Sitten itse kilpailun muihin puinteihin Globo TV:n eli kisan virallisen TV-toteuttajan ja ohjauksesta vastanneen yhtiön pariin:
Pierluigi Martini oli vuoden 1995 ensimmäinen keskeyttänyt jo heti alkumetreillä kisaa ja kausikirjoihin tuli maininta keskeytyksestä usein hyvinkin sekavasti johtuen siitä, että Globo TV ei näyttänyt kunnolla keskeytystä. Martini keskeytti siten vaihtelevasti joko vielä lämmittelykierroksella tai sitten erittäin varhaisessa vaiheessa kilpailua, hieman lähdön jälkeen. Tämä oli ensimmäinen virhe Globo TV:n suhteen.
Ensimmäiset kehut Globo TV sai näyttämällä startin kilpailusta ja aivan pienen pätkän Olivier Panisin ulosajoa.
Damon Hillin ohjaamokameran kuvaa nähtiin Globo TV:n persoonallisen ruutugrafiikan ja vauhtimittarin turvin nähtiin, mutta esimerkiksi vasta TF1:n erikoisohjelmissa nähtiin selvemmin Olivier Panisin ulosajo ja siihen johtanut syy.
Globo TV:n risut jatkuivat siitä, että se ei näyttänyt kunnollista uusintaa kilpailun lähdöstä tai ensimmäisestä kierroksesta jolloin katsojille jäi puutteellinen kuva niin Martinin kuin Panisin tilantista.
Alkukierroksilla Globo TV:n selostuksen ja TV-ohjauksen huomio tietenkin kiinnittyi Schumacheriin, Hilliin ja David Coulthardiin mikä kilpailun alkukierrosten kiihkeyden myötä oli ymmärrettävää.
Vaikka TAG Heuerin TV-kello melko säännöllisesti kaikkiaan näytti Interlagosissa 1995 väliaikoja niin siltikin yllättävänkin usein avainkohdissa kilpailua ne jäivät näyttämättä ja ajoittain homma näytti jopa huonommalta kuin vuotta aiemmin 1994 tai jopa muutamaan aiempaan Olivetti-Longinesin ajan Interlagosin kilpailuvuoteen verrattuna. Siten muun muassa lukemattomat eri maiden selostajat oikeastaan aivan Globo TV:n tai muutaman muun maan kuten Japanin Fuji TV:n omaa selostusta huomioimatta joutuivat pitämään silmät ja korvat koko ajan auki ja ruudussa ja siten katsojat vastaanottimien ääressä kuunnellessa myös väliaikoja joita selostajat joutuivat kertomaan.
Globo TV:n surkeus alkoi varsinaisesti kohota vasta tästä eteenpäin sarjassa vuoden 1995 TV-ohjauksen missauksia:
Johnny Herbertin alkuvaiheen kisaongelmat jäivät näkemättä ja ne pikemminkin kuultiin kuin nähtiin mikäli vain Eurosport tai BBC oli auki ja saatavilla, hirvittävästi uusintoja ei näytetty ja pian alkoi käydä selväksi Globo TV:n ihastuneen lähinnä kärkikuskeihin tai sitten brasilialaisiin kuljettajiin vaihdellen aina tietenkin Rubens Barrichellosta aina Fortiin.
Interlagosissa 1995 oikeastaan vain lopulta kisan kymmenen parhaiten sijoittunutta kuljettajaa saivat eniten ruutuaikaa ja muut suorastaan murto-osia kärkikymmenikköön verrattuna jopa maailmanlaajuisesti (Ainoana poikkeuksena tietenkin Fortin Pedro Diniz ja Roberto Moreno joiden ongelmista ja vaikeuksista alkoi ennen pitkää tulla myös Globo TV:n hupia ylimääräisissä F1-kisavideo-ohjelmissa.)
Joidenkin maiden lähetyksistä puhuttaessa kuljettajakommentaattorit alkoivat selvästi erottua selostajista tai tavallisista kommentaattoreista selvästi paremmalla kuvaamisen ja havainnoinnin kyvyillään. BBC:n Martin Brundle esimerkiksi tilapäisenä ajajakommentaattorina (Oli sivussa kilpailusta kun Aguri Suzuki ajoi Ligierillä.) kuvasi äärimmäisen hienosti ohjaamotuntumaa, useiden tuntemiensa kuljettajiensa ajotapojen mieltymyksiä kuvaten tietysti myös omaansa ja ennen kaikkea ohjaamokameran kuvakulmien välitystunnelmia ja sai ajoittain muutenkin itsensä loistamaan lähetyksessä ylivoimaisesti Murray Walkeriin ja Jonathan Palmeriin verrattuna etenkin objektiivisuudellaan ja rauhallisuudellaan kun Walker oli erinomaisuudestaan huolimatta tässäkin kisassa hieman kujalla tapahtumista ja Palmerilla tuntui olevan ajoittain turhan teräviä letkautuksia joistakin kuljettajista silloin kun ei ehkä olisi pitänyt olla.
Varikkopysähdysten alkaessa Globo TV sai kaikki kärkikuskien stopit kuvattua purkkiin mikä oli hyvä juttu myös aikanaan Rengaskohtaisia muistoja-toikkini kisan läpikäyntiä varten. Hieno kuvaus selostuksineen eri maissa oli myös Schumacherin melkein osuminen ja dramaattisen lähellä ollut keskeytys Rubens Barrichellon kanssa juuri ennen varikkostoppeja jotka Jordanin osalta tietenkin olivat samalla keskeytyspysähdyksiä.
Varikkokäynnit jakaantuivat selostustasoissa eri maista puhuttaessa selvästi kahteen kastiin:
Jotkut puhuivat mieluummin rengaspysähdyksistä ja jotkut vain välitankkauksista.
Muutama harva yhtiö kuten Globo TV, TF1, Fuji TV ja muutaman muun maan vastaava yhtiö jaksoivat selostuksissaan kertoa rengastyypeistä Goodyearin osalta kattavasti niin ennen kisaa kuin kisan aikanakin. Sen sijaan englanninkielisissä maissa selostus jäi yllättävän vajaaksi niistä puhuttaessa eikä ympäri Eurooppaa juurikin Ranskaa tai ranskankielisiä maita huomioimatta voinut oikein jättää positiivista kuvaa eli katsojat jäivät yllättävänkin pimentoon niistä tuttuun vanhemman ajan malliin.
Eurosportilla renkaista kyllä puhuttiin hieman BBC:tä enemmän, mutta silti hämmästyttävänkin vähän. BBC ei maininnut poikkeuksellisesti edes pidemmissäkään erikoislähetyksissään kauden jälkeen juurikaan käytetyistä renkaista niiden merkkiä itse kisassa ja Jonathan Palmerkin tyytyi lähinnä varsinaisesssa kisavideossa kuvaamaan rengastoimintaa tapahtuma-aikaan mikä oli ikävä juttu kun asiaa sinänsä mietti jo aikanaan.
Jatkan asiaa Interlagosin 1995 osalta seuraavassa viestissä.