F1:sten entinen lompakkomies taas vauhdissa...
. Joka tapauksessa hieno kilpailu nähtiin Yeongamin uudella radalla. Fernando Alonso otti jälleen voiton Red Bullin kustannuksella. Hamilton otti kaiken irti autostaan ja korjasi hieman mainettaan olemalla kunnon ajamisen kannalla. Massa ajoi palkintokorokkeelle hienosti sunnuntain kilpailussa. Schumacher ajoi hienosti pitkästä aikaa neljänneksi. Kubicalla oli jälleen vaikeampi kisa mutta viides sija oli jälleen melkein maksimi mitä oli otettavissa. Tosin varikolla odottelu maksoi aikaa, mutta loppupelissä oli järkevämpää odottaa. Vitantonio Liuzzi ajoi näkymättömissä pisteille ja se lupaa hyvää tiimipaikkaa ajatellen edellyttäen että otteet jatkuvat ja sponsorimiehet kuten Karthikeyan tai joku muu kuljettaja kuten Paul di Resta tule hänen paikalleen kokonaiskuvan perusteella.
Rubens ajoi hienosti seitsemänneksi ja Kamui-san oli kahdeksas. Heidfeld oli yhdeksäs ja otti pisteitä. Hülkenberg otti pisteen. Alguersuari sai jaossa Mustan Pekan ja Button hävisi varikkomöhlinnällään ja tällä kertaa täysin hukassa olleen sadeajon takia erittäin arvokkaita pisteitä. Button on aivan jyrkänteen reunalla kiinni kynsin hampain. Maailmanmestaruudessa siis. Pitää saada kaksi pakkovoittoa ja käytännössä kaikkien muiden mestaruusmiesten pitäisi keskeyttää ainakin kerran tuloksen saamiseksi. Heikillä oli ongelmia auton kanssa jälleen ja vielä yksikin kierros niin auto olisi hajonnut. Tulos oli kolmastoista ja se vankistaa kymmenettä sijaa mm-taistossa. HRT:n autot ajelivat hännänhuippuna ja tulos oli teknisten ongelmien myötä selvä. Senna oli vain kilpailun kannalta parempi kuin Yamamoto. Muutoin Senna oli kadoksissa koko viikonlopun.
Keskeyttäneistä pettyneimmät olivat Red Bullin kuljettajat. Webberin virhe maksoi arvokkaita pisteitä. Tämän kauden moraalisin voittaja eli Sebastian Vettel joutui konerikon myötä keskeyttämään ja se saattoi maksaa mestaruuden. Rosberg joutui kolarin myötä olemaan jälleen pisteittä. Ennen kolaria Rosberg ajoi hienoa kisaa. Trullin ja di Grassin tiimit joutuivat huokailemaan syvään. Etenkin Virginiltä meni ellei Brasiliassa sada niin käytännössä viimeinen mahdollisuus voittaa Lotus tiimien kymppipaikan herruudesta. Sutil järjesti viihdettä ja kolareita ja kun auton jarrut eivät ilmeisesti toimineet niin ihme ettei vakavampaa sattunut. Lopuksi keskeytys korjasi satonsa. Buemi vei hanskansa naulaan keskeytyksen jälkeen.
Glockin keskeytys oli viimeinen niitti Virginille ja Petrovin keskeytys loistavasta pisteasemasta oli todella huono juttu Venäjän miehelle. Toki jos Brasiliasta tai Abu Dhabista tulee pisteitä roppakaupalla niin sitten tilanne on toinen mutta muutoin pahalta näyttää. Kilpailu käytiin sateella, mutta tuomariston munailut ja koko viime aikojen sadekelien kilpailujen farssit ovat aikamoista. Turva-auton pitää olla radalla mutta ei liian kauan.
Lisäksi myös punaisten lippujen heilutukset ja hirvittävä odottelu sateen aikana vain kastelevat rataa entisestään sen sijaan, että jos edes jotenkin ajettaisiin niin edes jonkin verran vettä poistuisi ja rataan tulisi kuivempaa uraa. Turva-auton perässä ajaminen muistuttaa jo NASCARia tuolla menolla. Lisäksi muutamien kuskien itkeminen vesikelissä vetää jo sanattomaksi.
Aikoinaan tosiaankin ajettiin melkein millaisissa keleissä vaan. Adelaidessa 91 sade oli pahimmillaan ja 89 kilpailussa ei paljoa vähemmäksi jäänyt sademäärät ja siellä ajettiin. Parhaiten kauden 89 kilpailusta jäivät mieleen Keken kommentit sorsalammesta ajosta ja JJ:n viides sija ennen keskeytystä. Kuitenkin kilpailu kaikkine ongelmineen oli kuitenkin hieno ja ensi vuonna nähdään toivottavasti kuivan kelin kilpailu jotta lopullisesti voidaan antaa arvosana radalle. Toistaiseksi erittäin hyvä rata ja katsojia riittää radalle.
Seuraava kilpailu ajetaan Interlagosissa Brasiliassa. Kyseisessä kilpailussa rengasseokset ovat superpehmeä ja keskikova. Vertailtaessa vanhojen aikojen renkaisiin oletusarvo on, että näillä renkailla ei pääse maaliin asti koko pituutta millään. Vanhojen aikojen D-seoksella radalla pääsi 18-20 kierrosta ja B-seoksella pääsi korkeintaan 54 kierrosta joten 20 kierrosta piti ajaa jotta voitiin ajaa kokonaan maaliin saakka loppukilpailu ilman pysähdystä. A-seoksella kykeni ajamaan kilpailun täysin maaliin asti ja C-seoksella noin kilpailun puoliväliin asti. Mestaruuskamppailu tiivistyy ja jännitys nousee erittäin korkealle. Webber voi edelleen voittaa mestaruuden, mutta virheitä ei saa tulla. Alonso on luonut rakettimaisen nousun mutta moottorit voivat vihdoin posauttaa haaveet taivaan tuuliin. Hamiltonilla voitto mestaruudesta vaatii onnea ja paljon ja Button on äärimmäisen teoreettinen vaihtoehto tämän kilpailun jälkeen. Vettel taas on myös erittäin tiukilla ja pelien kestävyys ratkaisee tämän ottelun. Interlagos määrittää käytännössä tämän vuoden tulevan maailmanmestarin.