Ilmailutoikki

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta
Pläräilin valokuvakansiota ja löytyi pari kuvaa meikäläisen lentelyajoilta 80-luvun lopulta. Yhdessä näkyy hyttysenpaskan kokoinen lentokone, mutsi otti kuvan kun lensin mökin yläpuolella. Parissa muussa kuvissa olen koneessa istumassa ja odotan, että purje- ja hinauskone -yhdistelmä lähtee lentoon ja pääsen itse rullailemaan kitoradalle.

Tässä yksi odottelukuvista:
Näytä liitetiedosto 16444
 

Örfil

Guest
Vanhoja kuvia vuoden takaiselta reissulta Ilmailumuseoon:

Brewsterin raato
Talvisodan tulivoima eli Fokker
Mersu (G3?)
Varamersu eli Pyörremyrsky = huti
Blenheim Mk IV pitkänokka = viimeinen pommari

...nää oli ne joita piti hipaista kiellosta huolimatta.
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Vanhoja kuvia vuoden takaiselta reissulta Ilmailumuseoon:

Brewsterin raato
Talvisodan tulivoima eli Fokker
Mersu (G3?)
Varamersu eli Pyörremyrsky = huti
Blenheim Mk IV pitkänokka = viimeinen pommari

...nää oli ne joita piti hipaista kiellosta huolimatta.
Minust tuo on G6 jossa on nuo kyömyt nokassa.
 

Örfil

Guest
Minust tuo on G6 jossa on nuo kyömyt nokassa.
Se on ahtimen ilmanotto ja miten muistaisin että se oli myös Gustav 3 mallissakin. En jaksa kuuklata.

Edit: niin ne kyömyt on tykit siinä nokassa. G6 mallissa taisi olla tykkisiivillä varustettuja versioita.
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Se on ahtimen ilmanotto ja miten muistaisin että se oli myös Gustav 3 mallissakin. En jaksa kuuklata.

Edit: niin ne kyömyt on tykit siinä nokassa. G6 mallissa taisi olla tykkisiivillä varustettuja versioita.
Juu ne kyömyt liittyy konekivääreihin, G6 malliin vaihdettiin muistaakseni isommat pyssyt kun aikaisemmissa malleissa oli.
Ahdin on moottorin suuntaisesti heti ilmanottotorven takana :ahem:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Juu ne kyömyt liittyy konekivääreihin, G6 malliin vaihdettiin muistaakseni isommat pyssyt kun aikaisemmissa malleissa oli.
Ahdin on moottorin suuntaisesti heti ilmanottotorven takana :ahem:
Eikös 20mm tykit tulleet siipiin eikä runkoon :confused:
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Eikös 20mm tykit tulleet siipiin eikä runkoon :confused:
**Messerschmitt Bf 109 G "Gustav"

G-sarjassa oli moottorina uusi isompi ja tehokkaampi DB 605. Uusi moottori teki koneesta jonkin verran F-mallia nopeamman, mutta lisääntynyt paino teki myös koneesta kömpelömmän, ja monet lentäjät pitivätkin enemmän F-mallista.

G-6-mallissa moottorin yläpuoliset kevyet runkokonekiväärit vaihdettiin raskaisiin 13 mm MG 131 -konekivääreihin. Raskaampien konekiväärin lukot veivät enemmän tilaa joten runkoon jouduttiin tekemään kuplamaiset ulokkeet...
Samoin siipiin jouduttiin tekemään kuhmut jotta suurentuneet laskutelineen renkaat saataisiin siiven sisälle. G-6 mallia kutsuttiin lempinimellä "Die Beule" eli "Kuhmu" juuri näiden lisäkuplien vuoksi.

G-sarjan koneisiin valmistettiin erilaisia "Rüstsatz"- ja "Umrüst-bausatz" -kenttämuutossarjoja; erilaisia aseripustimia, muun muassa siipien alle asennettavat 20 mm tykkisäiliöt, jotka lisäsivät huomattavasti koneen tulivoimaa amerikkalaisia ja englantilaisia raskaita pommittajia vastaan hyökätessä. Tykkisäiliöt hidastivat konetta ja tekivät siitä huomattavasti kömpelömmän ilmataistelussa. **



Meni jo niin tieteelliseksi että piti oikeen kuuklettaa. Wikipediasta löyty yllä olevaa tekstiä aiheesta.
 

Örfil

Guest
Samaan mietin tuossa aamuyön tunteina että varsinaiset tykithän oli siivissä ja konekiväärit rungossa ja yksi akselin läpi ampuva tykki rungossa.

Suomalaiset ei noista tykkisiipisisistä välittäneet, koska se hidasti liikehtimistä venäläisten kaartotaistelussa tehokkaita koneita vastaan. Mutta joku saksalaisten ässistä piti tästä siipitykkiversiosta erityisesti, olisko ollut peräti legendaarinen E Hartmann?

Edit: tuo museon kone on tosiaan G-6 mallia. Suomalaisilla oli sekä G-3 että G-6 malleja jatkosodassa.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Tälläiseen törmäsin, kun Tunnania bongailin. Jotenkin tutun näköisiä koneita melkein kaikki, ettei olis vähän sitä kuuluisaa saksalaista insinööritaitoa kopioitu oikein urakalla :D

http://www.flygplan.info/svenskstart.htm

Mm. Saab B18 on kuin Dornier DO-17 paitsi että siinä on rivimoottori kuin JU-88:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta
Tälläiseen törmäsin, kun Tunnania bongailin. Jotenkin tutun näköisiä koneita melkein kaikki, ettei olis vähän sitä kuuluisaa saksalaista insinööritaitoa kopioitu oikein urakalla :D
Sullakin siis tuli Saabin Tynnyri mieleen niistä rautaesiripun molemminpuolisista ensimmäisistä suihkuhävittäjistä.

Hitlerin kunniaksi on vissiin sanottava se, että jos heppu ei olis halunnut suihkukäyttöistä pommikonetta, olisi saksalaisten suihkuhävittäjätuotanto todennäköisesti ollut runsaampaa ja sota mahdollisesti pitkittynyt jonkin verran ja menetykset vielä toteutuneita isommat.
 

Örfil

Guest
Hitlerin kunniaksi on vissiin sanottava se, että jos heppu ei olis halunnut suihkukäyttöistä pommikonetta, olisi saksalaisten suihkuhävittäjätuotanto todennäköisesti ollut runsaampaa ja sota mahdollisesti pitkittynyt jonkin verran ja menetykset vielä toteutuneita isommat.
Tuli heti mieleen kyllä Tunnanista jep.

Tarkoittanet ME-262:n suunniteltua pommittajakäyttöä?

Oli nimittäin uusi tieto minulle kun luin tuossa jokunen viikko takaperin saksalaisista hävittäjä-ässistä kirjan että tuo Hitlerin sekoilu aiheutti ainoastaan muutaman viikon (olisko ollut 3-4) hidastuksen ME:n suunnitellussa tuotannossa. Eli ei lopputuloksen kannalta merkitystä. Turpiin tuli.

Suurin ongelma oli kuitenkin a) ei ollut enää tarpeeksi kokeneita lentäjiä b) lentoonlähtö ja laskeutuminen vaativat pitkän betoni/asfalttikentän = kuin se istuva kana liittoutuneille tässä vaiheessa lentoa c) polttoaineet oli tuhottu

ME:llä hyökkääminen oli lisäksi paha paikka. Aiemmin Bf Mersuilla oli taktiikkana hyökätä edestä, koska nokka oli haavoittuvaa aluetta jenkkien pommikoneissa ja vähemmän puolustettu mutta ME-262:n nopeuden vuoksi se oli liki mahdotonta, koska kohtaamisnopeus oli niin suuri. Aikaa tähtäämisen ei jäänyt, siksi piti hyökätä perästä koukkaamalla, ja siellä oli sitten lyijyä oikein olan takaa tarjolla.

Jotta suihkukoneella olisi ollut jotain merkitystä, se olisi pitänyt olla hyökkäysvaiheen aikana ja pommikoneita eli silloin kun taisteltiin Britanniasta -40. 800-900 km/h nopeudella liikkuva pommikone olisi ollut pitelemätön brittien ilmapuolustuksella. Pommitustarkkuudesta en sano mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ykköseltä tulee saksalaisesta 'salaisesta' aseesta eli Horten häivehävittäjästä. Ohjelmassa kone rakennetaan uudelleen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta
Tuli heti mieleen kyllä Tunnanista jep.

Tarkoittanet ME-262:n suunniteltua pommittajakäyttöä?

Oli nimittäin uusi tieto minulle kun luin tuossa jokunen viikko takaperin saksalaisista hävittäjä-ässistä kirjan että tuo Hitlerin sekoilu aiheutti ainoastaan muutaman viikon (olisko ollut 3-4) hidastuksen ME:n suunnitellussa tuotannossa. Eli ei lopputuloksen kannalta merkitystä. Turpiin tuli.
Oon ollut sellaisessa käsityksessä, että enemmänkin olisivat sen pommarin kanssa tuhtanneet. Joka tapauksessa alkoi voimavarat olla vissiin aika vähissä saksalaisilla niihin aikoihin kun suihkukoneen suunnittelu oli pidemmällä. Aradolla muuten jonkinlainen pommikone oli ainakin.

edit. Tämmönen
Näytä liitetiedosto 16624
Jännä juttu muuten kun googlasin tuota Arado Ar234 -konetta, niin yksi kuvista vei tähän ketjuun.

ME:llä hyökkääminen oli lisäksi paha paikka. Aiemmin Bf Mersuilla oli taktiikkana hyökätä edestä, koska nokka oli haavoittuvaa aluetta jenkkien pommikoneissa ja vähemmän puolustettu mutta ME-262:n nopeuden vuoksi se oli liki mahdotonta, koska kohtaamisnopeus oli niin suuri. Aikaa tähtäämisen ei jäänyt, siksi piti hyökätä perästä koukkaamalla, ja siellä oli sitten lyijyä oikein olan takaa tarjolla.
B-17:eitsemääntoistahan lisättiin muistaakseni G-malliin parit konekivärit nokalle just ton saksalaisten edestä hyökkäämistavan vuoksi. Omat hankaluutensa ilmataisteluun varmaan tuo jos koneilla on kovin eri nopeus. Eikä suuremman nopeuden omaava kone välttämättä kai ole vahvoilla paitsi että pakoon pääsee äkäisemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Oon olEikä suuremman nopeuden omaava kone välttämättä kai ole vahvoilla paitsi että pakoon pääsee äkäisemmin.
Juuripa näin. Ainoa järkevä hyökkäystapa oli takaapäin ja tuolla mainitsemallani koukkausmenetelmällä. Aloitetaan hyökkäys ylhäältä, mieluiten perinteiseen malliin auringon suunnasta, sitten koukataan alaviistoon katvealueeseen ja sieltä ylösvedolla hidastetaan nopeutta ja räimitään se muutaman sekunnin sarja kaikilla aseilla. Ja sama uudelleen.

Käytössä oli myös raketteja (pystyttiin ampumaan torjunta-aseiden kantaman ulkopuolelta), mutta niiden käyttö oli vaikeaa koska oikean ennakon takia.

Mutta suihkupommari min. 1000 kg:n kuormalla v. -40 olisi ollut tappava ase.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Juu, esim. muutama sata B-52 tapaista konetta ois voinut olla hankala paikka. Niihin vielä ydinpaukut.
Kävinpäs varsin lunttaamassa paljonko Lancastereita ja B-24:sia väsättiin sodan aikana. n. 25 000. Vanhemmat ja vähemmän rakennetut mallit vielä tohon päälle. Siitä voi arvioida kuinka paljon noihin verrannollisia pommikoneita Saksa ois tarttenu muuttaakseen edes vähän sodan kulkua.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
No tossa ohjelmassa oli mainittuna se HO-18 ja vuonna -46 olisi ollut jytyä käytössä ja kuten ohjelmassa sanoivat, puhuttais auf deutch kaikki nyt :thumbup:

http://www.luft46.com/horten/ho18a.html
Oisko sen aikasella tekniikalla saato tota siipikonetta toimimaan. Ensimmäinen ja ainut oikeessa käytössä taitaa olla edelleen B-1, vai lienenkö kovin väärässä-

Ydinjytyjä pari. Se olis ollut siinä.
Nii, ei puuttunu ku pommit ja kone jolla niitä voi tiputella.
 
Ylös