Ollilan maabrändiryhmä päätyi perinteiseen Suomi-kuvaan
HS
Näkymä Linnavuorelta Saimaalle Linnansaaren kansallispuistossa.
Näkymä Linnavuorelta Saimaalle Linnansaaren kansallispuistossa.
Jorma Ollilan johtama Suomen maabrändivaltuuskunta jättää loppuraporttinsa marraskuussa. Helsingin Sanomien eri lähteistä keräämien tietojen mukaan brändiryhmän ehdottamat teemat Suomen tehtäväksi maailmassa ovat varsin yllätyksettömiä.
Ensimmäiset ehdotuksensa valtuuskunta julkistaa 10. marraskuuta ja varsinaisen raporttinsa pari viikkoa myöhemmin.
Brändiryhmä kiteytti lopulta työnsä siihen, mikä on Suomen tehtävä maailmassa.
"Olemme yrittäneet määritellä, mitä me olemme, mitkä ovat vahvuutemme. Ja mitkä voisivat olla vahvuutemme kahdenkymmenen vuoden kuluttua, jos keskitymme näihin asioihin", valtuuskunnan jäsen Kirsi Piha sanoo.
Tärkeimpinä teemoina mukana ovat ainakin opettaminen, arkiluovuus sekä luonto ja vesiosaaminen. Arkiluovuudelle brändiryhmä tarkoittaa suomalaista insinööriosaamista, luotettavia ja toimivia järjestelmiä.
Suomalaisen vesiosaamisen merkitys puolestaan korostuu, kun maailman vesipula pahenee ja aiheuttaa jopa sotia. Näin saadaan yhdistettyä rauhanvälitys ja vesiosaaminen, kaksi uuden Suomi-brändin kulmakiveä.
Valtuuskunta on niin hurmaantunut luonnosta, että mukana on ehdotus, jonka mukaan luomutuotantoa pitäisi radikaalisti lisätä.
Brändiryhmä päätti lopulta tilata raportin kirjoitustyön ajatushautomo Demos Helsingiltä.
Määbrändivaltuuskuntaan kuulunut Laura Kolbe ihmettelee, miksi raportin kirjoittaminen ulkoistettiin Demokselle.
"Valtuuskunnan ajattelutyö jäi keskeneräiseksi."