Oijoi, upea laite. Isäni noita huolsi Tikkakoskella 60-luvun alkupuolella. Viimeisenä parina elinvuotenaan oli helppo havaita, että elämänsä parhaat työkokemukset olivat tuolloin tulleet Vampiren parissa. Gnat ja MiG eivät kuitenkaan olleet yhtä mieluisia.
Gnat ei tainnut olla kovin mieluisa kenellekään. Ei kenraaleille, lentäjille, kenttähenkilöstölle, ja lopulta ei myöskään poliitikoille. Melkoinen floppi. Ei ihme että isäsi hävittäjälentäjänä ei erityisesti pitänyt laitteesta. Sillä koneellahan oli helppo päästä hengestään tai vähintään halvaantua. Ilman lentäjän virheitä.
Joskus onkin kummaksuttanut, miksi tämä katastrofi on
museoesineenä Tikkakoskella saanut nimensä erään ruotsalaisen kreivin mukaan. Siis henkilön, joka kaluston puolesta polkaisi käyntiin Suomen Ilmavoimat. Pitäisi siis olla arvostettu hlö. Jos joku tietää miksi kone on noin nimetty, niin saa kertoa.
Nyt viikonlopulle onkin biletit ostettu tuonne Tikkakoskelle. Erityisesti kiinnostaa käydä mulkoilemassa F-35 vekotinta. Siinä on potentiaalia seuraavaksi Gnatiksi. En tiedä, en osaa sanoa, mutta sellainen maku on vähän suussa. Kaikki nuo HX-laitteet tuolla kuitenkin kiinnostaa eniten.