Miten tallimääräykset olisi hoidettava?

Miten tallimääräykset olisi hoidettava?


  • Äänestäjiä yhteensä
    33

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itävalta-2002 tapauksen jälkeen silloinen Ferrarin johto siirtyi käyttämään piilotettuja tallimääräyksiä. Onks parempi, että tallimääräykset tehdään näkyvästi radalla ja tiedetään kuka oli 'moraalinen voittaja', vaikka voiton ryövääminen ärsyttääkin? Vai onks parempi hoitaa homma huonoilla taktiikoilla tai muulla sabotoinnilla? Esim. Massa oltaisiin voitu pitää radalla tasan niin kauan, että Alonso ehtii edelle ja muut ei.

Tässä ei voi valita vaihtoehtoa että kilpaillaan ilman tallimääräyksiä, koska sitähän paholaistallit eivät kuitenkaan tee.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei tästä tai tuosta 2002 tapauksesta olisi porua tullut, jos olisi edes vähän käyty kesäteatterin harjoituksissa katsastamassa miten homma hoidetaan:p
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Ei tästä tai tuosta 2002 tapauksesta olisi porua tullut, jos olisi edes vähän käyty kesäteatterin harjoituksissa katsastamassa miten homma hoidetaan:p
No RB:tähän käskettiin päästään MS ohi kierroskaupalla ennen ruutulippua mut Bari itse jätti vasta maalisuoralle ku oltii uhattu potkuilla.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Äänestin Radalla kisaamista näyttelemällä.

Jos niitä tallimääräyksiä on jollakin tiimillä pakkomielle joissain tilanteissa käyttää, niin parasta olisi hoitaa se tällä tavalla. Tälläiset tapaukset mitä tänä viikonloppuna nähtiin, tahraavat väkisinkin reilun pelin hengen. Mielestäni tallimääräykset pitää hoitaa suht huomaamattomasti, jos niitä halutaan käyttää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koska äänestin toisaalla, että tallimääräykset tulisi sallia, niin kyllä ne sitten tulee voida tehdä reilulla pelillä avoimesti eikä katsojia kusettamalla muka kisaten.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Valitsin ylimmän. Etupäässä siksi, että jurkkailu antaa mahdollisuuden väittää KIMI VOITTI MASSAN AJAMALLA BRASILIASSA!!!1 tms.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Valitsin ylimmän. Etupäässä siksi, että jurkkailu antaa mahdollisuuden väittää KIMI VOITTI MASSAN AJAMALLA BRASILIASSA!!!1 tms.
Kimi on tosiaankin isoin ongelma näissä tallimääräysjutskissa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vaikka toisaalle vahingossa vastasin tallimääräykset pitäisi kieltää, niin olen sitä mieltä että kyllä ne pitäisi hoitaa sitten ihan näkyvästi radalla. Turha sitä on alkaa peittelemään. Se on vaan niin että jostain syystä Ferrari tuppaa tekemään aina ne kaikki idioottimaisimmat tallimääräysratkaisut. Se että kuljettaja päästää nopeamman tallitoverin ohitseen kesken kisan on järkevä määräys, mutta se että toisen kuljettajan pitää luovuttaa voitto toiselle vaikka edes hädin tuskin on puolet kaudesta ajettu on kyllä niin typerää ja näyttääkin typerältä.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Barrichello osasi tehdä tämän oikein. Tehdään se siten, ettei jää mitään epäselvää. Felipe-babyllä jäi täydet pisteet saavuttamatta, kun ei venyttäny hidastusta maalisuoralle.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jos niitä kerran pakko on tehdä ja onhan niitä, niin sitten selkeästi ohi radalla päästämällä. Typeräksi saippuasarjatouhuksi menee jos varikolla ruvetaan säheltämään että Kulmis pääsee ohi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kimi on tosiaankin isoin ongelma näissä tallimääräysjutskissa.
Jos nyt sitten täsmennän sen verran, että minusta on harmi, jos joku kuvittelee nähdyn kisan todella olleen rehti taisto jos sen tiedetään olleen ennalta päätetty. Kimin voitto Brasiliassa 2007 on ainut, josta olen tällä palstalla joutunut päänsärkyyn asti jarnaamaan, minkä vuoksi sen esimerkiksi valitsin. Pisteet toki Räikköselle siitä, ettei niitä sen enempää ole.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Briatore neuvoo: Tallipelin olisi voinut hoitaa siistimmin

- F1 on joukkuepeliä. Mielestäni Ferrari ei tehnyt mitään väärin. Fernandolla on enemmän pisteitä kuin Massalla ja on loogista, että talli satsaa kuljettajaan jolla on paremmat mahdollisuudet voittaa, Briatore sanoi italialaiselle Sky Sport 24 -kanavalle.

Ferrarin tallimääräys tapahtui harvinaisen näkyvällä tavalla, sillä Massan kisainsinööri Rob Smedley ilmoitti radiossa Alonson olevan nopeampi ja pahoitteli tilannetta ohituksen jälkeen. Massa puolestaan lähestulkoon pysäytti autonsa suoralla päästäessään tallikaverinsa ohi.

- Olisiko tilanteen voinut hoitaa paremmin? Jälkikäteen näin on helppo sanoa, mutta kilpailutilanne on aina erilainen. Toki Massan insinööri olisi voinut jättää tietyt kommentit sanomatta, Briatore tuumi.

Tallimääräyskielto on ollut kirjattu formula ykkösten sääntöihin kaudesta 2003 lähtien. Sitä on kuitenkin alusta lähtien kierretty.

- Nyt jokainen yrittää esittää täydellistä, mutta formula ykkösissä kaikki käyttävät tallimääräyksiä. Sääntö on aivan järjetön. Kun tallilla on kaksi autoa, on pelattava joukkueen eteen, Briatore sanoi.

Benettonin ja Renault'n tallipäällikkönä Briatore oli tunnettu siitä, että hän antoi Michael Schumacherille ja Alonsolle selkeän ykköskuljettajan aseman. Singaporen GP:ssä 2008 Briatore vei "joukkuepelin" äärimmäisyyksiin, kun Renault käski kakkoskuski Nelson Piquet junioria kolaroimaan, jotta turva-auto tulisi radalle Alonson kannalta oikealla hetkellä. Skandaalin takia Kansainvälinen autoliitto FIA määräsi Briatoren toimintakieltoon formula ykkösisä.

MTV3
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos nyt sitten täsmennän sen verran, että minusta on harmi, jos joku kuvittelee nähdyn kisan todella olleen rehti taisto jos sen tiedetään olleen ennalta päätetty. Kimin voitto Brasiliassa 2007 on ainut, josta olen tällä palstalla joutunut päänsärkyyn asti jarnaamaan, minkä vuoksi sen esimerkiksi valitsin. Pisteet toki Räikköselle siitä, ettei niitä sen enempää ole.
Oli voitto järjestelty tai ei, aina jää tulkinnanvaraa olisko kisa kuitenkin voinut mennä niin tai näin. Ajoivatko kuskit ihan täysiä, vai kruisailivatko vaan luottaen asian hoituvan tallimääräyksellä. Alonsokin olis voinut halutessaan yrittää härskisti ohittaa Massaa, mutta siinä vaan ei olisi ollut mitään järkeä riskeerata tallin kaksoisjohtoa, niinkuin Vettel teki Red Bullille. Eri asia, jos ajetaan eri tallin kuskia vastaan, ja kolaritapauksessa vastustajakin menettää talli- ja kuskipisteitä. Olkoon ohitusta yrittävä miten syytön kolariin tahansa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Alonsokin olis voinut halutessaan yrittää härskisti ohittaa Massaa, mutta siinä vaan ei olisi ollut mitään järkeä riskeerata tallin kaksoisjohtoa, niinkuin Vettel teki Red Bullille.
Vettel myös nimenomaan halusi samalla paremmin turvata tallilleenkin voiton koska Macit roikkuivat Webberin vauhdissa mukana. Sitten vähän kompuroitiin molemmilla RB:n autoilla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Radalla kisaamista näyttelemällä. Oikeastaan en kannata tallimääräyksiä lain, mutta mieluummin tuollaista katsoo kuin sunnuntaina nähdyn kaltaista vehkeilyä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Tallimääräykset olisi hoidettava tallimääräyksinä (sääntömuutosta) ettei tule naurettavia tilanteita (säännöllä jota ei aukottomasti pysty valvomaan). Monesti jää silti paikka oikeallekin kilvanajolle kun eri tallejakin riittää.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kait se on parempi vetää suoralla sivuun ja nostaa jalka kaasulta samalla vaikka käsin viittoen, että meneppäs siitä..

Orjuutettavan kuljettajan maine ei mene siinä, että pakotetaan näyttelemään jotain kaikille vaaraksi olevia seinään ajeluita (Singapore 2008), noloja parkkeerauksia (Monaco 2006) tai että "vahingossa" menee nopeudenrajoitin päälle (Brasilia 2007).

Ja ykköskuljettaja puolestaan saa kestää kritiikin, eikä päästä kuin koira veräjästä ja tallipäällikönkään ei tarvitse pitää mitään teekutsuja kuljettajilleen todistellakseen medialle jotain olemassa olematonta "tasa-arvoa".

:alppu:
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Briatore neuvoo: Tallipelin olisi voinut hoitaa siistimmin

- F1 on joukkuepeliä. Mielestäni Ferrari ei tehnyt mitään väärin. Fernandolla on enemmän pisteitä kuin Massalla ja on loogista, että talli satsaa kuljettajaan jolla on paremmat mahdollisuudet voittaa, Briatore sanoi italialaiselle Sky Sport 24 -kanavalle.

Ferrarin tallimääräys tapahtui harvinaisen näkyvällä tavalla, sillä Massan kisainsinööri Rob Smedley ilmoitti radiossa Alonson olevan nopeampi ja pahoitteli tilannetta ohituksen jälkeen. Massa puolestaan lähestulkoon pysäytti autonsa suoralla päästäessään tallikaverinsa ohi.

- Olisiko tilanteen voinut hoitaa paremmin? Jälkikäteen näin on helppo sanoa, mutta kilpailutilanne on aina erilainen. Toki Massan insinööri olisi voinut jättää tietyt kommentit sanomatta, Briatore tuumi.

Tallimääräyskielto on ollut kirjattu formula ykkösten sääntöihin kaudesta 2003 lähtien. Sitä on kuitenkin alusta lähtien kierretty.

- Nyt jokainen yrittää esittää täydellistä, mutta formula ykkösissä kaikki käyttävät tallimääräyksiä. Sääntö on aivan järjetön. Kun tallilla on kaksi autoa, on pelattava joukkueen eteen, Briatore sanoi.

Benettonin ja Renault'n tallipäällikkönä Briatore oli tunnettu siitä, että hän antoi Michael Schumacherille ja Alonsolle selkeän ykköskuljettajan aseman. Singaporen GP:ssä 2008 Briatore vei "joukkuepelin" äärimmäisyyksiin, kun Renault käski kakkoskuski Nelson Piquet junioria kolaroimaan, jotta turva-auto tulisi radalle Alonson kannalta oikealla hetkellä. Skandaalin takia Kansainvälinen autoliitto FIA määräsi Briatoren toimintakieltoon formula ykkösisä.

MTV3
On aika ristiriitaista, että tallimääräyksiä perustellaan sillä, että F1 on joukkuepeliä. Tallimääräyksillähän haetaan HENKILÖKOHTAISTA mestaruutta ei tallimestaruutta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eikö niitä voisi säädellä sellaisella säännöllä, joka kävisi katsojien arkijärkeen? Tyyliin:

Kilpailun tuloksiin vaikuttavat tallimääräykset on kielletty, lukuunottamatta niitä kauden lopun kilpailuja, joissa tallin toisella kuljettajalla on mahdollisuus ratkaista maailmanmestaruus edukseen ja toinen kuljettaja on tämän mahdollisuuden jo menettänyt. Muissa kilpailuissa tallimääräysten käytöstä kiinni jääminen johtaa tallin tulosten automaattiseen mitätöintiin kyseisen kilpailun osalta.

Tallilla on oikeus ajattaa autojaan eri taktiikoilla ja oikeus päästää mahdollisista taktiikkaeroista tai teknisistä vioista johtuvassa tilanteessa tallin nopeampi kuljettaja hitaamman edelle. Yllämainittu sanktifioitava tallimääräys koskee tilanteita, joissa talli käskyllä määrittelee radalla peräkkäin olevien, suunnilleen yhtä nopeiden autojensa järjestyksen erilaiseksi kuin se kilpailutilanteessa luonnostaan on.
Niin, ja äänestyksessä valitsin Kolumbialaisen vaihtoehdon.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös