Lamborghineista:
Joo siis tosiaan; Miurahan on Superautojen äiti hahmo periaatteessa. The "Orginal Supercar". Ensimmäisten joukossa keskimoottori katuautoon, ei ainakaan Maranellon päämajassa oltu asiaa ees harkittu sitä ennen. Mutta missäs vaiheessa GT40 rakennettiin? Ennen Miuraa vai Miuran jälkeen muuallekin kuin radalle?
Joka tapauksessa, Miuran moottorihan on suhteellisen sama mitä Countach, Jarama, Islero, Espada ja 350GT/400GT 2+2 käyttivät. Sama hella tosiaan aikapitkälti, pieniä muutoksia mutta peruskonstruktio sama 3,9 litrainen V12, POIKITTAIN.
Ja se vaihdelaatikkokaan ei ihan perinteistä kaavaa silloin 60-luvulla noudattanut, ja oli vielä suorahampainenkin.
Tässä varsin musikaalinen pätkä
P400 Miurasta.
Vanhoissa Lamboissa on sitä jotakin, sopivan röyhkeitä ja asenteella tehtyjä.
Corveteista:
Itse diggaan vanhoista Veteistä muotoilun puolesta erittäin paljon. IHan sieltä 50-luvulta sinne about 72 vuosimalliin kolahtaa pahemman kerran. Etenkin aidon 427 yksilön kohdalla. Sen jälkeen vähän lässähtää, mutta nykyinen Z06 on kyllä hieno juttu, että sen tekivät. Asenteella tehty ja kunnon hella ilman ahtimia pellinalla + manuaali.
Ja nykynen ja edellinenkin Corvette sukupolvi on kyllä ihan eri maata kuin ne aiemmat, nykysillä pistetään kampoihin ihan kunnolla niin radalla kuin suorallakin. Jenkeillä aina ollut tuo filosofia vaan vähän eri kuin Eurooppassa tehdä näitä urheiluautoja, mutta esim. Z06 vetää hiljaseksi monen Ferrarinkin aika tehokkaasti.
Maserateista:
Vanhat Maseratit... Aijai.
Onneksi kesällä kohtasin tuon MC12:sen. Hitto, siinä vasta pysäyttävä laite.:eek!:
Porscheista:
Tosiaan 993 oli viiminen ilmajäähdytteinen malli, osui sinne 95-96 vuosien nurkille tuo. Ja itse aina digannut näistä ilmajäähdytteisistä enemmän kuin näistä uusista, jotka ovat jo melkeen lähempänä GT autoa kun sitä alkuperäistä 911 henkeä. Mutta onneksi sentään tuo GT3 RS on olemassa, ja GT2 RS on tulossa; ahdettuna tietenkin.....
Saas nähdä joo, mitä saavat aikaan. Porschella on kuitenkin se "ongelma", mitä Lambolla ei ole. Piensarjatuotannon ollen kyseessä; ei kamalasti tarvitse noista päästöhommeleista välitellä. Porschen täytyy ja se asettaa rajotuksia aivan takuulla asioihin. Mutta päästöthän pienenee sitä mukaa kun painoa oteaan pois ja tehoja ei tarvitse kasvattaa älyttömiä määriä kulkupuolen säilyttämiseksi.
Saattepa nähdä, että Lambo ei ole ainoa, joka pistää autonsa laihdutuskuurille, ihan perusmallista lähtien. Veikkaanpa, että urheiluautoissa käännetään tämän viherpiiperoajettelun takia uusi sivu, painoa pois niin päästötkin pienenee ja samalla autokin tulee paremmaksi ajaa. Valmistaminen on kalliimpaa, mutta siihen tämä näköjään on menossa. Ainakin Lambon puolella.
Mutta 911:seen Kasin hella? Noh saadaanhan sillä ainakin MUNAA siihen hommaan, mutta jotain kyllä sitten myös katoaa.
Bemareista:
Samaa mieltä olen tästä M3:sen moottorista, vapaasti sen pitää hengittää. Niin kuin on aina ennenkin tehnyt. Sama koskee M5:sta, mutta olenko kuullut oikein, että V10 jäi vaan yhden korimallin iloksi?
MIten on M3:sen laita, onko seuraava M3 kutosella vai kasilla?