Vuoden 2011 autot -KERSillä ja ilman?

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onko KERSsiä pakko käyttää sen 6,7sek samalla vakio teholla? vai siitä ottaa vaikka 2 sekuntia enemmän ja sitten 4,7s vähemmän tehoa ulos? Tällöin ohitukset voisivat helpottua, koska edessä ajava ei voi tietää kuinka paljon ja nopeasti ohittaja yrittää tehoa käyttää ja siten ei kykene vastaamaan omalla kerssillään.
Järjestelmälle on maksimiteho (60 kW), jota ei voi ylittää, ja tuo 6,6 s on maksimiaika KERSin käyttöön per kierros. Eli vaikka järjestelmä ei toimisi kuin osateholla, ei maksimiaikaa tai -tehoa saa ylittää. McLarenilla oli 2009 ajoittain vaikeuksia saada KERS toimimaan täydellä teholla koko ajan.

Muutoksia tehoon ja käyttöön taitaa tulla vasta 2013.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Järjestelmälle on maksimiteho (60 kW), jota ei voi ylittää, ja tuo 6,6 s on maksimiaika KERSin käyttöön per kierros.
Jaha. Toivoin kovasti, että se jossain vaiheessa puhuttu 150 hevosvoimainen Kers olisi toteutunut.
Lieneekö 80 hepoisen lisäteho sellainen, että se lopulta vaikuttaa mitään mihinkään, varsinkin kun edellämenijällä on se ihan sama teho käytettävissä tarvittaessa.
Tiedä en, mutta olettaisin suuremmalla teholla olevan helpmpi yllättää edellämenijä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lieneekö 80 hepoisen lisäteho sellainen, että se lopulta vaikuttaa mitään mihinkään, varsinkin kun edellämenijällä on se ihan sama teho käytettävissä tarvittaessa.
Jos ohittaja on selkeästi nopeampi, se voi jättää käyttämättä siinä normaalissa paikassa, ja käyttää jossain muualla kun on taas päässyt konttiin. Ja onhan siinä toi avattava takasiipikin. Jatkossa taitaa olla ohitus niin helppoa, että puolustaminen onnistuu vain kapealla radalla peippailemalla edessä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jos ohittaja on selkeästi nopeampi, se voi jättää käyttämättä siinä normaalissa paikassa, ja käyttää jossain muualla kun on taas päässyt konttiin. Ja onhan siinä toi avattava takasiipikin. Jatkossa taitaa olla ohitus niin helppoa, että puolustaminen onnistuu vain kapealla radalla peippailemalla edessä.
Heikiltä voi kysyä peippailun perusteet. :D

Mut tosiaan, nyt kun on sekä KERS että säädettävä takasiipi, niin joillain vähemmän välkyillä niin kuin vaikka Felipellä saattaa jompi kumpi nappi joskus unohtua tai sekoittua johonkin vääriin nappiin. Tätä kautta ohitukset voisivat lisääntyä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kaikille Ferrarin moottoria käyttäville talleille on vissiin tulossa KERS käyttöön, kerta Ferrari kertoi toimittavansa laitteen asiakastalleille.
Lotuksen voi olla siis melko kova tarve saada KERS myös, jos kaikilla muilla kilpailevilla tiimeillä sellanen myös on.

Tuleeko Forcelle Mersun KERS?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mut tosiaan, nyt kun on sekä KERS että säädettävä takasiipi, niin joillain vähemmän välkyillä niin kuin vaikka Felipellä saattaa jompi kumpi nappi joskus unohtua tai sekoittua johonkin vääriin nappiin. Tätä kautta ohitukset voisivat lisääntyä.
Niin ja onhan tuossa lisävauhdin saamisessa suoralle sellainenkin tekijä, että sitten joutuu arpomaan jarrutuspaikan erilailla riippuen apujen käytöstä. Eli juurikin lisää mahdollisuuksia inhimillisille virheille, kun ajaminen kierros toisensa perään samoilla raiteilla muuttuu monimutkaisemmaksi. Jostain syystä pidän Massaa tyhjän radan prinssinä, joka ei ole nopeimmillaan joutuessaan ottamaan tällaisia tekijöitä huomioon.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
^Jotainhan sekin kertoo, että Felipe-babya täytyy kaitsea varikkomuurilta alvariinsa. Ja sitten kun miehen haastatteluja lukee, niin jotenkin joka lause on argumentoitu ihan pyllylleen. Jotain tällaista: "Uskon kisasta tulevan hyvän, joten meillä on hyvät edellytykset hyvään tulokseen. Näin ollen olen varma, että kisasta tulee hyvä, ja kun tämä pidetään mielessä, on meillä kaikki avaimet menestykseen. Tämä tarkoittaa sitä, että lähdemme jo aika-ajoihin hyvistä asemista, joka puolestaan todistaa vahvuutemme, jne. ja pläp pläp plää." :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kiitos. Eli siis ilman KERSsiäkö on alkukaudesta vain Lotus, Virgin ja Hispania?

Toivottavasti Lotus saa Renun KERSsin nopeasti myös. :thumbup:
Tervemenoa Lotus vaan sinne keskikastiin ilman KERSiä, kun keskikastin talleillakin on KERS. Mut Heikki se vaan haukkaa rieska ja sanoo P-E-R-K-E-L-E! Niin kyllä se siitä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tahmataan vaikka tänne, kun on olennaisesti kersiin liittyvä asia tämä.

Ferrari nimittäin on huolestunut siitä, että nykyinen nappulasekamelska vaatii kuskeilta liikaa, ja asia on Technical Working Groupin käsittelyssä. Sinällään omituista, että asia nousee esiin nyt, sillä säädettävän etusiiven poistuminen tarkoittaa namiskoja olevan sama määrä kuin 2009. Alonson kommentti:
"The only difficulty...will be buttons on the steering wheel and a very short time you have to make some decisions, to react to buttons and still drive the car," he said about the 2011 regulation changes. "So in some of the cases in wet races, poor visibility, things like that, we need to check."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/89138

Täällä tuntuu eräillä olevan melko yksinkertainen kuva kuljettajan työmäärästä noiden namiskojen suhteen, niin asian voisi kerrata lyhyesti. Tallit käyttävät yleisesti 5-8:aa erilaista säätökatkaisijaa ratissa, minkä lisäksi joka (kärki)tallilla on ratin takana vähintään kaksi viiksikatkaisijaa, nykytrendi taitaa olla pikemminkin kolmien eri viiksien käyttö (vaihteisto-mottorin mäppäys-tasauspyörästö). KERS on suurin yksittäinen työmäärää lisäävä tekijä, sillä sen varaustila vaatii kuljettajilta jatkuvia toimia - jarrubalanssia ja tasauspyörästöä on säädettävä jatkuvasti sen mukaan, tuleeko KERS lataamaan seuraavassa jarrutuksessa vai ei.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ferrari nimittäin on huolestunut siitä, että nykyinen nappulasekamelska vaatii kuskeilta liikaa, ja asia on Technical Working Groupin käsittelyssä. Sinällään omituista, että asia nousee esiin nyt, sillä säädettävän etusiiven poistuminen tarkoittaa namiskoja olevan sama määrä kuin 2009.
Takasiiven säätö tuli tilalle, joten ei tuo kyseinen seikka nappuloita vähennä. KERS-nappula tietysti oli viime kaudella toimeton, vaikka olisi rattiin jätettykin, eli sen käytön paluu (ym. siihen liittyvät säädöt) lisää tekemisen määrää. Ensi kertaa on siis sekä liikkuva siipi että KERS.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Takasiiven säätö tuli tilalle, joten ei tuo kyseinen seikka nappuloita vähennä. KERS-nappula tietysti oli viime kaudella toimeton, vaikka olisi rattiin jätettykin, eli se sen käytön paluu (ym. siihen liittyvät säädöt) lisää tekemisen määrää. Ensi kertaa on siis sekä liikkuva siipi että KERS.
Ei. Liikkuva etusiipi oli jo 2009, eli kun 2011 on KERS ja liikkuva takasiipi, on namiskoja just saman verran.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tallit käyttävät yleisesti 5-8:aa erilaista säätökatkaisijaa ratissa, minkä lisäksi joka tallilla on ratin takana vähintään kaksi viiksikatkaisijaa, nykytrendi taitaa olla pikemminkin kolmien eri viiksien käyttö (vaihteisto-mottorin mäppäys-tasauspyörästö).
Eikös niillä ole kytkin siellä viiksissä myös? Toki käytetään vain liikkeellelähtöön
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Onkos tilanne nyt seuraava KERSsien suhteen:

-Mersun KERS: McLaren, Mercedes & Force India
-Magneti Marellin KERS: Red Bull Racing, Ferrari, Renault, Sauber & STR
-Williamsin KERS: Williams
-Ei KERSsia: Lotus, HRT & Virgin?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onkos tilanne nyt seuraava KERSsien suhteen:

-Mersun KERS: McLaren, Mercedes & Force India
-Magneti Marellin KERS: Red Bull Racing, Ferrari, Renault, Sauber & STR
-Williamsin KERS: Williams
-Ei KERSsia: Lotus, HRT & Virgin?
Ilmeisesti noin. Kuinkahan paljon noi Magnetin KERSsit sit eroo toisistaan? Jos kerta Ferrari on saanut painon 20 kiloon, niin onko muilla sama? Vai olikos tää niin, että KERSsin generaattori/moottori tulee Magnetilta ja kaikki muu on omaa tuotantoa tai muualta hankittua sitten...?
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Ilmeisesti noin. Kuinkahan paljon noi Magnetin KERSsit sit eroo toisistaan? Jos kerta Ferrari on saanut painon 20 kiloon, niin onko muilla sama? Vai olikos tää niin, että KERSsin generaattori/moottori tulee Magnetilta ja kaikki muu on omaa tuotantoa tai muualta hankittua sitten...?
Joo taa oiskin mielenkiintoista tietaa. Ilmeisesti KERSsi on voimansiirrosta, generaattorista, piuhoista ja akuista koostuva paketti?

Moottoriin lukeutuu bensansyotto, moottori ja sitten voimansiirtoa ja vaihteistoa.

Mita tulee toimittajilta/mita tiimin pitaa itse varkata tietaako joku?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mita tulee toimittajilta/mita tiimin pitaa itse varkata tietaako joku?
Mitään ei tarvitse väsätä itse, vaan kaiken saa halutessaan kyllä toimittajilta. Tuo, mitä toimittajaa kannattaa käyttää taas on saneltu melko lailla tarkkaan siinä, mikä moottori tallilla on. Akkupaketti kannattaa joissain tapauksissa teetättää erikseen (eipä noita kukaan taida itse tehdä, Williams ja Mercedes toki konsernin sisällä), mikäli sen saa näin sovitettua omaan koslaan paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös