Turva-alue -poll

Mistä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    66

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
N. metrin kaistale nurmea, muutama metri hiekkaa ja loput tarmac-pinnoitetta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Hiekkaa paljon...sopiviin paikkoihin asfalttipätkää vaikka mutkitellen, jotta varmuudella menettäisi aikaa, kun radalta ulos ajautuu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nykyinen asvalttiturva-aluekäytäntö on karannut aivan lapasesta. Ehkä osasyynsä on myös FIM:in nykyisissä turva-aluemääräyksissä jotka lienevät FIA:akin pahemmat asvaltin kylvämisen suhteen.

Itse en laittaisi asvalttia kuin suorille ulosajolinjoille tiukkoihin mutkiin jarrutettaessa ja ehkä Eau Rougen tapaisiin paikkoihin. Mutkan jättöpuolella saisi olla vain hiekkaa tahallisten leveäksiajojen ehkäisemiseksi.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Laitoin hiekasta+asfaltista. Olen turvallisuuden kannalla ja turva-alueet on välttämättömiä. Hiekan valitsin siksi, että on kiva kun joku vähemmän mukava kuski jää sinne jumiin.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Tää on hyvä kysymys eikä yhtään pölhö. Taidan olla järkyttävästi oppositiossa, jos vastaan että asfaltti.

Mun mielestä noi korotetut asfalttialueet ovat tuoneet paljon enemmän säpinää kilpailuihin. On tavallaan reilua, ettei ihan jokaisesta ulossohaisusta jää sutimaan, mutta että korotuksella tehdään selväksi sohailemisen riskit.

Tietenkin asfaltti joka kohdassa rataa on yhtä lihallista itsemurhaa. Pitkien suorien päätteeksi tietenkin kaikkea, mikä estää kuljettajaa menettämästä henkeään. Myös nurmikkokuosilla saadaan aika tappavaa jälkeä aikaan, esimerkiksi juuri sadekelillä, kun radan ulkopuolella voi surffailla vauhdin hidastuessa enintään puolella.

Kuten Saara sanoi hiekasta, on mustakin kivaa, kun tumpelot jäävät räpiköimään soralle kuin koppakuoriaiset selälleen. Varsinkin, kun ne ovat yleensä esikoiskuljettajia esikoisautoillaan, joiden tekemisiä mä en enää näitten vuosien jälkeen jaksa sympatiseerata. Siinähän pojat oppii.

Radan ulkonäköön turva-alueet eivät ole mielestäni juurikaan vaikuttaneet, kyse on enemmänkin rataprofiilista; tietenkin muureilla katetut kilpailut ovat kaikkein jännittävimpiä, mutta ne on mielestäni asia ihan erikseen. Tuskin Interlagosiin yhtäkkiä alettaisiin katteita rakentamaan.
 
Ylös