Formula 1 - 2010 - São Paulo: Aika-ajot ja välijarnat

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
XXXIX Grande Prêmio Petrobras do BRASIL
Qualificação​

Centro das favelas tem estrada fórmulas. Mas uma linha fina há certamente. Grande corrida enquanto aguarda ...



Aikataulu:
La 7.11. 1800 Aika-ajot (yht 45 min)

Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1936
Ensimmäinen f1-kilpailu: 30.3.1972 (MM-sarjan ulkopuolinen) - MM sarjassa 11.2.1973
Peruskorjattu: Suurin 1989-90, pienemmistä suurin 2007
Voittajia: Ei jaksa laskea
Kilpailuja: 26
Kilpailuvuodet: 1972-1978, 1980, 1990-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: Petrobras
Pituus: 43,09 hm
Kierroksia kilpailussa: 71
Kisapituus: 0,305909 Mm
Voittaja 2009: Mark Webber (RBRR) 1h 32m 23.081s
Aika-ajojen nopein 2009: Rubens Barrichello (BGPM) 1:19.576
Paalupaikka 2009: Rubens Barrichello (BGPM) 1:19.576
Rataennätys: Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) 1:11.473 (2004)

Ratakartat:

Wikipedia

Ilmakuva

Sää
http://foreca.fi/Brazil/Sao_Paulo

Lippu:




MTV3:n rataesittely:
Interlagosin rata-alue sijaitsee keskellä Brasilian ja Etelä-Amerikan suurinta kaupunkia, 11,5 miljoonan asukkaan São Pauloa. Metropolialueella on asukkaita yli 22 miljoonaa. Radalta on matkaa ydinkeskustaan 15 kilometrin verran.

Kaoottisesta liikenteestä, rikollisuudesta ja ilmansaasteista kärsivä São Paulon miljoonakaupunki slummialueineen ei ole F1-sirkuksen suosituin pysähdyspaikka, vaikka itse rata onkin suuresti kuljettajien mieleen. Rapistunut rata-alue on nähnyt parhaat päivänsä, mutta formulapomo Bernie Ecclestone on katsonut puutteita sormien läpi – onhan kyseessä tärkeä markkina-alue.

São Paulossa ajettiin kilpaa katuradalla jo vuonna 1936. Interlagosin radan historia alkaa vuodesta 1938, jolloin maa-alue ostettiin alun perin asuntojen rakentamista varten. Kun asuntoprojektit eivät toteutuneet, päädyttiin paikalle rakentamaan kilparata. Radan suunnitteluun haettiin innoketta New Yorkin Roosevelt Raceway -kilparadasta.

Interlagosissa ajettiin formula ykkösten MM-sarjan osakilpailu ensimmäisen kerran vuonna 1973. Tuolloin käytössä oli radan alkuperäinen, pidempi versio, jota monet aikakauden rattimiehet muistelevat kaiholla. Brasilian GP käväisi 1980-luvulla Rio de Janeirossa, mutta vuodesta 1990 on kilpailtu Interlagosin nykyisellä lyhennetyllä radalla.

Rata on nimetty Interlagosissa yhden voiton ottaneen ja nuorena lento-onnettomuudessa menehtyneen brasilialaiskuljettaja José Carlos Pacen mukaan.

Vaikka Interlagosin rata on asfaltoitu monesti uudelleen, kuljettajat valittelevat vuosi toisensa jälkeen radan pomppuisuudesta. Kilpailusta tekee fyysisesti erittäin raskaan myös kuumuus ja lukuisat vasemmalle kääntyvät mutkat. Interlagos on yksi harvoista vastapäivään kierrettävistä MM-sarjan radoista, joten kuljettajien niskalihakset eivät ole tottuneet kestämään rasitusta. Useimmat kuskit pitävät silti radasta, joka tarjoaa kaksi erinomaista ohituspaikkaa pitkän pääsuoran päässä ja Subida do Lago –mutkan jarrutuksessa. Interlagos on hyvin yleisöystävällinen rata, sillä pääsuoraa reunustavista katsomoista näkee lähes koko radan.

Innokas brassiyleisö on saanut riemuita vuosien varrella Emerson Fittipaldin, Pacen, Nelson Piquet’n ja Ayrton Sennan ja viime vuosina Felipe Massan voitoista. Tosin vuonna 2008 yleisö poistui siitä huolimatta radalta pettyneenä, kun Massa hävisi mestaruustaistelun Lewis Hamiltonille niukimmalla mahdollisella erolla huikean jännitysnäytelmän päätteeksi.

Interlagos toimi myös Kimi Räikkösen mestaruusjuhlien näyttämönä 2007. Viime vuonna Jenson Button varmisti mestaruutensa niin ikään Brasiliassa.

Ennakointia:
Rata koostuu taas kahdesta eri osasta: ykkös ja kolmos sektorit ovat pelkkää suoraa, kun taas kakkossektori on RBR:lle sopivaa syheröä. RBR on tod. näk. vähvoilla, mutta kuitenkin pääsuoralla saattaa olla alitehoinen moottori riesana.
Toisaalta taas ei se Alonsonkaan moottori ole parhaimmillaan, kun kerran vain kahteen kertaan käytettyjä moottoreita on jäljellä.
Mutta pelianalyysiin: RBR on taas Sebun kanssa paalulla ja saa ottaa voiton Webberin edestä vaikka Alonso tuleekin kolmantena maaliin. McLareneista ei taida olla enää mihinkään.

F1.com rataesittely

Natural high - the challenge of Interlagos


Interlagos may be one of the shorter tracks on the calendar at just over 4.3 kilometres, but there’s no shortage of challenges for the drivers and engineers. With one of the longest straights of the season, combined with slow hairpins and a couple of high-speed corners, finding the sweet spot at the Sao Paulo circuit is all about making the right set-up compromise, as the Renault team explain.

The perennial question facing teams at the Brazilian Grand Prix is whether to choose straight-line speed over optimum lap time. It’s a challenge that has been made easier this year for some teams thanks to the wonders of the F-duct, but it’s still front-of-mind for the engineers.

“We usually set the car up to achieve the optimum lap time, and the way the R30 works with our F-duct should still allow us to achieve good straight-line speeds,” explains Renault’s chief engineer Alan Permane. “It means we can have the downforce in the slow infield corners but still be competitive enough to attack or defend down the straights.”

Finding the sweet spot for the mechanical set-up is a similar story, with a balance necessary to deliver a car that works well in the low- and high-speed sections. “As always, it’s the low-speed corners where the most lap time can be found, so it’s important that your car has good traction,” says Permane. “But with high-speed corners such as Turn 11, which has an apex speed of 230 km/h, the car needs to be responsive and you can’t afford to have a set-up that is too soft. As ever, it’s about striking the right balance.”

It’s those quick corners with the high g-forces that make Interlagos a tough race physically for the drivers. The forces are highest in Turns Six and Seven where the drivers have to endure 4.5g of lateral acceleration for 4.5 seconds. The anti-clockwise layout also subjects the drivers’ necks to the opposite loadings experienced at clockwise circuits for many of the corners. As a result, don’t be surprised to see extra cockpit padding appear on the drivers’ headrests to help them through the 71 laps of the Grand Prix.

On the engine side, the long main straight means that engine power is a critical factor at Interlagos with the cars on full throttle for 16 seconds from the exit of Turn 12 until the braking zone for Turn One. On top of that, all the engines must cope with the effect of running at altitude because the circuit is situated around 800 metres above sea level.

“Running at altitude costs an F1 engine around eight percent of its power,” confirms Remi Taffin, Renault’s head of engine track operations. “Despite losing this power, the altitude actually has a positive impact on the engine because the moving parts suffer less. There is less air entering the engine, which means less pressure and less stress on the pistons, conrods, crankshaft and every moving part.”

The engine engineers will also work hard over the weekend to deliver engine mapping that provides good torque delivery, especially at low revs.

“There are a couple of tricky low-speed corners so the engine needs to be drivable at the lower end of the rev range from 8,000 to 13,000 rpm,” says Taffin. “Getting smooth power delivery will help to ensure a stable car balance and good performance through the twisty middle sector.”

The final challenge of the lap is the long left-hand drag up the hill onto the main straight, which can make it tricky to pick up the last bit of fuel in the tank, especially during low-fuel qualifying runs. “We will need to check the fuel pick-up in free practice,” explains Taffin. “We don’t expect any problems with the fuel system we have been running, but it’s better to be safe than sorry.”

The Brazilian Grand Prix weekend gets underway on Friday.

Meinas tulla kiire :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pelaamisikkuna

Q1
Koodi:
Brasilian GP:n aika-ajon 1. osion tulokset:
 1. Fernando Alonso    Ferrari               1.18,987 
 2. Mark Webber        RBR-Renault           1.19,025
 3. Sebastian Vettel   RBR-Renault           1.19,160
 4. Robert Kubica      Renault               1.19,249
 5. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari    1.19,741
 6. Felipe Massa       Ferrari               1.19,778
 7. Rubens Barrichello Williams-Cosworth     1.19,799
 8. Michael Schumacher Mercedes GP           1.19,879
 9. Jenson Button      McLaren-Mercedes      1.19,905
10. Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes      1.19,931
11. Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth     1.20,050
12. Sebastien Buemi    STR-Ferrari           1.20,096
13. Nico Rosberg       Mercedes GP           1.20,153
14. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari           1.20,158
15. Nick Heidfeld      BMW Sauber-Ferrari    1.20,174
16. Vitali Petrov      Renault               1.20,189
17. Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes  1.20,592
18. Adrian Sutil       Force India-Mercedes  1.20,830
19. Timo Glock         Virgin-Cosworth       1.22,130
20. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth        1.22,250
21. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth        1.22,378
22. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth       1.22,810
23. Christian Klien    HRT-Cosworth          1.23,083
24. Bruno Senna        HRT-Cosworth          1.23,796
Q2
Koodi:
Brasilian GP:n aika-ajon 2. osion tulokset:
 1.  Mark Webber        RBR-Renault          1.18,516  
 2.  Sebastian          Vettel RBR-Renault   1.18,691  
 3.  Robert Kubica      Renault              1.18,877  
 4.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     1.18,921  
 5.  Michael Schumacher Mercedes GP          1.18,923  
 6.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth    1.18,925  
 7.  Fernando Alonso    Ferrari              1.19,010  
 8.  Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth    1.19,144  
 9.  Vitali Petrov      Renault              1.19,153  
10.  Felipe Massa       Ferrari              1.19,200  
11.  Jenson Button      McLaren-Mercedes     1.19,288  
12.  Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari   1.19,385  
13.  Nico Rosberg       Mercedes GP          1.19,486  
14.  Jaime Alguersuari  STR-Ferrari          1.19,581  
15.  Sebastien Buemi    STR-Ferrari          1.19,847  
16.  Nick Heidfeld      BMW Sauber-Ferrari   1.19,899  
17.  Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes 1.20,357
Q3
Koodi:
Brasilian GP:n aika-ajon 3. osion tulokset:
 1.  Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth   1.14,470 
 2.  Sebastian Vettel   RBR-Renault         1.15,519 
 3.  Mark Webber        RBR-Renault         1.15,637 
 4.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes    1.15,747 
 5.  Fernando Alonso    Ferrari             1.15,989 
 6.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth   1.16,203 
 7.  Robert Kubica      Renault             1.16,552 
 8.  Michael Schumacher Mercedes GP         1.16,925 
 9.  Felipe Massa       Ferrari             1.17,101 
10.  Vitali Petrov      Renault             1.17,656
Yhdistetty
Koodi:
Här
Lähtöjärjestys
Koodi:
Brasilian GP:n lähtöjärjestys:
1.  Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth 1.14,470
2.  Sebastian Vettel   RBR-Renault         +1,049
3.  Mark Webber        RBR-Renault         +1,167
4.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes    +1,277
5.  Fernando Alonso    Ferrari             +1,519
6.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth   +1,733
7.  Robert Kubica      Renault             +2,082
8.  Michael Schumacher Mercedes GP         +2,455
9.  Felipe Massa       Ferrari             +2,631
10. Vitali Petrov      Renault             +3,186
11. Jenson Button      McLaren-Mercedes
12. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari
13. Nico Rosberg       Mercedes GP
14. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari
15. Nick Heidfeld      BMW Sauber-Ferrari
16. Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes
17. Timo Glock         Virgin-Cosworth
18. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth
19. Sebastien Buemi    STR-Ferrari *
20. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth
21. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth
22. Adrian Sutil       Force India-Mercedes *
23. Christian Klien    HRT-Cosworth
24. Bruno Senna        HRT-Cosworth

* lähtöruuturangaistus edelliskisan kolaroinnista.
 
Viimeksi muokattu:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Koba 4. ja 5. eikä kukaan selostajista sano mitään... Kaverit on yössä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tästäkin toikista kannattaisi tehdä tahmea jo :idea:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Sadekelillä RB:t pystyy lyömään ainakin Ferkut jopa 3. sektorilla, joka ajetaan käytännössä kaasu pohjassa. Mahtava auto tuo RB! :alppu:
 
Ylös