ALMS/ILMC Round 1 - 59th Mobil 1 12 Hours of Sebring - Ennakko
Livestream
Live timing
Viikon aikataulu
IMSA:n tiedotteet
Entry list *
*Normaalit ALMS-entryt erottaa ILMC-osanottajista edellä näkyvällä nollalla, esimerkiksi Falken Tiren Possu on "017"
It's here! American Le Mans Series ja Intercontinental Le Mans Cup aloittavat tämänvuotisen taipaleensa Amerikan suurimmalla - ja pomppuisimmalla - urheiluautotapahtumalla, Sebringin 12 tunnin ajolla. Ja kattaus on suurin sitten 2000-luvun alun.
Prototyypeissä nähtäneen tämän vuoden ensimäisissä kisoissa pientä sandbaggausta terävimmän kärjen osalta, sillä ACO on kertonut harrastavansa Balance of Performancea kauden alkupuolella - ja käsittääkseni marginaali on vain kaksi prosenttia. Yhteneväisyyttä bensan ja dieselin välillä eniten vinkunut Aston Martin ei ole edes läsnä Floridassa, koska ei saanut upouusia AMR ONE -protojaan kisakuntoon ennen Sebringiä. Mutta LMP1-kattaus näyttää joka tapauksessa varsin herkulliselta: Peugeot ja Highcroft upouusilla autoilla, Rebellion Lolat uusilla Toyotan moottoreilla, Oreca viime vuoden 908:lla ja Audi R15++ viimeisessä kilpailussaan (ja ironisesti nykyauton ensimmäisessä Sebringissä). Kun kyseessä kerran on ensimmäinen kilpailutilanne osalle autoista, Audin ja Orecan kilpurit voivat nousta jopa voittoon asti - olivat sitten miten paljon täynnä ACO:n kuristimia ja ballastia tahansa. Eikä Highcroftinkaan uusi Wirth-luomus huteralta vaikuta. Eli hieno kattaus.
Samaa ei voida ikävä kyllä sanoa lopusta ALMS-kaudesta. Tällä hetkellä varmoja P1-entryjä Long Beachiin ja sen jälkeisiin kisoihin on vain pari, ja nekin koostuvat Dysonin vässähäneestä Lolasta ja Cytosportin Lola Aston Martinista. No, audiovisuaalisesti kaikki on ainakin kunnossa
Myös LMP2 jää hiukan vaisuksi, Level 5-kaarojen pyöriessä ympyrää lähes kaksinaan. Sebringissä nähdään lohdutuksena sentään yksi Oak-armadan ILMC-entryistä ja Signatechin Oreca Nissan. Viides osanottaja jo otti salkkunsa ja häipyi.
GT-luokat jakaantuvat ensi kertaa vuosimiljooniin kahteen GT2-kategoriaan, LMGTE Pro ja LMGTE Am. Tosin ALMS:n tapauksessa IMSA on päättänyt, että Pro-luokka nimetään jatkossakin vain nimellä "GT". GTE Am -luokkaa tulla käyttämään vain täällä Sebringissä, ja lokakuun Petit Le Mansissa. Näin ollen kaikki ALMS:n vakio-osanottajat pääsevät taistelemaan toisiaan vastaan yhdessä ainoassa gategoriassa.
Kuten prototyypeissäkin, nähdään kisassa yhdistelmä ALMS ja ILMC-osallistujia. Pro-luokassa vastakkain käyvät Corvette, BMW, Ferrari, Porsche, Ford, Jaguar, Panoz ja Lamborghini - AM-luokassa näemme vielä Aston Martin Vantagen. Jetalliancen uudet Lotus GT2 Evorat eivät ikävä kyllä ehtineet Sebringiin asti, mutta tulevat olemaan mukana toukokuun Span 1000 kilometrin kisassa.
GT2 tulee tarjoamaan jälleen kisan (ja koko vuoden) parhaan shown, siitähän ei ole epäilystäkään. Ferrari-tiimit lähtevät kauteen sekä 430:llä, että upouudella F458:lla. Vaikka ymmärettävistä syistä Sebringissä osa tiimeistä vielä "joutuukin" ajamaan vanhalla autolla, ei se välttämättä ole ollenkaan huono juttu - pystyihän vanha punainen leidi pistämään muille kampoihin vielä viime vuonnakin. Voitto käytäneenkin pelkkään Amerikan sarjaan tänä vuonna keskittyvän Risin, BMW:n ja Corvetten tehdastiimien sekä Flying Lizardin Possujen välillä. Perää tulenevat pitämään Panozin kammottava Abruzzi-viritys, RSR:n epäluotettavat Jaguarit (jos edes saavat autojaan liikkeelle) ja West Racingin upouusi Lamborghini.
Vanhemmile autoile ja amatöörikuskeille varattu GTE AM on aikaisemmin mainituista syistä jäänyt kokonaan ILMC-osanottajien leikkikentäksi tässä kisassa. Luokassa on vain viisi osanottajaa (vielä
), mutta ainakin Labre Competitionin ajattama Corvette herättää mielenkiintoa. Auto on viime vuoden tehdasvette, mutta ilman tälle vuodelle suunnattuja päivityksiä.
ALMS:n ikiomat
spec-luokat LMPC(/FLM) ja GTC eivät varmaan mitään elämää suurempaa tarjoa tänäkään vuonna, etenkin kun päättäjät tekivät elämänsä virheen eväämällä muiden kuin GT3 Cup Possujen pääsyn GT Challengeen. Audin GT3 R8 LMS olisi taatusti tulut mukaan. Prototype Challengen osalta Sebringissä jännätään lähinnä sitä, moniko Orecan haavoittuvista halpispeleistä pääsee edes maaliin asti. Ja kuinka lähellä hidastettuja P-kakkosia autot nyt ovatkaan.
---
Uudet tv-diiit tarkoittavat ALMS.n osalta sitä, että Speed TV:lle on sanottu byebye, ja ESPN sekä ABC ovat ottaneet televisioinnin vastuulleen. Itse vanhasta kunnon näköradiosta ei tule muita kuin koosteita/dokudraamoja, mutta espn3.com ja alms.com tarjoavat livestriimin aika-ajoista ja koko kisasta. Euroopassa Motors TV ei jatka sopimustaan, joten kisan näyttää Eurosport - tunnin koosteena sunnuntaiaamuna
Radio Le Mans ei varsinaisesti enää toimi yhteistyössä sarjan kanssa tänä vuonna, mutta Hindhaugh ja Shaw ovat pestautuneet edellä mainitun nettifiidin selostajiksi. RLM striimaa nuo lähetykset myös kanavansa kautta (
link). Huomenna muuten ILMC-ennakon toinen osa kuultavissa livenä kello 22.00 lähtien.
Noh niin. Lauantaina se lähtee