Urheiluautot

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Vai retro Stratosta puuhaavat.
Tämäkin olisi ollut mielenkiintoista, jos Lamborghini olisi tehnyt moottori diilin 1993 vuoden nurkilla McLarenin kanssa.:cool:
Ongelma oli vaan tuo, kun Lambo halusi rahaa asiasta ja Pökötti ei. Ja Pökötti teki V10:n joka oli taloudellisempi kuin Lambon V12, mutta mites sen äänen laita?:rolleyes:
http://forix.autosport.com/8w/mc-lambo.html
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Pökön V10 oli kuitenkin niin onneton tapaus, että tuskin Lambo olisi huonompi valinta ollut. Vielä tähän päälle firman mentaliteetti, jossa epäluotettavuuden iskiessä tyydyttiin vääntämään tehoja alas ongelman korjaamisen sijaan. Dennis teki oikein kun ei jäänyt yhtään pidemmäksi aikaa ihmettelemään patonginpurijoiden oikkuja.

Lambon koneella MP4/9 olisi ainakin ollut paljon nopeampi. Runko ja kuljettajat eivät olleet huonoja, mutta moottori oli.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pökön V10 oli kuitenkin niin onneton tapaus, että tuskin Lambo olisi huonompi valinta ollut. Vielä tähän päälle firman mentaliteetti, jossa epäluotettavuuden iskiessä tyydyttiin vääntämään tehoja alas ongelman korjaamisen sijaan. Dennis teki oikein kun ei jäänyt yhtään pidemmäksi aikaa ihmettelemään patonginpurijoiden oikkuja.

Lambon koneella MP4/9 olisi ainakin ollut paljon nopeampi. Runko ja kuljettajat eivät olleet huonoja, mutta moottori oli.
McLaren teki vuoden 1993 lopulla Silverstonessa testin, jossa se ajoi perä perää Fordin ja Lamborghinin koneilla. Lambo päihitti Fordin kahdella sekunnilla per kierros, tosin täytyy toki muistaa, että vertailu ei ollut täysin reilu V8:lle, jonka edut tulivat esiin kisamatkalla.

Dennisin ja Chryslerin (Lamborghinin omistaja tuolloin) neuvotteluissa päästiin niin pitkälle, että suullinen sopimus syntyi ja McLarenilla ehdittiin jo aloittaa kehitystyö moottorin suhteen. Dennis siis perui sopimuksen aivan viime metreillä vedoten tosiaan siihen, että olisi joutunut maksamaan 50 prosenttia moottorin kehitystyöstä, ja Chryslerillä suivaannuttiin tästä niin, että kaikki F1-toiminta lopetettiin välittömästi. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Benetton olisi yhä ollut kiinnostunut Lamborghineista, mutta Chryslerin johto oli suivaantunut lopullisesti.

Tämä versio tapahtumista Jo Ramirezin elämäkerrasta.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ok joo uskomatonta, että niinkin paljon kun seurasin F1:siä tohon aikaan; olen missannut koko Lamborghini - McLaren jutun kokonaan, tai sitten en vaan muista.
Kiitokset historian selventämisestä!:thumbup:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jo alkaa suorituskyky olla "kohdallaan" siviilipuolen autoissa:

http://www.iltalehti.fi/autot/2010121712880301_au.shtml

"Dagger GT perustuu Corvette Cheetahiin. Suunnitteluinsinöörien tiimissä on mukana Philip Frank, joka tunnetaan Saleen 7:n muotoilusta, sekä seitsemän teknikkoa, jotka ovat toimineet Nasalla, Yhdysvaltain ilmailu-ja avaruushallinnossa."

"Dagger GT lupaa pyyhkiä Veyronin ennätyksellä pöydänalusetkin - se lupaa yli 300 mph eli yli 480 km/h huippunopeuden. Dagger GT kiihtyy 0-60 mph (96 km/h) 1,5 sekunnissa. Perinteinen varttimaili vilahtaa 6,7 sekunnissa."

http://www.youtube.com/watch?v=8BwIniaHIUE

Tosta saa jollain tasolla realistista referenssiä Draggerin varttihaaveiluille, Lambdo Gallardo +1500hv ja vartilla 9.x sekuntia. Siitä on TODELLA iso matka 6.x sekuntia alkaviin aikoihin vaikka yli 9 litraisessa padassa tietysti onkin enemmän potentiaalia ahtaa kuin Audin 5 litraisessa v10:ssä ja painon säästöäkin saataneen aikaiseksi verrattuna Gallardoon, mutta silti, että monta sekuntia pois vartilla niin.. No katsotaan!
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Hiukka utopistisilta kuulostaa lukemat Dagger Gt:ssä. Erityisesti varttimaili...
Ja saavutetaanko ihan pumppubensalla tollaiset tehot? tuskin...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Hiukka utopistisilta kuulostaa lukemat Dagger Gt:ssä. Erityisesti varttimaili...
Ja saavutetaanko ihan pumppubensalla tollaiset tehot? tuskin...
Joo kattelin kanssa, että tosi villit on lukemat. Varttimaili ja oikeastaan noi kaikki, johan toi 0-100 km/h riuhtauskin vaatii väkisin jotain muuta kuin ihan perustakavedon+Pirellit (jo renkaiden oltava melko pidokkaat tommoseen vetoon..). Periaatteessa sellaiseen 100hv/1000cc -tasoon kyllä on mahdollista päästä melko harmittomastikin luotettavuuden vielä pahasti kärsimättä (vrt. vaikkapa bulkkisportti Corvette Zr-1, jossa näin on asia). Siitä kun vielä nipistetään lisää, sanotan nyt 150hv/1000cc -tasoille niin ollaan jo aika maksimeissa mitä tuollainen ihan 98e:llä voi kestää ja tehoa siis saadaan irti vielä jotenkin fiksusti siviilikäyttöön. Se tarkoittaisi tuolla 1700hv:lläkin n.12 litraista pannua, mutta ei se mahdotonta ole tietysti, vrt Veyron 16 litrainen näkemys. Tosin vaatii tosiaan aika villin konstruktion, ei riitä enää Corveten V8:n ahtaminenkaan kun on melkein iskettävä peräkkäin 2 kpl niitä. Näinköhän riittää tuotekehitykseen asti riittävästi budjettia kun meinasi Bugattin kanssa jopa VAG:ltä usko loppua kesken projektin:doubtful:

Tulikin mieleen olisiko noi huipputeholukemat jollain NOS:illa hetkellisesti käytössä projektiin sen enempää tutustumatta..

Mutta kunnianhimoisia tavoitteita yhtäkaikki. Hattua nostan, jos saavat aikaan edes lähelle noita lukemia pystyvän, katulaillisen ja Shellin pumppubensalla ajettavan urheiluauton.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Sen verran saanu selville että pannu olis 9,4L V8...
okei, mielenkiintoista!:) Pohjana ei varmaan sitten ole edes se GM:n LS7 V8, jossa iskutilavuus 7,0 litraa? Ei luulisi kyllä pystyvän poraamaan noin paljon isommaksi sitä lohkoa enää millään (eikä tod. noilla ahtopaineilla mitä tuollaiset tehot edellyttävät!)
 

sampo555

Member
Liittynyt
1.4.2010
Viestit
22
Kovat puheet ainakin Draggerin luojilla. Saa nähdä, pitääkö puheet paikkaansa vai hajoaako auto heti kättelyssä :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Turha varmaan odottaa Suomeen yhtään kappaletta koskaan..
No emmä tiedä, jos kerran Veyronkin on Suomen teillä liikkunut niin miksei Daggerkin ;)
Nojoo, aika epätoivoistahan se on, eikä tuo Veyronikaan tainnut olla Suomen kilvissä vaikka Suomalainen omistaja sillä oli...
Hienoa kuitenkin että firmat jaksaa työntää virstanpylvästä eteenpäin kuitenkin :thumbup:

Mutta kysymyksenä voisin heittää että missähän Dagger meinaa tuon huippunopeutensa todistaa?
TopGearissa kävivät koeajamassa Koeniggseggin Ageran, jonka pitäis myös päihittää tai ainakin päästä lähelle Veyronia, vaan tuskailivat sitä että paikkoja ei maapallolla ole montaa jossa tuota ennätystä voisi edes yrittää rikkoa...
Christian von Koeniggsegg totesi hyvin että
"They have a good test track, Volkswagen - but they wouldn't let us use it, of course.
Maybe they would before there was such a thing as a Bugatti Veyron. But not now."
:rolleyes:

Voisin kuvitella että sama ongelma pätee myös Daggerin kehitykseen, hienohan se on leveillä että autolla vois ajaa 480km/h, mutta saadaanko sillä koskaan ajettua moista lukemaa missään?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Näinköhän riittää tuotekehitykseen asti riittävästi budjettia kun meinasi Bugattin kanssa jopa VAG:ltä usko loppua kesken projektin:doubtful:
Niin ja fyffet.
VAG:han tekee kai £5m jokaisesta autosta tappiota minkä myyvät, tai siis näin oli ensimmäiset arviot
(toki voinut suhde muuttua jos autoja on mennyt enempikin kaupaksi)
jotenka tuskin mikään ihan nippelifirma pääsee samalle tasolle kovinkaan herkästi...

Noh hyvä että yritystä löytyy, itseä eniten tosiaan mietityttää tuo että mistä löytävät paikan tuon nopeuden todistamiseen...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Voisin kuvitella että sama ongelma pätee myös Daggerin kehitykseen, hienohan se on leveillä että autolla vois ajaa 480km/h, mutta saadaanko sillä koskaan ajettua moista lukemaa missään?
Ainakin Bonnevillen suola-aavikolla kerkeää kyllä kelaamaan ihan rauhassa sen, mitä auto jaksaa vauhtia ottaa? Sitä en tosin tiedä, onko kitkakertoimet verrattavissa suoraan esim. tuohon Volkkarin testiradan asfalttiin sitten taas..

Mutta hieno juttu kyllä, että löytyy näitä, joilla halua ja yritystä löytyy mullistaa urheiluautomaailmaa:ahem: Toivotaan, ettei tosiaan rahat lopu pahasti kesken kun tavoitteet ampuu kerralla noin railakkaasti nykytasoista yli! Tosin ainakin Saleenin kaverin luulisi vähän tietävänkin asioista. No ainakin hyvä kikka nostattaa kiinnostuta ja huomiotasoa projektille tuollaiset lukemat:thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ainakin Bonnevillen suola-aavikolla kerkeää kyllä kelaamaan ihan rauhassa sen, mitä auto jaksaa vauhtia ottaa? Sitä en tosin tiedä, onko kitkakertoimet verrattavissa suoraan esim. tuohon Volkkarin testiradan asfalttiin sitten taas..
Kitka ja tasaisuushan siellä on kai ne isoimmat ongelmat normaalille autolle (ts. pl. nää spesiaalivehkeet jotka on rakennettu aavikolle)
Samoin kai tuulisuus vaikuttaa noihin suorituksiin, Veyron GS:n kanssa oli vaikuttanut jopa lämpötila käsittääkseni tuolla volkkarin radalla ratkaisevasti (TG:n mukaan siis)

Samoin tuossa Koeniggseggin jutussa viitataan nimenomaan tienpätkään jolla se koe tehtäisiin, eli asfalttia pitäis kai olla...
 
Ylös