Rata-SM 2011

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
"Virallinen tiedote":
Tulevan viikonloppuna alkaa Suomen rata-autoilun kausi 2011. Luvassa on edellisiäkin vuosia jännittävämpi aloitus ja vauhtia sekä vaarallisia tilanteita ei tule puuttumaan. Kauteen on valmistauduttu huolella ja sitä on saanut seurata niin erilaisilta ratti (vai oliko tratti) palstoilta kuin F!-forumiltakin. Todella jännitettävää odotettavissa.
Kauden suurin jännitettävä asia oli talvella ilmoittautuuko kukaan koko sarjaan.
Pahalta ensin näyttikin, mutta tiukkojen palkkaneuvottelujen jälkeen, valtaosa kuskeista saatiinkin mukaan leikkiin. Seuraava jännitettävä asia onkin sitten itse kisat. Niinpä, ajetaanko niitä, missä vaiko ollenkaan.
Kauaa ei enää tarvitse jännittää. Käykää tankkaamassa autonne, ottakaa termareihin kahvia ja voipapereihin eväsleipiä, sopikaa treffit kavereiden kanssa, jotka tulevat kyytiin. Parin päivän päästä matkustetaan Alastarolle katsomaan tapahtuuko siellä, mitään. :)
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Kiinnostaisi lähteä ihmettelemään autojen tekniikkaa (kilpailut sinänsä on toissijaisia) mutta aika heikosti näyttää GT kalustoa olevan tulossa :(
 

kohokas

Member
Liittynyt
9.8.2010
Viestit
18
Peruutus

Mikä heppu toi Valtti J, ikuinen peruuttelija onko ajanut kertaakaan kisassa???
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Ensimmäiseen kisaan ilmoittautuneet:

Formula Ford 8
Xtreme Race 20
V1600 16
Porsche GT3 4
Legends 39
NEZ GT/GT cup 4
Kuorma-autot 10
Honda Challenge 4
Alastarolla tuli käytyä. Laitetaanpa ekan kisan automäärät.

FFord 11
Xtreme 22
V1600 15
Porsche 4
Legends 42
GT 2
Kuormurit 9
Honda 3

+ Porsche ja GT -luokat ajoivat samassa lähdössä.

+ Etenkin Bemari ja V1600 -luokissa paljon ohituksia ja tietenkin Legendseissä.

+ Formula Fordeissakin lopulta hyvä kisa, mutta...

- Fordeissa lähtö uusittiin, koska yksi auto jäi ekaan mutkaan. Lemminkäiseen tultaessa hirvee hässäkkä, kun kärkiautot pysäytettiin lippupisteelle ja takanatulijoille se tuli hieman yllätyksenä. No toisella yrityksellä jäi samaan mutkaan auto. Lähtöä ei keskeytetty vaan turva-auto päätti oikaista jokkis-mutkan kautta letkan eteen. Kerkesi juuri kärkiautojen eteen, jotka jarruttivat voimakkaasti ja taas oli takanatulijat rinnakkain radalla ja nurmikolla Lemminkäiseen tultaessa. Keltaisia ei taidettu ehtiä heiluttaa. Älytöntä hosumista turva-autolta ja joukkokolari oli aika lähellä.

+ Pääsylipun hinta 10€ ja siihen sisältyi käsiohjelmakin. Oliko se hinta välillä 15€? Ainakin ohjelmasta pyydettiin joskus lisähintaa.

- Netissä ja käsiohjelmassa väärä aikataulu. Netissä oli ilmoitus, että kilpailulähdöt alkavat klo 13, mutta sen kummemmin ei ollut uutta aikataulua päivitetty.

+ Tiivis aikataulu. Syömässäkin ehti käydä vasta kisan päätyttyä. Vaikea sanoa oliko aikataulu myöhässä, kun en oikeaa aikataulua missään nähnyt enkä kuuluttajankaan sitä kuullut kertovan.

- Legendsit oli laitettu yhteen lähtöön. Ihan näyttävä autoletka toki, mutta olisin mieluummin katsonut kaksi 21 auton lähtöä. Nyt meni iso osa tapahtumista ohi, kun letka oli levittäytynyt koko radalle.

+ Suikalepaisti alavarikon ravintolassa. Hyvää halvalla.

- Kuorma-autoissa tuntui tasoero kasvaneen. Forström oli ylivoimainen ja mitä katselin sitä menoa viimeisessä mutkassa, niin tuskin on pelkästään auton ansiota. Siinä menossa oli puristusta, vielä parc fermen mutkassakin.

+ Ivecossa hyvät bassosaundit. Tuntui kasseissa.

+ Ville Sillankorva. Ensikertalainen Bemareissa näyttävällä ajolla paikalta 12 kuudenneksi.

+ Joutvuo oli löytänyt kodin ja vauhdin Legendseistä.

Yleisöä oli sen verran, kuin ennenkin. Eli samaan bussiin oltais mahduttu. Kiitos talkoolaisille.
 
Viimeksi muokattu:

MrMacmanaman

Member
Liittynyt
16.5.2011
Viestit
5
Paljonko maksaisi ajaa yksi kisaviikonloppu sm-sarjassa GT3:lla, jos vuokraa GT3-auton ja palkkaa pari mekaanikkoa?
 

Camber

Member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
20
Mikä heppu toi Valtti J, ikuinen peruuttelija onko ajanut kertaakaan kisassa???
'

Hmm..."kohokas" on tervetullut hallille auttamaan lähes koko auton niputtamisessa sekä tekemään kaikki hiilikuitutyöt loppuun niin saadaan pelit ajoissa valmiiksi seuraavaa kertaa varten :ahem:

T: ikuinen peruuttelija (pakilla)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
'

Hmm..."kohokas" on tervetullut hallille auttamaan lähes koko auton niputtamisessa sekä tekemään kaikki hiilikuitutyöt loppuun niin saadaan pelit ajoissa valmiiksi seuraavaa kertaa varten :ahem:

T: ikuinen peruuttelija (pakilla)
Kuin sää ny taas oot Bemari-sulkeisia siellä tallissa harrastanu? :eek!: Eikö tällaiset pura-ja-kokoa-leikit pitäny jättää tuonne inttiin..:D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Paljonko maksaisi ajaa yksi kisaviikonloppu sm-sarjassa GT3:lla, jos vuokraa GT3-auton ja palkkaa pari mekaanikkoa?
Se on aina neuvottelukysymys, mutta jotain osviittaa antanee se tieto, että Saksassa 997 GT3 Clubsportin saa päiväksi käyttöönsä Nürren radalle latomalla tiskiin 2.900 egee. Hinta sisältää 12 kierrosta eli 250 km. Hinta sis. myös ensimmäisen tankillisen gasoa sekä session jälkeen kierrosaika-kortin.
Jos tyrkkäät auton kaiteeseen, niin vakuutuksen omavastuu on sitten 45.000 egee.
 

MrMacmanaman

Member
Liittynyt
16.5.2011
Viestit
5
Se on aina neuvottelukysymys, mutta jotain osviittaa antanee se tieto, että Saksassa 997 GT3 Clubsportin saa päiväksi käyttöönsä Nürren radalle latomalla tiskiin 2.900 egee. Hinta sisältää 12 kierrosta eli 250 km. Hinta sis. myös ensimmäisen tankillisen gasoa sekä session jälkeen kierrosaika-kortin.
Jos tyrkkäät auton kaiteeseen, niin vakuutuksen omavastuu on sitten 45.000 egee.
Onpa tyyris omavastuu. Kai sekin riippuu autoon tulleista vahingoista. Eikös tuo 45k€ ole suurinpiirtein kolmannes tuollaisen auton arvosta?
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Paljonko maksaisi ajaa yksi kisaviikonloppu sm-sarjassa GT3:lla, jos vuokraa GT3-auton ja palkkaa pari mekaanikkoa?
4-25 te riippuen vähän kaikesta, mutta lähinnä autosta, treenipäivien määrästä ja rengasmäärästä..
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Onpa tyyris omavastuu. Kai sekin riippuu autoon tulleista vahingoista. Eikös tuo 45k€ ole suurinpiirtein kolmannes tuollaisen auton arvosta?
Ei omavastuu riipu mitenkään vahingoista. Omavastuu on nimenomaan se osa joka on omalla vastuulla, loppu menee sitten vakuutuksesta. Eikä tuo kuulosta mitenkään erikoiselta, riskit tuollaisella autolla on melkoisen suuret, pienemmällä omavastuulla vakuutuksen hinta tulisi olemaan täysin mahdoton.
 

MrMacmanaman

Member
Liittynyt
16.5.2011
Viestit
5
Ei omavastuu riipu mitenkään vahingoista. Omavastuu on nimenomaan se osa joka on omalla vastuulla, loppu menee sitten vakuutuksesta. Eikä tuo kuulosta mitenkään erikoiselta, riskit tuollaisella autolla on melkoisen suuret, pienemmällä omavastuulla vakuutuksen hinta tulisi olemaan täysin mahdoton.
Tarkoitin, että jos vaikka sattuu jonkun puskurin rikkomaan, niin meneekö kaikki omaan piikkiin vai auttaako vakuutus tässä? Entä tapauksessa, jossa joku törttö aiheuttaa kolarin, niin meneekö vauriot hänen vakuutuksensa piikkiin?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tarkoitin, että jos vaikka sattuu jonkun puskurin rikkomaan, niin meneekö kaikki omaan piikkiin vai auttaako vakuutus tässä? Entä tapauksessa, jossa joku törttö aiheuttaa kolarin, niin meneekö vauriot hänen vakuutuksensa piikkiin?
Radalla jokainen vastaa omista vaurioistaan ja tuossa Porgen tapauksessa vakuutusyhtiö osallistuu kustannuksiin vasta sitten kun omavastuuosuus ylittyy.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Tämähän on hieno sarja SM kilpailut joissa ei yhtään SM luokkaa.
Onkohan jollain päättäjällä jossain vikaa vai minulla?
Nykyinen Rata-SM on ollut pelkkä vitsi siihen nähden mitä se oli takavuosina. Toivottavasti Rata-SM nostaa tulevaisuudessa profiiliaan ja saadaan takaisin esim Touring Car luokka (Sport2000) tai GT sarja.
 

vaari

Member
Liittynyt
3.8.2010
Viestit
5
Nykyinen Rata-SM on ollut pelkkä vitsi siihen nähden mitä se oli takavuosina. Toivottavasti Rata-SM nostaa tulevaisuudessa profiiliaan ja saadaan takaisin esim Touring Car luokka (Sport2000) tai GT sarja.

Ei taida nostaa nykyisellä menolla. Tulevana viikonloppuna ajetaan kolme ratasarjan erilaista osakilpailua ja vain Historic-sarjan kisoissa KeMoRalla on runsas osanotto, yhteensä 128 autoa, joka on enemmän kuin rata-SM:ssä Pärnussa (56 kpl) ja avoimessa kisassa Botniaringillä (54 kpl ) yhteensä!

Jos kilvanajon katsominen kiinnostaa, kannattaa ilman muuta suuniistaa Veteliin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Botniaringin Legends-kisoissa on 44 autoa viivalla samassa lähdössä. Kemoran historicissä isoin lähtö on 25:n auton Roadsport B + C ja isoin yksittäinen luokka Roadsport B (16 autoa)... Useimmissa luokissa osallistujia on vain 1–5 ja pienimmässä lähdössä (Formula 4) on seitsemän autoa.

Toisaalta F4 oli ainakin Botniaringin avauskisassa historic-luokaksi todella tasainen, joten pienestä automäärästä huolimatta se on huomattavasti mielenkiintoisempaa seurattavaa kuin muutamasta parin auton luokasta kasatut reilun kymmenen koppiauton lähdöt.

Rata-SM:n 56:sta ilmoittautuneesta 6 on perunut, joten oikea luku on 50. Toisaalta siitä puuttuu Viron sarjojen osallistujat (tällä hetkellä 25 ilmoittautunutta).

Botniaringin kisa on muuten yksipäiväinen (lauantai), joten Legends Trophyn lisäksi ehtii ihan hyvin seuraamaan vielä historiciakin (kaikilla luokilla vähintään 1 kisa sunnuntaina).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös