F1 Televisiointi muissa maissa

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden katsojaluvut Saksassa olivat itse asiassa melko hyviä. Kokonaisesti eivät itsessään olleet, mutta parempaan suuntaan mentiin kuitenkin. Ikävä kyllä RTL:n katsojalukuja omalle juhlavuodelle laski ennen kaikkea kisojen selostustason heikkous tai korkeintaankin niiden tasapaksuisuus ja keskinkertaisuus.

Mersujen ylivoima suurimman osan kautta vei myös katsojalukuja pienempään suuntaan. Suurimman osan kautta katsojalukuja vaivasi yksinkertaisesti juuttuminen samanlaiseen tai hyvin samanlaiseen katsojalukujen miljoonamäärään kisa toisensa jälkeen.

Monta syytä oli katsojalukujen lopulliselle melko huonolle keskiarvolle. Yksi kuitenkin tuntui olevan saksalaisten lehtien ja heidän kyselyihin vastanneiden henkilöiden mielestä yli muiden. F1-kausi on tuntunut liian pitkältä 21 kisan mittaisena. Pari kisaa vähemmän olisi tuonut jo paljon enemmän katsojia keskiarvoa miettien. Vieläkin enemmän mikäli kausi olisi ollut vain 16 osakilpailun tai 17 osakilpailun mittainen. Toisaalta ilman loppukauden todella jännittäviä ja poikkeuksellisia tapahtumia olisi katsojaluvut kyllä jääneet paljon pienemmäksi kuin mitä jäivät.

Tässä lopulta siis RTL:n katsojaluvut tältä vuodelta eli 2016 katsojaluvut:

Melbourne: 1,94 miljoonaa katsojaa

Sakhir: 4,44 miljoonaa katsojaa

Shanghai: 3,2 miljoonaa katsojaa

Sochi: 4,45 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 4,57 miljoonaa katsojaa

Monaco: 5,81 miljoonaa katsojaa

Montreal: 3,81 miljoonaa katsojaa

Baku: 4,60 miljoonaa katsojaa

Red Bull Ring: 4,29 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 4,32 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 4,62 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 4,94 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 4,66 miljoonaa katsojaa

Monza: 4,68 miljoonaa katsojaa

Yas Marina Bay: 5,23 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 2,27 miljoonaa katsojaa

Sepang: 3,16 miljoonaa katsojaa

Austin: 4,34 miljoonaa katsojaa

Mexico City: 3,95 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 7,98 miljoonaa katsojaa

Marina Bay: 7,45 miljoonaa katsojaa

Kauden katsotuin kilpailu: Interlagos 7,98 miljoonaa katsojaa

Kauden vähiten katsotuin kilpailu: Melbourne 1,94 miljoonaa katsojaa

Katsojien määrä koko kauden osalta Saksassa: 94,71 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia 21 kilpailun kaudella yksittäistä osakilpailua kohti Saksassa: 4,51 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin muutaman kilpailun aiemmin huhuissa olleiden huippulukujen keskimäärin lehdissä lukeneiden tietojen perusteella katsojia olisi ollut keskimäärin kokonaismäärin 95,44 miljoonaa katsojaa ja keskimäärin yksittäistä osakilpailua kohti siinä tapauksessa 4,545 miljoonaa katsojaa. Aivan parhaimmilla mahdollisilla huippuluvuilla mitattuna kokonaiskatsojien lukumäärä kautta kohti Saksassa olisi ollut 96,89 miljoonaa katsojaa ja keskimäärin yksittäistä osakilpailua kohti siinä tapauksessa 4,61 miljoonaa katsojaa.

Kaikkiaan siis Saksassa oli siis vain hieman parempi kiinnostus kauteen kuin parina viime kautena on ollut ja marginaalisesti katsojalukujen keskimäärä oli parempi yksittäistä kilpailua kohti kuin vuonna 1991 RTL:n aloittaessa yksinoikeuksien täytenä hallitsijana ja myös vuoden 1992 tasoa Saksassa piti yllä mielenkiinnossa siis.

Ilman Interlagosia ja Abu Dhabin huippuluokan katsojaluokan kisoja eniten katsojia kerännyt kilpailu olisi ollut Monacon kilpailu 5,81 miljoonalla katsojalla. Suzukan kilpailu oli vuoden toiseksi heikoin katsojaluvultaan mikä nyt ei maailman isoin ihme ehkä ollut, mutta Sepangin kilpailun kohdalla floppi oli ilman muuta vuoden suurin suhteessa jopa Sochin kevään floppiin verrattuna kun katsojista puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan tähän seuraavaksi vuoden 1990 Saksan eri televisiokanavien näyttämien kauden kisojen katsojalukuja. Tämä kausi oli kausi jonka aikana Saksat yhdistyivät viimein Länsi-Saksasta ja Itä-Saksasta tavalliseksi Saksaksi jota se Kylmän Sodan aikana oli ollut vain Saksojen Yhteisjoukkueina tai tilapäisesti Yhteisenä Saksana kaikkein selvimmin erilaisissa huonommin saksalaisille sopineissa urheilumuodoissa.

Koska Itä-Saksa ei ajoittaisista yrityksistä huolimatta koskaan saanut Grand Prix-ajoa itselleen niin sinänsä Länsi-Saksan pitäessä kaikkina vuosina Saksan Grand Prixin sen virallinen nimi Saksan Liittotasavallan Grand Prixinä esiintyi täten viimeistä kertaa vuonna 1990.

RTL ei juurikaan näyttänyt kilpailuja Saksassa kauden aikana ja televisioinnista huolehtivat enimmäkseen toistaiseksi viimeisen kerran muutenkin perinteiset toimijat ARD ja ZDF. Täten yleisempien kanavien ollessa kyseessä myös katsojaluvut olivat kaikkiaan vertailtaessa Saksan loistokasta formulatulevaisuutta myöhemmin ajatellen suurempia kuin juurikin Saksalaisen Formulaunelman vuosina.

Tai siltä ainakin tuntui vaikkakin sittemmin ne jäivätkin pienemmiksi. Saksan oman kilpailun ajankohdan aikaan katsojaluvut olivat jälleen tuttuun tapaan kesäkauden laskusuunnassa vaikkakin toki katsojia kerääntyikin ruutujen äärelle.

Tässä tulevat siis vuoden 1990 Länsi-Saksan/Saksan Tasavallan F1-lähetysten katsojaluvut:

Phoenix: 4,43 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 6 miljoonaa katsojaa

Imola: 7,5 miljoonaa katsojaa

Monaco: 8 miljoonaa katsojaa

Montreal: 6,5 miljoonaa katsojaa

Mexico City: 5 miljoonaa katsojaa

Paul Ricard: 3,5 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 4,5 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 2,79 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 3,87 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 8 miljoonaa katsojaa

Monza: 3 miljoonaa katsojaa

Estoril: 5,21 miljoonaa katsojaa

Jerez: 9 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 1,4 miljoonaa katsojaa

Adelaide: 1,3 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu Saksassa vuonna 1990: Jerez 9 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu Saksassa vuonna 1990: Adelaide 1,3 miljoonaa katsojaa

Kokonaislukumäärä katsojien osalta Saksassa vuonna 1990 eri kanavien lähettämien kilpailujen osalta: 80 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäisellä F1-kilpailulla kanavasta riippumatta Saksassa vuonna 1990: 5 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1989 Länsi-Saksassa F1-kilpailuja katsottiin melko paljon joskin tietenkin katsojaluvut olivat alkaneet olla huolestuttavassa laskusuunnassa eri kanavienkin osalta. RTL ei vuosien 1986-1988 aikaisten isompien lähetysvuosiensa vastapainoksi näyttänyt vuonna 1989 paljoakaan kauden aikana kisoja joskin lähetti toki enemmän kuin esimerkiksi vuonna 1990. Toisaalta ei kuitenkaan montaa lähetystä.

Enimmäkseen siis televisiointia harjoittavat tuttuun ja välillä myös osin ärsyttäväänkin tapaansa silloisesta näkökulmasta katsoen perinteiset ARD ja ZDF.

Mielenkiintoisena piirteenä RTL kuitenkin hieman ulkopuolisempana formuloiden lähettäjänä kunnostautui kuitenkin moottoriurheilun ajankohtaisohjelmien teossa ja lisäksi myös näytti satunnaisissa F1-kisaviikonlopun ajankohtaisohjelmissaan myös Esikarsinnoista kertovaa materiaalia. Vuoden 1989 lähetykset katsojalukuineen ovat tosin kokonaisuudessaan viimeiset hallussani olevat katsojaluvut.

Muilta 1980-luvun vuosiltani tallessa ovat vain pelkät Länsi-Saksan omien kisojen eli Hockenheimin ja poikkeuksena vuonna 1985 ajetun Nürburgringin kuten myös Euroopan Grand Prixin 1984 Nürburgringin kilpailun katsojaluvut jotka toki voin laittaa pian.

Tässä kuitenkin katsojaluvut vuoden 1989 Länsi-Saksan F1-lähetysten osalta:

Rio de Janeiro: 9,2 miljoonaa katsojaa

Imola: 5 miljoonaa katsojaa

Monaco: 9 miljoonaa katsojaa

Mexico City: 6 miljoonaa katsojaa

Phoenix: 7 miljoonaa katsojaa

Montreal: 3,5 miljoonaa katsojaa

Paul Ricard: 8,5 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 5,5 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 2,93 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 4,5 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 6,5 miljoonaa katsojaa

Monza: 3,2 miljoonaa katsojaa

Estoril: 8,3 miljoonaa katsojaa

Jerez: 6,57 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 1,2 miljoonaa katsojaa

Adelaide: 1,1 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu Länsi-Saksassa vuonna 1989: Rio de Janeiro 9,2 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu Länsi-Saksassa vuonna 1989: Adelaide 1,1 miljoonaa katsojaa

Katsojien kokonaismäärä kaikkiaan 16 kilpailun kautta kohti Länsi-Saksassa vuonna 1989 eri kanavien osalta: 88 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia F1-kisalla Länsi-Saksassa vuonna 1989 kilpailua kohti televisioijasta riippumatta: 5,5 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 2001 eli tavallaan 15 vuotta ja ensi kauden alkaessa 16 vuotta sitten Saksassa elettiin kaikkein kovinta Michael Schumacherin luomaa F1-fanikulttuurin aikakautta. Tavallaan sellaista innostusta elettiin hyvin vahvasti myös Suomessakin. Ja vähän jäi puuttumaan tuolloisesta uudesta Suomen ennätyksestäkin, mutta silti se oli vähemmän kuin mitä oli ollut vuonna 2000.

Saksassa taas vuorostaan elettiin katsojaluvuissa kausi joka edelleen on kaikkien aikojen kovin ja voi jopa sellaiseksi jäädä.

Tosin vieläkin Saksan yksittäisten osakilpailujen katsojaluvut eivät aivan pärjänneet kaikkien aikojen suurimmille katsojaluvuille joita tehtiin tietenkin 1970-luvulla ja 1980-luvulla hieman erilaisen mediakartan maailmanaikaan. Joka tapauksessa ne olivat hyvin suuret, huikeat ja näin jälkikäteen etenkin saksalaisesta näkökulmasta katsoen lähes uskomattomia näin nykyaikaisen formula-aikakauden osalta.

Seuraavassa katsauksessa on mukana pieniä huomautuksia koska katsojaluvut ovat erittäin, erittäin korkeita ja näissä on luotu katsaus myös piikkilukuihin sekä myös muutoin tiettyihin huomion arvoisiin seikkoihin. Japanin Suzukan katsojaluvun korjaan tässä viestissä koska aivan 5 miljoonaa katsojaa ei Suzukan kilpailu Saksassa vuonna 2001 kerännyt kuten ei kerännyt vuonna 1997 myöskään.

Tässä katsojaluvut Saksasta ja RTL:n osalta vuodelta 2001 joka tietenkin oli Schumacherin neljännen mestaruuden vuosi ja jälkikäteen sanottuna myös F1:n ennätysvuosi nimenomaan keskiarvion pohjalta Saksassa:

Melbourne: 3,12 miljoonaa katsojaa

Sepang: 3,15 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 18 miljoonaa katsojaa (Kaikkien aikojen katsotuin Brasilian kilpailu Saksassa.)

Imola: 15,41 miljoonaa katsojaa (Kaikkien aikojen katsotuin San Marinon kilpailu Saksassa.)

Barcelona: 5 miljoonaa katsojaa (Aivan korkeintaan kilpailu keräsi 5 miljoonaa katsojaa koska katsojaluku oli joissakin arvioissa pienempikin aina noin 2,96 miljoonaan katsojaan asti.)

A1-Ring: 3,21 miljoonaa katsojaa

Monaco: 11,30 miljoonaa katsojaa

Montreal: 20 miljoonaa katsojaa (Kaikkien aikojen katsotuin Kanadan kilpailu Saksassa vaikkakin katsojahuippu oli aivan korkeintaan ilmoittamani luvun verran ja vähintään keskimäärinkin pienimmänkin arvion mukaan kilpailua seurasi 14,62 miljoonaa saksalaista...)

Nürburgring: 16 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 12,19 miljoonaa katsojaa (Kaikkien aikojen katsotuin Ranskan kilpailu Saksassa.)

Silverstone: 10,98 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 11,26 miljoonaa katsojaa (Kaikkien aikojen katsotuin Saksan Grand Prix ainakin nykyaikaisessa muodossaan ja varmasti ainakin ennen vuotta 1979 koska itselläni on tiedot vain vuoden 1980 kisaan asti ja tiettävästi vaikka Saksassa F1-kisoja onkin seurattu tarkkaan niin katsojaluvut juuri Saksan kilpailussa itsessään eivät ole olleet ainakaan kuulemieni juttujen ja asioiden mukaan koskaan kovinkaan korkealla juurikaan kotikisoista puhuttaessa.)

Hungaroring: 11,33 miljoonaa katsojaa (Piikkiluku lähetykselle oli 12,37 miljoonaa katsojaa.)

Spa-Francorchamps: 11,3 miljoonaa katsojaa (Piikkiluku lähetykselle oli 12,3 miljoonaa katsojaa.)

Monza: 10,58 miljoonaa katsojaa

Indianapolis: 10,46 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 4,19 miljoonaa katsojaa

Kauden 2001 eniten katsotuin kilpailu Saksassa: Montreal 20 miljoonalla katsojalla

Kauden 2001 vähiten katsotuin kilpailu Saksassa: Melbourne 3,12 miljoonalla katsojalla

Kaikkiaan katsojia Saksassa RTL:n osalta vuonna 2001: 177,48 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Saksassa yksittäisen F1-kilpailun osalta vuonna 2001: 10,44 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan tähän vielä lopultakin viimeisenä kokonaisena kautena hallussani olevista RTL:n tiedoista Saksan formulaseurantaa 20 vuoden takaa eli vuodelta 1997. Vuosi 1997 oli Saksalaisen Formulaunelman kasvun vuosia ja kerrassaan uskomaton vuosi. Vaikkakin se toki päättyi ikävään sävyyn Jerezin Tempun myötä.

Hyvin paljon tai ainakin edes paljon samaa oli myös Suomalaisessa Formulaunelmassa kun Mika Häkkinen vihdoin ja viimein alkoi olla tosissaan ja enemmän kuin koskaan siihen asti kiinni selvästi voitoissakin kun vuosina 1994-1996 ne mahdolliset hyvin yksittäisetkin voitot olisivat tuntuneet onnenkappaleilta.

Vielä jossain määrin Mikan ensivoittokin tuntui hieman onnenpotkulta ja valitettavasti jossain määrin ainakin kriitikoiden ja saksalaisten tiedotusvälineiden mukaan järjestetyltä voitoltakin. Niin vakava asia oli, että Jerez 1997 ja vielä Melbourne 1998 loivat kisajärjestelyn kiellon pykälän 151c jota ei sittemmin kuitenkaan todellisesti käytetty vaikka epäilyjä olikin yhdessä rikkomustenkin kanssa olemassa.

Saksassa seuranta korostui muun muassa ensimmäisen kerran todella pitkään aikaan ja ensimmäistä kertaa nimenomaan F1:n nykyajan aikakaudella 10 miljoonan tv-katsojan kisaseurannan mukaisesti siinä missä Suomessa seuranta vähän samalla tavalla oli hienoa esimerkiksi miljoonan katsojan muodossa.

Saksassa rikottiin 10 miljoonan katsojan raja ensimmäistä kertaa kaudella 1997 niinkin aikaisin kuin Brasilian Interlagosissa. Toki hirvittävästi ei 10 miljoonan katsojan ylittäneitä kisoja seurannaltaan ollut, mutta oli kuitenkin. RTL povasi Interlagosista kauden eniten katsotuinta kisaa kuten oli käynyt vuonna 1996, mutta siitä he joutuivat pyörtämään mielipiteensä ympäri. Samantapaista oli Suomessakin jossa Interlagos oli ollut vuoden 1996 katsotuin kisa ja oli lopulta tietenkin sitä myös vuonna 1997 1,2 miljoonalla katsojalla joka oli saman verran kuin vuonna 1995 oli ollut.

Saksassa tosin ei osattu kauden aikana uneksiakaan niin hyvistä Michael Schumacherin otteista kuin mitä saksalainen sittemmin juuri Ferrarilla esitti. Lukemattomiin seuraajiin kuului myös silloin 10-vuotias poika nimeltä Sebastian Vettel joka on vuodesta 1997 julkisuuteen puhunut erityisen vuolaasti kauden avauskilpailusta Australian Melbournesta ja juurikin saksalaisille hienosta, mutta myös ikävästä Jerezin kilpailusta Euroopan Grand Prixin muodossa Espanjasta.

Aivan kuten Suomessakin niin myös Saksassa televisiolähettäjän pomot harmittelivat sitä, että FIA ei ottanut vielä aivan viime hetken mattimyöhäisessä muodossa poikkeuksellisesti Portugalin Grand Prixiä enää ylimääräiseksi 18:sta osakilpailuksi kalenteriin vielä jälkikäteen.

Todennäköinen katsojapotentiaali olisi niin Saksassa kuin Suomessakin kohonnut silloisessa mittakaavassa taivaisiin kun Schumacher olisi poikkeuksellisella armahduksella ollut vielä pelissä mestaruustaistossa uudelleen ja Mika Häkkinen oli juuri voittanut ensivoittonsa Jerezissä.

Lopulta tallien yhteiskokouksessa tunnetusti McLarenin Ron Dennis kieltäytyi kovin erikoisen tuntuisesti allekirjoittamasta poikkeusvetoomusta ylimääräiseen kauden jälkeiseen ja selvästi erikseen liitettäväksi vuoden 1997 MM-kalenteriin aiottuun Estorilin kilpailuun marraskuussa 1997 ja kun vielä FIA ei armahtanut Schumacheria Jerezin liian tuoreesta kolarista niin myös Ferrari ja Sauber Ferrarin myötäilijänä kieltäytyivät ylimääräisestä kilpailusta kaudella.

FIA:n armahdus olisi tuonut Ferrarin Jean Todtin ja Sauberin Peter Sauberin Estorilin 1997 Poikkeuskisan allekirjoittajien joukkoon koska FIA syytti erikseen Sauberin kuljettajia, mutta varsinkin Norberto Fontanaa Jerezin 1997 kisajärjestelyn käsittelyn alla erillisesti myös Jacques Villeneuven tahallisesta kolaroimisyrityksestä Jerezin kisassa pahimmillaan vaikka varsinainen 'tehtävä' Fontanalla oli vain estellä Villeneuvea saavuttamasta Schumacheria.

Vuoden 1997 katsojaluvut muutenkin kohosivat keskiarvoltaan erittäin paljon aiempiin vuosiin verrattuna ja melkein raja ylitti 8 miljoonaa katsojaa keskiarvoltaan ja ehkä vähän enemmän katsojia joissakin kisoissa olisi tuonut sen lähemmäksi 9 miljoonan katsojan tai ehkä jopa 10 miljoonan katsojan keskiarvon rajaa.

17 osakilpailun kausiin verratessa keskiarvoluku olisi ollut erittäinkin hyvä myöhempiinkin kausiin nähden, mutta huonommaksi se silti jäi kun ei ollut tarpeeksi 10 miljoonan katsojan kisoja, melko vähän seurattu keskikausi joskin Hockenheimin kilpailu keräsi muun muassa kalenteriin palanneen Itävallassa ajetun A1-Ringin osakilpailun kanssa melko paljon katsojia kesäisen tai myöhäisen saksalaisen kesän/alkavan saksalaisen syksyn katsojamääriin nähden ja hyvin paljon vaikutti myös tietenkin eräs tietty kilpailu kaudella varsinkin vuonna 1997 katsojalukuihin Saksassa...

Joka tapauksessa tässä kuitenkin katsojaluvut RTL:n osalta vuodelta 1997 Saksasta:

Melbourne: 2,53 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 10,08 miljoonaa katsojaa

Buenos Aires: 6 miljoonaa katsojaa

Imola: 6,1 miljoonaa katsojaa

Monaco: 6,3 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 6,2 miljoonaa katsojaa

Montreal: 10 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 6 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 7 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 8,51 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 7,7 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 8 miljoonaa katsojaa

Monza: 6,1 miljoonaa katsojaa

A1-Ring: 6,16 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 8 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 4,62 miljoonaa katsojaa

Jerez: 25 miljoonaa katsojaa (Tämä kilpailu on nykyaikaisen saksalaisen seuranta-aikakauden seuratuin kilpailu vähemmän yllättäen ja seuratuin joka tapauksessa ainakin sitten vuoden 1985 Saksassa vaikkakin ne kaikkien aikojen eniten seuratuimmat kisat nähtiin Saksassa todennäköisimmin 1970-luvulla tai 1980-luvulla viimeistään ennen vuotta 1985 ja sen päätöstä. Tämä on myös ainoa kisa missä keskimäärin koko ajan seuranta on ollut 20 miljoonan katsojan ylitykseltään ja lisäksi huonoimmissakin arvioissa tämä kisa keräsi katsojia 16-18 miljoonaa saksalaista ruutujen äärelle seurannan eri vaiheissa.

Jerezin 1997 kisan uusintaakin RTL:n osalta seurasi 15,41 miljoonaa katsojaa mikä enemmän kuin hyvin todennäköisesti on kautta aikain eniten katsottu F1-kisan uusintakisan katsojaluku Saksassa. Edes satunnaisesti Jerezin 1997 viikonloppuun jotain liittyvää materiaalia Saksassa seurasi huonoimmankin arvion mukaan 68-70 % koko Saksan tv-katsojien määrästä ja aivan parhaimmillaan edes jotenkin pienen hetken ajan lähes saman verran kuin Suomessa 1998 ja 1999 Japanin Suzukan kisan kanssa käytännöllisesti katsoen lähes kaikki tv-katsojat tiesivät viikonlopusta edes jotakin lehtikyselyissä. Erikoista kyllä Jerezin 1997 mainosvoitto-osuus RTL:lle oli silti vain kanavan historian toiseksi paras F1:n osalta kun paras oli Nürburgringin 1999 sadekisan aikoihin...)

Eniten katsotuin kilpailu Saksassa vuonna 1997: Jerez 25 miljoonalla katsojalla

Vähiten katsotuin kilpailu Saksassa vuonna 1997: Melbourne 2,53 miljoonalla katsojalla

Katsojien kokonaismäärä Saksassa vuonna 1997 RTL:n osalta: 134,3 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Saksassa yksittäisen F1-kisan osalta vuonna 1997 sen tullessa RTL:llä 17 osakilpailun kautta kohti: 7,90 miljoonaa katsojaa

Katsojien keskiarvo nousi 1,5 miljoonaa katsojaa vuoteen 1996 verrattuna ja se oli noussut 2,27 miljoonaa katsojaa vuoteen 1995 verrattuna. Huomattava vaikutus oli Jerezin kilpailulla.

Mikäli Jerez olisi kerännyt esimerkiksi vain 10 miljoonaa katsojaa niin kokonaiskatsojaluku olisi ollut 119,3 miljoonaa katsojaa ja katsojakeskiarvo olisi ollut yksittäistä kilpailua kohti 7,018 miljoonaa katsojaa. 16 kilpailun kautta kohti keskiarvo olisi ollut jo 8,39 miljoonaa katsojaa, 18 osakilpailun kautta kohti 7,46 miljoonaa katsojaa, 19 osakilpailun kautta kohti 7,068 miljoonaa katsojaa, 20 osakilpailun kautta kohti 6,715 miljoonaa katsojaa ja 21 osakilpailun kautta kohti 6,4 miljoonaa katsojaa 134,3 miljoonan katsojan kokonaismäärällä.

Sen sijaan 119,3 miljoonan katsojan kokonaismäärällä keskiarvo olisi ollut 16 osakilpailun kaudella 7,46 miljoonaa katsojaa yksittäistä kilpailua kohti, 18 osakilpailun kaudella 6,63 miljoonaa katsojaa yksittäistä kilpailua kohti, 19 osakilpailun kaudella 6,28 miljoonaa katsojaa yksittäistä kilpailua kohti, 20 osakilpailun kaudella 5,965 miljoonaa katsojaa yksittäistä kilpailua kohti ja 21 osakilpailun kautta kohti 5,68 miljoonaa katsojaa yksittäistä kilpailua kohti. Tietenkin jossain määrin aina jättää jossittelulle arvoa myös Estorilin kilpailun ajamattomuus kaudelle 1997...

Tämän jälkeen onkin enää vain vuosien 1980-1988 Saksan Grand Prixin katsojaluvut laitettavaksi...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan tähän vielä tosiaan Saksan Grand Prixin katsojaluvut vuosilta 1980-1988 eli suurilta osin 1980-luvulta. Tuolloin televisioijat olivat ARD ja ZDF kausittain vaihtelevasti. Juuri koskaan Saksan Grand Prix tai tuolloinen Länsi-Saksan Grand Prix tai vielä oikeammin Saksan Liittotasavallan Grand Prix ei kuitenkaan ollut erityisen katsottu televisiossa vaikka itsessään yleisöä Hockenheim tai vuoden 1985 tapauksessa Nürburgring veti aina hienosti paikan päälle.

Tulevaisuudessa ehkä tulee saksalaisittain kokonaisvaltaisia maakohtaisia katsojalukuja eri maista niitä vastaavien kilpailujen osalta vuosilta 1989-2016, mutta katsotaan sitä vielä.

Tässä kuitenkin Saksan Grand Prixin katsojaluvut vuosilta 1980-1988 tuolloisena Länsi-Saksan Grand Prixinä tai Saksan Liittotasavallan Grand Prixinä:

1980: 3,54 miljoonaa katsojaa

1981: 4,84 miljoonaa katsojaa

1982: 5 miljoonaa katsojaa

1983: 3,87 miljoonaa katsojaa

1984: 3,3 miljoonaa katsojaa (Euroopan Grand Prix Länsi-Saksassa tai Saksan Liittotasvallassa Nürburgringin uudella radalla keräsi 3,2 miljoonaa katsojaa sen kilpailun televisioineen kanavan osalle näin oheishuomiona.)

1985: 5 miljoonaa katsojaa (Länsi-Saksan Grand Prix/Saksan Liittotasavallan Grand Prix ajettiin poikkeuksellisesti ainoan kerran tuolloin ja ennen vuotta 2007 alkanutta vuorottelua muutenkin juuri Nürburgringin lyhyellä radalla kun muutoin tietysti aina vuoteen 1976 asti vuoden 1959 AVUS:n ja 1970 Hockenheimin poikkeusta huomioimatta oli ajettu Nordschleifella eli tunnetummalla Nürburgringin radalla ja Südschleifella eli alkuperäisellä Kleine Nürburgringillä oltiin ajettu yksi kisa vuonna 1960 jolloin starttirahakiistan, turvallisuuden ja F1-kuljettajien boikotin vuoksi koko kilpailu ajettiin F1-kisan sijaan lähtökohtaisesti F2-kisana.

1980-luvulla Nürburgringin omistajat yrittivät vuorotella Länsi-Saksan Grand Prixistä tai Saksan Liittotasavallan Grand Prixin pidosta yhdessä Hockenheimin kanssa, mutta vuoden 1987 yritys ajaa vuoden 1985 tapaan Nürburgringillä raukesi kun Euroopan Grand Prixiä ei haluttu pitää varaosakilpailuna Kanadan Grand Prixin peruunnuttua sinä vuonna ja muutenkaan sillä ei ollutkaan äkkiä huonontuneen ratayhtiön taloudenkaan takia vara pitää sovittua kilpailua tuolloin ajallaan eikä tietenkään enää vuonna 1989 muutenkaan jolloin taas olisi ollut vuorottelun vuoro alkuperäisessä suunnitelmassa.

Välillä Nürburgring joutui myös hakemaan 1990-luvulle tultaessa muun muassa vuoteen 1994 mennessä varakilpailulisenssinsäkin uudelleen ja joutui myös päivittämään rataa tai pikemmin sen ympäristöä FIA:n ja Bernie Ecclestonen vaatimusten mukaiseksi saaden sittemmin lopulta tietenkin vuodeksi 1995 Euroopan Grand Prixin jolla se varmisti osin Michael Schumacherin tuoman buumin takia Saksaan toisenkin kisan vaikka ei päässytkään vuorottelemaan ennen vuotta 2007 kilpailun pidosta Saksassa nimenomaan vain sen tavallisen Saksan Grand Prixin vuoksi.)

1986: 4,15 miljoonaa katsojaa

1987: 4,76 miljoonaa katsojaa

1988: 4,3 miljoonaa katsojaa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1994 Saksan Grand Prix Hockenheimissa oli melkoinen työtehtävä ainakin sinänsä RTL:lle tehtäväksi. 200 miestä tekniseltä puolelta, yksi erittäin uusi ja tuolloin käyttöön hankittu ulkolähetysauto ja 36 nopean toiminnan automaattikameraa hoitivat F1-kisan kuvaamisen maailmalle. Vuonna 1995 Hockenheimissa olikin sitten jo 57 nopean toiminnan automaattikameraa. Vuoden 1994 Saksan Grand Prixin kuvatuotannollisten ongelmien ja valitusten takia vuodeksi 1995 tuli myös FOCA:n Valvomo valvomaan paikallisia ohjaajia ja samaa valvontaa oltiin harkittu vuoden 1994 aikana muutenkin Hockenheimin kilpailuun, mutta viime hetkellä se oli torjuttu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vanhempina aikoina Saksan kisoissa televisiolähetyksen toiminnassa tapahtui aikaisemmin moitittuun tekniseen vanhanaikaisuuteen nähden nopeaa edistystä 1980-luvulla. Hockenheimissa 1984 näin esimerkiksi saatiin ensimmäistä kertaa todella säännölliseen ja vuosittaiseen käyttöön pelkästään kilpailujen kuvaamista varten tarkoitetut kuvaushelikopterit ja vuoden 1981 poikkeuskilpailusta poiketen ensi kertaa todella säännölliseen käyttöön myös nopean toiminnan automaattikamerajärjestelmät.

Myös vuoden 1981 Hockenheimin kisassa oli ollut poikkeuksellisesti käytössä nopean toiminnan automaattikamerajärjestelmiä radan jokaiseen mutkaan, mutta kappalemäärinä ne olivat olleet vähäisempiä kuin mitä vuonna 1984 ja lisäksi vuoden 1981 Hockenheimin kisassa pelkästään kilpailujen kuvaamista varten tarkoitettuja kuvaushelikoptereita ei ollut kuin vain 1-2 kappaletta siinä missä vuoden 1984 Hockenheimin kilpailussa niitä oli 4 valmiina käyttökuntoon, varalta kaksi lisää hajoamisten varalta ja lisäksi vielä 2 vuokrattua kuvaushelikopteria vielä kaiken varalta.

Vuoden 1987 Hockenheimista eteenpäin vähintään joka vuosi näihin päiviin asti Saksan Grand Prixissä ollut säännöllinen onboard-kamera vähintään yhdessä autossa käytössä per kilpailu vaikka todella säännölliseksi onboard-kamerat tulivat vasta vuoden 1989 Saksan Grand Prixistä eteenpäin. Tuosta Hockenheimin 1987 kisasta muistelisin hämärästi joko Jokisen Juhan tai Kyllösen Matin hehkuttaneen juurikin Yleisradion selostuksessa tuota incar-kameran kuvakulmaa. Tosin jo vuoden 1985 Saksan Grand Prixissä tuolloin Nürburgringillä oli vuosien 1966-1985 aikaisten lukemattomien kokeilujen jälkeen ensimmäistä kertaa kamera-auto käytössä Francois Hesnaultin Renaultissa. Ja tässä kisassa ainakin Jokinen hehkutti tuota kamera-autoa YLE:n koostelähetyksessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1981 Hockenheimin kilpailussa oli käytössä 11 nopean toiminnan automaattikameraa ja vuonna 1982 Hockenheimin kilpailussa oli käytössä 12 nopean toiminnan automaattikameraa ympäri rataa ja näiden lisäksi oli tietenkin vielä yksi automaattikamera varikolla kaiken varikkotoiminnan nopeaa kuvausta varten.

Vuoteen 1991 mennessä nopean toiminnan automaattikameroita oli RTL:n ensimmäisenä Saksan Grand Prixin lähetysvuonna 20 kappaletta ja vuonna 1992 nopean toiminnan automaattikameroita oli lisätty 21 kappaleeseen ja lisäksi ensimmäistä kertaa jokaiseen autoon joissa tietenkin jo olivat onboard-kamerajärjestelmät niin niihin oli tietenkin vielä lisätty varajärjestelmät ensi kertaa kuin aiemmin mikäli onboard-kamerat olisivat hajonneet tai olleet toimimattomia niin mitään ei olisi enää sitten voinut tehdä.

Vuonna 1993 ei muutoksia tapahtunut muuta kuin se, että nopean toiminnan automaattikamerojen määrä nousi 22 kappaleeseen ja lisäksi RTL sai vihdoin ja viimein ulkolähetysauton yleiskäyttöön F1-kisaakin varten.

Vuonna 1995 Hockenheimin tunnetun kilpailijan eli Nürburgringin kilpailuun nopean toiminnan automaattikameroja oli Euroopan Grand Prixissä sinä vuonna käytössä 40 kappaletta ja tietenkin myös ulkolähetysauto oli käytössä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan tähän joidenkin vuosien Saksan kilpailun televisiolähettäjiä selostajineen 1980-luvulta ja vuodelta:

1980: ZDF ja selostajana Karl Senne

1981: ARD ja selostajana Helmut G. Müller

1982: ARD ja selostajana muistaakseni Helmut G. Müller

1983: ARD ja selostajana muistaakseni Karl Senne, mutta saattoi olla myös Helmut G. Müller

1984: ARD ja selostajana muistaakseni Helmut G. Müller ja Nürburgringillä ajetussa Euroopan Grand Prixissä kanava taisi olla ZDF, mutta saattoi olla ARD:kin ja selostaja taisi olla siinä tapauksessa Karl Senne

1985: ZDF ja selostajana muistaakseni Karl Senne

1986: ZDF ja selostajana Helmut G. Müller

1987: ARD ja selostajana Helmut G. Müller

1988: ZDF ja selostajana Karl Senne

1989: ARD ja selostajana Helmut G. Müller

1990: ZDF ja selostajana Karl Senne
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
On varmaan liian myöhäistä näin 5 vuoden jälkeen huomauttaa, mutta lähteet pitäisi aina mainita informaatiolle. Tätä harjoitellaan jo ala-asteen ryhmätöissä ja tutkielmissa ja varsinkin painetuissa julkaisuissa ne ovat pakollisia. Keskustelupalstat tai blogit eivät tee tähän poikkeusta, vaikka opettaja ei olekaan punakynällä antamassa miinusta lähteiden puuttumisesta. Kyse on lukijan palvelemisesta. Jos haluaisin itse hankkia tietoa Saksan kilpailun televisiolähettäjistä, en tiedä listauksesi perusteella, mistä etsiä. Onko olemassa kirjallisuutta, tietyn päivämäärän sanomalehtiä, nettiarkistoja vai mitä?

Vielä ei ole liian myöhäistä muuttaa tyyliä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kiitos kun huomioit pyyntöni. Ehkä olen vain omituinen. Minua muun muassa ärsyttää kovasti lähteettömät tieteen populaarijulkaisut.

Yksi mielenkiintoinen maa on Viro. Ei taida olla vormel-kärpänen purrut etelänaapuriamme, ainakin päätellen eestinkielisen Wikipedia-sivun suppeudesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Jaa...

Virossa on toki F1-lähetyksiä ollut ainakin viimeistään säännöllisesti nykypäivänä formula-aikakauden osalta jo vuodesta 1995 eteenpäin ja satunnaisesti taisi olla ennen sitäkin mikäli nyt aivan oikein muistan vuosien 1992-1994 välisenä aikana.

Neuvosto-Viron aikanakin jo F1 näkyi aina kerran vuodessa Unkarin Grand Prixin muodossa Tallinnan TV:n kautta suorana lähetyksenä. ETV eli Viron pääkanava näytti aivan alkuvuosina ennen kuin TV3 alkoi Virossa niitä näyttämään olisikohan ollut vuosien 1996-1998 välisenä aikana ja aina muutaman vuotta sitten olleeseen uudistukseen asti.

Nykyisin Virossa F1:siä näytetään Viasat Sport Balticin kautta maksupuolella ja ilmaispuolella TV6:lla.

Neuvosto-Viron aikakaudella tietenkin salaisesti Tallinnasta käsin nähtiin myös tietenkin vähintään ainakin jokainen Suomessa näytetty F1-kisa.

Hungaroringin 1986 ensimmäisessä kilpailussa näin esimerkiksi sitä kisaa muisteltaessa lähetyksen avaajana ja F1-lähetyksen tuottajana toimi Tallinna TV:n monien muiden lajien selostaja ja myöhempien vuosittaisten Unkarin Grand Prixien selostaja Tiit Rääk ja varsinaisen suuremman selostuksen itse kilpailusta hoitivat Toomas Uba ja tietenkin kommentaattorina toiminut Neuvosto-Viron ja uudelleenitsenäistyvän Viron oma toivo F1:siin kerran ja varsinkin vuosina 1990-1991 Neuvostoliiton innostuttua sponsoroimaan Life-tallia PIC-pajan myötä eli Toivo Asmer.

Toki monille muille ja varsinkin nuoremmille niin virolaisille kuin suomalaisillekin niiltä osin kuin vain TV3 tai jopa Viron oma pääkanava ETV on Suomeen näkynyt ja selostajista tutuimmat lienevät monivuotiset selostajat Kalev Kruus ja Märt Elbre.

Virossa itse asiassa on ollut ennemmin Champ Car-kuskikin kuin F1-kuskikin. Tönis Kasemets ajoi Champ Caria kisoissakin muistaakseni 2004 ja Marko Asmer oli F1-testikuljettaja muutama vuosi sitten BMW-Sauberilla. Vähissä ovat kuitenkin olleet järkevät ehdokkaat ajamaan etelänaapurista käsin vaikka totta puhuen jotenkin on jäänyt siellä lähinnä F1-kuskien ihailuksi homma ja useimmiten ihailun kohteena ovat olleet suomalaiset.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1992 Etelä-Afrikan Grand Prixin paluuta kalenteriin ainakin seurattiin F1:n osalta reilusti ympäri maailmaa. Suorien lähetystenkin osalta se oli aikanaan ainakin tiettävästi suurin koskaan seurattu Etelä-Afrikan Grand Prix. Peräti 74 maassa kilpailun suora lähetys nähtiin. Toisaalta paluukilpailu oli tylsäksi osoittautunut Nigel Mansellin riemuvoittoon päättynyt kilpailu ja Kyalamin uuden radan maineen kannalta kohtalokaskin. Muun muassa kiinnostavasti Norjassa F1-kisa Kyalamista haukuttiin varsin suorasanaisesti eri lehdissä pystyyn juurikin tylsyyden takia ja vuoden 1992 aikana yllättävän monikin maa perui lähetyksiään tai muutti suoria lähetyksiä vain koosteeksi yksinkertaisesti Williamsin ja Nigel Mansellin ylivoiman takia.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Mites on formula 1 ykkösten suosio brasialiassa jossa Kuskien menestys on heikentynyt viimeiset seitsemän vuotta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Nuo Brasilian F1-katsojaluvut ovat tilanteeseensa nähden pysyneet melko hyvänä joskin tietenkin niissäkin on pudotusta ollut verrattuna Sennan aikaan tai Barrichellon aikaan. Vuosina 2007-2009 katsojaluvut olivat viimeksi menettelevän hyvät Globo TV:n katsojaluvuista puhuttaessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan tähän väliin eräänlaisena loppukokoelmana tähän ja tilan osalta mahdollisesti ennen pitkää sen puutteen takia muutamiin muihin tuleviin viesteihin maakohtaisia F1-kisojen katsojalukuja vuosien 1989-2016 ajalta Saksasta. Mukaan tulevat vähiten ja eniten katsotuimman Grand Prixin katsojaluvut ja maakohtaisen F1-kisan katsojaluvun keskiarvo Saksassa. Eri vuosina tiettyä kunkin maan kilpailua ajettiin tietenkin joinakin vuosina eri radoilla ja joidenkin kisojen vertailukelpoisuus on kalenterista poisjääntien, eri vuosien ja aikakausien takia matalampi kuin toisten vuosien.

Joka tapauksessa laitan tähän ja seuraaviin muihin viesteihin muiden maiden kisoja eri vuosilta ja toistaiseksi jätän vielä laittamatta Englannin, Unkarin, Belgian ja tietenkin Saksan omat kilpailut vuosien varrelta ja Saksan osalta saatan käyttää kahta eri vertailua koska sen osalta minulla on katsojaluvut myös aina vuoteen 1980 saakka käytössäni:

Brasilian Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Interlagosin ja Rio de Janeiron radalta ajetuista kilpailuista:

1989: 9,2 miljoonaa katsojaa

1990: 6 miljoonaa katsojaa

1991: 5 miljoonaa katsojaa

1992: 2 miljoonaa katsojaa

1993: 2,51 miljoonaa katsojaa

1994: 3,5 miljoonaa katsojaa

1995: 8 miljoonaa katsojaa

1996: 9,11 miljoonaa katsojaa

1997: 10,08 miljoonaa katsojaa

1998: 10,25 miljoonaa katsojaa

1999: 13,69 miljoonaa katsojaa

2000: 14 miljoonaa katsojaa

2001: 18 miljoonaa katsojaa

2002: 10,13 miljoonaa katsojaa

2003: 11,54 miljoonaa katsojaa

2004: 8,70 miljoonaa katsojaa

2005: 3,33 miljoonaa katsojaa

2006: 14 miljoonaa katsojaa

2007: 11,10 miljoonaa katsojaa

2008: 8,80 miljoonaa katsojaa

2009: 7,23 miljoonaa katsojaa

2010: 7,56 miljoonaa katsojaa

2011: 5,61 miljoonaa katsojaa

2012: 10,65 miljoonaa katsojaa

2013: 5,40 miljoonaa katsojaa

2014: 4,90 miljoonaa katsojaa

2015: 4,42 miljoonaa katsojaa

2016: 7,98 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Brasilian Grand Prix: 1992 Brasilian Grand Prix 2 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Brasilian Grand Prix: 2001 Brasilian Grand Prix 18 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Brasilian Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-2016: 8,31 miljoonaa katsojaa

San Marinon Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Imolan radalla ajetuista kilpailuista:

1989: 5 miljoonaa katsojaa

1990: 7,5 miljoonaa katsojaa

1991: 6,67 miljoonaa katsojaa

1992: 2 miljoonaa katsojaa

1993: 2,53 miljoonaa katsojaa

1994: 3,87 miljoonaa katsojaa

1995: 5 miljoonaa katsojaa

1996: 8,55 miljoonaa katsojaa

1997: 6,1 miljoonaa katsojaa

1998: 10 miljoonaa katsojaa

1999: 10 miljoonaa katsojaa

2000: 11,58 miljoonaa katsojaa

2001: 15,41 miljoonaa katsojaa

2002: 12,65 miljoonaa katsojaa

2003: 9,59 miljoonaa katsojaa

2004: 9,95 miljoonaa katsojaa

2005: 8,2 miljoonaa katsojaa

2006: 8,5 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin San Marinon Grand Prix: 1992 San Marinon Grand Prix 2 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin San Marinon Grand Prix: 2001 San Marinon Grand Prix 15,41 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia San Marinon Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-2006: 7,95 miljoonaa katsojaa

Monacon Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Monte-Carlon radalla ajetuista kilpailuista:

1989: 9 miljoonaa katsojaa

1990: 8 miljoonaa katsojaa

1991: 7,5 miljoonaa katsojaa

1992: 4 miljoonaa katsojaa

1993: 2,55 miljoonaa katsojaa

1994: 2,04 miljoonaa katsojaa

1995: 6,5 miljoonaa katsojaa

1996: 6,22 miljoonaa katsojaa

1997: 6,3 miljoonaa katsojaa

1998: 10 miljoonaa katsojaa

1999: 10 miljoonaa katsojaa

2000: 11,06 miljoonaa katsojaa

2001: 11,30 miljoonaa katsojaa

2002: 11,54 miljoonaa katsojaa

2003: 9,08 miljoonaa katsojaa

2004: 10,83 miljoonaa katsojaa

2005: 8,5 miljoonaa katsojaa

2006: 9,5 miljoonaa katsojaa

2007: 6,51 miljoonaa katsojaa

2008: 6,33 miljoonaa katsojaa

2009: 8,03 miljoonaa katsojaa

2010: 7,45 miljoonaa katsojaa

2011: 7,25 miljoonaa katsojaa

2012: 5,39 miljoonaa katsojaa

2013: 7,45 miljoonaa katsojaa

2014: 4,21 miljoonaa katsojaa

2015: 4,19 miljoonaa katsojaa

2016: 5,81 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Monacon Grand Prix: 1994 Monacon Grand Prix 2,04 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Monacon Grand Prix: 2002 Monacon Grand Prix 11,54 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Monacon Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-2016: 7,38 miljoonaa katsojaa

Meksikon Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Mexico Cityn radalla ajetuista kilpailuista:

1989: 6 miljoonaa katsojaa

1990: 5 miljoonaa katsojaa

1991: 4 miljoonaa katsojaa

1992: 9,45 miljoonaa katsojaa

2015: 3,70 miljoonaa katsojaa

2016: 3,95 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Meksikon Grand Prix Saksassa: 2015 Meksikon Grand Prix 3,70 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Meksikon Grand Prix Saksassa: 1992 Meksikon Grand Prix 9,45 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Meksikon Grand Prixin osalta Saksassa vuosina 1989-1992 ja 2015-2016: 5,35 miljoonaa katsojaa

Yhdysvaltain Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Phoenixin, Indianapolisin ja Austinin radalta ajetuista kilpailuista:

1989: 7 miljoonaa katsojaa

1990: 4,43 miljoonaa katsojaa

1991: 5,71 miljoonaa katsojaa

2000: 13,09 miljoonaa katsojaa

2001: 10,46 miljoonaa katsojaa

2002: 8,36 miljoonaa katsojaa

2003: 11,62 miljoonaa katsojaa

2004: 5,44 miljoonaa katsojaa

2005: 10 miljoonaa katsojaa

2006: 6,9 miljoonaa katsojaa

2007: 6,73 miljoonaa katsojaa

2012: 7,46 miljoonaa katsojaa

2013: 5,18 miljoonaa katsojaa

2014: 4,18 miljoonaa katsojaa

2015: 4,59 miljoonaa katsojaa

2016: 4,34 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Yhdysvaltain Grand Prix: 2014 Yhdysvaltain Grand Prix 4,18 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Yhdysvaltain Grand Prix: 2000 Yhdysvaltain Grand Prix 13,09 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Yhdysvaltain Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-1991, 2000-2007 ja 2012-2016: 7,22 miljoonaa katsojaa

Kanadan Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Montrealin radalla ajetuista kilpailuista:

1989: 3,5 miljoonaa katsojaa

1990: 6,5 miljoonaa katsojaa

1991: 4,5 miljoonaa katsojaa

1992: 1,85 miljoonaa katsojaa

1993: 2,56 miljoonaa katsojaa

1994: 2 miljoonaa katsojaa

1995: 5 miljoonaa katsojaa

1996: 6 miljoonaa katsojaa

1997: 10 miljoonaa katsojaa

1998: 12,06 miljoonaa katsojaa

1999: 11,5 miljoonaa katsojaa

2000: 10,47 miljoonaa katsojaa

2001: 20 miljoonaa katsojaa

2002: 12,03 miljoonaa katsojaa

2003: 10,33 miljoonaa katsojaa

2004: 7,24 miljoonaa katsojaa

2005: 6,8 miljoonaa katsojaa

2006: 8,5 miljoonaa katsojaa

2007: 6,24 miljoonaa katsojaa

2008: 4,77 miljoonaa katsojaa

2010: 6,67 miljoonaa katsojaa

2011: 6,84 miljoonaa katsojaa

2012: 4,94 miljoonaa katsojaa

2013: 5,37 miljoonaa katsojaa

2014: 4,39 miljoonaa katsojaa

2015: 4,45 miljoonaa katsojaa

2016: 3,81 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Kanadan Grand Prix: 1992 Kanadan Grand Prix 1,85 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Kanadan Grand Prix: 2001 Kanadan Grand Prix 20 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Kanadan Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-2008 ja 2010-2016: 6,97 miljoonaa katsojaa

Ranskan Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Paul Ricardin ja Magny-Coursin radalta ajetuista kilpailuista:

1989: 8,5 miljoonaa katsojaa

1990: 3,5 miljoonaa katsojaa

1991: 2,19 miljoonaa katsojaa

1992: 2 miljoonaa katsojaa

1993: 2,57 miljoonaa katsojaa

1994: 1,8 miljoonaa katsojaa

1995: 5 miljoonaa katsojaa

1996: 5,18 miljoonaa katsojaa

1997: 6 miljoonaa katsojaa

1998: 5,76 miljoonaa katsojaa

1999: 10,23 miljoonaa katsojaa

2000: 9,63 miljoonaa katsojaa

2001: 12,19 miljoonaa katsojaa

2002: 10,29 miljoonaa katsojaa

2003: 9,8 miljoonaa katsojaa

2004: 10 miljoonaa katsojaa

2005: 7,8 miljoonaa katsojaa

2006: 6,8 miljoonaa katsojaa

2007: 6,39 miljoonaa katsojaa

2008: 5,22 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Ranskan Grand Prix: 1994 Ranskan Grand Prix 1,8 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Ranskan Grand Prix: 2001 Ranskan Grand Prix 12,19 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Ranskan Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-2008: 6,54 miljoonaa katsojaa

Italian Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Monzan radalla ajetuista kilpailuista:

1989: 3,2 miljoonaa katsojaa

1990: 3 miljoonaa katsojaa

1991: 6,99 miljoonaa katsojaa

1992: 9 miljoonaa katsojaa

1993: 2,58 miljoonaa katsojaa

1994: 1,6 miljoonaa katsojaa

1995: 5,51 miljoonaa katsojaa

1996: 8,11 miljoonaa katsojaa

1997: 6,1 miljoonaa katsojaa

1998: 10 miljoonaa katsojaa

1999: 6,5 miljoonaa katsojaa

2000: 11,53 miljoonaa katsojaa

2001: 10,58 miljoonaa katsojaa

2002: 7,86 miljoonaa katsojaa

2003: 9,38 miljoonaa katsojaa

2004: 11 miljoonaa katsojaa

2005: 7 miljoonaa katsojaa

2006: 7,9 miljoonaa katsojaa

2007: 5,59 miljoonaa katsojaa

2008: 4,43 miljoonaa katsojaa

2009: 4,91 miljoonaa katsojaa

2010: 5,14 miljoonaa katsojaa

2011: 6,43 miljoonaa katsojaa

2012: 4,4 miljoonaa katsojaa

2013: 5,64 miljoonaa katsojaa

2014: 4,06 miljoonaa katsojaa

2015: 4,93 miljoonaa katsojaa

2016: 4,68 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Italian Grand Prix: 1994 Italian Grand Prix 1,6 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Italian Grand Prix: 2000 Italian Grand Prix 11,53 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Italian Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-2016: 6,36 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan tähän edelleen jatkoa maakohtaisista katsojaluvuista Saksan televisiossa eri vuosilta ja edelleen pois jäävät Englannin, Unkarin, Belgian ja Saksan osakilpailujen vastaavat toistaiseksi. Lisäksi myös Euroopan Grand Prixit, Etelä-Korean Grand Prixit, Intian Grand Prixit, Venäjän Grand Prixit, Japanin Grand Prixit ja Australian Grand Prixit jäävät pois toistaiseksi.

Portugalin Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Estorilin radalla ajetuista kilpailuista:

1989: 8,3 miljoonaa katsojaa

1990: 5,21 miljoonaa katsojaa

1991: 8,07 miljoonaa katsojaa

1992: 9,8 miljoonaa katsojaa

1993: 8,5 miljoonaa katsojaa

1994: 1,7 miljoonaa katsojaa

1995: 5,77 miljoonaa katsojaa

1996: 8 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Portugalin Grand Prix: 1994 Portugalin Grand Prix 1,7 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Portugalin Grand Prix: 1992 Portugalin Grand Prix 9,8 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Portugalin Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-1996: 6,92 miljoonaa katsojaa

Espanjan Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Jerezin ja Barcelonan radalta ajetuista kilpailuista:

1989: 6,57 miljoonaa katsojaa

1990: 9 miljoonaa katsojaa

1991: 5,78 miljoonaa katsojaa

1992: 2 miljoonaa katsojaa

1993: 2,54 miljoonaa katsojaa

1994: 1,87 miljoonaa katsojaa

1995: 3,16 miljoonaa katsojaa

1996: 6 miljoonaa katsojaa

1997: 6,2 miljoonaa katsojaa

1998: 10 miljoonaa katsojaa

1999: 8,78 miljoonaa katsojaa

2000: 4,19 miljoonaa katsojaa

2001: 5 miljoonaa katsojaa

2002: 11,86 miljoonaa katsojaa

2003: 8,48 miljoonaa katsojaa

2004: 9,75 miljoonaa katsojaa

2005: 8 miljoonaa katsojaa

2006: 8 miljoonaa katsojaa

2007: 2,55 miljoonaa katsojaa

2008: 5,20 miljoonaa katsojaa

2009: 3,36 miljoonaa katsojaa

2010: 4,27 miljoonaa katsojaa

2011: 6,29 miljoonaa katsojaa

2012: 5,39 miljoonaa katsojaa

2013: 5,91 miljoonaa katsojaa

2014: 4,70 miljoonaa katsojaa

2015: 4,25 miljoonaa katsojaa

2016: 4,57 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Espanjan Grand Prix: 1994 Espanjan Grand Prix 1,87 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Espanjan Grand Prix: 2002 Espanjan Grand Prix 11,86 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Espanjan Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-2016: 5,85 miljoonaa katsojaa

Etelä-Afrikan Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Kyalamin radalla ajetuista kilpailuista:

1992: 9,7 miljoonaa katsojaa

1993: 9,34 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Etelä-Afrikan Grand Prix: 1993 Etelä-Afrikan Grand Prix 9,34 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Etelä-Afrikan Grand Prix: 1992 Etelä-Afrikan Grand Prix 9,7 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Etelä-Afrikan Grand Prixillä Saksassa vuosina 1992-1993: 9,52 miljoonaa katsojaa

Tyynenmeren Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina TI Circuit Aidan radalla ajetuista kilpailuista:

1994: 5,19 miljoonaa katsojaa

1995: 1,5 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Tyynenmeren Grand Prix: 1995 Tyynenmeren Grand Prix 1,5 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Tyynenmeren Grand Prix: 1994 Tyynenmeren Grand Prix 5,19 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Tyynenmeren Grand Prixillä Saksassa vuosina 1994-1995: 3,345 miljoonaa katsojaa

Luxemburgin Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Nürburgringin radalla ajetuista kilpailuista:

1997: 8 miljoonaa katsojaa

1998: 12,66 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Luxemburgin Grand Prix: 1997 Luxemburgin Grand Prix 8 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Luxemburgin Grand Prix: 1998 Luxemburgin Grand Prix 12,66 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Luxemburgin Grand Prixillä Saksassa vuosina 1997-1998: 10,33 miljoonaa katsojaa

Argentiinan Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Buenos Airesin radalla ajetuista kilpailuista:

1995: 8,36 miljoonaa katsojaa

1996: 7 miljoonaa katsojaa

1997: 6 miljoonaa katsojaa

1998: 11,59 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Argentiinan Grand Prix: 1997 Argentiinan Grand Prix 6 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Argentiinan Grand Prix: 1998 Argentiinan Grand Prix 11,59 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Argentiinan Grand Prixillä Saksassa vuosina 1995-1998: 8,24 miljoonaa katsojaa

Itävallan Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina A1-Ringin ja Red Bull Ringin radoilta ajetuista kilpailuista:

1997: 6,16 miljoonaa katsojaa

1998: 10 miljoonaa katsojaa

1999: 6 miljoonaa katsojaa

2000: 4,13 miljoonaa katsojaa

2001: 3,21 miljoonaa katsojaa

2002: 10,44 miljoonaa katsojaa

2003: 10,29 miljoonaa katsojaa

2014: 4,21 miljoonaa katsojaa

2015: 4,81 miljoonaa katsojaa

2016: 4,29 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Itävallan Grand Prix: 2001 Itävallan Grand Prix 3,21 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Itävallan Grand Prix: 2002 Itävallan Grand Prix 10,44 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Itävallan Grand Prixillä Saksassa vuosina 1997-2003 ja 2014-2016: 6,354 miljoonaa katsojaa

Malesian Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Sepangin radalla ajetuista kilpailuista:

1999: 7 miljoonaa katsojaa

2000: 7,54 miljoonaa katsojaa

2001: 3,15 miljoonaa katsojaa

2002: 10,01 miljoonaa katsojaa

2003: 4,16 miljoonaa katsojaa

2004: 8,03 miljoonaa katsojaa

2005: 6 miljoonaa katsojaa

2006: 6 miljoonaa katsojaa

2007: 5 miljoonaa katsojaa

2008: 4,33 miljoonaa katsojaa

2009: 5,37 miljoonaa katsojaa

2010: 11,28 miljoonaa katsojaa

2011: 5,74 miljoonaa katsojaa

2012: 5,89 miljoonaa katsojaa

2013: 5,45 miljoonaa katsojaa

2014: 4,22 miljoonaa katsojaa

2015: 4,31 miljoonaa katsojaa

2016: 3,16 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Malesian Grand Prix: 2001 Malesian Grand Prix 3,15 miljoonaa katsojalla

Eniten katsotuin Malesian Grand Prix: 2010 Malesian Grand Prix 11,28 miljoonaa katsojalla

Keskimäärin katsojia Malesian Grand Prixillä Saksassa vuosina 1999-2016: 5,92 miljoonaa katsojaa

Kiinan Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Shanghain radalla ajetuista kilpailuista:

2004: 6,7 miljoonaa katsojaa

2005: 7,42 miljoonaa katsojaa

2006: 5,29 miljoonaa katsojaa

2007: 3,63 miljoonaa katsojaa

2008: 4,15 miljoonaa katsojaa

2009: 4,65 miljoonaa katsojaa

2010: 5,51 miljoonaa katsojaa

2011: 5,49 miljoonaa katsojaa

2012: 5 miljoonaa katsojaa

2013: 4,83 miljoonaa katsojaa

2014: 3,91 miljoonaa katsojaa

2015: 3,82 miljoonaa katsojaa

2016: 3,2 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Kiinan Grand Prix: 2016 Kiinan Grand Prix 3,2 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Kiinan Grand Prix: 2005 Kiinan Grand Prix 7,42 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Kiinan Grand Prixillä Saksassa vuosina 2004-2016: 4,89 miljoonaa katsojaa

Bahrainin Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Sakhirin radalla ajetuista kilpailuista:

2004: 11,55 miljoonaa katsojaa

2005: 2 miljoonaa katsojaa

2006: 10 miljoonaa katsojaa

2007: 5 miljoonaa katsojaa

2008: 6,97 miljoonaa katsojaa

2009: 5,39 miljoonaa katsojaa

2010: 10,51 miljoonaa katsojaa

2012: 6,94 miljoonaa katsojaa

2013: 6,07 miljoonaa katsojaa

2014: 5,08 miljoonaa katsojaa

2015: 4,91 miljoonaa katsojaa

2016: 4,44 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Bahrainin Grand Prix: 2005 Bahrainin Grand Prix 2 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Bahrainin Grand Prix: 2004 Bahrainin Grand Prix 11,55 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Bahrainin Grand Prixillä Saksassa vuosina 2004-2010 ja 2012-2016: 6,57 miljoonaa katsojaa

Turkin Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Istanbulin radalla ajetuista kilpailuista:

2005: 7,7 miljoonaa katsojaa

2006: 8 miljoonaa katsojaa

2007: 4,63 miljoonaa katsojaa

2008: 4,64 miljoonaa katsojaa

2009: 3,10 miljoonaa katsojaa

2010: 4,2 miljoonaa katsojaa

2011: 5,17 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Turkin Grand Prix: 2009 Turkin Grand Prix 3,10 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Turkin Grand Prix: 2006 Turkin Grand Prix 8 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Turkin Grand Prixillä Saksassa vuosina 2005-2011: 5,35 miljoonaa katsojaa

Singaporen Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Yas Marina Bayn radalta ajetuista kilpailuista:

2008: 5,58 miljoonaa katsojaa

2009: 4,97 miljoonaa katsojaa

2010: 6,31 miljoonaa katsojaa

2011: 6,02 miljoonaa katsojaa

2012: 5,14 miljoonaa katsojaa

2013: 5,01 miljoonaa katsojaa

2014: 4,35 miljoonaa katsojaa

2015: 5,26 miljoonaa katsojaa

2016: 5,23 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Singaporen Grand Prix: 2014 Singaporen Grand Prix 4,35 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Singaporen Grand Prix: 2010 Singaporen Grand Prix 6,31 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Singaporen Grand Prixillä Saksassa vuosina 2008-2016: 5,32 miljoonaa katsojaa

Arabiemiraattien Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Yas Marinan radalta ajetuista kilpailuista:

2009: 5,85 miljoonaa katsojaa

2010: 10,24 miljoonaa katsojaa

2011: 6,87 miljoonaa katsojaa

2012: 7,18 miljoonaa katsojaa

2013: 5,62 miljoonaa katsojaa

2014: 5,74 miljoonaa katsojaa

2015: 3,83 miljoonaa katsojaa

2016: 7,45 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Arabiemiraattien Grand Prix: 2015 Arabiemiraattien Grand Prix 3,83 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Arabiemiraattien Grand Prix: 2010 Arabiemiraattien Grand Prix 10,24 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Arabiemiraattien Grand Prixillä Saksassa vuosina 2009-2016: 6,60 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan tähän jatkoa Saksan television näyttämien kilpailujen katsojalukuja maakohtaisten katsojalukujen osalta vuosien 1989-2016 väliseltä ajalta:

Etelä-Korean Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Yeongamin radalla ajetuista kilpailuista:

2010: 3,35 miljoonaa katsojaa

2011: 3,39 miljoonaa katsojaa

2012: 3,8 miljoonaa katsojaa

2013: 3,34 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Etelä-Korean Grand Prix: 2013 Etelä-Korean Grand Prix 3,34 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Etelä-Korean Grand Prix: 2012 Etelä-Korean Grand Prix 3,8 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Etelä-Korean Grand Prixillä Saksassa vuosina 2010-2013: 3,47 miljoonaa katsojaa

Intian Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Buddh Circuitin radalla ajetuista kilpailuista:

2011: 5,55 miljoonaa katsojaa

2012: 5,8 miljoonaa katsojaa

2013: 5,58 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Intian Grand Prix: 2011 Intian Grand Prix 5,55 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Intian Grand Prix: 2012 Intian Grand Prix 5,8 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Intian Grand Prixillä Saksassa vuosina 2011-2013: 5,64 miljoonaa katsojaa

Venäjän Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Sochin radalla ajetuista kilpailuista:

2014: 4,14 miljoonaa katsojaa

2015: 4,18 miljoonaa katsojaa

2016: 4,45 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Venäjän Grand Prix: 2014 Venäjän Grand Prix 4,14 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Venäjän Grand Prix: 2016 Venäjän Grand Prix 4,45 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Venäjän Grand Prixillä Saksassa vuosina 2014-2016: 4,26 miljoonaa katsojaa

Japanin Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Suzukan ja Fujin radoilla ajetuista kilpailuista:

1989: 1,2 miljoonaa katsojaa

1990: 1,4 miljoonaa katsojaa

1991: 1,52 miljoonaa katsojaa

1992: 1,76 miljoonaa katsojaa

1993: 2,5 miljoonaa katsojaa

1994: 3,55 miljoonaa katsojaa

1995: 5 miljoonaa katsojaa

1996: 1,58 miljoonaa katsojaa

1997: 4,62 miljoonaa katsojaa

1998: 4,86 miljoonaa katsojaa

1999: 6,34 miljoonaa katsojaa

2000: 8,52 miljoonaa katsojaa

2001: 4,19 miljoonaa katsojaa

2002: 3,51 miljoonaa katsojaa

2003: 9,63 miljoonaa katsojaa

2004: 2,32 miljoonaa katsojaa

2005: 2,41 miljoonaa katsojaa

2006: 4,47 miljoonaa katsojaa

2007: 2,18 miljoonaa katsojaa

2008: 1,66 miljoonaa katsojaa

2009: 1,99 miljoonaa katsojaa

2010: 3,14 miljoonaa katsojaa

2011: 4,59 miljoonaa katsojaa

2012: 2,96 miljoonaa katsojaa

2013: 3,47 miljoonaa katsojaa

2014: 3,07 miljoonaa katsojaa

2015: 2,51 miljoonaa katsojaa

2016: 2,27 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Japanin Grand Prix: 1989 Japanin Grand Prix 1,2 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin Japanin Grand Prix: 2003 Japanin Grand Prix 9,63 miljoonalla katsojalla

Keskimäärin katsojia Japanin Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-2016: 3,47 miljoonaa katsojaa

Australian Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Adelaiden ja Albert Parkin radoilla ajetuista kilpailuista:

1989: 1,1 miljoonaa katsojaa

1990: 1,3 miljoonaa katsojaa

1991: 1,51 miljoonaa katsojaa

1992: 1,95 miljoonaa katsojaa

1993: 2,8 miljoonaa katsojaa

1994: 10 miljoonaa katsojaa

1995: 3,55 miljoonaa katsojaa

1996: 1,65 miljoonaa katsojaa

1997: 2,53 miljoonaa katsojaa

1998: 2,33 miljoonaa katsojaa

1999: 5,74 miljoonaa katsojaa

2000: 9,97 miljoonaa katsojaa

2001: 3,12 miljoonaa katsojaa

2002: 2,60 miljoonaa katsojaa

2003: 2,36 miljoonaa katsojaa

2004: 8,05 miljoonaa katsojaa

2005: 7,5 miljoonaa katsojaa

2006: 2 miljoonaa katsojaa

2007: 2,4807 miljoonaa katsojaa

2008: 2,24 miljoonaa katsojaa

2009: 3,65 miljoonaa katsojaa

2010: 3,66 miljoonaa katsojaa

2011: 4,18 miljoonaa katsojaa

2012: 3,36 miljoonaa katsojaa

2013: 2,87 miljoonaa katsojaa

2014: 3,12 miljoonaa katsojaa

2015: 1,72 miljoonaa katsojaa

2016: 1,94 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Australian Grand Prix: 1989 Australian Grand Prix 1,1 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Australian Grand Prix: 1994 Australian Grand Prix 10 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Australian Grand Prixillä Saksassa vuosina 1989-2016: 3,5457 miljoonaa katsojaa

Euroopan Grand Prixin katsojaluvut Saksassa eri vuosina Doningtonin, Jerezin, Nürburgringin, Valencian ja Azerbaidzhanin Bakun radoilla ajetuista kilpailuista:

1993: 2,52 miljoonaa katsojaa

1994: 5,56 miljoonaa katsojaa

1995: 6,12 miljoonaa katsojaa

1996: 7,25 miljoonaa katsojaa

1997: 25 miljoonaa katsojaa

1999: 11,53 miljoonaa katsojaa

2000: 11,91 miljoonaa katsojaa

2001: 16 miljoonaa katsojaa

2002: 11,14 miljoonaa katsojaa

2003: 9,86 miljoonaa katsojaa

2004: 8,29 miljoonaa katsojaa

2005: 8 miljoonaa katsojaa

2006: 7 miljoonaa katsojaa

2007: 8,01 miljoonaa katsojaa

2008: 4,68 miljoonaa katsojaa

2009: 4,72 miljoonaa katsojaa

2010: 5,69 miljoonaa katsojaa

2011: 6,35 miljoonaa katsojaa

2012: 5,8 miljoonaa katsojaa

2016: 4,60 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin Euroopan Grand Prix: 1993 Euroopan Grand Prix 2,52 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin Euroopan Grand Prix: 1997 Euroopan Grand Prix 25 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Euroopan Grand Prixillä Saksassa vuosina 1993-1997, 1999-2012 ja 2016: 8,50 miljoonaa katsojaa
 
Ylös