Täällä spekuloimme loppukauden mestaruustaistoa

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Kannatan Alonsoa tai Buttonia. Ei missään nimessä Webber.
Saanen kysyä miksi? Ilman Webberlasejakin en näe mitään syytä, miksi sekä Alonso, että Button olisivat mieluisempia maailmanmestareita? Alonsolla on kaksi ja Buttonilla yksi, Webberillä ei yhtään. Buttonin symppauksen ymmärrän hyvin, mutta Alonso....
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ei tullut vielä tietoa Koreasta, mutta jos lähdetään siitä, että kolme kisaa on jäljellä, niin kuinka todennäköistä on, että molemmat Red Bull-kuskit ajavat ne kaikki maaliin, ja hyvillä sijoilla?

Webber on ajanut pisteille Valencian Heikkituuppausta lukuunottamatta, mutta välillä sijoitukset ovat olleet huonompia kuin mihin autolla pystyisi. Toisaalta Markilla on tuolla saldolla varaakin - mutta ei nyt niin hirvittävästi kuitenkaan.

Vettel on keskeyttänyt kahdesti ja Buttoniin osuminen vei mahdollisuudet pistesijaan Spassa. Mutta muutoin ajaa varmemmin kärkisijoille kuin Webber.

Vaikea tuosta on päätellä, mutta sellainen kutina on, ettei molemmat kuskit kerää kaikista jäljelläolevista kisoista pisteitä. Webberin tapauksessa se ei vielä täyttä katastrofia tarkoita, mutta Vettelin kohdalla melkein.

Entäpä sitten Alonso? Kaksi keskeytystä ja Britannian rangaistus, eli kolmen kisan nollasaldo kuten Vettelillä. Span töpeltämisestä (ja Barrichellosta) huolimatta Alonso on ollut kärkikolmikosta varmin podiumille ajaja Hockesta lähtien. Eli kuntopuntari on sikäli hänen puolellaan. Kun vielä loput radat eivät ole yhtä suosiollisia RBR:lle kuin Suzuka, niin se nostaa Fernandon osakkeita.

Mutta kuten Vettelillä, ei Alonsollakaan ole varaa töpätä yhdessäkään kisassa. Toisaalta hänellä on kokemusta tästä "perussuoritus riittää"-tilanteesta, eikä hänellä ole niitä paineita joita ensimmäistä mestaruuttaan hakevilla on. Team radiossa kaveri voi kuulostaa hermoheikolta, mutta luultavasti on kypsempi käsittelemään tätä tilannetta kuin Red Bull-kuskit. Suzukan jälkeen vaikutti hyvinkin rauhalliselta ja luottavaiselta.

McLaren-kuskien ohuet mahdollisuudet perustuvat kärkikolmikon keskeytyksiin ja on vaikea uskoa, että kaikki kolme töpeksisivät riittävästi. Tai sitten McLarenin täytyisi löytää aivan uusi vauhti.
Korea sopi varmasti erittäin hyvin Mäkille sillä siellä on kolme pitkää suoraa - etenkin lähtösuoran jälkeinen. Voi vain kuvitella miten agressiivisesti Hamsteri aikoo hyökätä - eikä Buttonkaan ole vielä antanut periksi. Myös Renault on ollut vahva mm. Spassa, jossa on pitkiä suoria. Näin ollen podiumille on tunkua kaikissa seuraavissa kisoissa - voi olla jopa ettei kukaan MM-sarjan kärkikolmikosta mm. Koreassa yllä sinne. Myös muissa kisoissa taistelu on kovaa.

Pakka menee joka kisassa niin pahasti sekaisin, että uskon vahvasti Websin johdon pitävän loppuu asti. Sitä ei vie kuin ihan totaalinen epäonnistuminen - sitä paitsi Webber on ainut, joka voisi vielä periaatteessa jopa kerran keskeyttää etenkin jos Lonso tai Seb eivät ole 1. ja 2.

Viime vuoden tulokset Brasiliasta ja Abu Dhabista kertovat että RB tulee olemaan vahva vaikka tosin on selvää että mm. Ferrarilla on aivan toisen luokan auto kuin vuosi sitten. Samoin Mäkillä vaikka he sentään saivat jotain kehitystä aikaankin viime vuonna.
 

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
Mikä olisi hienompi kauden lopulle kuin kisa, jossa jopa 3-4:llä kuskilla olisi mahdollisuus voittaa mestaruus edellyttäen pelkästään kisan voittoa? Nähtäisiin ainakin kunnon ajamista.. :)

Mutta pelkään pahoin, että käy niin että Webberille riittää viimeisessä kisassa pelkkä pisteille sijoittuminen.. Toivottavasti (ja eiköhän) Bernie pelaa parin kisan aikana sijoituksen kohdilleen, että kausi päättyy kunnon spektaakkeliin! :rolleyes:
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
McLarenit laskisin jo aika pitkälti ulos, mutta ei se piste ero vielä ihan mahdoton ole. Button nyt tuskin enää pystyy nousemaan, mutta Lewiksen ollessa kyseesä en epäilisi.

Jos jompi kumpi Mclaren sattusi voittamaan Koreassa ja Webber jäämään ilman pisteitä ja vielä Vettel ja Alonso jäisi taakse, niin olisi taas ihan kivasti mukana.. Kuitenkin näin etukäteen ajatellen voi olla hyvä rata Mclarenille

Red Bullin sisällä varmasti tunnelma kiristyy kuskien välillä, saa nähdä mihin se johtaa. Ja silloin voivat syödä tärkeitä pisteitä toisiltaan, jonka ansiosta Alonso korjaa sadon.

Tottakai tässä toivotaan, että mitä enemmän miehiä mukana mm-taistelussa viimeisessä kisassa sen parempi. Tuntuu siltä, että kyllä tässä vielä joku laatii aikamoiset juonikuviot loppuun, niin kuin 2007 ja 2008. Sen verran tiukalta tilanne näyttää :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Vaikka Korean radassa onkin kolme suoraa, niin yli puolet radasta on kuitenkin kokolailla syheröistä. Mukana myös nopeita mutkia. Uskon, että suorista huolimatta RB pärjää syheröosuuden ansiosta. Ensimmäiselle suorallekin saa edun kurvista tullessaan. Syherö ei myöskään ole sellainen kaasuta ja jarruta -osuus, ihan profiilia katsomalla tosin, joten osuus vaatii taitoa. Epäilenkin ettei Ferrari istu sinne eikä se istu Alonsolle.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Syherö ei myöskään ole sellainen kaasuta ja jarruta -osuus, ihan profiilia katsomalla tosin, joten osuus vaatii taitoa. Epäilenkin ettei Ferrari istu sinne eikä se istu Alonsolle.
Eipä ole tainnut koskaan istua Alonsolle semmoiset radat missä oikeasti vaaditaan taitoa.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Vaikka Korean radassa onkin kolme suoraa, niin yli puolet radasta on kuitenkin kokolailla syheröistä. Mukana myös nopeita mutkia. Uskon, että suorista huolimatta RB pärjää syheröosuuden ansiosta. Ensimmäiselle suorallekin saa edun kurvista tullessaan. Syherö ei myöskään ole sellainen kaasuta ja jarruta -osuus, ihan profiilia katsomalla tosin, joten osuus vaatii taitoa. Epäilenkin ettei Ferrari istu sinne eikä se istu Alonsolle.
Olen tuolla uusimmalla F1 2010:lla sitä ajellut ja voi sanoa, että keskimmäinen suora on kyllä todella pitkä. Lähtösuorakin oikeastaan alkaa jo edellisen pienen mutkan takaa. Nopeita mutkia on kakkos sektorilla pari mutta ne eivät ole yhtä nopeita kuin esim. Suzukassa. Kolmos sektorin syheröt ovat aika hitaita ja ärsyttäviä kaasua-jarrua -tyyppisiä. Veikkaan että ykkös sektori menee Mäkeille ja kaksi seuraavaa - etenkin kakkonen - RB:lle. Ferkusta on vaikea sanoa. Onhan niilläkin suoranopeutta. Koko rata ei ole mikään erityisen haastava.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Syherö ei myöskään ole sellainen kaasuta ja jarruta -osuus, ihan profiilia katsomalla tosin, joten osuus vaatii taitoa. Epäilenkin ettei Ferrari istu sinne eikä se istu Alonsolle.
Mielenkiintoista, että mielestäsi kaasuta-jarruta osuudet eivät ollenkaan mittaa ajotaitoa, vaikka se sattuu olemaan Alonson vahvuus.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mielenkiintoista, että mielestäsi kaasuta-jarruta osuudet eivät ollenkaan mittaa ajotaitoa, vaikka se sattuu olemaan Alonson vahvuus.
Kiitos Sam of the Manille. Eipä se sitten niin nopeita kurveja tarjoakaan, normiTilke. Joten ei niin paha Ferrarille. Jos tosin ei puhtaasti suoristakaan kasattu. Harmi, että ovat niin hitaita osa kurveista. Mutta en minä kyllä näitä Monzan tyylisiä kaasu auki/kiinni ratoja ole kuskien radoiksi koskaan mieltänyt. Japanin rata on - Spasta puhumattakaan, mutta kyllähän suora + jarrtus ja kääntö + taas suora kysyy jotakin muuta kuin ajolinjojen ja kaasun hallintaa.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Mielenkiintoista, että mielestäsi kaasuta-jarruta osuudet eivät ollenkaan mittaa ajotaitoa, vaikka se sattuu olemaan Alonson vahvuus.
En kyllä tarkoitanut sitä. Toki nekin taitoa vaativat. Ferrarin sopivuutta radalle yleisesti ottaen en osaa tarkkaan arvioida, sillä kun ei tunnu olevan mitään selkeää etua muihin verrattuna vaikka hyvä auto onkin.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Epäilenkin ettei Ferrari istu sinne [Koreaan] eikä se istu Alonsolle.
Vai toivot?

Onko muuten kukaan sitä mieltä, että Webberille tulee vielä nollakisa? Sillä on mennyt pitkään niin hyvin, että todennäköistä on että keskeytys voisi tulla. Alonson keskeytys on todennäköistä moottorin takia, Vettelin kohdalla sanoisin huonon tuurin vaikuttavan. Näin naisen logiikalla :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
VOnko muuten kukaan sitä mieltä, että Webberille tulee vielä nollakisa? Sillä on mennyt pitkään niin hyvin, että todennäköistä on että keskeytys voisi tulla.
Mestaruustaiston kannalta kyseessä olisi jännityksen maksimointi.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Sellainen tutina on, että kyllä sieltä vielä yksi nollakisa pamahtaa Webberin tauluun.

Tai sitten ei. Kerran tähänkin asti on mennyt niin hyvin ja selvinnyt vain yhdellä keskeytyksellä, niin voi olla ettei lopuissakaan kisoissa tule yhtään nollasuoritusta..
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Onko muuten kukaan sitä mieltä, että Webberille tulee vielä nollakisa? Sillä on mennyt pitkään niin hyvin, että todennäköistä on että keskeytys voisi tulla. Alonson keskeytys on todennäköistä moottorin takia, Vettelin kohdalla sanoisin huonon tuurin vaikuttavan. Näin naisen logiikalla :D
Yleisesti ottaen keskeytyksen todennäköisyyteen ei vaikuta yhtään se, kuinka monta keskeytystä on kertynyt aikaisemmin kaudella. Eli jos joku kuljettaja ei ole ennen viimeistä kilpailua keskeyttänyt kertaakaan, se ei nosta viimeisessä kisassa keskeyttämisen todennäköisyyttä 107 prosenttiin.

Tällä kaudella tuo moottorien määrän rajallisuus kyllä nostaa keskeyttämisen todennäköisyyttä esim. juurikin Alonson kohdalla kun korkkaamattomia moottoreita ei enää ole. Toisaalta moottorit voivat aika satunnaisesti kestää hyvinkin erilaisia määriä ajoa ja tuollainen jo kisattu mylly voi ihan hyvin (heh, ihan hyvin) kestää huomattavasti pidempään kuin pakasta vedetty uusi yksilö.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Yleisesti ottaen keskeytyksen todennäköisyyteen ei vaikuta yhtään se, kuinka monta keskeytystä on kertynyt aikaisemmin kaudella. Eli jos joku kuljettaja ei ole ennen viimeistä kilpailua keskeyttänyt kertaakaan, se ei nosta viimeisessä kisassa keskeyttämisen todennäköisyyttä 107 prosenttiin.
Samalla logiikalla kauden jokaisen kisan tekniseen vikaan keskeyttäneen pitäisi hyvin suurella todennäköisyydellä päästä maaliin just seuraavassa kisassa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Samalla logiikalla kauden jokaisen kisan tekniseen vikaan keskeyttäneen pitäisi hyvin suurella todennäköisyydellä päästä maaliin just seuraavassa kisassa.
Niinpä. Itse asiassa toi keskeyttämisten todennäköisyys menee varmaan juurikin niin päin että jos ei ole keskeyttänyt kertaakaan niin on hyvin todennäköistä ettei keskeytä jatkossakaan. Ainakaan mikään kosminen oikeudenmukaisuusgeneraattori ei poksauttele "liian hyvin" suoriutuneiden kuljettajien autoja.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Massan keskeytys Japanissa merkitsi sitä, että kukaan ei ole selvinnyt ilman keskeytystä tästä kaudesta. Otin tähän esimerkkiin vain kauden aloittaneet kuskit, ja missä ensimmäinen kerta, kun kuljettaja ei päässyt maaliin:

Bahrain: Petrov, Buemi, Trulli, Chandhok, Senna, de la Rosa, Kobayashi, Glock, di Grassi
Australia: Vettel, Hülkenberg, Sutil
Malesia: Schumacher, Alonso, Liuzzi
Espanja: Hamilton, Kovalainen
Monaco: Button, Barrichello
Eurooppa: Webber
Britannia: Kubica, Alguersuari
Unkari: Rosberg
Japani: Massa
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Olen tuolla uusimmalla F1 2010:lla sitä ajellut ja voi sanoa, että keskimmäinen suora on kyllä todella pitkä. Lähtösuorakin oikeastaan alkaa jo edellisen pienen mutkan takaa. Nopeita mutkia on kakkos sektorilla pari mutta ne eivät ole yhtä nopeita kuin esim. Suzukassa. Kolmos sektorin syheröt ovat aika hitaita ja ärsyttäviä kaasua-jarrua -tyyppisiä. Veikkaan että ykkös sektori menee Mäkeille ja kaksi seuraavaa - etenkin kakkonen - RB:lle. Ferkusta on vaikea sanoa. Onhan niilläkin suoranopeutta. Koko rata ei ole mikään erityisen haastava.
On kyllä paska rata.Ei voi muuta sanoa.Itsekin F1 2010-pelillä ajellut ratin kera.Enemmän saisi olla Interlagosin ja Span kaltaisia ratoja,joissa yleensä aina tapahtuu ja sattuu.No,ei pidä lytätä täysin ennen kuin kisan näkee.
 
Ylös