Ilmailutoikki

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kone oli nimensä veroinen, villihevonen.


Ainakin kaksi ihmistä on kuollut ja kymmeniä loukkaantunut, kun lentonäytökseen osallistunut vintage-lentokone syöksyi maahan Yhdysvalloissa Nevadan osavaltiossa eilen.

Uutistoimisto AFP kertoo, että alustavien raporttien mukaan loukkaantuneita on yhteensä 60. Heistä puolet sai vakavia vammoja.

Tapahtuman edustajat kertoivat televisiokanava CNN:lle, että osa loukkaantuneista saattaa kuolla vammoihinsa.

Kone putosi lähelle Renossa järjestetyn tapahtuman pääkatsomoa. Siitä, törmäsikö kone suoraan yleisöön, ei ole tietoa.

Turmakone oli malliltaan World War II P-51 Mustang.

Onnettomuuden syystä ei ole vielä selvyyttä.

(MTV3 - STT - AFP)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Taas rytisi lentonäytöksessä Yhdysvalloissa:

Martinsburgin lentonäytöksessä pienkoneen lentäjä kuoli, kun lentokone syöksyi kesken näytöksen kiitoradalle ja syttyi tuleen.

Sivulliset eivät viranomaisten mukaan loukkaantuneet, mutta järkyttävän näyn vuoksi yleisölle järjestettiin paikalle kriisiapua.

Sen sijaan Nevadan ilmailunäytöksessä perjantaina sai surmansa yhdeksän ihmistä, kun pienkone syöksyi yleisön joukkoon. Myös kymmeniä ihmisiä vietiin sairaalahoitoon.

Länsi-Virginian lentonäytöksessä tuhoutunut lentokone oli konetyyppiä T28 Trojan.

IL-AP
Video
Sirkusmusiikki soitettiin loppuun ja tuo kuuluttaja oli selvästi treenannut spiikkiä onnettomuuden varalle.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Semmosia peräsmiehiä.

Raportti: Perämies oli humalassa


Kesäkuussa Petroskoissa Venäjän
Karjalassa pudonneen matkustajakoneen
perämies oli 0,8 promillen humalassa,
kertoo virallinen tutkimusraportti.

Onnettomuudessa kuoli 47 ihmistä, myös
koneen kapteeni.

RusAir-yhtiön kone yritti laskeutua
Petroskoihin huonossa säässä, mutta
päätyi kiitotien sijasta maantielle.

Lisäksi turmaan vaikutti ilmeisesti se,
että perämies hoputti kapteenia
toistuvasti laskeutumaan.
Turman pääsyyksi tutkijat kuitenkin
totesivat huonon sään ja heikon
näkyvyyden.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Jaroslavlin turmasta ei ole ilmeisesti vielä mitään virallista tiedotettu. Maikkarin uutisen mukaan "hätäjarru" oli jäänyt päälle, minkä vuoksi kone ei saanut tarpeeksi korkeutta.

Tarkoitetaankohan tässä nyt siivien päältä nousevia ilmajarruja? Yksi syy voisi myös olla, että laipat siipien takaosissa olisivat jääneet yläasentoon, jolloin koneen siipi ei tuota tarpeeksi alipainetta hitaissa nopeuksissa.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Jaroslavlin turmasta ei ole ilmeisesti vielä mitään virallista tiedotettu. Maikkarin uutisen mukaan "hätäjarru" oli jäänyt päälle, minkä vuoksi kone ei saanut tarpeeksi korkeutta.
Joissain medioissa on myös käytetty termiä 'käsijarru' ja 'seisontajarru'. Tänään sanottiin radiossa, että tuon jarrun takia onnettomuuskone ei saavuttanut riittävää nopeutta kiitoradalla nousua varten.

Arvoitus on, notta miksi koneen ohjaaja siitä huolimatta yritti vetää konetta ilmaan. Tuskin koskaan saamme vastausta.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tarkoitetaankohan tässä nyt siivien päältä nousevia ilmajarruja? Yksi syy voisi myös olla, että laipat siipien takaosissa olisivat jääneet yläasentoon, jolloin koneen siipi ei tuota tarpeeksi alipainetta hitaissa nopeuksissa.
Voi hyvinkin olla, ei olisi ensimmäinen onnettomuus tuosta syystä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta
Paljon mahdollista. Kiitoradoilla lienee piste, jonka jälkeen ei ole enää paluuta. Nousun keskeytykseen siis. En edelleenkään tiedä mitään asiasta ja vaan arvailen.

Joku ilmailua enemmän tunteva selventäköön asiaa.
Taitaa olla rotaationopeus nimeltään se nopeus, jonka saavuttamisen jälkeen ainoa vaihtoehto on vetää kone ilmaan, tai ainakin yrittää.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Aika paljon ollut onnettomuuksia lentonäytöksissä tässä viime aikoina :eek!:
 

Örfil

Guest
Lensin ekaa kertaa Finnairin Embraerillla (190). Ei ollut mukava kokemus, sillä kärkivälin lyhyys tuntui ihan matkustajana verrattuna Airbusiin. Ero ei ole iso (viitisen metriä), mutta kyllä kone viipottaa enemmän Airbus 319 verrattuna.
Ja penkkijakokin on pienempi eli 2+2 ei 3+3.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lensin ekaa kertaa Finnairin Embraerillla (190). Ei ollut mukava kokemus, sillä kärkivälin lyhyys tuntui ihan matkustajana verrattuna Airbusiin. Ero ei ole iso (viitisen metriä), mutta kyllä kone viipottaa enemmän Airbus 319 verrattuna.
Ja penkkijakokin on pienempi eli 2+2 ei 3+3.
Emb on tuttu Berliinin reissulta. Ihan yllättävän mukava se oli niin pieneksi koneeksi. Kyllä Long Islandin yläpuolinen kieputtelu A330:llä teki enemmän huonoa.

Sitäpaitsi EMB 145:ssa se vasta lyhyt kärkiväli olikin:


Istumapaikat per rivi 1+2.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Seuraava reissu on lento Ahmadabadin kautta Goaan marraskuussa. Koneen pitäisi olla Airbus elikäs Aikkari, mallista ei vielä tietoa mutta varmaan jompikumpi isommista malleista 330 tai 340.

Suht haastavaa istua koneessa +12 tuntia, mutta ilmassa on aina mukava olla :ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Emb on tuttu Berliinin reissulta. Ihan yllättävän mukava se oli niin pieneksi koneeksi.
Muihin saman kokoluokan koneisiin (Bombardierin Canadair Jet nyt erityisesti, Airbusin 320-sarja on jo kokoluokkaa isompi kapine) verrattuna sen pitäisi olla hitusen väljempi. Yleensähän koneen runko on läpileikkaukseltaan pallo, Embraerissa se on ellipsi, mikä tuo enemmän tilaa sivusuunnassa. Toki olen siitä huolimatta hakannut päätäni noissa hattuhyllyihin niin, että se on nykyään ihan eri näköinen ellipsoidi kuin ennen.
 

Nappula

Well-known member
Liittynyt
17.3.2007
Viestit
272
Sijainti
Helsinki
Seuraava reissu on lento Ahmadabadin kautta Goaan marraskuussa. Koneen pitäisi olla Airbus elikäs Aikkari, mallista ei vielä tietoa mutta varmaan jompikumpi isommista malleista 330 tai 340.
Jos kyseessä on lomalento ja lennolla on välilasku, on kone kyllä pienempi, 320 tai 321. 330 tai 340 ei tarvii tankkausta moisella lennolla. Mulla ei noin pitkiä lentoja ole tilillä, mutta faija kertoi, kamalimpia lentoja koskaan oli lento H:ki-jonnekkin Thaimaahan. Koneena oli Air Finlandin B757 ja välilasku just Ahmabadissa. Tankkauksen kanssa oli jotain hankaluuksia ja se kesti kuutisen tuntia, ja se Ahmabadin kenttä ei kuulemma ole niitä maailman mukavimpia. 757 ei muutenkaan ole oikein mukava pitkillä lennoilla.
 

Örfil

Guest
Tankkauksen kanssa oli jotain hankaluuksia ja se kesti kuutisen tuntia, ja se Ahmabadin kenttä ei kuulemma ole niitä maailman mukavimpia. 757 ei muutenkaan ole oikein mukava pitkillä lennoilla.
Edellinen lento tänä vuona oli suora lento, edellisellä kerralla samoin Ahmiksen kautta. Oli aluksi tämä Dubaihin, mutta tuli viime kuussa muutos että Ahmadabadiin. No, siellä on se perinteinen koneesta ulos - koneeseen sisään -leikki jossa kaikki tarkistetaan munaskuita myöten ettei tarttunut aseman vessasta mitään aseita messiin.

Otan kaikilla lennoilla nykyään pahointivointilääkkeet automaagisesti. Eka thaikkulan lento (2.5 vkoa ennen tsunamia) oksentamisineen riitti.
 
Ylös