Täällä spekuloimme loppukauden mestaruustaistoa

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ainakaan mikään kosminen oikeudenmukaisuusgeneraattori ei poksauttele "liian hyvin" suoriutuneiden kuljettajien autoja.
Jotenki ollu huomaavinaan monesti sellasta mestaruustaistoissa, että kun kuski alkaa ajatella että nyt on pakko ajaa hyvä tulos, niin sitten tulee pahoja virheitä. Ja jos ajattelee ettei saa keskeyttää, sitten vauhti katoaa.

Joillaki kuskeilla hyvää tulosta seuraa aina huono, joillain toisilla on pidempiä hyvien ja huonojen tulosten putkia, mitkä sitten mystisesti vaihtuu. Tilastoihin ennusteensa perustavat hihkuvat kun trendi pysyy yllä, mutta ovat hiljaa kun se vaihtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Jotenki ollu huomaavinaan monesti sellasta mestaruustaistoissa, että kun kuski alkaa ajatella että nyt on pakko ajaa hyvä tulos, niin sitten tulee pahoja virheitä. Ja jos ajattelee ettei saa keskeyttää, sitten vauhti katoaa.

Tämähän erityisesti nähtiin Hamiltonin kohdalla 2007. Ei se vauhti niinkään tainnut hävitä, mutta loppukisojen virheet kostautuivat. Taisi päällimmäinen syy olla kuitenkin kokemattomuus. Webberillä ei ainakaan luulisi olevan kokemuksesta puutetta, mutta ei kuitenkaan vielä ole kokemusta olla mukana mm-taistelussa. Eikä myöskään Vettelillä, ihan kauden loppuun asti.

Ja tästä taas päästäänkin Alonsoon ja aika varmasti tuo yllä mainittu on ainakin yksi etu Fernandon puolella.
 

Racer

Well-known member
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
49
Hieno taistelu menossa, ei voi vielä tietää miten tässä käy. Mielestäni taistelussa realistisesti on mukana enää neljä kaveria. Button on ehkä aavistuksen verran liian pehmeä ja laskelmoiva voittaakseen enää titteliä. Sen sijaan Hamiltonin mahdollisuudet ovat pitkälti hänen aggressiivisuudessaan ja ehkä vielä siinä pienessä oljenkorressa, että McLarenin viimeiset päivitykset toisivat jotain erityistä.

Toivottavasti Koreassa pystytään ajamaan, ettei asfaltti murene. Jos siellä ei ajeta, on tilanne erittäin paljon erilainen. Webber on tosi vahvoilla jos jatkaa palkintopalli vauhdissa, Vettelin on otettava momentum nyt ja voitettava vaikka kaikki kisat. Alonson kortit ovat siinä, että pyrkii maksimoimaan omat otteensa ja toivomaan vähän apuja Red Bullin väeltä.

Selvää on, että auto etu laskettuna lopuissa kisoissa yhteensä summa summaarum on Red Bullin eduksi, mutta kuitenkin niukemmin kuin vaikkapa alkukaudesta olisi tuntunut. Ferkku on lähellä, eikä McLakuakaan kannata vielä ulos laskea. Eniten nyt toivoisi sitä, että Brasilia tarjoaisi jälleen sellaisen sekoituksen esim. vesisateisen kisan muodossa, että Webber ottaisi hieman takkiin ja Hamilton ottaisi kiinni. Saataisiin taattua jännitys Abu Dhabiin, joka sinällään tuskin tarjoaisi mitään henkeäsalpaavaa taistelua vaikka mm kandit peräkkäinkin ajaisivat. Dhabin ratahan nähtiin jo viime vuonna ja voi sanoa, että se on surkea viihteen lähde. Vähän sama kuin Bahrain tämän kauden alussa. Veikkaanpa siis, että Maailmanmestari on periaatteessa selvillä viimeistään Dhabin aika-ajon jälkeen, sillä kisassa ei tapahdu mitään.

On muuten jännä juttu, että viimeisten viiden kauden aikana kuskien titteli on ratkennut juuri Interlagosissa, eikä siitä olla kaukana tänäkään vuonna. 2005 Alonso vei varmistelemalla 2006 Alonso vei ajamalla pallille, tosin Schumin suoritus ratkaisi 2007 Kimi ja Lewiksen ongelmat, 2008 Lewis ja viimeinen mutka ja 2009 Button varmistellen. Olisiko se 2010 Webber varmistellen, Vettel voittoputkella tai Alonso ja Red Bullien ongelmat? Ei mikään mahdottomuus, joka tapauksessa tämän kauden jännin kisa on jälleen Interlagosissa.
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Sebastian Vettel: Pidän Sebastian Vettelinä suurimpana mestaruuskanditaattina tällä hetkellä. On tämän kauden ehdoton aika-ajaja. Jos vain Red Bullin autot sopivat tarpeeksi hyvin viimeiselle kolmelle radalle, ei ole varmastikaan pelkoa etteikö Vettel olisi ensimmäisessä lähtörivissä. Red Bullin tuki myös takana. On kumminkin absoluuttisessa nopeudessa Webberin edellä.

Fernando Alonso: Hänellä on koko Ferrarin tuki takana. Span jälkeen osoittanut sarjan tasaisinta ajoa. Jos vain kalusto antaa myötä, hän ajaa voitoista. Kaksintaistelutilanteissa myös erittäin pätevä. Jos RB antaa mahdollisuuden, niin Alonso nousee mestariksi.

Mark Webber: Ajanut pitkän aikaa nyt tasaisen tappavia tuloksia, mutta riittäkö se loppukaudesta. Häviää absoluuttisessa nopeudessa tallitoverilleen, kuin myös Alonsolle ja Hamiltonille.

Lewis Hamilton: Pidän nopeimpana miehenä koko joukkiosta. Viime kisoissa näyttänyt myös murtuvansa paineiden alaisena. Musta hevonen? Parhaimmillaan paras, mutta huonomman päivän sattuessa rytisee. McLarenin suorituskyky myös pieni kysymysmerkki.

Jenson Button: Hamiltonin tukipilari. Ei tule voittamaan, eikä enää kilpailemaan tämän kauden MM:stä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Aikalailla samaa mieltä mitä Irwin. Ehkä vaihtaisin nopeimman miehen tittelin Vettelille Hamiltonin harteilta.

Alonsolla noista luonnollisesti eniten kokemusta itse voittamisesta mut vaikka Alonso on hyvä kaksintaisteluissa, niin Webberin kans voi tulla ongelmia. Mark ei väistä, eikä tee kilpailullisesti taatusti tilaa. Väistääkö Alonsokaan, tuskin. Joten siinä voi olla eräänlainen hazardin paikka, joka voi antaa tilaisuuden jopa ehkä noista parhaalle ja röyhkeimmälle ohittelijalle, Lewisille. Todellakin siis se musta heppa tuossa mm taistossa, vaikkakin aika ohuet on Lewisin mahdollisuudet, koska napista tuskin apua on, sen enempää kuin Massasta Fernandolle.

Kaikki on oikeestaan kiinni kumpi saa aika-ajoissa hommat kohdalleen, Ferrari/Alonso vai RB kuskeineen. Markilla on onnistuessaan aika-ajoissa hyvinkin vauhtia haastamaan Vettel, joten se voi ratkaista.

Lisäksi on tietty nämä luotettavuus hommat ja startit. Ferrarin huhuttu moottoriongelma, täytyykö säästellä ja vääntää ruuvia hieman alemmas ja ottaa varman päälle? Silloin saman voi tehdä myös RB, joka nyt on luotettavuuden osalta, samoin starttien, parantanut.

Jos kaikki ajelee ilman ongelmia sekä aika-ajot, että kisan, niin järjestys tulee olemaan jokaisessa jäljellä olevassa kisassa seuraava:
1. Vettel
2. Webber
3. Alonso
4. Hamilton

Kubica voi tuikata nokkansa johonkin väliin esim. Koreassa :ahem:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jos kaikki ajelee ilman ongelmia sekä aika-ajot, että kisan, niin järjestys tulee olemaan jokaisessa jäljellä olevassa kisassa seuraava:
1. Vettel
2. Webber
3. Alonso
4. Hamilton
Tuo pitää paikkansa ainoastaan siinä tapauksessa, että ajelevat tuossa järjestyksessä maaliin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mä ainakin toivon, että McLarenit ja Alonso löytävät vielä jostain lisää vauhtia ja pystyvät kunnolla haastamaan Red Bullit.

Red Bullilla saattaa hyvinkin olla samanlainen sopimus kuin Häkkisellä&Coulthardilla tai Sennalla&Prostilla oli aikanaa, jolloin ensimmäisenä ekaan mutkaan päässyt saa ajaa kärjessä ilman huolta siitä, että tallikaveri yrittäisi jotain typerää. Suoraan sanoen tällainen järjestely on tällä hetkellä pelkästään järkevää, sillä jos kaverukset kolistelevat toisensa pihalle, niin Alonso ja McLarenit ovat aina perässä keräämässä pisteet.

Webberilläkään ei ole varaa varmistella, sillä jos Vettel voittaa loput kilpailut (mikä on ihan mahdollista), niin Sebastian vie mestaruuden. Alonsokin on vielä hyvin mukana, mutta ilman muiden teknisiä murheita hänenkin täytyy voittaa Red Bullit radalla. Massasta ei taida olla tällä hetkellä apua. Hamiltonilla on eroa 14 pistettä Vetteliin&Alonsoon ja 28 Webberiin. Tällaisen eron kurominen pelkästään ajamalla alkaa jo vaatimaan ainakin Webberin pahaa epäonnistumista. Lewis tosin on sen luonteinen kuljettaja, että häneltä saatetaan hyvinkin vielä nähdä sankaritekoja. Button on 31 pistettä perässä, ja tasainen ajelu ei hänelle enää riitä. Vielä kun näyttää siltä, että normiolosuhteissa hän ei tallikaverinsa edelle ehdi, niin mahdollisuudet lepää sateisissa hasardikilpailuissa.

Joka tapauksessa kaikki viisi ovat vielä mestaruustaistelussa mukana. Moottoriurheilussa voi tapahtua kaikenlaista. Olisi mielenkiintoista, jos viimeiseen kisaan lähdettäessä useammalla kuskilla olisi vielä mahdollisuus. Silloin viimeistään Red Bull kaksikolla lentää tallimääräykset romukoppaan, ja näiden nahistellessa keskenään voi joku muu yllättää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Irwinin linjoilla muttei sekään oikein yllätykseltä tunnu jos Webber yhdessä lopuista kisaviikonlopuista on vaan niskanpäällä Vetteliin nähden. Joku Span kaltainen lähtöjärjestys (MW 1. ja SV 4.) niin vaikiaa voi tulla Sebille.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mä ainakin toivon, että McLarenit ja Alonso löytävät vielä jostain lisää vauhtia ja pystyvät kunnolla haastamaan Red Bullit.
Korean tuntematon rata voisi tarjota isompaa mahdollisuutta yllätykselle. Eihän sitä tiedä vaikka McLaren yllättäisi hiljaiselon jälkeen :ahem:

Tai ainakin voi toivoa niin. Todennäköisesti siellä kärjessä on Red Bullit ja Alonso, ellei mitään yllättävää satu sään tai kolareiden muodoissa.

Webberin olis vielä syytä voittaa kisa tai pari, ettei mestaruus menisi keräilysarjaan vähäisen kärjessä ajon vuoksi. Mutta olis se silti ansaittu koko kauden tasaisuuden vuoksi. Alonso ja Vettel todennäköisesti joutuvat vielä voittamaan, jos meinaavat mestaruuden voittaa.
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Niinpä. Itse asiassa toi keskeyttämisten todennäköisyys menee varmaan juurikin niin päin että jos ei ole keskeyttänyt kertaakaan niin on hyvin todennäköistä ettei keskeytä jatkossakaan. Ainakaan mikään kosminen oikeudenmukaisuusgeneraattori ei poksauttele "liian hyvin" suoriutuneiden kuljettajien autoja.
Kauden edetessä nimenomaan kertyy yhä enemmän empiiristä tietoa autojen luotettavuudesta, joten arviomme teknisten vikojen todennäköisyyksistä tarkentuu. Näin ollen voimme arvioida, että epäluotettavien autojen kuskit saavat teknisiä vikoja todennäköisemmin ja vastaavasti luotettavien autojen kuskit epätodennäköisemmin.

On kuitenkin muistettava, että meidän arviomme teknisten vikojen todennäköisyyksistä ei vaikuta osien "oikeisiin" hajoamistodennäköisyyksiin vaan ainoastaan tarkentaa käsitystämme. Jos tehtaan ja insinöörien toiminta pysyy vakiona, teknisiä vikoja tulee samalla todennäköisyydellä kuin ennenkin. Toki "oikeatkin" todennäköisyydet johtuvat autonosien tapauksessa vain tiedon puutteesta, sillä osat hajoavat deterministisesti. Lisäksi osien hajoamistodennäköisyyden luotettava arviointi tarvinnee joka tapauksessa empiirisiä kokeita.

Oletetaan, että kullakin kuskilla olisi sama todennäköisyys saada tekninen vika. Tällöin riittävän suurella aineistolla on todennäköistä, että suurin osa kuskeista keskeyttää keskiverron määrän (lähellä odotusarvoa) ja vain harvat selvästi enemmän tai vähemmän. On kuitenkin erittäin epätodennäköistä, että suuri osuus kuskeista keskeyttäisi täsmälleen odotusarvon verran. Kuten JPP osuvasti sanoi, ei ole "kosmista oikeudenmukaisuusgeneraattoria" valvomassa, että kaikki kuskit keskeyttäisivät täsmälleen yhtä usein, vaikka heillä olisi sama todennäköisyys keskeyttää.

MM-taistossa mukana olevista kuskeista Alonson tekniset ongelmat näyttävät todennäköisimmiltä. Hän käyttää käytettyjä moottoreita, joiden hajoamistodennäköisyys kasvaa niiden vanhetessa. Ferrarin moottorit ovat myös tunnetusti hajonneet poikkeuksellisen usein, mistä viimeisimpänä esimerkkinä on Massan moottorin hajoaminen Singaporessa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oletetaan, että kullakin kuskilla olisi sama todennäköisyys saada tekninen vika. Tällöin riittävän suurella aineistolla on todennäköistä, että suurin osa kuskeista keskeyttää keskiverron määrän (lähellä odotusarvoa) ja vain harvat selvästi enemmän tai vähemmän. On kuitenkin erittäin epätodennäköistä, että suuri osuus kuskeista keskeyttäisi täsmälleen odotusarvon verran.
Niin. Kaiketi niiden pitäisi asettua kauniisti Gaussin käyräksi, jos aineisto olisi riittävän iso (mitä F1-kausi ei ole).

Todellisuus on tietenkin monimutkaisempi. Ferrarilla oli alkukaudesta moottoriongelmia, jotka selvitettiin. Mutta silloin hajonneet moottorit aiheuttavat taas ongelmia loppukaudesta tuoreiden moottorien puuttumisen johdosta.

Keskeytyksiin vaikuttavat myös ajosuoritukset, jotka sitten ovatkin oma lukunsa. Niistä voi jonkinlaista päätelmää vetää kenelle sattuu ja tapahtuu enemmän kuin toiselle. Ja jos oikein lähtee analysoimaan, mikä tuli omasta syystä ja mikä syyttä. Eli jos ennustamaan haluaa lähteä, pitää ottaa huomioon useampia todennäköisyyksiä jo pelkästään keskeyttämisriskin osalta. Tällä aineistolla mutu on jokseenkin yhtä luotettava tietolähde. ;)
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Niin. Kaiketi niiden pitäisi asettua kauniisti Gaussin käyräksi, jos aineisto olisi riittävän iso (mitä F1-kausi ei ole).
Kyllä. Tarkkaan sanoen keskeisen raja-arvolauseen mukaan riippumattomien ja samoin jakautuneiden satunnaismuuttujien keskiarvo suppenee jakaumaltaan kohti normaalijakaumaa, joka myös Gaussin käyränä tunnetaan. Suppeneminen tapahtuu jakauman mielessä, joten se ei muodollisesti ole varmaa eikä edes "lähes varmaa" kuten matemaatikot sanovat mutta on kuitenkin suppenemista tietyssä mielessä. Se, kuinka tarkkaan tämä toteutuu käytännössä, riippuu paljolti siitä, kuinka tarkkaan ilmiö noudattaa oletuksia ja kuinka suuri otos otetaan.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olen tuolla uusimmalla F1 2010:lla sitä ajellut ja voi sanoa, että keskimmäinen suora on kyllä todella pitkä. Lähtösuorakin oikeastaan alkaa jo edellisen pienen mutkan takaa. Nopeita mutkia on kakkos sektorilla pari mutta ne eivät ole yhtä nopeita kuin esim. Suzukassa. Kolmos sektorin syheröt ovat aika hitaita ja ärsyttäviä kaasua-jarrua -tyyppisiä. Veikkaan että ykkös sektori menee Mäkeille ja kaksi seuraavaa - etenkin kakkonen - RB:lle. Ferkusta on vaikea sanoa. Onhan niilläkin suoranopeutta. Koko rata ei ole mikään erityisen haastava.
Lisävaloa Chandhokilta

Chandhok: Korea on Red Bullin rata

Toistaiseksi ainoa Korean F1-radasta käytännön kokemusta omaava formulakuski Karun Chandhok veikkaa Red Bullin olevan vahvoilla tulevana viikonloppuna ajettavassa kisassa.

Chandhok pääsi syyskuussa Korean radalle Red Bullin järjestämässä näytösajossa. Hispanian ex-kuski uskoo Red Bullin jatkavan radalla Suzukan tapaan kärkivauhdissa.

- Tilanne on tasaisempi kuin Suzukassa, koska rata ei ole niin riippuvainen aerodynamiikasta. Uskoisin silti Red Bullin voittavan, ennakoi Chandhok Telegraph Sportille.

Intialaiskuski ei usko McLarenin ja Ferrarin kykenevän Koreassa kuromaan umpeen Red Bullin etumatkaa.

- Uskon Korean olevan jälleen yksi Red Bullin radoista. He osoittivat Japanissa olevansa puoli sekuntia McLarenia ja Ferraria edellä. Kahdessa viikossa sitä on mahdotonta ottaa kiinni, vaikka he asentaisivat autoihinsa kuinka paljon uusia osia tahansa, sanoi Chandhok.

(MTV3)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kiitos Sam of the Manille. Eipä se sitten niin nopeita kurveja tarjoakaan, normiTilke. Joten ei niin paha Ferrarille. Jos tosin ei puhtaasti suoristakaan kasattu. Harmi, että ovat niin hitaita osa kurveista. Mutta en minä kyllä näitä Monzan tyylisiä kaasu auki/kiinni ratoja ole kuskien radoiksi koskaan mieltänyt. Japanin rata on - Spasta puhumattakaan, mutta kyllähän suora + jarrtus ja kääntö + taas suora kysyy jotakin muuta kuin ajolinjojen ja kaasun hallintaa.
"Monzan tyylisiä"? Monza ei mielestäni suinkaan kuulu tähän kaasu auki-jarruta rataprofiiliin, toisin kuin esim. Valencia ja Bahrain. Kyllähän Monzassa mutkia - keskinopeita ja nopeita löytyy suorien lisäksi. Lisäksi pienet siivet tekevät ajamisesta niiden läpi erityisen haastavaa. Monza on pikemminkin old school-kuljettajan rata, kuten Kimikin on maininnut.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
En kyllä tarkoitanut sitä. Toki nekin taitoa vaativat. Ferrarin sopivuutta radalle yleisesti ottaen en osaa tarkkaan arvioida, sillä kun ei tunnu olevan mitään selkeää etua muihin verrattuna vaikka hyvä auto onkin.
Ferrari sopii selvästi parhaiten tällä haavaa noille stop and go-radoille. Tästä esimerkkinä menestys Saksassa ja osin myös Singaporessa, jossa on paljon näitä stop and go-ysikymppisiä. Alkukaudesta Ferrari oli hieman hukassa tuon autonsa kehityksen kanssa, joten tästä syystä en ottaisi laskuihin mukaan esim. Valenciaa tai Bahrainia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niinpä. Itse asiassa toi keskeyttämisten todennäköisyys menee varmaan juurikin niin päin että jos ei ole keskeyttänyt kertaakaan niin on hyvin todennäköistä ettei keskeytä jatkossakaan. Ainakaan mikään kosminen oikeudenmukaisuusgeneraattori ei poksauttele "liian hyvin" suoriutuneiden kuljettajien autoja.
:D

Joo mutta tottahan tuo on. Ei ole mitään "todennäköisesti tulossa olevia tilastokeskeytyksiä tms. mistä jotkut maikkarin selostajatkin joskus aina mainitsevat. Tietysti yhtenä tekijänä keskeytysten todennäköisyyteen voi pitää kuljettajien ajotyylejä ja tilannetta sarjassa(onko otettava riskejä vai ei), mutta se on sitten eri juttu se.

havainnollinen esimerkki tähän voisi olla vaikka sellainen, että jos heittää kolikkoa ilmaan, ja on tullut 6 kertaa peräkkäin klaava, niin silti seuraavalla heitolla todennäköisyys klaavalle on se sama 50%, niin kuin ennen jokaista heittoa on ollut. Olettaen siis, ettei kolikko voi jäädä pystyyn killumaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllähän Monzassa mutkia - keskinopeita ja nopeita löytyy suorien lisäksi. Lisäksi pienet siivet tekevät ajamisesta niiden läpi erityisen haastavaa. Monza on pikemminkin old school-kuljettajan rata, kuten Kimikin on maininnut.
Monzassa on kokonaista kolme ajettavaa mutkaa (Curva Grandehan on käytännössä täysillä ajettava "suora"). Radan keskeisimmät piirteet ovat kyllä huippunopeutta kysyvät suorat ja toisaalta shikaanit.

Mistä löytyisi tuo Kimin kommentti?
Ferrari sopii selvästi parhaiten tällä haavaa noille stop and go-radoille. Tästä esimerkkinä menestys Saksassa ja osin myös Singaporessa, jossa on paljon näitä stop and go-ysikymppisiä.
Hockenheim ei kyllä ole mikään stop and go-rata. Kolme tiukempaa jarrutusta, mutta enemmistö kaarteista on puolinopeita.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hockenheim ei kyllä ole mikään stop and go-rata. Kolme tiukempaa jarrutusta, mutta enemmistö kaarteista on puolinopeita.
Ensimmäinen mutka on nopea ja viimenen yhdistelmä aika nopea ja vieläpä pitkä, mutta muuten ne on joko hitaita tai keski-hitaita "stop&go" mutkia (kaksi hidasta oikealle ja kaksi keskihidasta vasemmalle). On siellä muutama keskinopeakin, mutta ne ei ole vaativia eikä niissä ajeta äärirajoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ferrari sopii selvästi parhaiten tällä haavaa noille stop and go-radoille. Tästä esimerkkinä menestys Saksassa ja osin myös Singaporessa, jossa on paljon näitä stop and go-ysikymppisiä. Alkukaudesta Ferrari oli hieman hukassa tuon autonsa kehityksen kanssa, joten tästä syystä en ottaisi laskuihin mukaan esim. Valenciaa tai Bahrainia.
No jaa, enpä ole aivan varma voidaanko sanoa ihan noinkaan. Jos nyt oikein tarkkaan muistellaan niin RB (Vettel) oli paalulla Hockessa mutta menetti lähdössä runsaasti sijoja ja lisäksi RB oli nopein auto myös Singaporessa mutta Vettel teki aika-ajossa 3. sektorilla virheen joka maksoi hänelle paalun. Singaporessa ohittaminen ei ole helppoa.

Epäilen, että ykkös-sektori Koreassa menee Mäceille ja 2. ja 3. RB:lle. Kokonaisuus tietysti ratkaisee mutta kyllä taistelu tulee olemaan kovaa. Itse veikkaan RB:n ottavan eturivin ja Hämis 3. ruudun.

RB on onnistunut kuromaan muiden - etenkin mäccien - etumatkaa suorilla kiinni.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ensimmäinen mutka on nopea ja viimenen yhdistelmä aika nopea ja vieläpä pitkä, mutta muuten ne on joko hitaita tai keski-hitaita "stop&go" mutkia (kaksi hidasta oikealle ja kaksi keskihidasta vasemmalle). On siellä muutama keskinopeakin, mutta ne ei ole vaativia eikä niissä ajeta äärirajoilla.
Minusta stop&go viittaa nimenomaan täysjarrutukseen kovasta vauhdista, hitaaseen (alle satasen) mutkaan ja sen jälkeiseen kiihdytykseen. Hitaat mutkat sinänsä eivät liity stop&gohun, ellei nihin liity täysjarrutusta. "Keskihidas stop&go-mutka" on minusta paradoksi, koska siitä puuttuu se "stop".
 
Ylös