Urheiluautot

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Menestys kilparadoilla on se, mikä tuo sen kaivatun "hohdon" merkille (Ferrari, Lotus, Mercedes, Porsche...). :cool:
Aivan, ilman sitä menestystä endurance kisoissa, ei McLarenin F1:nenkään olisi lainkaan niin "hohdokas" laite. Mutta ensiyrittämällä Le Mans:n voitto ja sijat 3,4,5,13, ei ihan joka autolta onnistu. + Sitten vielä 95-96 BPR GT Sarjan mestaruudet ja Mersun/Porschen hakkaaminen FIA GT Sarjassa katuautoon perustuvalla "jatketulla" versiolla ei jätä enää pahemmin muttivaraa....:cool:

Aika moni meinaa sanoo, että ilman noita meriittejä, ei olis sitä Rispektiä mikä F1:sellä on tänään.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Melkeen sanoisin et Porsche on Ferrarin ohella se tunnetuin urheiluautobrändi maailmalla, et siinä mielessä Saksa on onnistunut. Tosin ei kyl Porschelta o mitään kunnon superautoa koskaan tullut. Tai vaikea mieltää superautoksi autoa, jossa vajaasylinterinen moottori on sijoitettu kuten vanhassa Skodassa :D Mut enemmän ne on superautoja ku Corvette... näin mutulla. :p
:D Kröhöm joku Porsche diggari ottaa kyllä tosta herneen nenään ja aika syvälle.:rolleyes:

Mutta Carrera GT:hän on Porschen sellanen "superauto", harmi vaan kun kärsi niin pahasta ali-arvostuksesta. NIitähän sai pitkään tehtaalta heti toimitukseen, kun jäivät käsiin niillä nuo laitteet sillon. :dunno:

Mun mielestä hitonmoinen vahinko! Korkealta kiertävä V10 ja lättymatala aika erikoinen ulkonäkö, ja silti jengi ostaa sitä perus 911:sta. Nyt vielä sitten yllättäen Speedster tuli valikoimiin.....:rolleyes:

Lainattu kuva, exotic spotters sivustolta:


MUTTA! Jos jostain pitää hattua nostaa Porschelle, niin se on ehdottomasti tämä GT3 RS, GT3 ja GT2:sten myyminen katukäyttöön. Ei ole meinaa ihan heti toista valmistajaa, jolla on tollanen läjä valikoimissaan lähes samantien rata-valmiita kilvissä olevia laitteita myynnissä.





Ja se miten GT3 RS esim. on tehty, kaikki turha kuuseen, ei radiotakaan eikä ilmastointia, ellei sinne sellasen sitten halua. Kevyttä ja yksinkertaista, ja mikä tärkeintä....EI AHDINTA.
Ainoita 911:sia, jonka ottaisin heti talliin välittömästi olisi tuo kirkkaan keltainen tai vihreä GT3 RS.


Eli siitä rispektit ehdottomasti Porschelle, mutta samalla rispektejä karisee kun viereen ajaa Cayenne...
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Odottelemme, tuleeko tuo WX-8 ikinä markkinoille. Saksassa on kyllä kunnostauduttu italialaisten urheiluautojen "tuningissa" kuten nämä 1000hv-versiot Testarossasta:


Lotec TT1000
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Onpas häijyn näkönen Testarossa/F40 viritelmä. Varsin....erilainen.:yuck:

Tuo F40:nen muuten pohjautuu 288GTO Evoluzioneen, josta tuo F40 kehitettiin, jos ihan oikein muistan.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
NEC Show Birmingham, tältä vuodelta. Käsittääkseni messut nyt menossa parasta aikaa?

Anyway; McLarenikin päässyt pätkään mukaan; 1996 vuodelta ja runko #13R. Hattori/Shumacher All Japan GT Mestaruussarjan 1 kyseiseltä vuodelta.:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Lamboista puheenollen, tästä se koko superauto homma lähti liikkeelle.

LP400 Countach, valmistus alkoi vuonna 1974 ja kesti aina 1978 asti muistaakseni. Tai no LP400S tuli 1978 tilalle, joten en ole ihan varma missä vaiheessa LP400:sen valmistus poikkastiin.

Moottorina 3,9 litrainen 2 yläpuolisella nokalla oleva V12, 2 venttiiliä / sylinteri, 375hv about ja 6 tupla Weberiä pitämässä ruokinnasta huolta, vaihteistona 5-lovinen "dog leg" manuaali.
Ja mikä parasta, ei jarrutehostimia, ei ohjaustehostimia, ei mitään tehostimia, ei mitään apulaitteita. Mekaanista, ihanaa, musiikkia korvan täydeltä.
Vai mitä sanotte tästä? Etenkin 2,27 kohta kannattaa kuunnella tarkasti.;)


Kyllä mä pitäisin jo 60-luvun Lambo Miuraa superautona ennen Countachiakin? Tehoa taisi huippuversioissa olla tuo 375-385hv ja keskimoottori v12-konstruktiona tulevan Countachin malliin.

Mun silmiin muuten yksi kaikkien aikojen kauneimpia autoja tuo Miura, muita kaikkien aikojen upeimpia muotoilultaan ovat 1968-1970 Corvette Stingray ja Maserati Ghibli (avo) 60-luvun lopulta ja 70-luvun alusta..

Miksei tuollaista muotoilua osata enää?:eek::ahem:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Melkeen sanoisin et Porsche on Ferrarin ohella se tunnetuin urheiluautobrändi maailmalla, et siinä mielessä Saksa on onnistunut. Tosin ei kyl Porschelta o mitään kunnon superautoa koskaan tullut. Tai vaikea mieltää superautoksi autoa, jossa vajaasylinterinen moottori on sijoitettu kuten vanhassa Skodassa :D Mut enemmän ne on superautoja ku Corvette... näin mutulla.
:p
Varmaan Porschen "urheilu"autopohdinnoissa vaikuttaa suureen yleisöön negatiivisesti se vähemmän hohdokas alkuhistoria (pitkään mallit perustuivat mm. VW kuplan moottorille=356 malli ja 911-sarjassakin rikottiin 200hv-paalu vasta 70-luvulla. 70-luvun lopun etumoottori-Porscheihin otettiin 2.0 litrainen kone Audilta jne.). Esimerkiksi Ferrareissa oli selvästi tehokkaampia moottoreita jo 50-luvulla ja jenkkienkin ainoassa "urheiluautossa" eli Corvettessakin tehoja oli sentään paljon yli 400 hv 60-luvulla vakiotikissään suorituen varttimailista alle 13 sekuntin.

Corvetten muuten laskisin kyllä ehdaksi urheiluautoksi, paitsi suorituskykynsä (50-luvulla jo suoraruisku-V8 ja lähes 300hv, ZR-1 malli oli ilmestyessään 1990 maailman nopein tuotantoauto ja viimevuosien nopeimpia tehdastuotantoautoja on C6-korimallin Z06 ja ZR1-mallit) myös historiansa puolesta. Kyseessähän on yksi pisimpään tuotannossa olleita urheiluautomalleja (ellei pisimpään?), valmistushan alkoi jo 1953.

On mielenkiintoista nähdä, onko Porsche 911-mallin moottorievoluutio tullut tiensä päähän vai pystyvätkö insinöörit kutittelemaan enää lisää kulkua tuosta suora6-konstruktiostaan ilman ahtamista:ahem: Vuosien varrella koneen iskutilavuus kasvanut aina 3,8 litraan mikä alkaa olemaan paljon tuolle sylinterimäärällä kierrosherkkyyksien jne kannalta. Porsche luopui ilmajäähdytyksestä 1990-luvun lopulla. Huhujen mukaan 911-sarjaan ollaankin seuraavaksi suunnittelemassa V8-koneita.. Eli sama tie, jonka BMW kulki M3:n kanssa=vanhan suorakutosen tie tuli loppuun kun lisätehoa ja vääntöä tarvitaan yhä lisää ja pitäisi paketin vielä pysyä kasassakin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Varmaan Porschen "urheilu"autopohdinnoissa vaikuttaa suureen yleisöön negatiivisesti se vähemmän hohdokas alkuhistoria (pitkään mallit perustuivat mm. VW kuplan moottorille=356 malli ja 911-sarjassakin rikottiin 200hv-paalu vasta 70-luvulla. 70-luvun lopun etumoottori-Porscheihin otettiin 2.0 litrainen kone Audilta jne.). Esimerkiksi Ferrareissa oli selvästi tehokkaampia moottoreita jo 50-luvulla ja jenkkienkin ainoassa "urheiluautossa" eli Corvettessakin tehoja oli sentään paljon yli 400 hv 60-luvulla vakiotikissään suorituen varttimailista alle 13 sekuntin.

Corvetten muuten laskisin kyllä ehdaksi urheiluautoksi, paitsi suorituskykynsä (50-luvulla jo suoraruisku-V8 ja lähes 300hv, ZR-1 malli oli ilmestyessään 1990 maailman nopein tuotantoauto ja viimevuosien nopeimpia tehdastuotantoautoja on C6-korimallin Z06 ja ZR1-mallit) myös historiansa puolesta. Kyseessähän on yksi pisimpään tuotannossa olleita urheiluautomalleja (ellei pisimpään?), valmistushan alkoi jo 1953.
-Ehkä tuossa Corvetessa häiritsee muistot olemattomista ajo-ominaisuuksista johtuen lasikuitukorista, jäykästä taka-akselista jne.
Vaikka malli on nykyisin kai alumiinia ja hiilikuitua ja eriytetty omaksi merkikseen, tullaan se vielä pitkään muistamaan "kansan auto"-merkki Chevroletin mallina.

On mielenkiintoista nähdä, onko Porsche 911-mallin moottorievoluutio tullut tiensä päähän vai pystyvätkö insinöörit kutittelemaan enää lisää kulkua tuosta suora6-konstruktiostaan ilman ahtamista:ahem: Vuosien varrella koneen iskutilavuus kasvanut aina 3,8 litraan mikä alkaa olemaan paljon tuolle sylinterimäärällä kierrosherkkyyksien jne kannalta. Porsche luopui ilmajäähdytyksestä 1990-luvun lopulla. Huhujen mukaan 911-sarjaan ollaankin seuraavaksi suunnittelemassa V8-koneita.. Eli sama tie, jonka BMW kulki M3:n kanssa=vanhan suorakutosen tie tuli loppuun kun lisätehoa ja vääntöä tarvitaan yhä lisää ja pitäisi paketin vielä pysyä kasassakin.
-Porschen tunnetuimman virityspaja RUFin RGT8-mallissa takakonttiin onkin tungettu V8:

http://www.ruf-automobile.de/en/RUF-RGT-8.04a2e.php, mutta uskon Porschen itsensä pysyvän bokseri-6:ssa, koska siitä on muodostunut jo Porsche 911:lle käsite, kuten Mazda RX7:lle wankelista. BMW:kin on seuraavan M3:n kohdalla palaamassa 6-moottoriin nykyajan downsizingin merkeissä. :cool:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Toivottavasti Bmw ei ainakaan ämmäläisissä lähde alaskokoiluun mukaan.
Kyllä paljon jo riipas kun siirty kasikoneeseen , ja sit jos jotakin turbotingentangeleita ämmän keulalla on , niin ei sitä ämmäks voi enää edes kutsua.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
-Ehkä tuossa Corvetessa häiritsee muistot olemattomista ajo-ominaisuuksista johtuen lasikuitukorista, jäykästä taka-akselista jne.
Vaikka malli on nykyisin kai alumiinia ja hiilikuitua ja eriytetty omaksi merkikseen, tullaan se vielä pitkään muistamaan "kansan auto"-merkki Chevroletin mallina.

Se on totta, että Corvette oli aiemmin osa Chevrolet-tuoteperhettä. Toisaalta tuskin Jaguar E-Typen meriittejä liikaa himmentää se, että tehtaalta saa tilattua Mondeon alustalla olevan tdi-farmari Jaguarin tai Lamborghinin nimeä tuskin mustaa liikaa se, että pitkään Lambo teki enemmän traktoreita kuin autoja..

Lasikuitukori ei ajo-ominaisuuksiin vaikuta, päinvastoin se mahdollistaa urheiluautoissa kriittisen keveyden autolle. Nykyään yhä harvempi urheiluauto on tehty siksi pataraudasta: Painon kevennys on tärkeä itseisarvo kun vauhtia haetaan.

Takana olevat lehtijousetkaan eivät ilmeisesti sittenkään ole vauhdin este (päinvastoin;)) kun katsotaan Corvetten kilpameriittejä: " Chevrolet Corvette became one of the most dominant cars in GT categories, with wins at the 24 Hours of Daytona, 12 Hours of Sebring, and 24 Hours of Le Mans, as well as championships in the American Le Mans Series. The Corvette C5-Rs debuted in 1999 and continues to be raced to this day, although the C5-R has effectively been replaced by the Corvette C6.R"

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvette_C5-R

Näyttää vauhti vaan jatkuvan uusimmallakin C6-mallilla: http://www.corvetteracing.com/


Ps. tuo RUFin V8-koneen käyttö tuli itselleni yllätyksenä 911-sarjassa. Mistä kone on lähtöisin? Porschen maasturistako?
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Toivottavasti Bmw ei ainakaan ämmäläisissä lähde alaskokoiluun mukaan.
Kyllä paljon jo riipas kun siirty kasikoneeseen , ja sit jos jotakin turbotingentangeleita ämmän keulalla on , niin ei sitä ämmäks voi enää edes kutsua.
Samaa mieltä olen. Vielä e46-mallin M3 oli kuitenkin sellainen aito legendaarinen Gran Turismo: Nopea saloon auto, joka ei ulkoisesti poikennut liikaa tavallisesta perheautosta. Parikin sstetta Golf Gti:tä tykimpi, muttei yritäkään vielä olla oikea urheiluauto. Tämänhän estää jo alkujaan urheiluautoja suurempi paino.

Korkealta laulava vapari suora-6 kuului tuohon autoon niin omalaatuisen äänimaailman kuin mallin merkittävän historiansakin nimissä. Sama juttu mielestäni Porsche 911:n bokseri-6:n kanssa, sillä erotuksella, että Turbossa kuuluu olla ahdin. V8 ei vaan kuulu M3:een eikä 911:een. Ihankuten ei suora-6 kuulu Ferrariin, Lamboon tai Corvetteen v.2010.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lasikuitukori ei ajo-ominaisuuksiin vaikuta, päinvastoin se mahdollistaa urheiluautoissa kriittisen keveyden autolle. Nykyään yhä harvempi urheiluauto on tehty siksi pataraudasta: Painon kevennys on tärkeä itseisarvo kun vauhtia haetaan.
-Kuten kommentissani jo muistutin nykyiset Corvetet ovat koriltaan jäykempää materiaalia, koska se vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.
Vielä 80-luvulla oli tärkeää vain se, että autolla sai poltettua hyvin kumia.

Ps. tuo RUFin V8-koneen käyttö tuli itselleni yllätyksenä 911-sarjassa. Mistä kone on lähtöisin? Porschen maasturistako?
-Kone on RUFin oma:
March 2010 and the time is right for RUF to announce the next generation of RGT, the RGT-8. This spectacular prototype vehicle is powered by a completely new RUF-designed V-8 engine with a 180° crankshaft “Flatcrank”.
http://www.ruf-automobile.de/en/RUF-RGT-8.04a2e.php
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Lamborghineista:
Joo siis tosiaan; Miurahan on Superautojen äiti hahmo periaatteessa. The "Orginal Supercar". Ensimmäisten joukossa keskimoottori katuautoon, ei ainakaan Maranellon päämajassa oltu asiaa ees harkittu sitä ennen. Mutta missäs vaiheessa GT40 rakennettiin? Ennen Miuraa vai Miuran jälkeen muuallekin kuin radalle?

Joka tapauksessa, Miuran moottorihan on suhteellisen sama mitä Countach, Jarama, Islero, Espada ja 350GT/400GT 2+2 käyttivät. Sama hella tosiaan aikapitkälti, pieniä muutoksia mutta peruskonstruktio sama 3,9 litrainen V12, POIKITTAIN. :cool:
Ja se vaihdelaatikkokaan ei ihan perinteistä kaavaa silloin 60-luvulla noudattanut, ja oli vielä suorahampainenkin. :)

Tässä varsin musikaalinen pätkä P400 Miurasta.:cool:

Vanhoissa Lamboissa on sitä jotakin, sopivan röyhkeitä ja asenteella tehtyjä.

Corveteista:
Itse diggaan vanhoista Veteistä muotoilun puolesta erittäin paljon. IHan sieltä 50-luvulta sinne about 72 vuosimalliin kolahtaa pahemman kerran. Etenkin aidon 427 yksilön kohdalla. Sen jälkeen vähän lässähtää, mutta nykyinen Z06 on kyllä hieno juttu, että sen tekivät. Asenteella tehty ja kunnon hella ilman ahtimia pellinalla + manuaali.

Ja nykynen ja edellinenkin Corvette sukupolvi on kyllä ihan eri maata kuin ne aiemmat, nykysillä pistetään kampoihin ihan kunnolla niin radalla kuin suorallakin. Jenkeillä aina ollut tuo filosofia vaan vähän eri kuin Eurooppassa tehdä näitä urheiluautoja, mutta esim. Z06 vetää hiljaseksi monen Ferrarinkin aika tehokkaasti.

Maserateista:
Vanhat Maseratit... Aijai. :cool:
Onneksi kesällä kohtasin tuon MC12:sen. Hitto, siinä vasta pysäyttävä laite.:eek!:

Porscheista:
Tosiaan 993 oli viiminen ilmajäähdytteinen malli, osui sinne 95-96 vuosien nurkille tuo. Ja itse aina digannut näistä ilmajäähdytteisistä enemmän kuin näistä uusista, jotka ovat jo melkeen lähempänä GT autoa kun sitä alkuperäistä 911 henkeä. Mutta onneksi sentään tuo GT3 RS on olemassa, ja GT2 RS on tulossa; ahdettuna tietenkin.....

Saas nähdä joo, mitä saavat aikaan. Porschella on kuitenkin se "ongelma", mitä Lambolla ei ole. Piensarjatuotannon ollen kyseessä; ei kamalasti tarvitse noista päästöhommeleista välitellä. Porschen täytyy ja se asettaa rajotuksia aivan takuulla asioihin. Mutta päästöthän pienenee sitä mukaa kun painoa oteaan pois ja tehoja ei tarvitse kasvattaa älyttömiä määriä kulkupuolen säilyttämiseksi.

Saattepa nähdä, että Lambo ei ole ainoa, joka pistää autonsa laihdutuskuurille, ihan perusmallista lähtien. Veikkaanpa, että urheiluautoissa käännetään tämän viherpiiperoajettelun takia uusi sivu, painoa pois niin päästötkin pienenee ja samalla autokin tulee paremmaksi ajaa. Valmistaminen on kalliimpaa, mutta siihen tämä näköjään on menossa. Ainakin Lambon puolella.

Mutta 911:seen Kasin hella? Noh saadaanhan sillä ainakin MUNAA siihen hommaan, mutta jotain kyllä sitten myös katoaa.

Bemareista:
Samaa mieltä olen tästä M3:sen moottorista, vapaasti sen pitää hengittää. Niin kuin on aina ennenkin tehnyt. Sama koskee M5:sta, mutta olenko kuullut oikein, että V10 jäi vaan yhden korimallin iloksi?
MIten on M3:sen laita, onko seuraava M3 kutosella vai kasilla?
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Vielä 80-luvulla oli tärkeää vain se, että autolla sai poltettua hyvin kumia.
Hehe hyvin kiteytetty. Pakko myöntää että itse lukeudun tuohon fanikuntaan jotka arvostaa vain tehoja, ääntä ja sitä että kumi sulaa, tai jopa syttyy palamaan.

Esim. Cannonball Run -elokuvan introkohtaus kuvastaa äärimmäisen hyvin sitä kuinka superautolla tulee ajaa hanat kaakossa aavikoita halkovilla moottoriteillä. Ja jos lähdetään liikkeelle, niin täysillä ja sutimalla. Ohjauksen ja jarrujen puuttumattomuudesta ei tarvinne välittää. Ajo-ominaisuudet olkoon oikeiden kilpa-autojen yksinoikeus ;)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tuohan on ihan legendaarinen leffa. :thumbup:
Ja luojan kiitos tuo leffassa nähtävä Countach on entisöity, leffa asuunsa.:)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lamborghineista:
Miuran moottorihan on suhteellisen sama mitä Countach, Jarama, Islero, Espada ja 350GT/400GT 2+2 käyttivät. Sama hella tosiaan aikapitkälti, pieniä muutoksia mutta peruskonstruktio sama 3,9 litrainen V12, POIKITTAIN.
-Countach sisälsi tyyppimerkinnässään kirjaimet LP (Longi Postionale) tunnuksena siitä, että siinä oli aikaisemmista keskimoottori-Lamborghineihineista poiketen moottori PITKITTÄIN.

Bemareista:
Samaa mieltä olen tästä M3:sen moottorista, vapaasti sen pitää hengittää. Niin kuin on aina ennenkin tehnyt. Sama koskee M5:sta, mutta olenko kuullut oikein, että V10 jäi vaan yhden korimallin iloksi?
MIten on M3:sen laita, onko seuraava M3 kutosella vai kasilla?
Yritin vältellä tuon esille ottamista, koska mitään VARMAA tietoa asiasta ei vielä ole. Hurjimmat huhut jopa väittävät seuraavaan M3:seen olevan suunnitteilla turbo-V6:n, mikä olisikin aivan uutta mekin historiassa ja herättäisi ehkä pahennusta joissain bimmerfaneissa:
http://www.f30driver.com/threads/70-Next-generation-F30-BMW-M3-coming-with-a-3.3-liter-V6-engine-and-440-hp
mutta koska mitään ei ole vielä kirkossa kuulutettu ei kannata vielä vetää mitään hätäisiä johtopäätöksiä. :dunno:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jep joo Miurassa oli poikittainen V12, kun Countach:ssa pitkittäinen. :cool: Miurathan tosiaan nimettiin P kun LP oli sitten Countach:issa. Totta.
On muuten toi Lambon kaasari V12 upean näkönen, nähnyt LP5000S:n 4,7 litraisen sekä Jaraman 3,9 litraisen. Syvä huokaus. :cool:

Vai Bemari tollasta suunnittelee. Noh ymmärtäähän sen, mutta ei tuo taida monia lämmittää. Tehoa saadaan helposti turbon avulla ja V6 pienempään pakettiin kun suora mutta......:yuck:
 
Ylös