No niin pistetäämpä kisan arviota kehiin nyt kun viime päivien kuohut alkaa pikku hiljaa laskeutua... Kisasta voisi sanoa, että viimeiseen kahdeksaan vuoteen ei mikään lopputulos ole koskaan näin paljoa ärsyttänyt.:jaska: Järjestelty maaliintulo tallimääräyksellä ja lisäksi kun vielä Massan onnettomuudesta on kulunut vuosi ja Laudan sanoin Santanderin rahamiehen lausunnot ovat täyttä sontaa.:mad_old: Kyllä Ferrari vei tämänkertaisen kilpailun niinkuin joku taisi jo sanoakin jonkilaiseksi showpainin esitykseksi. Talleilla on aina ollut ja tulee varmaan olemaan tietynlaisia määräyksiä, mutta tässä vaiheessa kautta raha puhuu ja tulokset näkyy vaikka olisi luullut tiimin edes sen antavan ratkaista kilpailun normaalisti, mutta ei pitäähän sen suurimman Pajeron sitten Schumin ruveta itkemään tiimiradioon ja sitten tuleekin jo määräys.:yuck: Maailmanneuvoston tuleekin ihan vain jo lajin uskottavuuden kannalta laittaa rangaistus Ferrarille muukin kuin vain 100 000 taalan sakko. Niinkuin Mysli aikoinaan määritteli niin tallimääräyksestä kieltoaikana kuuluisi kilpailukielto tai ainakin tämän kisan lopputulosten hylkääminen Ferrarin osalta. Tuomaristo korkeintaan soveltaa tätä kaiketi korkeintaan ehdollisena jos edes sitäkään. Vettel ajoi hyvän kilpailun ja niin myös kummatkin McLarenin kuskit. Mark Webberillä tuli ongelmia öljyjen kanssa ja vaikka pisteitä tuli niin tällä kertaa tallikaveri oli parempi. Toivottavasti ensi kisa menee paremmin.
Renault alkaa jäädä jo vauhdista ja Mercedes huolimatta suhteellisen tasaisesta ajosta alkaa jäädä myös jo jälkeen selvästikin. Williams on löytänyt vauhtia lisää ja Kamui-san oli lähellä pisteitä jälleen. Pedro ajoi niin hyvin kuin pystyi, mutta käteen tuli taas Musta Pekka. Kolarin jälkeen Heikin kanssa. Alguersuarilla auto ja kisa oli huonossa hapessa ja mustan ässän saivat käteensä myös Force Indiat joiden kisat meni pieleen jo alusta alkaen ja useampi pysähdys tuhosi loputkin teoreettiset haaveet edes pisteestä. Lotusten keskeyttäessä ja myös toisen Virginin ja Hispanian keskeyttäessä Glock ja Senna ajoivat kumpikin maaliin. Senna on ollutkin nopeampi kuin Yamamoto joten ei ainakaan korvaus kannata ellei sitten sponsorit puhu liikaa kuten esimerkiksi kauden 1992 alussa kun Zanardilla oli lähes satavarma paikka Jordanilla kunnes Gugelmin toi sen 50 miljoonaa markkaa tiimiin...:wink:.
Kisa taasen oli melkoisen tylsä ja alun jälkeen ja pysähdysten jälkeen aina tähän yllättävään hidastukseen saakka ei oikein mitään mainittavaa tapahtunut. Bensankulutus oli melkoisen kovaa tällä radalla, mutta ilmeisesti kukaan ei keskeyttänyt bensan loppumiseen. Vapaalla määrällähän saa lähteä kisaan mutta keskimäärin bensaa otetaan se 210 litraa tai 160 kiloa kilpailuun. Paljoa enempää ei taida edes mennä vaikka määrät toki ovat vapaita ja joillakin radoilla kuten Spassa voi olla tiukkaa bensan kanssa. Varikkopysähdyksissä kellot näyttivät ainakin muutamaan kertaan päin honkia mutta enimmäkseen ihan hyvin. Webber oli todella todella lähellä saada maailman nopeimman varikkokäynnin ennätyksen nimiinsä, mutta jäi siitä harmittavan kymmenyksen päähän. Joka tapauksessa jo tänä viikonloppuna ajetaan Hungaroringilla Unkarissa. Kilpailussa on varmasti mielenkiintonsa sillä sitten on pitkä tauko edessä ja lisäksi on tasan vuosi kun Felipe sai sen ikävän jousen päähänsä. Toivottavasti ei vain tällä kertaa sama toistuisi Felipelle tai kenellekään. Todennäköisyys on onneksi kuitenkin häviävän pieni. Rengasvertailua voi taas tehdä, mutta Unkarin rata on kuluttanut historian saatossa myös renkaita varsin usein. Rengasseoksista voisi sanoa, että superpehmeällä ajetaan korkeintaan kisan puoliväliin ja keskikovalla ajetaan kyllä maaliin ellei rengasrikkoa tapahdu. Näin erityisesti vielä kun kierroksia on alennettu. Mahdollista ovat myös taktiikan muutokset kesken kisan. Niitäkin on nähty esimerkiksi kausien 91, 93, 93 ja 95 kisoissa kun renkaat eivät kestäneet odotetusti vaikka D-seokset kestivät usein siihen puoleenväliin asti vaihtamatta. C-seokset kestivät myös lähelle maalia, mutta B tai A-seokset olivat ainoita renkaita millä pääsi maaliin asti aikoinaan. Vuoden 94 kisassa rengaskonseptit sekoittuivat täysin ja kisassa käytettiin kolmen stopin taktiikoita vaikka bensaa olisi riittänytkin maaliin asti. Kauden 95 kisassa samanlaista juttua ei päässyt syntymään Goodyearin opittua virheistään. Toivottavasti ensi kisassa Felipe jatkaisi hyviä otteita ja saisi voittonsa kaiken tämän jälkeen. Felipenä en kyllä pysyisi tätä kautta pidempään tiimissä missä raha puhuu kuin setelitukkojen edustaja itkee radioon ja sitten pitää mennä sivuun.