Täällä spekuloimme loppukauden mestaruustaistoa

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Veikkaan että seuraavassa kisassa saavat vielä taistella reilusti mutta Abu Dhabissa voidaan kuulla radiossa jotain tyyliin: "Seb, by letting Mark to pass you and he will be a champ - up to you."
Olettaen, että Abu Dhabissa enää ajetaan mestaruudesta. Alonsohan voi sen varmistaa jo Interlagosissa, jos Red Bullin suoritustaso on Korean luokkaa.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Kubicalla, Petrovilla, Barrichellolla, Sennalla ja Yamamotolla on ainoina kuskeina yksi freesi moottori kahteen viimeiseen kisaan. Kaikilla muilla on 8 moottoria enemmän tai vähemmän käytettynä. Luulisi, että mestarikanditaateista Alonsolla on kaikkein käytetyimmät moottorit.

Mietinpä tässä, että päättääköhän joku top 4 kuskeista ottaa 9:nnen moottorin käyttään Braziliassa tai Abu Dhabissa. Onko viisaasta ottaa 10 ruudun rangaistus vai kärsiä mahdollinen moottorikko ja jäädä pisteittä..

Interlagosilla on ihan hyvät mahdollisuudet ohitella ja kelikin voi olla mitä sattuu. Sitten on nämä kakkoskuskit, jos starttaa kympin huonommalta puolen pitää selvitä ohi Massasta ja Buttonista, jotka pelaavat omiensa pussiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Veikkaan että seuraavassa kisassa saavat vielä taistella reilusti mutta Abu Dhabissa voidaan kuulla radiossa jotain tyyliin: "Seb, by letting Mark to pass you and he will be a champ - up to you."
Tuo olisi sitten jo koodikieltä sen puolesta että "pelaapas kuskimestaruus Red Bullille".
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Kaikki on mahdollista, mutta en itse usko kenenkään mestaruustaistelijan vapaaehtoisesti ottavan yhdeksättä moottoria. On pienempi riski ruuvata tehoja vähän vähemmäksi ja pistää moottorin tuuletusta paremmaksi nopeuden kustannuksella ja menettää siten pari kymmenystä kierrosajassa, kuin vaihtaa moottori, startata jostain ruudun 11-15 tienoilta ja olla vaarassa joutua kolareihin ensimmäisellä kierroksella, puhumattakaan sitten hitaampien autojen taakse jumittumisesta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Red Bullilla yhä kaksi airoa vedessä

Turun Sanomat 26.10 2010 09:37:23

Red Bull saattaa ottaa tallin sisäisen taktikoinnin käyttöön kauden kahdessa viimeisessä kilpailussa. Tämä ei kuitenkaan johda mihinkään suoriin tallimääräyksiin Sebastian Vettelille toimia Mark Webberin etujen mukaisesti.

Tallipäällikkö Christian Horner on haluton nimeämään Webberiä vieläkään ykköskuskiksi, mutta myöntää tallin pohtivan taktiikkaansa.

Sunnuntainen Korean gp oli tallille täysi katastrofi, sillä jälleen eturivistä startanneet Vettel ja Webber joutuivat molemmat keskeyttämään. Kisan voittanut Ferrarin Fernando Alonso on 11 pistettä Webberin ja 25 pistettä Vettelin edellä.

Pelkona on, että Webber ja Vettel vievät toisiltaan pisteitä Brasilian ja Abu Dhabin kisoissa ja tasoittavat Alonson tietä mestaruuteen. Vaikka Vettel voittaisi molemmat jäljellä olevat kisat, riittäisi Alonsolle MM-titteliin kaksi kolmatta sijaa – siinäkin tapauksessa, että Webber olisi molemmissa kisoissa toinen.

Webber toisaalta on varma mestari, jos voittaa kaksi jäljellä olevaa kisaa. Viime vuonna hän voitti Brasiliassa ja oli Abu Dhabissa toinen Vettelin jälkeen.

Horner kuitenkin muistuttaa, ettei Vettelin 25 pisteen takamatkakaan ole vielä toivoton tilanne.

– MM-sarjan tilanne on heilahdellut tällä kaudella monta kertaa eri suuntiin. On mahdotonta ennustaa, mitä Brasiliassa ja Abu Dhabissa tulee tapahtumaan, Horner sanoo.

Turun Sanomat

TS-STT

.............

No niin. Kahteen viimeiseen kisaan Alonso saa kaksi muutakin tiimityöhön orientoitunutta tallia vastaansa. On selvää, että RB kaksikko on kovin. Taitaa jopa Macin kaksikkokin tulla Ferrarin rinnalle Massan ajettua niin aneemisesti kuin mitä ajettuna on. Tosin Macin nopeuden notkahduksen syvyyttä on vaikea arvioida kuten Buttonin rengasongelmiakin. Edellisessä kisassahan vauhti oli jo elpymään päin ja hävisi taas Koreassa.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Mestaruustaistelu on täysin avoin vaikkakin Alonson on siinä pisteiden valoissa hieman edellä vaikkakin RBR:n auto onkin ollut kauden aikana nopein. Vähän aikaa sitten Alonson oli pisteissä kolmas ja toinen nyt ensimmäinen nuilla jokaisella sijoitus paikalla on Alonson niiskaan löyty negatiivista mutta mies onkin toisten epäonnen johdosta noussut MM-kärkeen. Itse en vielä sano mitään mutta ei ainakaan RBR:n "yleisten" kisa ongelmien johdosta olisi ihmeellistä jos Alonso jo Interlagosissa mestaruuden varmistaisi. Ferrailla voi olla Brasilia kortti käytössä niinkuin aikaisempien vuosien vauhdista ollaan kyseisellä radalla nähty.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mestaruustaistelu on täysin avoin vaikkakin Alonson on siinä pisteiden valoissa hieman edellä vaikkakin RBR:n auto onkin ollut kauden aikana nopein. Vähän aikaa sitten Alonson oli pisteissä kolmas ja toinen nyt ensimmäinen nuilla jokaisella sijoitus paikalla on Alonson niiskaan löyty negatiivista mutta mies onkin toisten epäonnen johdosta noussut MM-kärkeen. Itse en vielä sano mitään mutta ei ainakaan RBR:n "yleisten" kisa ongelmien johdosta olisi ihmeellistä jos Alonso jo Interlagosissa mestaruuden varmistaisi. Ferrailla voi olla Brasilia kortti käytössä niinkuin aikaisempien vuosien vauhdista ollaan kyseisellä radalla nähty.
Toki RB on aika-ajovauhdissa se nopein. Mutta kisoissa joissa eturivi ei muodostu normaaliin tapaan eduksi onkin valtteja jo mm Ferrarilla ( turva-autot, sateet, ulosajot ja muut ). Ferrari on tasaisen varma monelle radan osuudelle, suoranopeutta ja RB:lia kovempi moottori. Myös rengaskestävyys taitaa kallistua Ferrarille. Luotettavastikin tuo on nyttemmin mennyt.

Ja brassien kisa on ollut kaikkea muuta kuin lähtöruutukisa. Monen loton jälkeen on usein vasta voittaja ruutulipulle ajanut ja mm vaihtelevien olosuhteiden vuoksi lieneekin turha ennustella. Turva-autot, sateet jne voivat taas pelata ties kenen pussiin ja kieltämättä todennäköisesti juuri RB pussista pois.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Vettelin 25 pisteen ero on sen verran, että Alonsolle riittää suht kärjessä ajelu hänen päihittämisekseen loppupisteissä kolmas ja nelossija Vettelin voittaessa molemmat. Käytännössä RedBullin on mentävä Webberin taakse tiiminä, ellei Alonso keskeytä Brasiliassa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
...Alonsolle riittää suht kärjessä ajelu...
No ihan "ajelemalla" homma ei hoidu. Kyllä Kubica ja Hamiltonkin ovat siinä kärkihässäkässä kisaamassa eikä kisasta muodostu niin auvoista RB:n takana ajelua. Ferrarilla kuitenkin koko homma on Alonson varassa.

Sen sijaan tuo paalupaikka tai eturivi ei enää olekaan RB:lle selviö. Liekö tuo Renault-motin pakokaasuvirtauksen ohjaus osoittautunut moottoria rasittavaksi vai onko vain Ferrarin aerodynamiikka pitkässä juoksussa saatu kohdilleen - yhdessä Alonson hermojen kanssa. Se lienee kuitenkin selvää, että samaan kuin RB:lla ei Alonsolla ole mahdollisuutta - eli miehittää koko eturivi mestaruuteen pystyvilllä oman tallin kuskeilla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Pitkä lainaus sorry, mutta keskeinen hyvin esitetty pointti:

Alonsolla ja Vettelillä tiukin moottoritilanne

Turun Sanomat 26.10 2010 10:09:40

Italialainen 422race.com -verkkosivusto on analysoinut yhdessä FIA:n teknisen delegaatin Jo Bauerin kanssa mestaruudesta taistelevien kuljettajien moottoritilanteet ennen kauden kahta viimeistä kisaa.

Säännöt sallivat kullekin kuljettajalle kahdeksan moottoria kauden 19 kisaan. Yhdeksännestä loksahtaa automaattisesti kymmenen lähtöruudun pudotusrangaistus.

Aika-ajossa ja kilpailussa vaadittavan tehon kukin moottori tuottaa keskimäärin ensimmäiset 1600 kilometriä. Kun samoja koneita pystytään käyttämään vapaasti myös harjoituksissa testimielessä, niiden elinkaari pitenee 2200-2300 kilometriin, joskus vieläkin pidemmäksi.

422race.com julkaisi listan käytettyjen tai hajonneiden moottorien määristä sekä kuinka monta konetta on toistaiseksi käytetty yhdessä tai kahdessa (tai jopa kolmessa) kisassa.

Datatiedoissa ei kuitenkaan ilmene, kuinka paljon moottorilla on ajettu vapaissa harjoituksissa, koska sitä tietoa tiimeiltä ei ole saatavissa.

Moottoritilanne
kuski kuskilta
Fernando Alonso:

Käyttänyt 8 moottoria

2 moottoririkkoa (Malesian kisa, Kiinan harjoitus)

Jäljellä kisoihin 3 kahdessa kisassa käytettyä moottoria

Felipe Massa:

Käyttänyt 9 moottoria

Ei moottoririkkoja

Jäljellä 2 yhdessä kisassa ja 1 kahdessa kisassa käytettyä moottoria.

– Ferrari teki varovaisuussyistä moottorivaihdon kummallekin kuljettajalleen jo Bahrainin aika-ajon jälkeen. Sääntöjen mukaan näitä vaihdettuja moottoreita saa käyttää enää vapaissa harjoituksissa tai Abu Dhabin kisassa. Alonsolta hajosi kone myös Kiinan harjoituksissa.

Sebastian Vettel:

Käyttänyt 8 moottoria

1 moottoririkko

Jäljellä 4 kahdessa kisassa käytettyä konetta sekä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori, joka Bahrainista, minkä jälkeen sillä on ajettu vapaissa harjoituksissa.

Mark Webber:

Käyttänyt 8 moottoria

2 moottoririkkoa (Australian ja Turkin vapaissa harjoituksissa)

Jäljellä 3 kahdessa kisassa käytettyä konetta ja 1 yhdessä kisassa (Koreassa) käytetty moottori.

Jenson Button:

Käyttänyt 8 moottoria

1 moottoririkko (Monacon kisassa)

Jäljellä 3 kahdessa kisassa käytettyä konetta ja 2 yhdessä kisassa käytetty moottori

Lewis Hamilton:

Käyttänyt 8 moottoria

Ei moottoririkkoja

Jäljellä 3 kahdessa kisassa käytettyä konetta ja 2 yhdessä kisassa käytetty moottoria

Turun Sanomat, Rooma​
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aika vähän eroja kuitenkin on. Jos ajatellaan, että kuten luvuista voi päätellä - lukumääräisesti kaikilla moottorit riittävät. Mutta parhaimpiin ja iskukykyisimpiin kierroksiin eväät on kutakuinkin tässä samoin kuin ehkä edun luoma järjestys:

Felipe Massa: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytettyä mottoria.
Jenson Button: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytetty moottoria.
Lewis Hamilton: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytetty moottoria.
Mark Webber: Jäljellä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori.
Sebastian Vettel: Jäljellä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori.
Fernando Alonso: Jäljellä vain kahdessa kisassa käytettyjä moottoreita.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Aika vähän eroja kuitenkin on. Jos ajatellaan, että kuten luvuista voi päätellä - lukumääräisesti kaikilla moottorit riittävät. Mutta parhaimpiin ja iskukykyisimpiin kierroksiin eväät on kutakuinkin tässä samoin kuin ehkä edun luoma järjestys:

Felipe Massa: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytettyä mottoria.
Jenson Button: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytetty moottoria.
Lewis Hamilton: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytetty moottoria.
Mark Webber: Jäljellä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori.
Sebastian Vettel: Jäljellä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori.
Fernando Alonso: Jäljellä vain kahdessa kisassa käytettyjä moottoreita.
Taitaa tämä mestaruus ratketa luotettavuuteen. Saa vain nähdä kenen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
No ihan "ajelemalla" homma ei hoidu. Kyllä Kubica ja Hamiltonkin ovat siinä kärkihässäkässä kisaamassa eikä kisasta muodostu niin auvoista RB:n takana ajelua. Ferrarilla kuitenkin koko homma on Alonson varassa.
Niin kuin samassa kommentissa oli, niin Alonsolle riittää Vettelin voittaessa molemmat jäljellä olevat kisat sijoitukset 3 ja 4. Totta kai niissä jäljellä olevissa kisoissa voi tapahtua mitä vaan, mutta edellä mainitun asian huomioiden RedBullin kannattaa panostaa ensisijaisesti Webberiin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin kuin samassa kommentissa oli, niin Alonsolle riittää Vettelin voittaessa molemmat jäljellä olevat kisat sijoitukset 3 ja 4. Totta kai niissä jäljellä olevissa kisoissa voi tapahtua mitä vaan, mutta edellä mainitun asian huomioiden RedBullin kannattaa panostaa ensisijaisesti Webberiin.
Kyllähän tuossa asetelmassa Webber ajaa Vettelin suosiolla hänestä ohi eikä tämä tietoisuus jätä Alonsoa rauhaan sijoille 3-4. Eli ei Alonso voi ajaa ko sijoilla jos RB on edellä saati kärjessä. Vettel puolestaan ei määrätyssä kohdin enää kaihda riskejä kuten jos Alonso olisi pyrkimässä ohi. Hamiltonista puhumattakaan joka voi olla samassa ryppäässä. Luulenpa, että moista uhkaa ei muodostu Massasta joka on tintattu palvelijan rooliin jo kauden alussa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika vähän eroja kuitenkin on. Jos ajatellaan, että kuten luvuista voi päätellä - lukumääräisesti kaikilla moottorit riittävät. Mutta parhaimpiin ja iskukykyisimpiin kierroksiin eväät on kutakuinkin tässä samoin kuin ehkä edun luoma järjestys:

Felipe Massa: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytettyä mottoria.
Jenson Button: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytetty moottoria.
Lewis Hamilton: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytetty moottoria.
Mark Webber: Jäljellä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori.
Sebastian Vettel: Jäljellä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori.
Fernando Alonso: Jäljellä vain kahdessa kisassa käytettyjä moottoreita.
Kiitos näistä, tämähän menee juuri mukavasti kääntäen suhteessa kuljettajien/autojen suorituskykyyn ja pistetilanteeseen.

Onko muuten paljon ajettu kisoja kolmannen kisan moottoreilla? Ja miten ne on menneet?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuosta TurunSanomien jutusta jota muuten täytyy hieman tavata, niin selvinnee kyllä ettei moottoririkko kenellekkään mitenkään väistämätöntä ole. Sen sijaan olen ymmärtänyt, että tehot kyllä loppukilometreissä esim aika-ajoa ajatellen putoavat tai varmuudeksi joudutaan pudottamaan. Jos sitten aika-ajossa hyvin menisikin, niin seuraava koettelemus on seisokit niin varikolla kuin ruudukossakin tai turva-auton takana. Kisoista taitaa tulla sellaisia, että kenelläkään ei ole mahdollisuuksia varmistella loppukierroksiakaan.

Itse en usko, joskaan tietoa ei ole, kenenkään ajaneen samalla moottorilla kolmea kisaa. Kyllähän ne on käytetty harkoissa. No - nyt kait sitten joku ajaa. Näissäkin voi kyseessä olla moottori jolla ei ole ajettu näitä kisoja kokonaisuudessaan keskeytyksen vuoksi.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Itse en usko, joskaan tietoa ei ole, kenenkään ajaneen samalla moottorilla kolmea kisaa. Kyllähän ne on käytetty harkoissa. No - nyt kait sitten joku ajaa.
Alonsolla ei taida olla muuta mahdollisuutta eikä Vettelillä ja Webberilläkään Abu Dhabissa. Kyllä Ferrari menee tässä ihan limiitillä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Aika avoimesti on kuitenkin ilmoitettu tallia rakennettavan Vettelin ympärille. Vettel ei vain vielä ole ollut kykenevä ottamaan tuota tarjottua asemaa haltuunsa, osin kaluston rikkoutumisen ja osin kypsymättömyytensä vuoksi.

Ellei Red Bull saa kahta autoa kärkeen, tilanne alkaa olla tukala.
Mikäli Vettelin auto olisi kestänyt edellisessä kisassa, ja muutenkin kuten muilla kandidaateilla, niin mitähän mieltä mahtaisit tuosta kypsyydestä olla. :) Ei se nyt siitä kiinni ole, Webber ja Alonsokin ovat tehneet virheitä, mutta ihan ovat kypsiä kuin kalkkunat mun mielestä.

Uskoisin RB:lle eturiviä seuraavaan kisaan. Yhtä pitkää suoraa lukuunottamatta rata on kuin tehty RB:lle.

Unelmatilanne viimeiseen kisaan: Alonson moottori hajoaa. Vettel menee kärjessä helppoon voittoon, koska Hamilton ohittaa Webberin startissa tai ensimmäisen kierroksen lopussa pitkällä suoralla ja tulee toiseksi. Liuzzi pyörähtää :ahem:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Aika avoimesti on kuitenkin ilmoitettu tallia rakennettavan Vettelin ympärille. Vettel ei vain vielä ole ollut kykenevä ottamaan tuota tarjottua asemaa haltuunsa, osin kaluston rikkoutumisen ja osin kypsymättömyytensä vuoksi.
Mitä ihmeen tekemistä toistensa kanssa on kaluston kestävyydellä ja henkilön kykenevyydellä kantaa 1. kuljettajan viitta harteillaan? :nope:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Unelmatilanne viimeiseen kisaan: Alonson moottori hajoaa. Vettel menee kärjessä helppoon voittoon, koska Hamilton ohittaa Webberin startissa tai ensimmäisen kierroksen lopussa pitkällä suoralla ja tulee toiseksi. Liuzzi pyörähtää :ahem:
Kyllä aivan unelma tilanne olisi että Abu Dhabin viimeisellä kierroksella Hannu Hanhen onni loppuisi johtoasemassa - matkalla mestaruuteen - Ferrarin moottorin räjähtäessä ja tarjotessa katsojille upean ilotulituksen. Savun takaa mestaruuteen ajaisi Sebastian Vettel. Oh, yeah! :ahem:

No joo, ehkä kaksi selkeää murskavoittoa RB:lle olisi vielä parempi. Harmi vaan että Sebin voitto vaatii että Lonso hieman alisuorittaa viimeaikoihin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös