Rata-SM 2011

Camber

Member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
20
Mielestäni näin Kemorallakin Kuismasella renkaanlämmittimet (joskaan en käytössä)...

Mutta oliko koko autokaan sääntöjen mukainen? NEZ GT:n sivulla lukee näin:

NEZ GT Championship Class will be for FIA GT3 cars.
NEZ GT Cup class will be for cars fulfilling NEZ GT 2009 technical regulations.

NEZ GT:n 2009–10 teknisistä määräyksistä löytyy tällainen kohta:

4.5 The ABS brakes are not allowed.

Mutta eikös Fordissa kuitenkin olleet ABS-jarrut toimintakunnossa? Periaatteessa nekin sallittaan toisaalla säännöissä, sillä niistä löytyy myös tämä pykälä:

2.4. GT3 cars must satisfy 100% FIA rules and valid appendixes for FIA officials GT3 series.

Koska Kuismanen ajoi Cupissa, eikä FIA:n GT3-sääntöjen mukaisille autoille tarkoitetussa Championshipissa, niin voitaneen olettaa, että ihan kaikki (PoB) ei ole viimeisimpien FIA-sääntöjen mukaista.

Löytyykös Ford GT3:sta jopa luistonesto (joka sekin on kielletty NEZ GT -säännöissä)? Joissain GT-kolmosissa sellainenkin ymmärtääkseni on.

Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.
Kun ajaa Cupissa on noudatettava tekniikkamääräyksien osalta NEZ GT 2009-2010 technical regulations sääntöä.

ABS-on kielletty ja sitä on NEZ GT:n pääkatsastaja Raul Koov valvonut sinetöimällä ABS katkaisimen Pertiltä (huhujen mukaan katkaisimen peitelevyn alla johdot silti yhdistetty ja toimintaa ei ole tarkastettu) Perustelut: EI IKINÄ jarrusavuja kenenkään incar tai ulkopuolisissa videoissa. Minulla ABS valvottu siten, että aivolaatikko on irroitettu kokonaan autosta ja ABS hydraulipumpun releet irroitettu ja sinetöity.

Tuo säännön kohta on myös mielenkiintoinen "2.4. GT3 cars must satisfy 100% FIA rules and valid appendixes for FIA officials GT3 series."
Periaatteessa Pertin auton täytyisi sittenkin olla FIA GT 3 säännön mukainen pois lukien se, että ABS poistetaan käytöstä. Vaikka ajaisikin Cupissa.

Nythän Pertillä on ollut myös kuristimet pois käytöstä joka tarkoittaa tehoa (Paljon) ja vääntöä (Paljon). Kuristimilla olisi "vain" 550 Hp/600 Nm.

No meillä on vain 440 Hp / 436 Nm ja saihan noillakin pidettyä Perttiä takana jonkin aikaa :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nythän Pertillä on ollut myös kuristimet pois käytöstä joka tarkoittaa tehoa (Paljon) ja vääntöä (Paljon). Kuristimilla olisi "vain" 550 Hp/600 Nm.
Palttalan puheista olen antanut itseni ymmärtää ettei noilla kuristimilla ole GT-Hopassa niinkään oleellista merkitystä. Mutta mitä mahtaa Pertin Hoppa painaa. Varmastikin kaikki mahdollistet lisäpainot, mitä FIA on autoon GT3 luokan puitteissa määrännyt, on heivattu veks.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Palttalan puheista olen antanut itseni ymmärtää ettei noilla kuristimilla ole GT-Hopassa niinkään oleellista merkitystä. Mutta mitä mahtaa Pertin Hoppa painaa. Varmastikin kaikki mahdollistet lisäpainot, mitä FIA on autoon GT3 luokan puitteissa määrännyt, on heivattu veks.
No sitten olet ymmärtänyt totaalisen väärin, tai Markus on seonnut sanoissaan..
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Kuismanen himoitsi yleiskilpailun voittoa Ahvenistolta, mutta joutui tuomariston hampaisiin ja pudotettiin aika-ajon paalupaikalta viimeiseen riviin. Ahveniston kilpajohto tulkitsi Kuismasen rikkoneen sääntöjä, kun käytti rengaslämmitystä. Lupa renkaiden lämmittämiseen oli tullut aiemmin sarjan virolaiselta pääkatsastajalta. Pertti Kuismanen nappasi nimiinsä kisasta FIA:n pohjoisen Euroopan NEZ GT Cupin tittelin ja oli kummankin lähdön kakkonen.
Ohjaajakokouksessa ERITTÄIN SELVÄSTI vieläpä toistaen kerrottiin Pertille, että rengaslämpöjä seurataan radalle mennessä, mutta eihän sekään estänyt Perttiä yrittämästä olla noudattamatta tätäKIN sääntöä.. Tuomareita yritettiin onnettomasti hämätä vaihtamalla renkaat useasti, että olisi ollut muka vaikea tunnistaa onko lämmöt tulleet radalta vai lämmittimistä.

Harmi, että vielä muutama vuosi aikaisemmin todella nopea ukko tekee itsestään totaalisen pellen ennen kuin tajuaa lopettaa ajamisen..
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Legends-luokan kaksoismestari Marko Mankonen ja Juha Haarahiltunen pakkasivat Legends-luokan kilpa-autot isoon laivakonttiin, joilla kisataan USA:ssa marraskuussa.
 
Ylös