Ilmailutoikki

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Matkustajakone teki hätälaskun Oulussa
Perjantai 1.4.2011 klo 10.30

Oulusta Helsinkiin matkalla ollut Blue1:n matkustajakone joutui keskeyttämään nousukiidon ja palaamaan takaisin lentokentälle perjantaiaamulla kello 9 aikoihin.

Oulun lentoaseman päällikkö Pekka Mäntynen vahvistaa tapauksen Iltalehdelle. Kyseessä oli 8.35 lähtenyt Blue1:n lento 202 Oulusta Helsinkiin.

- Lähdön yhteydessä, kun kone oli nousemassa reittikorkeuteen, tuli ilmoitus, että koneessa on moottorihäiriö. Tämän jälkeen lennonjohto pyysi konetta palaamaan Ouluun, Mäntynen kertoo.

Mäntysen mukaan lennonjohto suoritti välittömästi normaalit hälytystoimenpiteet hätälaskun varalle.

- Meidän näkökulmasta kaikki sujui ihan normaalisti. Kone laskeutui turvallisesti Oulun lentokentälle 9.05.

139-paikkaisessa MD87-matkustajakoneessa oli kaiken kaikkiaan 65 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä.

MARKO-OSKARI LEHTONEN

Ilmailu-uutiset ovat lehdissä yleensä kirjoitettu miten milloinkin, mutta tämän päivän Iltalehden uutinen vetää kyllä voiton huonoudellaan. Ensin kerrotaan, että kone tekee hätälaskun, sitten että keskeytti nousukiidon, mutta sitten taas lukee että palasi takaisin lentokentälle. Seuraavassa kappaleessa lukee ensin, että lähdön yhteydessä mutta silti että oli nousemassa reittikorkeuteen. Tuskinpa lennonjohtokaan on se taho, joka pyytää konetta palaamaan häiriön sattuessa, vaan että koneesta pyydetään notta saadaan palata. Tästä uutisesta on melko mahdotonta saada mitään järjellistä tolkkua.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Taas on ilmestynyt uusi jakso Air Crash Investigation -ohjelmasarjasta. Tämänkertainen kertoo vuoden 1991 onnettomuudesta Arlandan kentän lähistöllä, jolloin SAS:n MD-87:stä sammuivat molemmat moottorit melkein heti lentoonlähdön jälkeen.

:confused: Miten musta tuntuu että olen ainoa, joka tähän toikkiin kirjottaa? :confused:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Taas on ilmestynyt uusi jakso Air Crash Investigation -ohjelmasarjasta. Tämänkertainen kertoo vuoden 1991 onnettomuudesta Arlandan kentän lähistöllä, jolloin SAS:n MD-87:stä sammuivat molemmat moottorit melkein heti lentoonlähdön jälkeen.

:confused: Miten musta tuntuu että olen ainoa, joka tähän toikkiin kirjottaa? :confused:
Kun toikki tippuu tarpeeksi, se unohtuu :D

Itse muistelin, että tuossa SAS:n onnettomuudessa oli kyse jäätymisongelmasta. Täytyypä katsella dokkari ehtoosta.
 

Örfil

Guest
Toivottavasti TÄMÄ...selviää myös.

Homma on aivan mysteeri. Mustat loorat olis hyvä löytää...itse en ihan usko Pitot putkien jäätymiseen...
Kuinka kone voi sakata jos sen lentonopeus on jossain 900 km/h paikkeilla?!? Tuohon liiketilaan päästään vai äärimmäisellä kaarrolla tai ylösvedolla.

Oma teoriani on että fly-by-wire systeemi sekosi kunnon salamaniskusta. Konehan lensi melkoisen myterin sisään.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toivottavasti TÄMÄ...selviää myös.

Homma on aivan mysteeri. Mustat loorat olis hyvä löytää...itse en ihan usko Pitot putkien jäätymiseen...
Kuinka kone voi sakata jos sen lentonopeus on jossain 900 km/h paikkeilla?!? Tuohon liiketilaan päästään vai äärimmäisellä kaarrolla tai ylösvedolla.

Oma teoriani on että fly-by-wire systeemi sekosi kunnon salamaniskusta. Konehan lensi melkoisen myterin sisään.
Ei toi fly-by-wire teoria ole mikään huono. Toivottavasti selviää.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Taas on ilmestynyt uusi jakso Air Crash Investigation -ohjelmasarjasta. Tämänkertainen kertoo vuoden 1991 onnettomuudesta Arlandan kentän lähistöllä, jolloin SAS:n MD-87:stä sammuivat molemmat moottorit melkein heti lentoonlähdön jälkeen.

:confused: Miten musta tuntuu että olen ainoa, joka tähän toikkiin kirjottaa? :confused:
Tuo on muuten aivan loistavasti tehty sarja. Joku voisi tehdä VR:n ongelmista samanlaisen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo on muuten aivan loistavasti tehty sarja. Joku voisi tehdä VR:n ongelmista samanlaisen.
Jyväskylän junaonnettomuus 1998 ja Jokelan vastaava vuonna 1996 olisivat kyllä kiinnostavia nähdä tuontapaisessa dokkarissa.
 

Örfil

Guest
Tämä on ilmailutoikki. Asiasta innostuneet voivat tehdä rautatie-toikin :ahem:
 

Örfil

Guest
:confused: Miten musta tuntuu että olen ainoa, joka tähän toikkiin kirjottaa? :confused:
Mä luen kyllä kaikki postaukset tänne. Tosin just ennen reissuja en raaski lukea mitään onnettomuusvideoita - ymmärrettävistä syistä ;)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
Hiukan lyhyt ja hankala kenttä...

http://www.youtube.com/watch?v=-z2o0acIlm4&feature=fvwrel

Eihän tuolta pääsis edes RC lennokilla ylös :D

Ja onnistuneempi lasku...
http://www.youtube.com/watch?v=S9tSKXOT2QA&feature=related
Näyttää ihan siltä kuin kiitoradan loppupää olisi alempana kuin alkupää noiden videoiden suuntaan liikuttaessa. Jos on niin ei ainakaan helpota laskeutumista yhtään. Jotenkin kuvittelisin, että laskeutuminen olis paljon helpompaa toisesta suunnasta :doubtful:.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Jos ette tienneet, niin St. Bartsin kanssa samalla saariryhmällä sijaitsee St. Maarten, jolla liikennöidään päivittäin suurilla koneilla.

http://www.youtube.com/watch?v=ITsqHneYrE8
RTL:ltä tuli joskus juttua tosta rannasta ja nousuun lähtevien koneiden ilmavirrasta, joka aiheuttaa pikkupulmia, kuten nostattaa hiekkamyrskyä ja heittää kakarat mereen.

Tuon Hondurasilaisen kentän lähestyminen näyttää maallikon silmin hieman haastavalta. Tuossa vähän eri kulmasta. Kiitorata näyttää lyhyeltä, mutta näköjään riittää puoletkin pituudesta. Tässä onnistuu vasta kolmannella, kun lennonjohtokin töppäilee.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös