Formula 1 - 2010 - Korea: Kisa ja jälki jutustelut.

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
MTV3 sanoi:
Entinen F1-kuljettaja Gerhard Berger syyttää Mark Webberiä siitä, että australialainen yritti aiheuttaa Korean GP:n ulosajonsa jälkeen keskeytyksen myös toiselle MM-taistossa mukana olevalle kuljettajalle.

Webber päästi Red Bull –autonsa kimpoamaan reunamuurista takaisin radalle ja kolaroi Nico Rosbergin kanssa. Rosberg ei kuitenkaan ole mukana tämän kauden MM-taistossa.

- Hän olisi voinut painaa jarrua ja pysäyttää autonsa muurin viereen. Hän vei ulos Rosbergin, mutta se oli väärä auto. Uskoakseni hän olisi mieluummin vienyt Alonson tai Hamiltonin, Berger latasi Servus TV:n haastattelussa.

Bergerin mielestä Webber päästi autonsa tahallaan takaisin radalle.

- Sen näkee selvästi, etteivät hänen pyöränsä ole lukossa. Ehkä hänellä oli jarruongelma, mutten usko sitä, Berger totesi.
Tästä oli aiemmin puhetta täälläkin. No case closed, eikä sitä edes tutkittu. Ehkä olisi pitänyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
F1:sten entinen lompakkomies taas vauhdissa...:rolleyes:. Joka tapauksessa hieno kilpailu nähtiin Yeongamin uudella radalla. Fernando Alonso otti jälleen voiton Red Bullin kustannuksella. Hamilton otti kaiken irti autostaan ja korjasi hieman mainettaan olemalla kunnon ajamisen kannalla. Massa ajoi palkintokorokkeelle hienosti sunnuntain kilpailussa. Schumacher ajoi hienosti pitkästä aikaa neljänneksi. Kubicalla oli jälleen vaikeampi kisa mutta viides sija oli jälleen melkein maksimi mitä oli otettavissa. Tosin varikolla odottelu maksoi aikaa, mutta loppupelissä oli järkevämpää odottaa. Vitantonio Liuzzi ajoi näkymättömissä pisteille ja se lupaa hyvää tiimipaikkaa ajatellen edellyttäen että otteet jatkuvat ja sponsorimiehet kuten Karthikeyan tai joku muu kuljettaja kuten Paul di Resta tule hänen paikalleen kokonaiskuvan perusteella.

Rubens ajoi hienosti seitsemänneksi ja Kamui-san oli kahdeksas. Heidfeld oli yhdeksäs ja otti pisteitä. Hülkenberg otti pisteen. Alguersuari sai jaossa Mustan Pekan ja Button hävisi varikkomöhlinnällään ja tällä kertaa täysin hukassa olleen sadeajon takia erittäin arvokkaita pisteitä. Button on aivan jyrkänteen reunalla kiinni kynsin hampain. Maailmanmestaruudessa siis. Pitää saada kaksi pakkovoittoa ja käytännössä kaikkien muiden mestaruusmiesten pitäisi keskeyttää ainakin kerran tuloksen saamiseksi. Heikillä oli ongelmia auton kanssa jälleen ja vielä yksikin kierros niin auto olisi hajonnut. Tulos oli kolmastoista ja se vankistaa kymmenettä sijaa mm-taistossa. HRT:n autot ajelivat hännänhuippuna ja tulos oli teknisten ongelmien myötä selvä. Senna oli vain kilpailun kannalta parempi kuin Yamamoto. Muutoin Senna oli kadoksissa koko viikonlopun.

Keskeyttäneistä pettyneimmät olivat Red Bullin kuljettajat. Webberin virhe maksoi arvokkaita pisteitä. Tämän kauden moraalisin voittaja eli Sebastian Vettel joutui konerikon myötä keskeyttämään ja se saattoi maksaa mestaruuden. Rosberg joutui kolarin myötä olemaan jälleen pisteittä. Ennen kolaria Rosberg ajoi hienoa kisaa. Trullin ja di Grassin tiimit joutuivat huokailemaan syvään. Etenkin Virginiltä meni ellei Brasiliassa sada niin käytännössä viimeinen mahdollisuus voittaa Lotus tiimien kymppipaikan herruudesta. Sutil järjesti viihdettä ja kolareita ja kun auton jarrut eivät ilmeisesti toimineet niin ihme ettei vakavampaa sattunut. Lopuksi keskeytys korjasi satonsa. Buemi vei hanskansa naulaan keskeytyksen jälkeen.

Glockin keskeytys oli viimeinen niitti Virginille ja Petrovin keskeytys loistavasta pisteasemasta oli todella huono juttu Venäjän miehelle. Toki jos Brasiliasta tai Abu Dhabista tulee pisteitä roppakaupalla niin sitten tilanne on toinen mutta muutoin pahalta näyttää. Kilpailu käytiin sateella, mutta tuomariston munailut ja koko viime aikojen sadekelien kilpailujen farssit ovat aikamoista. Turva-auton pitää olla radalla mutta ei liian kauan.

Lisäksi myös punaisten lippujen heilutukset ja hirvittävä odottelu sateen aikana vain kastelevat rataa entisestään sen sijaan, että jos edes jotenkin ajettaisiin niin edes jonkin verran vettä poistuisi ja rataan tulisi kuivempaa uraa. Turva-auton perässä ajaminen muistuttaa jo NASCARia tuolla menolla. Lisäksi muutamien kuskien itkeminen vesikelissä vetää jo sanattomaksi.:eek: Aikoinaan tosiaankin ajettiin melkein millaisissa keleissä vaan. Adelaidessa 91 sade oli pahimmillaan ja 89 kilpailussa ei paljoa vähemmäksi jäänyt sademäärät ja siellä ajettiin. Parhaiten kauden 89 kilpailusta jäivät mieleen Keken kommentit sorsalammesta ajosta ja JJ:n viides sija ennen keskeytystä. Kuitenkin kilpailu kaikkine ongelmineen oli kuitenkin hieno ja ensi vuonna nähdään toivottavasti kuivan kelin kilpailu jotta lopullisesti voidaan antaa arvosana radalle. Toistaiseksi erittäin hyvä rata ja katsojia riittää radalle.

Seuraava kilpailu ajetaan Interlagosissa Brasiliassa. Kyseisessä kilpailussa rengasseokset ovat superpehmeä ja keskikova. Vertailtaessa vanhojen aikojen renkaisiin oletusarvo on, että näillä renkailla ei pääse maaliin asti koko pituutta millään. Vanhojen aikojen D-seoksella radalla pääsi 18-20 kierrosta ja B-seoksella pääsi korkeintaan 54 kierrosta joten 20 kierrosta piti ajaa jotta voitiin ajaa kokonaan maaliin saakka loppukilpailu ilman pysähdystä. A-seoksella kykeni ajamaan kilpailun täysin maaliin asti ja C-seoksella noin kilpailun puoliväliin asti. Mestaruuskamppailu tiivistyy ja jännitys nousee erittäin korkealle. Webber voi edelleen voittaa mestaruuden, mutta virheitä ei saa tulla. Alonso on luonut rakettimaisen nousun mutta moottorit voivat vihdoin posauttaa haaveet taivaan tuuliin. Hamiltonilla voitto mestaruudesta vaatii onnea ja paljon ja Button on äärimmäisen teoreettinen vaihtoehto tämän kilpailun jälkeen. Vettel taas on myös erittäin tiukilla ja pelien kestävyys ratkaisee tämän ottelun. Interlagos määrittää käytännössä tämän vuoden tulevan maailmanmestarin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Tästä oli aiemmin puhetta täälläkin. No case closed, eikä sitä edes tutkittu. Ehkä olisi pitänyt.
Heti onnettomuuden nähtyäni olin sitä mieltä, että Webber tosiaan käänsi tahallaan auton menemään radan yli. Tämän videon jälkeen olen vieläkin samaa mieltä. Tarkoitus oli ilmiselvästi saada Alonso pois kisasta, muuta selitystä en tuolle toiminnalle keksi.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Ihan ku tuo Webber olisi millään keinolla ehtinyt kilkata Alonsoa ulos joka ajoi ihan perseessä kiinni. Webber ei ehdi osua edes seinään kun Alonso onjo vierellä/ohi.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Heti onnettomuuden nähtyäni olin sitä mieltä, että Webber tosiaan käänsi tahallaan auton menemään radan yli. Tämän videon jälkeen olen vieläkin samaa mieltä. Tarkoitus oli ilmiselvästi saada Alonso pois kisasta, muuta selitystä en tuolle toiminnalle keksi.
Hyvästä yrityksestä pitäisi antaa MM-pisteitä
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Heti onnettomuuden nähtyäni olin sitä mieltä, että Webber tosiaan käänsi tahallaan auton menemään radan yli. Tämän videon jälkeen olen vieläkin samaa mieltä. Tarkoitus oli ilmiselvästi saada Alonso pois kisasta, muuta selitystä en tuolle toiminnalle keksi.
Että tarkoituksella peruuttaa radan poikki kun autoja tulee kylkeen 200km/h? Jotenkin tuntuu epäuskottavalta, että kuljettaja joka ei uskaltanut kilpailla sateessa pelaisi sitä peliä tyyliin 'kuolema tai mestaruus'. Ja Vettelihän siitä olisi eniten hyötynyt.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Että tarkoituksella peruuttaa radan poikki kun autoja tulee kylkeen 200km/h? Jotenkin tuntuu epäuskottavalta, että kuljettaja joka ei uskaltanut kilpailla sateessa pelaisi sitä peliä tyyliin 'kuolema tai mestaruus'. Ja Vettelihän siitä olisi eniten hyötynyt.
Jep, en millään usko teon tahallisuuteen. incar kamerasta näkee että törmäyshetkellä webber päästää irti ratista ja sen jälkeen lähinnä ottaa kiinni mistä saa, ei todellakaan ohjaa mihinkään suuntaan. Ja vaikka olisi yrittänyt kääntää johonkin suuntaan niin tuskin auto olisi enää kääntynyt, olihan takakulma jo mäsänä törmäyksen takia.

http://www.youtube.com/watch?v=Vv6o2lWgET8
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Että tarkoituksella peruuttaa radan poikki kun autoja tulee kylkeen 200km/h? Jotenkin tuntuu epäuskottavalta, että kuljettaja joka ei uskaltanut kilpailla sateessa pelaisi sitä peliä tyyliin 'kuolema tai mestaruus'. Ja Vettelihän siitä olisi eniten hyötynyt.
En usko, että Webber pelkäsi niinkään henkensä puolesta, kun ei halunnut kisaa aloitettavaan, vaan enemmänkin juuri tuota keskeytystä. Seinäosuman jälkeen oli kuitenkin selvää, että keskeytys ja 0 pistettä on tulossa, joten jos saa mestaruuskandidaatin mukaan, niin se on vain vahinkojen minimoimista.

Törmäys F1-auton reunaan noissa nopeuksissa on kuitenkin aika turvallinen. On hurjemmistakin sivuosumista selvitty ilman suurempia vammoja (esim. Sato ja Heidfeld 2002 Itävallassa ja Kobayashi ja Hülkenberg Australiassa tänä vuonna).

Eturenkaat olivat ripustuksineen osuman jälkeen kohtalaisen ehjinä, joten auto oli ainakin jotenkin ohjattavissa. Webber ei kuitenkaan osuman jälkeen yrittänyt saada autoaan pysymään radan reunassa, vaan antoi sen mennä radan poikki. Tuskin Webber kuitenkaan tätä mitenkään suunnitteli, vaan toimi vaistonvaraisesti.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jep, en millään usko teon tahallisuuteen. incar kamerasta näkee että törmäyshetkellä webber päästää irti ratista ja sen jälkeen lähinnä ottaa kiinni mistä saa, ei todellakaan ohjaa mihinkään suuntaan. Ja vaikka olisi yrittänyt kääntää johonkin suuntaan niin tuskin auto olisi enää kääntynyt, olihan takakulma jo mäsänä törmäyksen takia.

http://www.youtube.com/watch?v=Vv6o2lWgET8
Voihan sitä huvikseen ottaa aikaa, kuinka kauan tuohon koko juttuun meni. Tuskinpa siinä kovin tarkkoja suunnitelmia ehtii tekemään.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4084
Webberillä ei ole tällä kaudella ollut yhtään teknistä ongelmaa, kuin taas Vettel on menettänyt teknisten vikojen takia noin 60 pistettä. Siinä se syy sille, että Webberistä ei ole vielä tehty ykköskuskia.
Itse asiassa Webber on menettänyt teknisten vikojen takia pisteitä, mutta ei keskeyttänyt. Tosin täysin eri luokkaa kuin Vettel, mutta kumminkin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Eturenkaat olivat ripustuksineen osuman jälkeen kohtalaisen ehjinä, joten auto oli ainakin jotenkin ohjattavissa. Webber ei kuitenkaan osuman jälkeen yrittänyt saada autoaan pysymään radan reunassa, vaan antoi sen mennä radan poikki. Tuskin Webber kuitenkaan tätä mitenkään suunnitteli, vaan toimi vaistonvaraisesti.
Katsopä tämä. Olin tuota mieltä ennen tätä, mutta pulkka mikä pulkka. Ei tuota mihinkään ohjata.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kovinkaan moni ei ole ajatellut, että kun rysäyttää muutaman G:n törmäyksen ja sivusuunnassa - niin reidet ei ihan ehkä heti ole toimintakunnossa. Siinä voi jarrujen painaminen jäädä hetkeksi. Jos jarrut siis toimivat. Sehän se kuitenkin oli oleellisin mitä oli tehtävissä - ei niinkään ohjaus. Enkä muutenkaan usko, että Webberillä oli mikään hinku radalle poikittain parinsadan vauhdissa olevien kilpakaveriensa maalitauluksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En usko, että Webber pelkäsi niinkään henkensä puolesta, kun ei halunnut kisaa aloitettavaan, vaan enemmänkin juuri tuota keskeytystä. Seinäosuman jälkeen oli kuitenkin selvää, että keskeytys ja 0 pistettä on tulossa, joten jos saa mestaruuskandidaatin mukaan, niin se on vain vahinkojen minimoimista.
Ihan on nyt kyllä pleikkariajattelua tämä nyt tässä, ei voi muuta sanoa :frank:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Itse asiassa Webber on menettänyt teknisten vikojen takia pisteitä, mutta ei keskeyttänyt. Tosin täysin eri luokkaa kuin Vettel, mutta kumminkin.
En laskisi sirkuksen heikoimpia startteja teknisiksi vioiksi, korkeintaan omassa fysiikassa ja reaktiokyvyssä on puutteita jos ei saa painettua kaasupoljinta silloin, kun punaiset valot sammuvat.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
En laskisi sirkuksen heikoimpia startteja teknisiksi vioiksi, korkeintaan omassa fysiikassa ja reaktiokyvyssä on puutteita jos ei saa painettua kaasupoljinta silloin, kun punaiset valot sammuvat.
Etenkin kun ne autot ovat usein painelleet ohi vasta ensimmäisten mutkien jälkeen, kun paniikki-Markilla on mennyt pasmat sekaisin ja löysät housuun huonon startin vuoksi.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kovinkaan moni ei ole ajatellut, että kun rysäyttää muutaman G:n törmäyksen ja sivusuunnassa - niin reidet ei ihan ehkä heti ole toimintakunnossa. Siinä voi jarrujen painaminen jäädä hetkeksi. Jos jarrut siis toimivat. Sehän se kuitenkin oli oleellisin mitä oli tehtävissä - ei niinkään ohjaus. Enkä muutenkaan usko, että Webberillä oli mikään hinku radalle poikittain parinsadan vauhdissa olevien kilpakaveriensa maalitauluksi.
Näinpä. Toisaalta luulisi tekevän myös kaikkensa, jottei sinne joutuisi. Vaistonvaraista tuonkin luulisi olevan, mutta sohvalta on aina helppo arvostella ja heitellä kommentteja. Case closed ja toivotaan että Webber ei oikeasti tuollaista yrittänyt..mahdollista se toki on videoidenkin perusteella. Savolainen sanoisi että suattaapi olla tai suattaapa olla olemattakii.. Onneksi en kuulu heihin :wink:
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4084
En laskisi sirkuksen heikoimpia startteja teknisiksi vioiksi, korkeintaan omassa fysiikassa ja reaktiokyvyssä on puutteita jos ei saa painettua kaasupoljinta silloin, kun punaiset valot sammuvat.
En kyllä puhunut mistään starteista, vaan teknisitä vioista.
 
Ylös