GT ja protot 2011

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Yksi seuraamistani kuljettajista näyttäisi palanneen Sebringin talvitesteissä jälleen radalle Risin vanhalla Ferrarilla. Salon, Melon ja Fisichellan viime vuotisella autolla ajanut heppu ajoi viime vuonna Suomessakin. Vaan kukas hän on?

 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Vilanderilla hyvä testivauhti uudella Ferrarilla

Turun Sanomat 14.2 2011 21:21:14

Ferrarin kuskiperheeseen jo kauan kuulunut Toni Vilander palasi maanantaina upouuden 458-auton testeistä Amerikasta kotikonnuilleen Kankaanpäähän. Vilander valmistautui ALMS-kauden käynnistävään Sebringin 12 tunnin kilpailuun kaksipäiväisellä testijaksolla perinteikkäällä radalla.

Tämä harjoitusjakso oli samalla Ferrari 458:n ensimmäinen julkinen GT-näyttäytyminen

Vilander kiiti torstaina Ferrari 458:lla neljänneksi nopeimman kierrosajan, kun molempina päivinä kärkeen päätyi Tanskan Jan Magnussen Corvettella.

– Aika hassua, että vieläkään ei ole virallista vahvistusta, missä ajan. Sillä asenteella kuitenkin olen liikenteessä. että ALMS- sarjan ajan Risi Competizione -tiimin ja Jaime melon kanssa, kun kerran sitä varten tässä jo testattiinkin, Vilander päivittelee.

Ferrarilla on rypäs kokeneita GT-kuskeja, joista vain Giancarlo Fisichellalle on ilmoitettu sarja – Euroopan Le Mans.

Pitkään Amerikassa ajanut Jaime Melo saa uuden suomalaisen tiimikaverin, kun Mika Salon sijasta rinnalle tulee Vilander.

– Olen ajanut Melon kanssa FIA:n GT-sarjan päätöskisan 2006. Hänellä on kokemusta vaikka muille jakaa. Tämän uuden 458-mallinkin testit hän on pääosin hoitanut, kun me muut olemme ajaneet sillä pari testipäivää, Vilander selvitti.

Sebringissä
pahat pomput


Sebringin kisa ajetaan 19. maaliskuuta, mutta jo ennen sitä radalla riittää työsarkaa ALMS-kuskeille.

– Sebring on hieno rata, mutta ainoa miinus on todella pomppuinen pinta. Se on erittäin vaativa kalustolle. Testi meni suht’ok. Opimme paljon lisää sekä autosta että Michelinin 2011 renkaista.

– Meillä oli myös muutamia teknisiä ongelmia, eikä siksi päästy ajamaan ihan niin paljon kuin toivottiin, mutta ne kuuluvat asiaan, kun uusi auto on kehitysvaiheessa, Vilander summaili.

Ferrari panostaa uudella autolla GT-menestykseen.

Vilanderin mukaan ero viime vuoden Ferrari 430-autoon on tuntuva.

– Aika monessa kohtaa tätä uutta autoa on lähdetty tekemään eri suunnitelmilla. Harjoitusten perusteella kyllä on paha sanoa voimasuhteista mitään, kun siinä on aina kikkailua mukana. Porsche, Corvette ja BMW panostavat myös uusilla samanmoisilla autoilla, Vilander painottaa.
Ihan hyvä jos Vilander ajaisi Melon parina, joka kuitenkin on uuden mallin testipäävastuuta hoitanut.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Yksi seuraamistani kuljettajista näyttäisi palanneen Sebringin talvitesteissä jälleen radalle Risin vanhalla Ferrarilla. Salon, Melon ja Fisichellan viime vuotisella autolla ajanut heppu ajoi viime vuonna Suomessakin. Vaan kukas hän on?
Nimi ei tule mieleen mutta kyseessähän taitaa olla meksikolaiskuljettaja.


Vihreä Krohn Racing tiimi palaa yhden välivuoden jälkeen taas käskyttämään Ferrari 430 GT:ä Le mansiin ja ILMC. (kuskeina Tracy Krohn/Nic Jönsson)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Mielenkiintoisempi GM:n autoja koskeva "uutinen" lienee se, että LG Motorsports on haastanut Corvette Racingin, Doug Fehanin ja Michelinin oikeuteen. click

LG ajatti pari vuotta sitten Rileyn ikiomaa, muista riippumatonta GT2 Corvettea ALMS:ssä. Pratt & Millerin tehdasautot ajoivat vielä kaudella 2008 GT1:ssä, ja sallivat näin ollen LG:n läsnäolon pienemmässä luokassa. Mutta kun GT1 lopullisesti kuoli rapakon takana, oli tehdasautojen aika siirtyä samaan luokkaan Ferrarien ja kumppanien kanssa. GM muutti LG:n mukaan mielipidettään ja alkoi vastustamaan Rileyn (ja periaatteessa minkä tahansa muunkin ulkopuolisen) GT2 vetten läsnäoloa lähtöruudukossa. Väitteiden mukaan viimeinenkin yhteistyö kaatui, uusi C6.R sai ikään kuin "yksinoikeuden" kilparadoille ja Micheliniä varta vasten kiellettiin tarjoamasta renkaitaan Gigliotin tallille. Ja he näemmä tottelivat.

Nyt vuodenvaihteessa yksityistiimi Atlas efX (jonka nimikin ehti jo vaihtua) ilmoitti Panoz/Creation/Saleen -sotkujensa kariutuneen, ja hankkivansa Rileyn vanhan Corvetten tämän vuoden ILMC-sarjaan. Mutta kun ACO kieltäytyi antamasta pääsylippua Le Mansiin, taru loppui siihen. Vaikka tiimi onkin ehkä kieltämättä yksi surkuhupaisimmista ilmestyksistä aikoihin, voimme varmaan päätellä miksei entryä myönnetty...
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
A statement released to DSC by Peugeot Sport reads as follows:

"The car went off the circuit with Nicolas at the wheel. It was an accident during a private session and we do not therefore wish to comment any further"

Minassian is reported to be okay and Peugeot Sport indeed also confirmed that he will be at a pre-season training camp this weekend with the other members of their driving squad.

That clarification was particularly welcome after a DSC source reported that the accident saw the Peugeot leave the track and clear the trackside fence, with the wreckage arriving back in the paddock on a truck and trailer.
Anti-flip-fin :alppu: Vaikkei varmistusta vielä olekaan, mutta kyseessä Paul Ricard ja kun se tapahtui jo kerran, aiemmin viime vuonna myös yksityistestissä (toka vika kysymys) Espanjassa...
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Astonin auto on kyllä varsin epätyypillinen moderni LMP. Siinä missä suuntaus on jo jonkin aikaa ollut kohti "formulamaisia" muotoja, on AMR-One suorine linjoineen kuin saippualaatikko. Moottoririntamallakin on päädytty harvemmin käytettyyn ratkaisuun. Mulsanne Miken mukaan suoraa kutosta on edellisen kerran tällä tasolla käyttänyt Sauber 80-luvun alussa. Eikä avoin ohjaamokaan mikään trendikäs ratkaisu ole.

AMR on muuten lähtenyt Wirthin viitoittamalle tielle ja suunnitellut aerodynamiikan pelkkien simulaatioiden perusteella. Lukujen murskaamisesta on vastannut Total Sim, jonka juuret ovat Hondan F1-projektissa. Wirthimäisyyttä on havaittavissa myös leveissä eturenkaissa. Michelinillä on nykyisin tarjolla leveitä etukumeja, joten saman kokoisia renkaita joka nurkassa käyttävät autot eivät kärsine takarenkaita edessäkin käyttäneen Acuran ongelmista.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Super GT sarjan osalta Entry List on valmis GT500 luokan osalta

Hondan tiimit/kuljettajat:
Weider Honda Racing: Loic Duval/Takashi Kogure
Team Kunimitsu: Takuya Izawa/Naoki Yamamoto
EPSON NAKAJIMA RACING: Ryo Michigami/Yuhki Nakayama
AUTOBACS RACING TEAM AGURI: Hideki Mutoh/Takashi Kobayashi
KEIHIN REAL RACING: Toshihiro Kaneishi/Koudai Tsukakoshi

Lexusin tiimit/kuljettajat:
LEXUS TEAM PETRONAS TOM'S: Kazuki Nakajima/Andrea Lotterer
LEXUS TEAM LeMans ENEOS: Daisuke Ito/Kazuya Oshima
LEXUS TEAM SARD: Hiroaki Ishiura/Takuto Iguchi
LEXUS TEAM WedsSport BANDOH: Tatsuya Kataoka/Seiji Ara
LEXUS TEAM ZENT CERUMO: Yuji Tackikawa/Kohei Hirate
LEXUS TEAM KRAFT: Juichi Wakisaka/Andre Couto

Nissanin tiimit/kuljettajat:
Nismo: Satoshi Motoyama/Benoit Treluyer
KONDO RACING: Björn Wirdheim/Hironobu Yasuda
Team IMPUL: João Paulo de Oliveira/Tsugio Matsuda
MOLA: Ronnie Quintarelli/Masataka Yanagida
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Oliko se Bobakki joka muinoin sanoi, että näiden ACO:n urheiluautosarjojen seuraaminen voi olla joskus vähän vaikiaa? No, nämä uudet tv-diilit vasta kivoja ovatkin. 24h jatkaa hyväksi havaitulla Eurosport-linjalla, mutta muut:

ALMS - livenä alms.com/espn3.com, koosteina ABC (Sebring/RA/Baltimore/Petit) ja ESPN2 (loput)
LMS - Paul Ricard ja Estoril livenä Motors TV:ltä
ILMC/LMS loput kisat - tämän hetken huhujen mukaan Eurosportin pilipalikoostelähetyksinä...

MH1 (Listeners Collective) sanoi:
I send a tweet to Mr Haven and Eurosport regarding this, and Mr Haven speculated Eurosport would do ILMC with limited coverage (race start and ends) and magazine, but not do any of the LMS.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Olivier Panis on tarinoinut ranskalaiselle medialle siitä, kuinka uskoo Orecan ajattaman 2010-specin Peugeot 908:n taistelevan ehkä jopa kokonaiskilpailujen voitoista tulevan kauden kisoissa. Panisin mukaan auto on säilyttänyt tehokkuutensa erinomaisesti, ja ACO:n asettamat rajoitukset ja kuristimet näille vanhan mallin protoille (tai siis ainakin 908:lle) ovat aiheuttaneet lähinnä huippunopeuden tippumisen. Yltiöpositiivisia PR-puheita tai ei, autojen keinotekoisessa hidastamisessa on aina omat vaaransa.

Ja vaikka ACO vielä yrittäisikin saada lisäeroa uuden sukupolven autoihin - minkä he varmasti tekevät joka tapauksessa - on yksi asia on selvä. Jo hyviksi koetut, luotettavat autot voivat olla arvokkaita kun kilpaillaan täysin upouusia Peugeotin, Audin ja Aston Martinin koneita vastaan. Mikäli uudet autot osoittavat pieniäkin lapsentauteja, Oreca ja muut hyödyntävät tilanteen varmasti. Sama juttu Audin R15++:n kanssa Sebringissä... hitaampia ehkä, mutta tuote on tuttu ja turvallinen.

SRO:n uusi GT3/GT4 -kalustolle tarkoitettu Blancpain Endurance Series muuten näyttää alustavan entry listinsä mukaan enemmän kuin mahtipontiselta. Link

Koodi:
Vitaphone Racing (Ferrari F458) x2
HEXIS AMR (Aston Martin DBRS9) x2
AF Corse (Ferrari F458) x2
Gravity-Charouz (Mercedes AMG SLS)
Autorlando (Porsche 997 GT3-R)
Team SOFREV ASP (Ferrari F458) x2
Team Rhino's Leipert (Lamborghini Gallardo LP600) x2
TBA (Nissan Skyline GTR
GPR AMR (Aston Martin DBRS9)
Marc VDS Racing Team (Ford GT) x2
De Lorenzi Racing (Porsche 911 GT3-R)
DVB Racing (Lamborghini Gallardo LP600)
Mühlner Motorsport (Porsche 997 GT3-R)
Delahaye Racing Red Bull (Corvette Z06)
Reiter Engineering (Lamborghini Gallardo LP600)
Sport & You (Mercedes SLS) x2
Level Racing (Porsche 997 GT3 Cup S)
Scuderia Vittoria (Ferrari F458)
Speed Lover (Porsche 997 GT3-R)
WRT (Audi R8 LMS) x2
CRS Racing (McLaren MP4-12C) x2
Lotus Driving Academy (Lotus Evora GT) x2
RJN Motorsport (Nissan 370Z)
Genpact (BMW M3)
Rhesus Racing (Aston Martin Vantage)
Team GCR (Ginetta G50)
Lotus (Lotus Evora GT) x2
HMR (Aston Martin Vantage) x2
Foenix Racing (BMW M3) x2
Ecurie Ecosse (Aston Martin DBRS9)*
ProSpeed Competition (Porsche 997 GT3-R)*
GCR (Dodge Viper Competition)*
Marc VDS Racing Team (Ford Mustang)*
Need for Speed by Schubert Motorsport (BMW Z4) x2*
Phoenix Racing (Audi R8 LMS) x2*
Graff Racing (Mercedes AMG SLS) x2*
United Autosports (Audi R8 LMS) x3*
Marc VDS Racing Team (Ford GT) x2*
Black Falcon (Mercedes AMG SLS) x2*
CRS Racing (McLaren MP4-12C)*
Alpina (Alpina B6) x2*
Giudici (Dodge Viper)*
Pro GT by Alméras (Porsche 997 GT3-R)*
Black Bull Swiss (Ferrari F430 Scuderia)*
Giudici (Lotus 2-Eleven)*
Sainteloc (Audi R8 LMS) x2*
Gentle Swiss Racing (Aston Martin Vantage)*
Autorlando (Porsche 997 GT3-R)*
Ruffier Racing (Lamborghini Gallardo)*
De Lorenzi Racing (Porsche 997 GT3 Cup)*


• Engagés course/course
FIA GT3:ltahan tuo tulenee muutaman entryn syömään. GT1:n versio tulee vihdoin ulos 16. päivä, mutta ikävä kyllä sarja vaikuttaa jo valmistautuvan kuolemaansa.
 
Ylös