F1 Televisiointi muissa maissa

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan näin yön ja tulevan aamun päätteeksi vuoden 2004 katsojaluvut Italiasta seuraavaksi tähän alle. Ikävänä asiana keskiarvo katsojien osalta oli tippumaan päin ja tuolloin mentiin jo alle 9 miljoonan katsojan katsojakeskiarvonkin suhteen yksittäisen kilpailun osalta. Tietenkin osasyynä tähän kaikkeen oli myös kalenterin suureneminen kahdella kilpailulla, mutta myös muitakin syitä oli olemassa. Joka tapauksessa tässä vielä itse katsojaluvut:

Melbourne: 5 miljoonaa katsojaa

Sepang: 6,48 miljoonaa katsojaa

Sakhir: 12,997841 miljoonaa katsojaa

Imola: 10 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 11,66 miljoonaa katsojaa

Monaco: 12,48 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 11,31 miljoonaa katsojaa

Montreal: 8,02 miljoonaa katsojaa

Indianapolis: 10,79 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 9,5 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 10,08 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 9,9 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 6,777607 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 10 miljoonaa katsojaa

Monza: 10 miljoonaa katsojaa

Shanghai: 3 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 2 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 10 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu Italiassa 2004: Suzuka 2 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin kilpailu Italiassa 2004: Sakhir 12,997841 miljoonaa katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Italiassa 2004: 159,995448 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia kilpailua kohti Italiassa 2004: 8,888636 miljoonaa katsojaa
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden Australian Grand Prix Melbournesta keräsi ORF:llä 251 000 aamuvirkkua katselijaa Itävallassa.

Pieni määrä, mutta silti enemmän kuin mitä useimmiten on ollut viime vuosina ja Australian Grand Prix ei ole ikuisuuteen kerännyt Itävallassakaan mitään todella isoja katsojalukuja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Englannissa vuorostaan tämän kauden Australian Grand Prix Channel 4:n osalta oli jälleen varsin ristiriitainen katsojaluvuiltaan. Periaatteessa viime vuoden tapaan potentiaalia kisan katsomiselle olisi ollut varhaisesta ajankohdasta huolimattakin ja muutoin tietenkin Channel 4:n kisan ollessa kyseessä kokonaisena jälkilähetyksenäkin sen olisi pitänyt saada katsojia taakseen, mutta se ei silti tuntunut sitä saavan.

Channel 4:n kisan osalta useimmat potentiaaliset katsojat tuntuivat katselevan vallan muita ohjelmia kuin F1:siä huolimatta kovasta ennakkohehkutuksesta. Channel 4:n kisa keräsi 2,05 miljoonaa katsojaa mikä toki oli parempi kuin viime vuonna, mutta vain hyvin vähän. Noin 100 000 katsojaa vain.

Aika-ajoa seurasi Channel 4:llä 1,42 miljoonaa katsojaa mikä oli huonompi kuin viime vuonna jolloin aika-ajoa seurasi 1,48 miljoonaa katsojaa.

Toivottavasti kausi loisi edetessään parempia puitteita katsojaluvuille Englannista puhuttaessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Saksan RTL:n katsojaluvut jäävät toistaiseksi vielä odottamaan laittamistaan koska niistä on ollut viime päivinä liikkeellä varsin ristiriitaisen oloista tietoa. Tähän asti ainakin asia vaikuttaa kuitenkin siltä, että Australian Grand Prix Melbournesta puhuttaessa oli Saksassa katsotuin Australian Grand Prix muutaman vuoden ajalta mikä on hyvä merkki. Kuitenkin monissa lehdissä on syytetty jälleen RTL:n syyllistyneen katsojalukujensa liioitteluun hieman Suomen MTV3:n tapaan.

Lisäksi selostus on saanut kritiikkiä RTL:n osalta ja kaikista pahin asia on ollut jo toki vuosikausien takaa tuttu asia eli mainokset.

Kun seurasin sivusilmällä tuota lähetystä niin taisi olla jokaista noin 3-6 kierrosta kohti lähetyksessä aina 3 kierroksen pituinen mainostauko ja joidenkin laskutoimitusten jälkeen jo kisan alkuvaiheessa jäi 12 kierrosta näkemättä lähetyksestä mainosten takia ja varmasti kisan aikana jäi ainakin 18 kierrosta yhteensä näkemättä ellei sitten reilusti enemmänkin mitä Saksassa on pidetty melko pöyristyttävänä asiana vaikka mainosten aiheuttamaan harmiin on yleensä vuosien mittaan totuttu.

RTL:kin vaikuttaisi pahasti siirtyneen muutenkin amerikkalaistyyppiseen mainosblokkiryhmittelyyn missä mainoksia on pahimmillaan suorastaan järkyttävä määrä yhteen putkeen joskin sitten myös ohjelma-aikaa on sellaista vastaan useimmiten reilusti tarjolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Englannissa Channel 4:llä Bahrainin Sakhirin kilpailu oli eniten katsojia kerännyt kilpailu nimenomaan Bahrainin kisoista puhuttaessa sitten kolme vuotta sitten olleen Bahrainin osakilpailun Sakhirin radalla.

Tämän vuoden Sakhirin kilpailua katsoi peräti 4,5 miljoonaa katsojaa ja se on jo paljon se kun brittien nykypäiväisestä katsojakunnasta puhutaan. Suora lähetys tietysti iltakisan ohella auttoi asiaa, mutta silti se oli hyvä katsojaluku ja ilman jalkapallon tärkeitä otteluja olisi Bahrainin kisaa Englannissa katsottu vielä paljon enemmänkin.

Sen sijaan aika-ajo oli huonoin katsojaluvultaan Bahrainin kisoista puhuttaessa sitten vuoden 2007 ja se oli vain vähän katsotumpi kuin Sakhirin aika-ajot vuosina 2005 ja 2006 1,36 miljoonan katsojan katsojaluvullaan kuin esimerkiksi viime vuonna sentään 1,80 miljoonaa katsojaa jaksoi katsoa aika-ajoja Englannissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kiinan Grand Prix Shanghaissa oli Englannissa Channel 4:n osalta jälleen kehujen arvoinen ja etenkin Daniel Ricciardon voitto otettiin lämpimästi myös briteissä vastaan.

Kiinan kisa oli Englannissa katsotuin kolmeen vuoteen joskin Channel 4 ei harmittavasti kovista kyselyistä huolimatta taipunut menemään suoraan lähetykseen kisassa vaan näytti kilpailun kokonaisena jälkikäteen. Suoralla lähetyksellä katsojaluvut olisivat varmasti olleet tunnelmista päätellen vielä kovempiakin kuin mitä olivat, mutta hyvä myös näin.:thumbup:

Shanghain kisaviikonloppu Englannissa vastasi katsojakokemuksellaan myös ulkoisiin haasteisiin:

Hieno sää melkein kaikkialla ympäri Englantia, (Paitsi nummilla ja Skotlannissa sijaitsevilla saarivaltakunnan melko vähäisillä vuorilla jossa on edelleen ollut ja on useita vuosia jo ollut ajankohtaan nähden vielä näinkin myöhään keväästä usein helkkarin kylmä ja jopa pakkastakin etenkin öisin.) useimpien ihmisten ikäryhmien ikäkausilomat tähän aikaan vuodesta työihmisistä puhuttaessa Englannissa, monet tärkeät jalkapallo-ottelut ja yleensäkin monet muut urheilutapahtumat olisivat voineet aiheuttaa katsojakadon Kiinan osakilpailun kaltaisten kisojen kohdalla Englannissa helpostikin.

Näin ei kuitenkaan käynyt brittiläisen television osalta tällä erää.

Kiinan kilpailua katsoi keskimäärin 2,37 miljoonaa katsojaa ja 3,32 miljoonaa katsojaa lähetystä katsoi parhaimmillaan.

BBC:n viimeistä Kiinan osakilpailua katsottiin keskimäärin kolme vuotta sitten juuri tuollaisin keskiarvolukemin, mutta huippuluku 3,56 miljoonalla katsojalla oli tuolloin parempi. Suoralla lähetyksellä olisi oltu samoissa tänä vuonna tai lyöty tuo katsojalukema ehkä 4 miljoonan katsojan voimin. Siltä ainakin päällisin puolin tuntuu.

Aika-ajot Kiinan Shanghaissa vuorostaan olivat...

Yksi kaikkien aikojen huonoimpia katsojaluvuiltaan sillä se oli jopa huonompi kuin Shanghain 2005 aika-ajo jota seurasi Englannissa 1,1 miljoonaa katsojaa. Tänä vuonna seurasi vain 1,03 miljoonaa katsojaa tiettävästi parhaimmillaankin ja keskimäärin jäätiin kaiketi ensimmäisen kerran ikuisuuteen alle miljoonaan katsojaan jolloin voisi jo melkein antaa brittien vähiten katsotuimman nykyaikaisen F1-lähetyksenkin katsojaluvun tittelin kun TI Circuit Aidan 1995 kisa pitää sitä asemaa Englannissa hallussaan.

Joka tapauksessa F1:n asema Englannissa juuri tällä hetkellä vuonna 2018 on erittäin mielenkiintoinen. Kausi on alkanut hyvin ja kaksi kisaa on kerännyt eniten katsojia kerralla kolmeen vuoteen.

Azerbaidzhanin Grand Prix Bakun radalla on mielenkiintoinen haaste katsojien kannalta koska kilpailu ajetaan kesän sijaan tällä erää keväällä jolloin esimerkiksi sen rengaskäyttäytymistä ei voi mitenkään tietää täysin kunnolla toisin kuin mitä lopullisesti olisi ollut nyt tällä kertaa tänä vuonna kuivassa kesäkisassa mikä on harmillista, mutta silti monet hämmästyttävästi uskovat kilpailun olevan pitkälti huonoa viime vuotta tai vähintään ainakin melko yllätyksetöntä viime vuotta siteeraten juurikin yhtä huono tai yllätyksetön myös tälläkin kertaa.

Itse en millään jaksa uskoa noin paljon sellaisiin puheisiin. En kerta kaikkiaan ennen kuin erikseen muuta itse näen. Yllätyksetön kisasta ehkä voi tulla, mutta ei missään tapauksessa huono mikäli minulta kysyttäisiin asiaa juuri nyt. Ehkä enemmän itsekin olisin negatiivisella asenteella liikkeellä mikäli tosiaan ajettaisiin Bakussa edelleen kesällä, mutta nyt en usko siihen.

Itse uskon jopa katsojalukujen hienoon nousuun vaikka monet ovat valittaneet katsojalukujen dramaattista laskua pessimistien piireissä taas vedoten vain viime vuoteen vaikka näillä näkymin aika monet tuntuvat joko odottavan kantansa muodostumisen osalta tai sitten veikkaavat eräänlaista nollasummapeliä katsojalukujen osalta eli ei mene hyvin, mutta ei myöskään missään tapauksessa huonostikaan vaan annetaan kisan elää puolestaan kuten eräs suomalainen entinen formulakuljettaja tässä vaiheessa sanoisi.

Mikäli niinkin dramaattinen huonontuminen tapahtuisi kuten monet väittävät niin itse odottaisin jopa siinäkin tapauksessa vielä sen yhden vuoden. Etenkin kun puhutaan juuri ja juuri kolmatta kertaa ajettavasta kilpailusta ja Sotshin kisa Venäjällä esimerkiksi on ollut pidempään kalenterissa ja huomattavasti tylsempi kisoiltaan keskimäärin näinä vuosina.

Aika-ajot vuorostaan ovat kiinnostaneet brittejä ennätysvähän ja näillä näkymin tragikoomisesti Mersun ylivoimavuodet yhdessä sitä ennen olleiden Red Bullin ylivoimavuosien kanssa ovat romahduttaneet uskoa aika-ajojen katsomiseen kautta linjan Englannissa. Siltä ainakin pahasti vaikuttaa vaikka jotkut väittävät syyn olevan jopa myös aika-ajojen ajamisessa juurikin kolmen osion aika-ajona.

Ei tämä nykyinen formaattikaan ihan paras ole, mutta huonompiakin on ollut historian saatossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Itävallan ORF:llä oli Bahrainin Sakhirin radalla sen kilpailun osalta ja siitä puhuttaessa 528 000 katsojaa ja se oli viime vuotta huonompi katsojaluku.

Sen sijaan Kiinan Shanghain radalla ajetun kilpailun osalta katsojia oli 428 000 katsojaa ja se oli viime vuotta parempi katsojaluku.

Saksan RTL:n osalta kolme ensimmäistä kisaa ovat katsojaluvultaan toistaiseksi epäselviä koska edelleen kaikista kolmesta kilpailusta liikkuu todella hurjia katsojalukuja vaihdellen tietenkin joko katsojaromahduksesta aina katsojamenestyksiin asti kaikkien kolmen osalta.

Bahrainin Sakhirin kilpailun osalta on puhuttu hurjimmillaan jopa 10 miljoonasta katsojasta ja sen yli menevästä osuudesta vaikka itse uskoisin sen olevan noin 7 miljoonaa katsojaa korkeintaankin.

Joka tapauksessa se on ollut toistaiseksi ainakin katsotuin kisa näillä näkymin Saksassa pienimmälläkin katsojamäärällä tämän kauden kolmesta kilpailusta toistaiseksi vaikka myös Kiinan Shanghaille on annettu melko suuria katsojalukuja ja Australian Melbournekin on näillä näkymin kerännyt viime vuotta paremmat luvut vaikka Melbournen osalta ei täysi katsojakato mikään hämmästys olisi mikäli niin olisi siellä käynytkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Saksan RTL:n kisojen katsojalukujen epäselvyyksien jatkuessa edelleen taidan ainakin vähän aikaa toistaiseksi keskittyä pelkästään Englannin katsojalukuihin.

Azerbaidzhanin Grand Prixiin tai vaihtoehtoisesti Bakun Grand Prixiin on saksalaisessa mediassa jälleen kerran arveltu sen kisan katsojalukujen olleen jopa lähelle 10 miljoonaa katsojaa, mutta itse uskoisin sen olevan jälleen oikeammin todellisuudessa noin 5-7 miljoonan katsojan luokkaa korkeintaan.

Nähtäväksi jää noidenkin katsojalukujen tilanne ja taidan odotella siten näillä näkymin aina Barcelonan tai Monacon kisaan asti ennen kun laitan tarkempia selvityksiä noista RTL:n kisoista ja niiden katsojaluvuista.

Sen sijaan Englannissa F1:n katsojaluvut tuntuvat kasvavan kohisten ja Channel 4 on kerännyt nyt paljon kehuja näyttäessään Azerbaidzhanin tai Bakun kilpailun suorana.

Viime vuonna kisan katsojaluvut hieman kärsivät keskikesän ihanneajoista, punaisen lipun tauoista ja yleensäkin hieman muiden asioiden johdosta minkä takia siitä ei tullut ihan niin kovinkaan katsottu kilpailu vaikka toki viime vuoden ja pari vuotta sitten olleen tilanteen pohjalta tuota kisaa katsottiin ihan hyvin sinänsä nykypäivän tilanteet huomioon ottaen.

Toisaalta Lewis Hamiltonin liikkeiden ja temppujen valkopesu radalla viime vuonna oli ärsytystä tuottavaa korville.

Toki Sebastian Vettelin viime vuoden temppujen kuvottavuus ja niiden valkopesu saksalaismediassa pesee poikkeuksellisesti kyllä Hamiltoninkin temppujen törkeyden mitä viime vuoteen tulee. Lyhyesti sanottuna siis Hamilton oli viime vuoden sanoja toistaen törkeä, mutta jatkettuja ja oikeastikin vaarallisia lisätönäisyjä ei Hamiltonkaan olisi tarvinnut. Musta lippu Heppenheimin Kultapojulle olisi ollut poikaa ja samaa voisi kohta ihan oikeasti ellei peräti hetikin soveltaa myös Max Verstappeniin joskin hieman eri syistä Verstappenin tapauksessa suhteessa Vetteliin:frank:.

Jatkan näistä asioista tarpeen tullen muussa toikissa.

Channel 4:n katsojaluvut olisivat tänä vuonna voineet olla suuremmatkin ja vain brittien loistavan lämmin kevätsää ja jalkapallo-ottelut vähensivät katsojalukuja tällä kertaa.

Oletettua kevätkisaa ja jatkuvasti mediassa aivan liian ylikriittisesti toitotettua jonoajelukisaa tai viime vuoden tapaista pettymyskisaa vasten Englannissa katsottiin Bakun kilpailua uskomattoman hyvällä tavalla:

Pelkkä katsojien keskiarvo oli viime vuoden kilpailun katsojien huippuluvun verran eli 4,31 miljoonaa katsojaa ja katsojahuippu tänä vuonna olisi varmaan ihan parhaimmillaan voinut olla yli 5 miljoonan katsojankin, mutta oli lopulta 4,47 miljoonaa katsojaa.

Aika-ajojen osalta taas Bakun kilpailun viikonlopulla niitä katsottiin hieman vähemmän briteissä keskimäärin kuin viime vuonna eli 1,47 miljoonaa katsojaa niitä katsoi, mutta katsojahuippu oli korkeampi kuin viime vuonna 2,43 miljoonan katsojan voimin.

Kaiken kaikkiaan mikäli tämä kausi jatkuu yhtä jännittävänä ja muuttuvana kuin tähän asti edes jotenkin niin tämän vuoden katsojaluvut voivat kohota erittäinkin suuriksi ennen pitkää. Ei vain Englannissa vaan myös ilman muuta muuallakin.

Tosin 1-2 tai ehkä kolmisenkin tylsää kisaa riittää kyllä nykypäivänä tuottamaan jo korvaamatonta vahinkoa vuosikohtaisesti katsojaluvuille ja ensimmäinen vaaranpaikka niistä on Espanjan Barcelonan kisa joskin parina viime vuonna kolarit ovat tuoneet ainakin keinotekoista jännitystä jopa tällekin tylsyydestään surullisenkin kuuluisalle kilpailulle.

Kaikkiaan tämän vuoden osalta voisi sanoa, että Melbournea huomioimatta nyt ainakin tapahtumia on totisesti riittänyt!:cool:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aluksi tarkoitukseni oli käsitellä tai ainakin käydä läpi pari vanhaa ja ei sittenkään niin kovinkaan vanhaa kilpailua 1990-luvun puolivälistä ja loppupuolesta ajatellen niiden televisiolliselta olemukseltaan järjestäjien ja osin muiden maiden näkökulmasta käsin.

Kuitenkin muutin vielä hetkeksi mieleni kun luin tuosta F1 TV-palvelun tulemisesta sitten nyt julki ainakin toistaiseksi.

Palvelua varmasti tullaan kehittämään vielä paljon, mutta toistaiseksi palvelu näyttäisi olevan vain englanninkielinen ellei muuta ole tai ellei jo palveluun paremmin tutustuneet osaa kertoa tuosta arkistopalvelusta jotakin.

F1 TV Pro-palvelu näyttäisi palvelevan aivan kaikkea ja olevan myös tämän kauden jokaisen hetken näyttäjä radalla ja sen ulkopuolella ja sekin myös kaiketi sisältää arkiston todennäköisesti tulevaisuudessa varmastikin F1 TV Basic-palvelua laajemmin. F1 TV Basic-palvelukin sisältää ilmeisesti arkiston ja varmasti ainakin arkiston ensimmäiset kilpailut jatkossakin, mutta tulevaisuudessa osa arkistokisoistakin saattaa ehkä tarvita tuon F1 TV Pro-palvelun.

Mene ja tiedä.

Arkistolistalla on toistaiseksi 72 eri kilpailua ja mikäli olen oikein ymmärtänyt niin World Feedin, Liberty Median ja FOM:n päätöksellä tuo ainakin toistaiseksi on toteutettu englanniksi eli arkistolähetykset selostuksineen ja ehkä kaikki oheistapahtumatkin ovat BBC:n ja ITV:n aikakaudelta vaihtelevasti aina nykyiseen Channel 4:n aikaan asti ja mahdollisesti tulevaisuudessa (Tai ehkä jo nyt?:confused:) toteutettavissa myös maakohtaisella oikeushaltijan kuten vaikka näin esimerkiksi Suomen MTV3:n selostusraidalla tai vanhempien kisojen ollessa kyseessä Yleisradion tai Kolmostelevision selostusraidalla.

Vanhin kilpailu toistaiseksi hieman erikoisesti on vain vuodelta 1997 ja se tosiaan olisi Unkarin Grand Prix siltä vuodelta. Miltään vuodelta edes uudemmaltakaan ajalta ei ole kaikkia kauden kisoja mikä myös on erikoista.

2002 lähtien kisamateriaali näyttäisi ehkä olevan myös ennakko tai ainakin jälkikoosteetkin sisältävää ja jos näin niin ne taitavat olla YouTuben tai F1:n kulloisenkin vuoden kausivideolta napattuja materiaaleja.

Kisamateriaali varmastikin kasvaa ajan mittaan ja muutoin palvelu vaikuttaisi sisältävän hienosti useimmat ellei ennen pitkää jokaisen Sky:n F1-dokumentin vuodesta 2012 lähtien ja sitäkin aiemmin varmaan tulee ajan mittaan.

Vanhemmista kisoista puhuttaessa paljon huhuja edelleen riittää ympäri F1-maailmaa siitä, että miten kauas arkisto ja arkistointi tulee ulottumaan.

Suhteellisen varmaa on, että ainakin vuoteen 1981 asti kisa-arkisto tulee laajenemaan kokomitassaan ehkä maailmanlaajuisestikin ennen pitkää joskin sitä vanhempien kisojen saannissa arkistoon ja puhumattakaan sitten kokonaista kautta kohti voi kestää monista eri syistä johtuen huomattavasti nykyistä tilannettakin pidempään joista osa tietenkin on TV-oikeudellisia ja osa sitten ennen pitkää juurikin TV-lähetysten ikään liittyen.

Kaikkein laajimmillaan ainakin briteillä, italialaisilla, yhdysvaltalaisilla tai monacolaisilla tulee olemaan suorastaan pyörryttävän uskomaton määrä TV-aineistoa kisoista eri vuosikymmeniltä puhuttaessa ennen pitkää. Sen sijaan muilla mailla tilanne lähetysten säilyvyyden suhteen on paljon pienempi.

Toki huonoimmillaan voi myös olla, että nykyiset TV-oikeuksien haltijat eli Liberty Median edustajat ryhtyisivät ennen pitkää vain jotenkin rajaamaan kisat vaikkapa vain jotakin tiettyä kisaa tai vain tiettyä vuotta kohti kokonaisuudessaan koskeviksi hienon alun jälkeen.

Eli esimerkiksi vaikkapa kaikkiin Malesian kisoihin olisi saatavuus, mutta ei johonkin muuhun melko uuteen kilpailuun historiallisesti kuten vaikkapa kaikkin Australian kisoihin tai sitten vaikkapa vanhemmilta kausilta olisi vain joitakin teemakisoja ja muuten olisi kokonaisia kisakausia vain uusilta kausilta kuten 1997 tai 2000 alkaen ja siitä eteenpäin.

Maakohtaiset arkistojen rajoitukset tietenkin antavat vielä oman haasteensa soppaan joista Suomellakin on historiallisesti miettien melkoisen erikoinen tilanne.;)

Kiinnostavaa kuitenkin nähdä, että miten tuo alkaa tuosta kehittymään.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kuten äsken totesin niin arvelin käydä läpi hieman tavallaan niin kovin tiedossa olevia ja tavallaan ei enää niin kovinkaan tiedossa olleita F1-kilpailuja eri vuosilta 1990-luvuilta joissa oli jotakin TV-historiallisia asioita ja jotka olivat jossakin määrissä sanottuja aina kyseisten vuosiensa kritisoiduimpia kilpailuja jos ei sitten peräti jo eniten kritisoiduin.

Nämä kisat olivat Interlagos 1995 ja Barcelona 1997 jotka olivat melkoisia kilpailuja omalla tavallaan.

Muutama seuraava viesti tarpeen mukaan ja ainakin 1-2 seuraavaa viestiä ehkä tämän viestin lisäksi käsittelee Interlagosia 1995:

Brasilian Grand Prix 1995 tosiaan ajettiin Interlagosissa ja keskimäärin ne maat jotka kilpailun suorana lähettivät niin lähettivät kilpailusta 2 tuntia ja 15 minuuttia eli 135 minuutin edestä kisamateriaalia ja lisäksi mahdolliset mainokset mainosrahoitteisilla kanavilla siihen päälle.

Mielenkiintoisin piirre huomata useimmiten heti alkuun oli se, että mikäli lähetys oli paikan päällä niin selostusäänet tuntuivat eri maiden lähetyksissä olevan selvästi rahisevia tai ainakin syvemmän, kaikuvan kireän oloisia jolloin ilmeisesti huipputekniset tai ei ihan niinkään huipputekniset puhelinlangat ainakin paljastivat paikan päällä olemisen. Sen sijaan kirkkaamman oloiset, normaalin selväpiirteiset puheet ilman kummempia taustameluja eri maiden lähetyksissä paljastivat niiden sitten olleen studiolähetyksiä.

Eri maiden selostajilla oli useimmiten varsin pieni aikaikkuna jonka sisällä täytyi lähetyksissä kertoa tietenkin vuoden 1995 tulevista tapahtumista ja tietenkin pääpiirre siinä oli Damon Hillin ja Michael Schumacherin Adelaiden 1994 kolari ja jo ennen kolariakin edeltänyt 1994 MM-vuoden maailmanmestaruustaistelun lähtökohtainen lopullinen yhteenveto tulevia vuosia varten pakettiin.

Keskikastin talliennakot muutamaa poikkeusmaata huomioimatta jäi todella vähiin ja muun muassa Larrousse-tallin oletettu ja lopulta oikeaksikin paljastunut romahdus ja poistuminen lajista toteutettiin erittäinkin vähin äänin ehkä mahdollisesti ranskankielisen alueen maita huomioimatta, mutta muistini mukaan ei TF1:n erikoislähetyksissäkään paljoa siitä mainittu mikä tietenkin oli kummallista ajankohtaan nähden.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Miksi helvetissä joka viestin alussa kerrot mitä kerrot kohta?

Kuten äsken totesin niin arvelin käydä läpi hieman tavallaan niin kovin tiedossa olevia
Aluksi tarkoitukseni oli käsitellä tai ainakin käydä läpi pari vanhaa ja ei sittenkään niin
Kuitenkin muutin vielä hetkeksi mieleni
Jos sä meinaat että tämä on joku kilpailu, miten saa mahdollisimman pitkiä postauksia aikaiseksi, olet väärässä. Ei noita jaksa täysjärkinen lukea.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Sitten itse kilpailun muihin puinteihin Globo TV:n eli kisan virallisen TV-toteuttajan ja ohjauksesta vastanneen yhtiön pariin:

Pierluigi Martini oli vuoden 1995 ensimmäinen keskeyttänyt jo heti alkumetreillä kisaa ja kausikirjoihin tuli maininta keskeytyksestä usein hyvinkin sekavasti johtuen siitä, että Globo TV ei näyttänyt kunnolla keskeytystä. Martini keskeytti siten vaihtelevasti joko vielä lämmittelykierroksella tai sitten erittäin varhaisessa vaiheessa kilpailua, hieman lähdön jälkeen. Tämä oli ensimmäinen virhe Globo TV:n suhteen.

Ensimmäiset kehut Globo TV sai näyttämällä startin kilpailusta ja aivan pienen pätkän Olivier Panisin ulosajoa.

Damon Hillin ohjaamokameran kuvaa nähtiin Globo TV:n persoonallisen ruutugrafiikan ja vauhtimittarin turvin nähtiin, mutta esimerkiksi vasta TF1:n erikoisohjelmissa nähtiin selvemmin Olivier Panisin ulosajo ja siihen johtanut syy.

Globo TV:n risut jatkuivat siitä, että se ei näyttänyt kunnollista uusintaa kilpailun lähdöstä tai ensimmäisestä kierroksesta jolloin katsojille jäi puutteellinen kuva niin Martinin kuin Panisin tilantista.

Alkukierroksilla Globo TV:n selostuksen ja TV-ohjauksen huomio tietenkin kiinnittyi Schumacheriin, Hilliin ja David Coulthardiin mikä kilpailun alkukierrosten kiihkeyden myötä oli ymmärrettävää.

Vaikka TAG Heuerin TV-kello melko säännöllisesti kaikkiaan näytti Interlagosissa 1995 väliaikoja niin siltikin yllättävänkin usein avainkohdissa kilpailua ne jäivät näyttämättä ja ajoittain homma näytti jopa huonommalta kuin vuotta aiemmin 1994 tai jopa muutamaan aiempaan Olivetti-Longinesin ajan Interlagosin kilpailuvuoteen verrattuna. Siten muun muassa lukemattomat eri maiden selostajat oikeastaan aivan Globo TV:n tai muutaman muun maan kuten Japanin Fuji TV:n omaa selostusta huomioimatta joutuivat pitämään silmät ja korvat koko ajan auki ja ruudussa ja siten katsojat vastaanottimien ääressä kuunnellessa myös väliaikoja joita selostajat joutuivat kertomaan.

Globo TV:n surkeus alkoi varsinaisesti kohota vasta tästä eteenpäin sarjassa vuoden 1995 TV-ohjauksen missauksia:

Johnny Herbertin alkuvaiheen kisaongelmat jäivät näkemättä ja ne pikemminkin kuultiin kuin nähtiin mikäli vain Eurosport tai BBC oli auki ja saatavilla, hirvittävästi uusintoja ei näytetty ja pian alkoi käydä selväksi Globo TV:n ihastuneen lähinnä kärkikuskeihin tai sitten brasilialaisiin kuljettajiin vaihdellen aina tietenkin Rubens Barrichellosta aina Fortiin.:eek:

Interlagosissa 1995 oikeastaan vain lopulta kisan kymmenen parhaiten sijoittunutta kuljettajaa saivat eniten ruutuaikaa ja muut suorastaan murto-osia kärkikymmenikköön verrattuna jopa maailmanlaajuisesti (Ainoana poikkeuksena tietenkin Fortin Pedro Diniz ja Roberto Moreno joiden ongelmista ja vaikeuksista alkoi ennen pitkää tulla myös Globo TV:n hupia ylimääräisissä F1-kisavideo-ohjelmissa.)

Joidenkin maiden lähetyksistä puhuttaessa kuljettajakommentaattorit alkoivat selvästi erottua selostajista tai tavallisista kommentaattoreista selvästi paremmalla kuvaamisen ja havainnoinnin kyvyillään. BBC:n Martin Brundle esimerkiksi tilapäisenä ajajakommentaattorina (Oli sivussa kilpailusta kun Aguri Suzuki ajoi Ligierillä.) kuvasi äärimmäisen hienosti ohjaamotuntumaa, useiden tuntemiensa kuljettajiensa ajotapojen mieltymyksiä kuvaten tietysti myös omaansa ja ennen kaikkea ohjaamokameran kuvakulmien välitystunnelmia ja sai ajoittain muutenkin itsensä loistamaan lähetyksessä ylivoimaisesti Murray Walkeriin ja Jonathan Palmeriin verrattuna etenkin objektiivisuudellaan ja rauhallisuudellaan kun Walker oli erinomaisuudestaan huolimatta tässäkin kisassa hieman kujalla tapahtumista ja Palmerilla tuntui olevan ajoittain turhan teräviä letkautuksia joistakin kuljettajista silloin kun ei ehkä olisi pitänyt olla.

Varikkopysähdysten alkaessa Globo TV sai kaikki kärkikuskien stopit kuvattua purkkiin mikä oli hyvä juttu myös aikanaan Rengaskohtaisia muistoja-toikkini kisan läpikäyntiä varten. Hieno kuvaus selostuksineen eri maissa oli myös Schumacherin melkein osuminen ja dramaattisen lähellä ollut keskeytys Rubens Barrichellon kanssa juuri ennen varikkostoppeja jotka Jordanin osalta tietenkin olivat samalla keskeytyspysähdyksiä.

Varikkokäynnit jakaantuivat selostustasoissa eri maista puhuttaessa selvästi kahteen kastiin:

Jotkut puhuivat mieluummin rengaspysähdyksistä ja jotkut vain välitankkauksista.

Muutama harva yhtiö kuten Globo TV, TF1, Fuji TV ja muutaman muun maan vastaava yhtiö jaksoivat selostuksissaan kertoa rengastyypeistä Goodyearin osalta kattavasti niin ennen kisaa kuin kisan aikanakin. Sen sijaan englanninkielisissä maissa selostus jäi yllättävän vajaaksi niistä puhuttaessa eikä ympäri Eurooppaa juurikin Ranskaa tai ranskankielisiä maita huomioimatta voinut oikein jättää positiivista kuvaa eli katsojat jäivät yllättävänkin pimentoon niistä tuttuun vanhemman ajan malliin.

Eurosportilla renkaista kyllä puhuttiin hieman BBC:tä enemmän, mutta silti hämmästyttävänkin vähän. BBC ei maininnut poikkeuksellisesti edes pidemmissäkään erikoislähetyksissään kauden jälkeen juurikaan käytetyistä renkaista niiden merkkiä itse kisassa ja Jonathan Palmerkin tyytyi lähinnä varsinaisesssa kisavideossa kuvaamaan rengastoimintaa tapahtuma-aikaan mikä oli ikävä juttu kun asiaa sinänsä mietti jo aikanaan.

Jatkan asiaa Interlagosin 1995 osalta seuraavassa viestissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Interlagosin 1995 käsittely jatkuu TV-ohjauksen muistojensa osalta tässä:

Selostusartikulaatio oli tosiaan Interlagosissa 1995 mielenkiintoista eri maissa ja joissakin maissa ei oikein ymmärretty sitä, että miksi Mika Häkkinen oli niin korkealla kuin oli noin hieman ennen kierrosta numero 24. MTV3:nkin kuvaus aikanaan jätti hieman toivomisen varaa, mutta se perustui Mikan hyvään pelisilmään ajaa hyviä kierroksia oikeaan aikaan, erilaiseen taktiikkaan ja myös parempaan väliin radalla kuin mitä esimerkiksi jo siinä vaiheessa Damon Hillillä tai Michael Schumacherilla oli edessään.

Varikkopysähdysten aikana ja vuonna 1995 ja hieman sitä ennenkin muoti-ilmiöksi joissakin maissa olivat jo nousseet varikkotoimittajat. Varikkotoimittajat ainakaan johtavista maista kuten BBC:n Tony Jardinesta puhuttaessa eivät oikein useimmiten hämmästyttävästi osanneet tuoda mielipiteitään ilmi ja vaikuttivat melko vältteleviltä lausunnoissaan. Erittäin harvassa olivat varikkotoimittajat tuolloin jotka saivat maidensa joko varsinaiseen tai sitten kausiohjelmiensa lähetyksiin herkullisia lausuntoja eri taktisista piirteistä.

Vaikka kärkipysähdyksiä näytettiin 1995 Interlagosissa paljon niin jo keskikastista varikkostoppien näyttäminen harvinaistui ja käytännössä olematonta oli häntäpään tallien näyttäminen varikolla ellei sitten kyseessä ollut Globo TV:n erikoinen suosikki nimeltä Forti:eek:.

Ohjaamokameran merkitys korostui kilpailun mittaan ja paljon hienoa materiaalia nähtiin myöhemmin muun muassa Globo TV:n kausiohjelmassa jossa näytettiin pitkiä pätkiä niin Jean Alesin kuin Mika Häkkisen noususta kilpailussa kuin myös keskinäisestä taistelusta. Häkkisen hieno ohitus Alesista radan nelosmutkassa ainakin nähtiin ja pidemmissä Globo TV:n kausiohjelman analyyseissä nähtiin Häkkisen ohituksen vaara sillä radan vasemman puoleisen mutkan ruohoalue oli erittäin lähellä ja siitä olisi voinut tulla ulosajo ja keskeytys.

Kaikkiaan kisan mielenkiinto monen maan lähetyksen mukaan päättyi ainakin jälkikäteen eri selostajien mukaan siihen, että Damon Hill ja Johnny Herbert keskeyttivät. He kun tuntuivat olevan ainoat muut mahdolliset voittajat alustavasti Michael Schumacherin lisäksi kilpailuun.

Globo TV:n vähäisen keskikastin ja melkein olemattoman häntäpään seurannan paljastivat karuudessaan kisassa Mika Salon ja Gianni Morbidellin ajot joiden isompia osuuksia nähtiin lähinnä vain Fuji TV:n kausiohjelmassa kuten myös FOA:ksi tai FOPA:ksi hieman järjestönimeään muokanneen FOCA:n kausivideoilla ja jopa niidenkin osuuksia toivomisen varaa olisi ollut.

Salon saama ruutuaika taisi olla pari-kolme, ehkä viitisen kierrosta kokonaisuudessaan. Ja ylivoimaisesti tästäkin ajasta taisi olla Häkkisen kanssa olleesta kisailusta koostunut aika. Ei ainakaan hirveän paljoa Saloa kisasta näytetty enempää edes vaikkapa Fuji TV:n kausiohjelman lisämateriaali huomioiden.

Salo sai erityistunnustusta MTV3:n selostajien lisäksi ainakin Fuji TV:ltä ja BBC:ltä ajostaan. Martin Brundle kehui Salon ajoa ällistyttävän hienoksi ja Murray Walker kehui sitä jopa ennen pitkää maailmanmestaruusehdokkaan potentiaaliseksi taidonnäytteeksi.

Valitettavasti heti Salolle tapahtuneen lihaskrampin aiheuttaman ulosajon jälkeen ruutuaika alkoi vähentyä dramaattisesti mikä kuohutti, mutta jälleen osoitti aikakauden jolloin paikallisilla ohjaajilla tuntui olevan mielenkiintoa lähinnä omiin paikalliskuskeihinsa tai aivan kärkiajajiin ja heidän seurantaan tavallaan.

Itse kuvakulmat, materiaalin tuntu Brasiliasta oli vielä vuonna 1995 yllättävänkin nostalgista ja kaukaisen sameaa, aivan kun olisi katsonut samanlaista kisaa vaikkapa 1970-luvulta tai 1980-luvun alusta ajoittain pitkälti TV-kamerojen valoituksista ja kuvaustavasta johtuen, mutta muutoin vauhdin tuntu oli yleisesti ottaen hallussa kuten myös erinomaisen hyvä radan sisäalueen ja pääsuorankin kuvaaminen.

Kisan loppua kohden Globo TV:n ohjaus muuttui tehokkaammaksi alun verkkaisuuden jälkeen, mutta vahinko tuntui jo tuolloin tulleen mikä myös näkyi vuoden 1995 monien muiden kisojen rinnalla selvästi ohjaukseltaan.

Kisan erikoisuuksia oli eri maiden selostamon spekuloinneissa muun muassa spekulointi tulevaisuuden kuljettajien tiimiradioista. Tuolloinhan vuonna 1995 tiimiradiot olivat äärimmäisen harvinaisia ja lähinnä kausiohjelmissa niitä kuultiin. Jos oikein edes niissäkään. Martin Brundlekin ohimennen BBC:n lähetyksissä tarttui tiimiradion keskusteluaiheeseen ja sanoi asian olevan mielenkiintoinen nähdä ja kuulla tulevaisuudessa, mutta välttämättä hänen mukaansa kuljettajan sanojen tarpeellisuus kotikatsomoille olisi ollut hieman kyseenalainen. Etenkin kun tuon ajan tilanteissa ilman todellista ja äärimmäistä tarvetta tiimiradioihin puhuttiin muun muassa autojen meluisuuden johdosta vieläkin erittäin vähän verrattuna tulevaisuuteen, mutta kuitenkin jo enemmän kuin mitä sitä ennen oli puhuttu.

Interlagosin puinti jatkuu vielä vuoden 1995 kisan osalta seuraavassa viestissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Interlagosin 1995 kisan muistelu televisiototeutukseltaan jatkuu vielä tässä viestissä ennen siirtymistä Barcelonaan ja Espanjan Grand Prixiin 1997.

Sitä ennen vielä kerran Interlagosin 1995 pariin:

Intelagosin 1995 kisan voitiin sanoa olleen melkoinen välitankkausten ja varikkokäyntien sprinttikisa. David Coulthardkin nousi kärkeen, mutta englanninkielisen selostusten pessimistisyyden nimissä vain taktiikkansa ja kisan puolenvälin hyvän kierrosten sektoriaikojensa nappiin menemisensä vuoksi.

Schumacher olisi saattanut voittaa kisan vähemmilläkin stopeilla, mutta yhdestä ylimääräisestä stopistaan Coulthardiin verrattuna saksalainen ei kärsinyt ja johtoon päästyään hän ei enää menettänyt asemaansa kisan kärjessä.

Keskikasti alkoi tässä vaiheessa keskeytellä ja Globo TV:n erikoismainintana olivat pitkät analyysit Takachiho Taki Inouen ja Roberto Morenon keskeytyksistä kuten myös näytöt niistä. Risuna kuitenkin Schumacherin ja Coulthardin ajoa näytettiin kärkisijasta puhuttaessa jopa tarpeettomankin kauan kun radalla nähtiin muita taisteluja ja ero ei juuri pienentynyt saksalaisen ja skotin välillä viidestä sekunnista alemmas päin.

Suurin osa tässä vaiheessa eri maiden selostajista otti esille lähetyksissään Schumacherin ja Coulthardin autojen polttoaineiden laillisuuden joka oli kuohuttanut F1-piireissä ja joita osa talleista oli pitänyt vääränä.

Taki Inouen tallikaveri Gianni Morbidelli oli Mika Salon tapaan se kisan toinen nousija mitä olisi ehdottomasti pitänyt huomioida. Ei oikein paljoa edes Fuji TV:n erikoiskausiohjelmankaan materiaaleissa näytetty hänen ajoaan tästä kisasta toisin kuin Inouen, Salon tai Ukyo Katayaman.

Globo TV:n lähetyksissä sitten sympatiaa tuntui olevan Morbidellia kohtaan sitäkin vähemmän. Ainoa merkittävä kuvavälähdys ja sekin merkittävästi leikattuna päälähetyksessä maailmalle Morbidellista taisi olla kun mies ajoi kuudentena ja yritti ohimenevän hetken ajan ohittaa Jean Alesia ja tätäkin tilannetta ei Globo TV kunnolla oikein näyttänyt edes kausikoosteohjelmassakaan siinä missä jopa Fuji TV:n vastaava sentään näyti jotakin tilanteesta vaikka siinäkin näytettiin vain Morbdellin muu nousu kaikessa lyhyydessään, mutta ei juuri itse Alesin ohitusyritystä.

Lopullisesti mielenkiinto Globo TV:ltä loppui vielä Mika Salon ulosajoakin selvemmin Morbidelliin kun Morbidelli alkoi kärsiä ensin Fuji TV:n ilmoittamista polttoaineventtiilien ongelmista ja lopulta sitten keskeytti moottoririkkoon.

Kisan loppupuolen analyyseissä Globo TV:n puolella ei paljoakaan ollut mielekästä lisäinfoa mitä nyt tietenkin ilottelua Roberto Morenon kanssa ja Pedro Dinizin Brasilian lipun kanssa juoksemisia näytettiin palkintoseremonioiden yhteydessä tai niitä ennen kisan jo päätyttyä.

Eri maissa tehtiin tietenkin loppuyhteenvetoja mitkä tietenkin poikkesivat aina välillä toisistaan paljonkin. Brittimedia tuntui tuomitsevan Jordan-tallin pettymykseen ja loppupeliä ja vuotta 1995 koskien huomattavasti kovasanaisemmin kuin miten sitten myöhemmin ehkä olisikaan pitänyt tehdä jälkikäteen. Joidenkin maiden TV-lähetyksissä nähtiin vasta kisan päätyttyä pieniä otteita keskikastin ja häntäpään ajoista jotka jäivät itse Globo TV:ltä poimimatta. Harvinaisin ja vähiten ruutuaikaa saanut kuski ja talli ainakin tiettävästi tuosta kisasta puhuttaessa oli kaiketi Andrea Montermini ja Pacific tietenkin ottaen kokonaistilanteen huomioon.

Globo TV:n kisalähetys sai kuvateknisyytensä osalta paljon kehuja, mutta kisaseuranta sai pahasti kritiikkiä ja kun elettiin kuitenkin jo vuotta 1995 niin tilanne sen osalta oli lohduton ja se kilpaili mielestäni huonoudessaan oikeastaan vain joidenkin loppukauden kisojen kanssa muutamasta hienosta tapahtumasta huolimatta juurikin ohjauksesta puhuttaessa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Miksi helvetissä joka viestin alussa kerrot mitä kerrot kohta?







Jos sä meinaat että tämä on joku kilpailu, miten saa mahdollisimman pitkiä postauksia aikaiseksi, olet väärässä. Ei noita jaksa täysjärkinen lukea.
Voisihan sitä sitten tietysti jättää kertomattakin, että mitä kirjoittaa.:frank:

Kukahan tässä yrittää kilpailla?

Minä en ainakaan.

Yritätkö kenties sinä kilpailla piiloprovoilun määrässä?

Olisiko muistelu sitten pitänyt ilmaista tyyliin yksi ainoa virke ja se oli siinä?

Ei millään pahalla, mutta älä yritä liikaa ihoni alle.

Sanon tämän nyt hyvällä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ihan kirjoittajana kirjoittajalle F1-vapaan puolella kommentoin. Todella pitkäveteistä puuroa ovat kirjoituksensa.

Ehkä joku tykkää? Minä en.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ihan kirjoittajana kirjoittajalle F1-vapaan puolella kommentoin. Todella pitkäveteistä puuroa ovat kirjoituksensa.

Ehkä joku tykkää? Minä en.
Hyvä tietää ja surullista, että olet tuota mieltä vaikka itse olen muun muassa arvostanut jaksamistasi moderaattorina mikä ei ole helppo virka.:frown:

Lyhyemminkin kyllä olen yrittänyt kirjoittaa, mutta välillä kun ei oikein vain tiedä sitä sopivan tekstin pituutta. Ja liian lyhyistäkin jutuista minulle on näinä vuosinani täällä joskus tullut palautetta ikävästikin. Ilmiö liikapituuden suhteen on usein teksteissäni ollut pahempi mitä vanhemmasta asiasta olen kirjoittanut senkin vuoksi, että vanhempina aikoina F1:ssä kisoissa oli todella paljon myös sellaisia pienempiä tapahtumia mistä ei kerrottu toisin kuin miten nykypäivänä on tehty.

Sellaiset Barcelona 1999-tason jonoajelukisat olisi hyviä. Niissä kun ei tapahtunut mitään käytännössä niin ei ole mistä kommentoidakaan mikäli sellaisiakin tylsyyskisoja tulisi.

Ei ihan ole tullut, mutta joskus ei ole ollut kaukanakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Hyvä tietää ja surullista, että olet tuota mieltä vaikka itse olen muun muassa arvostanut jaksamistasi moderaattorina mikä ei ole helppo virka.:frown:
.
Ei ollut kommentilla tekemistä mitään moderoinnin kanssa, vaan ihan sitä, että jos tiivistäisit sanoamisiasi, niin saisit paljon enemmän lukijoita jutuillesi! Tosi moni on asiasta esim. Vapaalla kertonut.

Toki täällä F1-vapaalla voit toimia miten haluat, mutta olipahan vain vinkki (turhautuneena ilmaistuna) että noissa voisi olla aihioita ihan hyväänkin kirjoitteluun.
 
Ylös