Tallimääräysten historiaa

de Cesaris

bastardo, ignorante
Liittynyt
18.12.2003
Viestit
146
2002

Ferrari on hallinnut kautta ylivoimaisesti ja Itävallan kilpailun lopussa tallin autot ovat kaksoisjohdossa. Rubens Barrichello johtaa, mutta Jean Todt tekee yllättävän päätöksen: "Let Michael pass for the championship, Rubens please" kuuluu viesti. Barrichello vastustelee, mutta päästää lopulta Schumacherin ohi hieman ennen maalia.
Eikö tuo Itävalta tapahtunut tuplana vai muistanko ihan väärin? Eli peräkkäisinä vuosina sama farssi samalla radalla? Taisi vaan olla 2001 hiukan alemmat sijoitukset kyseessä?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikö tuo Itävalta tapahtunut tuplana vai muistanko ihan väärin? Eli peräkkäisinä vuosina sama farssi samalla radalla? Taisi vaan olla 2001 hiukan alemmat sijoitukset kyseessä?
Pitää paikkansa, 2001 Rubens päästi Schumacherin ohitseen toiseksi maaliviivalla.

...mistä tulikin mieleeni, mahtoikohan tuo Let Michael pass for ze championsheep -kommentti olla vuoden 2001 vai 2002 kisasta?
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos Ferrarin tallimääräykset tuolta vuodelta tahtoo palauttaa mieliin kokonaisuudessaan, niin Ranskan GP:tä ei kannata unohtaa. Schumacherilla oli kilpailun lopussa ongelmia, ja seuraavana tullutta Irvinea kiellettiin ohittamasta. Merkittävää tämä on siksi, että kiellon takia saamatta jäänyt piste olisi kauden lopussa riittänyt tekemään Irvinesta mestarin.
Se oli hieno aikaa se:thumbup: Ei kyllä muisti pelannut, mutta nyt raksuttaa taas, kun muistutusta tuli.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Jos Ferrarin tallimääräykset tuolta vuodelta tahtoo palauttaa mieliin kokonaisuudessaan, niin Ranskan GP:tä ei kannata unohtaa. Schumacherilla oli kilpailun lopussa ongelmia, ja seuraavana tullutta Irvinea kiellettiin ohittamasta. Merkittävää tämä on siksi, että kiellon takia saamatta jäänyt piste olisi kauden lopussa riittänyt tekemään Irvinesta mestarin.
Jollen väärin muista Mclaren teki vastaavan tempun vuotta aiemmin juurikin Hockenheimissa. Mikan autoon tuli jotain hidastavaa fibaa loppua kohden ja takana tullutta Coulthardia kiellettiin ohittamasta.

Ei sillä että tämä olisi jotenkin historiallinen tapahtuma, mutta kosketti ainakin meitä Mika-faneja 'hyvällä' tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Tuossa Ranskan kisassa oli tilanne se, että Michael ajoi neljäntenä. Ralf ajoi hänen takanaan ollen nopeampi, Eddie oli sitten molempia nopeampi. Eddie pääsi Ralfista ohi, mutta meni samantien hieman leveäksi ja Ralf kuittasi. Hetkeä myöhemmin Ralf ohitti sitten Michaelin ja siinä järjestyksessä mentiin maaliin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tuossa Ranskan kisassa oli tilanne se, että Michael ajoi neljäntenä. Ralf ajoi hänen takanaan ollen nopeampi, Eddie oli sitten molempia nopeampi. Eddie pääsi Ralfista ohi, mutta meni samantien hieman leveäksi ja Ralf kuittasi. Hetkeä myöhemmin Ralf ohitti sitten Michaelin ja siinä järjestyksessä mentiin maaliin.
Tuosta muistui mieleen hiukan päinvastainen kolmiodraama, kun Michael blokkasi veljeään, jotta tallikaveri pääsisi molemmista ohi. :thumbup:

http://www.youtube.com/watch?v=phCivav2M7I

Tuossa tilanteessa tosin tuskin oli tiimillä osaa eikä arpaa, mutta hienoa tiimipeliä Schumilta kuitenkin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
:D:D lisää asiantuntemusta:

Briatore neuvoo: Tallipelin olisi voinut hoitaa siistimmin
Maikkari, Julkaistu 26.07.2010 15:34 (päivitetty 15:36)


Renault'n entinen tallipäällikkö Flavio Briatore puolustaa Ferrarin antamaa tallimääräystä, joka nosti Fernando Alonson Saksan GP:n voittajaksi Felipe Massan kustannuksella.

- F1 on joukkuepeliä. Mielestäni Ferrari ei tehnyt mitään väärin. Fernandolla on enemmän pisteitä kuin Massalla ja on loogista, että talli satsaa kuljettajaan jolla on paremmat mahdollisuudet voittaa, Briatore sanoi italialaiselle Sky Sport 24 -kanavalle.

Ferrarin tallimääräys tapahtui harvinaisen näkyvällä tavalla, sillä Massan kisainsinööri Rob Smedley ilmoitti radiossa Alonson olevan nopeampi ja pahoitteli tilannetta ohituksen jälkeen. Massa puolestaan lähestulkoon pysäytti autonsa suoralla päästäessään tallikaverinsa ohi.

- Olisiko tilanteen voinut hoitaa paremmin? Jälkikäteen näin on helppo sanoa, mutta kilpailutilanne on aina erilainen. Toki Massan insinööri olisi voinut jättää tietyt kommentit sanomatta, Briatore tuumi.

Tallimääräyskielto on ollut kirjattu formula ykkösten sääntöihin kaudesta 2003 lähtien. Sitä on kuitenkin alusta lähtien kierretty.

- Nyt jokainen yrittää esittää täydellistä, mutta formula ykkösissä kaikki käyttävät tallimääräyksiä. Sääntö on aivan järjetön. Kun tallilla on kaksi autoa, on pelattava joukkueen eteen, Briatore sanoi.

Benettonin ja Renault'n tallipääll
ikkönä Briatore oli tunnettu siitä, että hän antoi Michael Schumacherille ja Alonsolle selkeän ykköskuljettajan aseman. Singaporen GP:ssä 2008 Briatore vei "joukkuepelin" äärimmäisyyksiin, kun Renault käski kakkoskuski Nelson Piquet junioria kolaroimaan, jotta turva-auto tulisi radalle Alonson kannalta oikealla hetkellä. Skandaalin takia Kansainvälinen autoliitto FIA määräsi Briatoren toimintakieltoon formula ykkösisä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
2002
Ferrari on hallinnut kautta ylivoimaisesti ja Itävallan kilpailun lopussa tallin autot ovat kaksoisjohdossa. Rubens Barrichello johtaa, mutta Jean Todt tekee yllättävän päätöksen: "Let Michael pass for the championship, Rubens please" kuuluu viesti. Barrichello vastustelee, mutta päästää lopulta Schumacherin ohi hieman ennen maalia.
RB oli Top Gearin kuluvalla kaudella kolmosjaksossa vieraana ja kertoi vähän tarkennuksia tapahtuneeseen. Puheittensa mukaan siinä käytiin lähes maaliviivalle asti radiokeskustelua, jossa oli mukana mm. lakimiehiä sekä tallin että kuljettajien puolelta.

Rivien välistä päättelin, että mahdollisesti kenkää ois tullut, ellei tietä olisi antanut.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
RB oli Top Gearin kuluvalla kaudella kolmosjaksossa vieraana ja kertoi vähän tarkennuksia tapahtuneeseen. Puheittensa mukaan siinä käytiin lähes maaliviivalle asti radiokeskustelua, jossa oli mukana mm. lakimiehiä sekä tallin että kuljettajien puolelta.

Juu ja Schumi on Top Gearin ainoa ja oikea The Stig. :rolleyes: Kyseisessä ohjelmassahan ei ole koskaan liioiteltu missään asioissa vieraiden tai juontajien toimesta ja myös haastekilpailut on aivan täysin käsikirjoituksettomia tosissaan käytäviä verisiä taisteluita. :D
 

Läskipää

Well-known member
Liittynyt
28.1.2008
Viestit
108
Pitää paikkansa, 2001 Rubens päästi Schumacherin ohitseen toiseksi maaliviivalla.

...mistä tulikin mieleeni, mahtoikohan tuo Let Michael pass for ze championsheep -kommentti olla vuoden 2001 vai 2002 kisasta?
Taisi olla 2001. Toisteli kommenttia useaan kertaan.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Juu ja Schumi on Top Gearin ainoa ja oikea The Stig. :rolleyes: Kyseisessä ohjelmassahan ei ole koskaan liioiteltu missään asioissa vieraiden tai juontajien toimesta ja myös haastekilpailut on aivan täysin käsikirjoituksettomia tosissaan käytäviä verisiä taisteluita. :D
Eli summasummarum - meinaat että Rubens puhui paskaa?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Eli summasummarum - meinaat että Rubens puhui paskaa?
Varmastikkin totuuden siemen voi olla siinä, ettei ihan ensimmäisellä pyynnöllä antanut tietä, mutta väitän tuon lakimies höpinän olevan vain katsojien viihdyttämistä vetämällä stoorit mahdollisimman överiksi, kuten kyseisessä ohjelmassa on tapana.

Toki jos jollakulla on tuo radiokeskustelu kokonaisuudessaan ja sen minulle toimittaa, niin voidaan palata asiaan uudelleen.. :rolleyes:
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Onkos kukaan koskaan kieltäytynyt ottamasta voittoa tallimääräyksellä? Tuli vaan mieleen että siinä olis suoraselkäinen kaveri jos ei menisikään ohi vaan hidastaisi itsekkin ja jatkaisi taistelua. Pomot ei tietty tykkäis.
Ykkösistä en osaa sanoa, mutta rallin puolella Juha Kankkunen San Remossa 1992 tallimääräyksistään kuuluisassa Lancia-tallissa. Kankkuselle tarjottiin tallimääräyksellä voittoa, mutta Kankkunen antoi italialaisen Andrea Aghinin ottaa uransa ensimmäisen ja ainoan MM-voiton. Joku korjatkoon jos olen väärässä, mutta näin se tarina muistaakseni meni. Kankkunen itsehän luovutti urallaan useammankin voiton tallimääräyksellä muille.

Ykkösistä muistuu mieleen sitten useampi tapaus jossa kuljettaja on kieltäytynyt luovuttamasta voittoaan tallimääräyksellä, mutta se on sitten eri juttu se.

Oma rehellinen mielipiteeni on, että tämä eilinen tapaus on saanut vähän turhan isot mittasuhteet, luultavasti sen takia kun Alonso on tapauksen toinen osapuoli. Alonson mahdollisuudet mestaruuteen on pistetilanteeseen ja kuljettajien tähänastiseen vauhtieroon nähden huomattavasti paremmat joten ratkaisu on loogisesti ajatellen järkevä kun ajatellaan vain maailmanmestaruuden saavuttamista.

Eihän tällaiset ratkaisut mitään kilvanajon riemujuhlia ole, mutta toisaalta moottoriurheiluun tallipelit ovat kuuluneet alusta lähtien. Mielestäni myös sellainen on keinotekoista, että tallin olisi tästä lähtien yhtäkkiä seurattava muurilla kisaa tumput suorina ja antaa kuljettajien tehdä radalla mitä lystäävät. En kuitenkaan erityisesti rakasta tallimääräyksiä, mutta ymmärrän ne osaksi tätä lajia, moottoriurheilukaan ei ole aina "reilua" kaikkien kannalta.

Sanottakoon loppuun etten fanita Alonsoa, mutta en myöskään vihaa (eli melko sama suhtautuminen kun kaikkiin muihinkin tämän hetken kuskeihin). 2000-luvun kovimpia kuskeja varustettuna kuumaverisellä luonteella ja tietyllä röyhkeydellä jolla mestaruuksia useimmiten voitetaan. Mutta jokainen saa tietysti olla asioista mitä mieltä haluaa, halusin vaan antaa vaihteeks vähän neutraalimman mielipiteen Alonsosta tähän väliin kun on tuota lähes loputonta lynkkausta seurannut. :D
 
Viimeksi muokattu:

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
RB oli Top Gearin kuluvalla kaudella kolmosjaksossa vieraana ja kertoi vähän tarkennuksia tapahtuneeseen. Puheittensa mukaan siinä käytiin lähes maaliviivalle asti radiokeskustelua, jossa oli mukana mm. lakimiehiä sekä tallin että kuljettajien puolelta.

Rivien välistä päättelin, että mahdollisesti kenkää ois tullut, ellei tietä olisi antanut.
LOL
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
RB oli Top Gearin kuluvalla kaudella kolmosjaksossa vieraana ja kertoi vähän tarkennuksia tapahtuneeseen. Puheittensa mukaan siinä käytiin lähes maaliviivalle asti radiokeskustelua, jossa oli mukana mm. lakimiehiä sekä tallin että kuljettajien puolelta.

Rivien välistä päättelin, että mahdollisesti kenkää ois tullut, ellei tietä olisi antanut.
Hauska haastattelu, kuten tapana on.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Itse olen sillä kannalla, että poistetaan kieltopykälä ja käytetään niin paljon kun pystytään. Mutta niin kauan kun se on kiellettyä, siitä tulisi rankaista max. rangaistuksella, joka tulisi olla huom. suurempi kuin nykyinen.

Ja lopuksi vielä se, että mulle tallimääräys on samanlainen punainen vaate kuin futiksessa filmaaminen. Jengi jaksaa kertoa kuinka se kuuluu lajiin ja eri kulttuureihin, mutta mun mielestä se on vain loosereita varten.

Eli kuuluu ajaa kuten Senna & Prost Läärenillä legendaarisesti tekivät, on se sitten "fiksua" tai ei. Mutta se vetoaa faneihin ja fanit maksaa lystit.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Mielestäni omani oli parempi. Mitä tulee 2007 Monacoon, niin Hamiltonin kritiikin kärki kohdistui varikkokäyntien ajankohdan aikaistamiseen pikemmin kuin tilanteen jäädyttämiseen.
Niin juu, miten se menikään että Alonson taidoilla pystyi säästämään lämmittelykierroksella? kahden kisakierroksen bensat tms. :ahem:
Sellaista perustelua tuli varikkokäynnin ajoitukselle, muistaisin.
E: Oli siinä näemmä (mtv3 juttu) kisan alun kierroksia mukana...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös