GT ja protot 2011

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Niin ei ole enää Patron. Kysymys heräsi että kun vain Sebring on varmistettu ja ilmeisesti tuo renderikuvassa näkyvä Michelin-diili on vain siihen, niin oiskohan edelleen pääsponsori hakusessa loppukaudeksi. :doubtful:

Edit: Le Mans kuitenkin lienee melko varma.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kun tuli tuosta Wirthin aloittamasta innostuksesta laittaa eteen ja taakse samankokoiset renkaat, niin on ihan mielenkiintoista, ettei ARX-01e:ssä ole näin... ARX-02a ei kelpaa mihinkään, mutta ilmeisesti myöskään sen ideoihin ei enää uskota. Mitä Nick Wirthin / Wirth Researchin kyvyistä suunnitella auto kertoo se, että wanha Courage on edelleen kehityskelpoisempi kuin heidän oma konseptinsa?

ARX-01e muuten vältti järkyttävän selkäevän, koska auto on ACO:n kirjoissa kehitysversio aiemmin luokitellusta. Peugeot lienee siis mukamas kokonaan uusi, tai sitten ranskalaiset vain tahtoivat sen karmeuden autoonsa :doubtful:

RML muuten kävi ravistelemassa ARX-01d:n alas Paul Ricardilla.Tiimin on huolissaan uusien LMP2-sääntöjen mukaisten autojen vauhdista verrattuna GT-autoihin ja FLM-protoihin. RML:n mukaan Hondan uusi 2,8-litrainen tuplaturbo-V6 kärsii säännöistä vielä muita enemmän... Mitä ikinä se tarkoittaakaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kun tuli tuosta Wirthin aloittamasta innostuksesta laittaa eteen ja taakse samankokoiset renkaat, niin on ihan mielenkiintoista, ettei ARX-01e:ssä ole näin...
"It's interesting that Wirth Research hasn't adopted the wide fronts trend that they themselves started with the ARX-02a in 2009. But considering the ARX-01e isn't a ground up bespoke chassis as the -02a was this isn't surprising. One of the keys to making wide fronts work is the ability to place weight forward where it can load the front tires, and a purpose designed chassis would allow that freedom."

http://www.mulsannescorner.com/newsmarch11.html

ARX-02a ei kelpaa mihinkään, mutta ilmeisesti myöskään sen ideoihin ei enää uskota. Mitä Nick Wirthin / Wirth Researchin kyvyistä suunnitella auto kertoo se, että wanha Courage on edelleen kehityskelpoisempi kuin heidän oma konseptinsa?
Mitä järkeä olisi ollut suunnitella puoleksi uusiksi 02 (moottori ei laillinen) sen sijaan että jatkettiin 01:llä mitä edelleen kehitettiin jo viime vuonna? 02:n kehityskelpoisuutta ei taidettu oikeastaan edes päästä kokeilemaan myöhempiin vaiheisiin koska sen jälkeen kun Audi lähti niin Acurahan pitkälti laittoi rahahanan kiinni.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
RML muuten kävi ravistelemassa ARX-01d:n alas Paul Ricardilla.Tiimin on huolissaan uusien LMP2-sääntöjen mukaisten autojen vauhdista verrattuna GT-autoihin ja FLM-protoihin. RML:n mukaan Hondan uusi 2,8-litrainen tuplaturbo-V6 kärsii säännöistä vielä muita enemmän... Mitä ikinä se tarkoittaakaan.
Sitä, että ACO ei ole saanut luotua tasapuolisia sääntöjä uusille turboille ja vapareille?

Pari vuotta sitten kaikki P2:ssa narisivat kun eivät millään päässeet GT1:stä ohi suorilla, nyt GTE/2 pysyy aivan kannoilla (ja FLM mutkissa). Mutta ilmeisesti tilanne ei ole aivan sama kaikilla autoilla. RLM:n omilta sivuilta:

Phil Barker sanoi:
“Unfortunately, the overall performance is being hampered by the restrictor size and the additional weight we're being made to carry. We can only hope that the ACO recognises this, and makes some adjustments. The ACO tell us that the Le Mans Series is the 'spirit of racing', but what we're facing here isn't in the right spirit. There's not a class out there that can't drive by us on the straight, and that's not right."
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Insert ad here

Mikäli kiinnostaa, tein kesäkuuta silmälläpitäen erään one-off veikkauksen tuonne toiselle puolen. Link
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mitä järkeä olisi ollut suunnitella puoleksi uusiksi 02 (moottori ei laillinen) sen sijaan että jatkettiin 01:llä mitä edelleen kehitettiin jo viime vuonna?
Mä epäilen suuresti, ettei moottorin vaihtamiseksi olisi tarvinnut suunnitella autoa puoliksi uusiksi. LMP:ssä on varsin jokapäiväistä pultata samoihin runkoihin mitä erilaisempia moottoreita...

Tietysti voi sanoa, että Lolat ynnä muut on suunniteltu alunperinkin asiakasautoiksi, toisin kuin 02a, joka tehtiin alusta asti tietylle moottorille. Mitään (merkittäviä) muutoksia tuskin silti olisi tarvittu, sillä Acuran/HPD:n 3,4 ja 4,0-litraiset koneet perustuvat samaan lohkoon (alun perin IRL-projekti). Kiinnityspisteetkin ovat samat! Tuo nyt ARX-02a:n moottori tehtiin poraamalla vanha LMP2-, eli nykyinen LMP1-moottori isommaksi.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sebringin aamun testisessiossa Highcroft näytti vetävän varsin hyvin dieseleihin nähden... eihän näistä ajoista mitään johtopäätöksiä voi vielä tehdä, mutta kuitenkin.

Peugeot 908 - 1.47.678
Audi R15++ - 1:48.025
Highcroft ARX HPD - 1.48.342

---
Juuri nyt meneillään olevassa kakkostestissä:

Audi R15++ - 1.48.440
Highcroft ARX HPD - 1.48.448
Audi R15++ - 1.49.707
Peugeot 908 - 1.50.476

Live timing






 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
ALMS/ILMC Round 1 - 59th Mobil 1 12 Hours of Sebring - Ennakko



Livestream
Live timing
Viikon aikataulu
IMSA:n tiedotteet
Entry list
*

*Normaalit ALMS-entryt erottaa ILMC-osanottajista edellä näkyvällä nollalla, esimerkiksi Falken Tiren Possu on "017"


It's here! American Le Mans Series ja Intercontinental Le Mans Cup aloittavat tämänvuotisen taipaleensa Amerikan suurimmalla - ja pomppuisimmalla - urheiluautotapahtumalla, Sebringin 12 tunnin ajolla. Ja kattaus on suurin sitten 2000-luvun alun.

Prototyypeissä nähtäneen tämän vuoden ensimäisissä kisoissa pientä sandbaggausta terävimmän kärjen osalta, sillä ACO on kertonut harrastavansa Balance of Performancea kauden alkupuolella - ja käsittääkseni marginaali on vain kaksi prosenttia. Yhteneväisyyttä bensan ja dieselin välillä eniten vinkunut Aston Martin ei ole edes läsnä Floridassa, koska ei saanut upouusia AMR ONE -protojaan kisakuntoon ennen Sebringiä. Mutta LMP1-kattaus näyttää joka tapauksessa varsin herkulliselta: Peugeot ja Highcroft upouusilla autoilla, Rebellion Lolat uusilla Toyotan moottoreilla, Oreca viime vuoden 908:lla ja Audi R15++ viimeisessä kilpailussaan (ja ironisesti nykyauton ensimmäisessä Sebringissä). Kun kyseessä kerran on ensimmäinen kilpailutilanne osalle autoista, Audin ja Orecan kilpurit voivat nousta jopa voittoon asti - olivat sitten miten paljon täynnä ACO:n kuristimia ja ballastia tahansa. Eikä Highcroftinkaan uusi Wirth-luomus huteralta vaikuta. Eli hieno kattaus.

Samaa ei voida ikävä kyllä sanoa lopusta ALMS-kaudesta. Tällä hetkellä varmoja P1-entryjä Long Beachiin ja sen jälkeisiin kisoihin on vain pari, ja nekin koostuvat Dysonin vässähäneestä Lolasta ja Cytosportin Lola Aston Martinista. No, audiovisuaalisesti kaikki on ainakin kunnossa :) Myös LMP2 jää hiukan vaisuksi, Level 5-kaarojen pyöriessä ympyrää lähes kaksinaan. Sebringissä nähdään lohdutuksena sentään yksi Oak-armadan ILMC-entryistä ja Signatechin Oreca Nissan. Viides osanottaja jo otti salkkunsa ja häipyi.

GT-luokat jakaantuvat ensi kertaa vuosimiljooniin kahteen GT2-kategoriaan, LMGTE Pro ja LMGTE Am. Tosin ALMS:n tapauksessa IMSA on päättänyt, että Pro-luokka nimetään jatkossakin vain nimellä "GT". GTE Am -luokkaa tulla käyttämään vain täällä Sebringissä, ja lokakuun Petit Le Mansissa. Näin ollen kaikki ALMS:n vakio-osanottajat pääsevät taistelemaan toisiaan vastaan yhdessä ainoassa gategoriassa.

Kuten prototyypeissäkin, nähdään kisassa yhdistelmä ALMS ja ILMC-osallistujia. Pro-luokassa vastakkain käyvät Corvette, BMW, Ferrari, Porsche, Ford, Jaguar, Panoz ja Lamborghini - AM-luokassa näemme vielä Aston Martin Vantagen. Jetalliancen uudet Lotus GT2 Evorat eivät ikävä kyllä ehtineet Sebringiin asti, mutta tulevat olemaan mukana toukokuun Span 1000 kilometrin kisassa.

GT2 tulee tarjoamaan jälleen kisan (ja koko vuoden) parhaan shown, siitähän ei ole epäilystäkään. Ferrari-tiimit lähtevät kauteen sekä 430:llä, että upouudella F458:lla. Vaikka ymmärettävistä syistä Sebringissä osa tiimeistä vielä "joutuukin" ajamaan vanhalla autolla, ei se välttämättä ole ollenkaan huono juttu - pystyihän vanha punainen leidi pistämään muille kampoihin vielä viime vuonnakin. Voitto käytäneenkin pelkkään Amerikan sarjaan tänä vuonna keskittyvän Risin, BMW:n ja Corvetten tehdastiimien sekä Flying Lizardin Possujen välillä. Perää tulenevat pitämään Panozin kammottava Abruzzi-viritys, RSR:n epäluotettavat Jaguarit (jos edes saavat autojaan liikkeelle) ja West Racingin upouusi Lamborghini.

Vanhemmile autoile ja amatöörikuskeille varattu GTE AM on aikaisemmin mainituista syistä jäänyt kokonaan ILMC-osanottajien leikkikentäksi tässä kisassa. Luokassa on vain viisi osanottajaa (vielä :) ), mutta ainakin Labre Competitionin ajattama Corvette herättää mielenkiintoa. Auto on viime vuoden tehdasvette, mutta ilman tälle vuodelle suunnattuja päivityksiä.

ALMS:n ikiomat spec-luokat LMPC(/FLM) ja GTC eivät varmaan mitään elämää suurempaa tarjoa tänäkään vuonna, etenkin kun päättäjät tekivät elämänsä virheen eväämällä muiden kuin GT3 Cup Possujen pääsyn GT Challengeen. Audin GT3 R8 LMS olisi taatusti tulut mukaan. Prototype Challengen osalta Sebringissä jännätään lähinnä sitä, moniko Orecan haavoittuvista halpispeleistä pääsee edes maaliin asti. Ja kuinka lähellä hidastettuja P-kakkosia autot nyt ovatkaan.

---
Uudet tv-diiit tarkoittavat ALMS.n osalta sitä, että Speed TV:lle on sanottu byebye, ja ESPN sekä ABC ovat ottaneet televisioinnin vastuulleen. Itse vanhasta kunnon näköradiosta ei tule muita kuin koosteita/dokudraamoja, mutta espn3.com ja alms.com tarjoavat livestriimin aika-ajoista ja koko kisasta. Euroopassa Motors TV ei jatka sopimustaan, joten kisan näyttää Eurosport - tunnin koosteena sunnuntaiaamuna :rolleyes: Radio Le Mans ei varsinaisesti enää toimi yhteistyössä sarjan kanssa tänä vuonna, mutta Hindhaugh ja Shaw ovat pestautuneet edellä mainitun nettifiidin selostajiksi. RLM striimaa nuo lähetykset myös kanavansa kautta (link). Huomenna muuten ILMC-ennakon toinen osa kuultavissa livenä kello 22.00 lähtien.

Noh niin. Lauantaina se lähtee :)
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei välttis ole niin helppoa. Niitä korjauksia voi olla maksimissaan kaksi (vaikka pykälä sallii myös ACO:n muuttaa koko artiklaa "mikäli tavoite vaatii") kaudessa "per teknologia", joista toinen voi olla ennen kolmatta kisaa. Sporting regs sivu 4 =>. Siinä on myös miten se 2% marginaali lasketaan (useiden kierrosten keskiarvolla).

En sinänsä edelleenkään pidä tuosta enkä vähiten siksi että se täysin jättää huomiotta kaikki muut tekijät (alusta, kuskit, renkaat...) vaikka kai tämä parempi tilanne on kuin ennen...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Mitä lukee paperilla, ei välttämättä vastaa todellisuutta :) Peugeot on sanonut, että Le Mans on -tietysti- kauden tärkein tavoite, ja sitä ajatellenhan kaikkien korttien näyttäminen olisi perin typerää. Ja tuskin upouudella kulkupelillä lähdetään all-in liikenteeseen muutenkaan, etenkään tuolla radalla. Audi vanhalla autollaan nyt tuon välttää joka tapauksessa (ensimmäisen kisan osalta).

GT2:ssa on muuten myös balanssisysteeminsä, mutten jaksa nyt sitä kaivaa esille.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
GT:t (myös GT1 silloin kun oli) on eri juttu koska minimipainoilla ja kurstimilla on pelattu jatkuvasti ja aina. ALMS vielä enemmän.

ALMS toki tehnyt samaa myös protoissa ja imho turhan vapaamielisesti. Mitäköhän kokoa Intersportin kuristin on parhaimmillaan ollut... :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
ALMS:n ikiomat spec-luokat LMPC(/FLM) ja GTC eivät varmaan mitään elämää suurempaa tarjoa tänäkään vuonna, etenkin kun päättäjät tekivät elämänsä virheen eväämällä muiden kuin GT3 Cup Possujen pääsyn GT Challengeen. Audin GT3 R8 LMS olisi taatusti tulut mukaan.
Täytyy myöntää, etten ole seurannut mitä Audi ehdotteli, mutta jos ajatuksena oli salli FIA GT3 -vireinen R8 LMS GTC:hen, ei mitään virhettä ole mielestäni tapahtunut.

Cuppi-Possulla ei ole mitään mahdollisuuksia laittaa kampoihin GT3:lle, joten Audin ottaminen mukaan olisi tarkoittanut luokan muuttumista GT3:ksi (joka on alusta asti ihan vituilleen speksattu luokka). Siitä taas olisi seurannut kulujen moninkertaistuminen ja perin todennäköisesti automäärän romahtaminen. Vaihtoehtona olisi tietysti ollut nykyisten Porschejen tasoinen "GT Cup", mutta niissä kuvioissa ei Audia ole kai ainakaan tähän asti nähty...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Silk Cut Jaguar sanoi:
GT:t (myös GT1 silloin kun oli) on eri juttu koska minimipainoilla ja kurstimilla on pelattu jatkuvasti ja aina. ALMS vielä enemmän.
Niin... Richardsihan taannoin oli niin kovin tuohtunut, kun DBR9 ei pärjännyt GT1:ssä tehdas-Corvetteille reilulla pelillä ilman lisäpainojen kanssa leikkimistä. Nyt luokka muuttunut, samat dilemmat :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Euroopassa Motors TV ei jatka sopimustaan, joten kisan näyttää Eurosport - tunnin koosteena sunnuntaiaamuna :rolleyes:
ES:n twitterin mukaan koko kisa näytetään kuin näytetäänkin kauttaaltaan livenä myös Eurosport Playerissa.
 
Ylös