maaliin asti aikoinaan. Vuoden 94 kisassa rengaskonseptit sekoittuivat täysin ja kisassa käytettiin kolmen stopin taktiikoita vaikka bensaa olisi riittänytkin maaliin asti. Kauden 95 kisassa samanlaista juttua ei päässyt syntymään Goodyearin opittua virheistään. Toivottavasti ensi kisassa Felipe jatkaisi hyviä otteita ja saisi voittonsa kaiken tämän jälkeen. Felipenä en kyllä pysyisi tätä kautta pidempään tiimissä missä raha puhuu kuin setelitukkojen edustaja itkee radioon ja sitten pitää mennä sivuun.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Mielestäni sanoin aika selvästi kantani siitä, että Alonsolle olisi se 5 sekunnin penalty pitänyt antaa, jolloin kuskipisteisiin koskettaisiin. ehkä jopa 25sec, mutta ei sen enempää. Ja perusteluna tosiaan tuo aiempi rangaistuslinja tältä kaudelta!
Mistä rikkeestä Alonsoa olisi pitänyt rangaista?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
En ole mikään Sawardin fani, mutta lainaan silti pari otetta hänen viimeisimmästä blogikirjoituksestaan:

http://joesaward.wordpress.com/


Some thoughts before hitting the road

July 26, 2010 by joesaward


I could write about the duel of fastest laps between the Ferrari drivers in the final laps of the race, as each apparently tried to prove a point. Prior to the change of position on lap 49 Felipe Massa’s best lap was a 1m17.166s. Fernando Alonso’s was a 1m17.012s. The difference was not big enough to allow Alonso to overtake. He could not do it. After the changeover Alonso took his best lap time down to 1m16.770s on lap 51. Massa was clearly dispirited and dropped back towards Vettel, although it was clear that he had the pace to hold off Sebastian if that was what was required. Then towards the end of the race, Felipe seemed to revive and attack and the two Ferrari drivers traded fastest laps. On lap 65 Massa set a 1m16.182s, just slower than Alonso’s 1m16.103s. Alonso could manage only a 1m16.505s on the same lap. On lap 66 Alonso took his best down to 1m15.880s, Massa recorded a 1m16.097s. Vettel ended up trumping the pair of them on the very last lap, but he was clearly not really trying that hard in the final part of the race and set the fastest lap to amuse himself. Prior to that it seemed that he had accepted that track position meant that there was no point in pushing. If one cannot overtake there is not much point in taking unnecessary risks. He took the points. That was all the car was going to achieve. The numbers prove that Alonso was not really quicker than Massa, although that analysis may be skewed by the fact that the leader does not have to scorch away if it is not essential. The art is to win the race at the slowest possible pace, so as not to stress the car more than is absolutely necessary. The fact that Alonso made a lot of noise on the radio about how quick he was is neither here nor there. If he could overtake Massa, he should have done it. Clearly he could not. And when he was allowed to overtake he did not prove conclusively that he had the quicker car.
ja

On the other side of the coin, Ferrari blew a great opportunity on Sunday. It would have been the perfect human interest story to have Massa win a race a year to the day after he was nearly killed in Hungary. It would have been a fairytale, and people like fairytales. They like happy endings. This is why film makers for generations have used them. They sell. They make people feel warm and wonderful.

Ferrari’s choice to go down the pragmatic route rather than indulge in a little romance is a sign that the firm is run by people who do what is best for the company, put who at the same time put Ferrari before the sport as a whole. Jean Todt was like that when he was running things at Maranello, but he now has a new job and he has a different attitude. His job now is to protect the sport and I feel that Ferrari’s punishment is not over yet. If one is given a job, one does the best one possibly can in that role. Alonso said that himself on Sunday. So Ferrari should expect Todt to do his FIA job as it should be done.
Näitä ei oikeastaan tarvitse kommentoida. Sanon vain sen, että nyt todellakin nähdään pitääkö FIA (tai Todt) omia sääntöjään tärkeinä vai ei. Tekeekö Todt työnsä vai ei. On vain kaksi vaihtoehtoa: kyllä tai ei. Millään selityksillä tästä ei selvitä, ei Ferrarin eikä Todtin/FIAn puolelta. On täysin selvää että sääntöjä rikottiin, ja kun sääntö luotiin, vähintäänkin annettiin ymmärtää että siitä seuraa kilpailukieltoa. On täysin turhaa puhua siitä pitäisikö ko. sääntö olla olemassa vai ei. Sääntö on tällä hetkellä voimassa ja sen mukaan mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös