Hieno kilpailu nähtiin Singaporessa eilen. Fernando Alonso otti jälleen tärkeän voiton ja kauden ensimmäisen ns. Rehellisen voiton ilman hyötymistä toisen keskeyttämisestä tai oman tallikaverin nuijimista marssijärjestyksellään. Vettel ajoi kovaa ja lopussa pääsi vaarallisen lähelle ja seuraavalla kierroksella Vettel olisi luultavasti ohittanut Alonson ja voittanut. Ei tällä kertaa kuitenkaan. Pisteet myös Sebille pään pitämisestä tällä kertaa kylmänä.:thumbup: Mark Webber otti tärkeän kolmossijan ja hyvä taktiikka toimi jälleen erinomaisesti vähän rengasta kuluttavalla radalla. Button ajoi tasaisen varmasti ja hyvän kilpailun. Sääli, että tässä vaiheessa kautta pitää saada myös voittoja jotta vakavasti voidaan vielä olla mukana kamppailussa mestaruudesta. Eroa on 25 pistettä ja ero voi kaventua vielä, mutta kärjessä pitäisi olla enemmän.
Rosberg ajoi myös hienon kilpailun ollen viides. Rubens ajoi Williamsille pisteet kotiin ja ajo oli hienoa katseltavaa. Vettelin tiimi mokasi varikkopelissä ottamalla samalla kierroksella sisään kuin Alonson Ferrari. Kisan showmies oli ehdottomasti Robert Kubica. Puolan SalamaLeijona ohitti useampia kuljettajia radalla jolla ohittamisen pitäisi olla vaikeaa. Lisäksi Kubica hyödynsi renkaita vanhan ajan rengaskisojen tyyliin. Renkaat ovatkin tärkeässä osassa ilman tankkauksia. Renkaiden nopeampaa vaihtoa saisi kyllä näkyä enemmänkin ja myös kärjenkin osalta. Massa ajoi omaa kisaansa takana ja renkaat kuluivat lopulta lähes olemattomiin. Protestien takia Massa sai lopulta muutaman pisteen enemmän kuin ilman niitä. Massa oli kuitenkin hyvässä vedossa ilman aika-ajon teknisiä murheita. Kisassa olisi hyvät pisteet ja palkinnot voineet olla mahdollisia.
Hülkenbergin ja Sutilin pisteet päättivät protestit. Petrov jäi ilman pisteitä ja se ei ole hyvä juttu. Toki kilpailuja on vielä jäljellä ja jos huonosti käy niin Venäjän sponsorit pitävät kyllä ongelmasta huolta. Alguersuari oli tällä kertaa Toro Rosson miehistä parempi ja muutenkin kilpailussa miehestä alkaa leipoontua Alonson manttelinperijä. Muutaman vuoden perästä Jaimea varmasti aletaan ruveta pohtimaan isompien tallien nimiluettelossa jos otteet jatkuvat tuohon tahtiin.
Schumilla kolhut jatkuivat ja kisa oli taaperrusta pienistä välähdyksistä huolimatta. Buemin kisa meni pieleen ja tulos oli sen mukainen. Lucas di Grassi sai Virginin tulosluettelossa Lotuksen edelle. Heikistä tuli juuri Fireman. Ei muuta kuin palosammutin käteen ja menoksi.
Kilpailussa Heikki ajoi sen mitä pystyi ja vaaran hetket olivat lähellä sillä tuli paloi jo lähellä polttoainetankin runkoa ja vielä vähän aikaa kun olisi palanut niin jälki ei olisi ollut kaunista.
Kisan keskeyttäjiin kuuluva Lewis Hamilton oli varmasti pettynein mies varikolla. Kilpailutilanne aiheutti jälleen nolla pistettä. Onneksi tällä kertaa tuomaristo ja siellä häärinyt Sullivan ymmärsivät reilun ajamisen päälle. Heidfeldin paluukisa ei myöskään sujunut hyvin. Etusiipi irti ja lopulta keskeytys ei ole hyvä merkki. Ensi kisassa toivottavasti onnea on matkassa enemmän. Klienillä auto oli surkea ja lopulta keskeytys lopetti kisan. Kobayashi törmäili jälleen ja kilpailun ja viikonlopun pettymys oli eräs Senna. Tietysti HRT:n autoissa kummassakin on ollut kauden aikana useampaan otteeseen ohjaukseen liittyviä vikoja ja jarrutusmatkat ovat pidempiä ja jos Sennalla oli ongelmia jarrujen ja ohjauksen kanssa niin reaktioaikaa ei paljoa ollut. Sennan yllättävän huono tulos ei ollut sinällään mikään yllätys.
Satunnaisesti Chandhok oli myös Sennaa nopeampi tällä kaudella, mutta ei tosin noin suurella erolla. Menon jatkuessa toki Singaporen kaltaisena niin sitten Sennalla muutoin on kuumat paikat. Muussa tapauksessa Sennan pitäisi olla jatkossa kyllä Klieniä nopeampi. Ja mitä tulee menestymättömyyteen niin ei se Ayrtonillakaan helppoa ollut Tolemanilla. Toleman ei tosin ollut se aivan lähtöruudukon hitain auto kaudella 1984. RAM-tiimin autolla ajaminen tuolla kaudella olisi ollut enemmän Hispaniaan verrattavaa. Muutenkin kun autossa ajetaan samalla siipimäärällä ja vain radalle erikseen olevalla säädöillä ja ilman kunnon downforcea ja vielä ohjauksen lastentaudit päälle niin yksinkertaisesti HRT tällä radalla oli sysimustan huono. Ja sattuihan Ayrtonillekin lapsuksia aika ajoin ja viimeinen mainittava oli erään Mikan oleminen nopeampi McLarenilla. Ja vielä ensimmäisessä kilpailussa.
Liuzzin kisa päättyi jo alkuunsa ja Trullin autossa taisi hydrauliikka tehdä tepposet jälleen kerran. Maikkarin selostus oli taas harvinaisen tuubasta revittyä sontaa.:jaska: Etenkin Mustakarin sekoilu ja siihen päälle Saaren omat sekoilut niin ei hyvää päivää sentään. Kohta alkaa Pöntisenkin selostus olla parempaa kuin tämä.
Kisassa ratavirkailijoilla oli kyllä vetelä meno päällä. Varikkokäynnit olivat nyt jonkin verran hitaampia verrattuna muihin tämän kauden kilpailuihin johtuen odotteluista varikolla ja siipien vaihdoista. Kaikkiaan Singapore tarjosi kuitenkin mahtavan kilpailun. Vielä kun vettäkin olisi tullut niin olisi saatu kirsikka kakkuun niinsanotusti.
Seuraava kilpailu ajetaankin Japanissa ja Suzukan rata on Red Bullille sopiva rata. Konehuolet alkavat Ferrarilla ja muillakin pikkuhiljaa tulla esiin kauden loppua kohti. Rengasvertailussa ovat kova ja pehmeä seos. Vanhoilla A ja C-renkailla Suzukan rata oli rankka. Jokseenkin radan rengaskulutus on yllättävän vaihteleva. C-renkailla Suzukan radalla kesti ajaa kulutuksesta ja säästötaidosta riippuen 10-30 kierrosta ja A-renkaalla pystyi parhaiten säästävimmät kuljettajat ajamaan loppuun asti, mutta käytännössä 40 kierrosta oli se raja jolloin renkaat kuluivat sen verran paljon, että oli turvallisempi vaihtaa kuin riskeerata. D-seoksille Suzuka ei soveltunut hyvin sillä renkaat kestivät vain 5-10 kierrosta ja B-seoksilla renkaat kestivät 25-40 kierrosta vaihtamatta. Arviot kovasta ja pehmeästä renkaasta ovat ainakin näin oletettavasti samansuuruisia ja paljon riippuu kuljettajasta ja radan kumin määrästä ja renkaiden säästökyvystä että miten kisassa käy.