Vuoden 2011 autot -KERSillä ja ilman?

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tervemenoa Lotus vaan sinne keskikastiin ilman KERSiä, kun keskikastin talleillakin on KERS. Mut Heikki se vaan haukkaa rieska ja sanoo P-E-R-K-E-L-E! Niin kyllä se siitä.
Rieskasta ja perkeleestä tuli mieleeni, että olisi varmaan syytä kerrata tuo KERSistä kierrosta kohden saatava laskennallinen hyöty. 0,2-0,3 sekuntia.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
-Magneti Marellin KERS: Red Bull Racing, Ferrari, Renault, Sauber & STR
Näkeekö kukaan muu mitään koomista siinä, että vaikka Renault GP hankkii KERS:insä Marellilta, Bahar kehui Geniin ja Group Lotuksen (F1-sarjaankin yltävän) yhteistyön avaamia mahdollisuuksia teknologiasiirtoon fykkösistä katuautoihin? Tästä esimerkkinä mainittiin mm. KERS.

Eikö Marelli muka myisi (paremmin katuautoon sopivaa) hybridijärjestelmiä GL:lle ilman F1-sponsorointiakin? Sitä paitsi, Lotus Engineering on kehitellyt pitkään erilaisia hybridivoimalinjoja, joten kaiken järjen mukaan KERS-tekniikan pitäisi tässä yhteistyössä siirtyä toiseen suuntaan. No, tuskin kovin moni näitä markkinamiesten hehkutuksia autourheilusta katuautoihin siirtyvästä tekniikasta enää tänä päivänä ostaa, mutta kannattaisikohan silti miettiä millaisia sammakoita suustaan päästää?
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mahtaakos RBR tosiaan olla mahduttanut uuteen autoonsa KERS:n?
Peräpää näyttää niin kapealta että kumma on jos se nyt jo katteiden alle mahtuisi.... :confused:
(ja jos on mahdutettu, niin wow! efekti on aika lähellä :D)
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mahtaakos RBR tosiaan olla mahduttanut uuteen autoonsa KERS:n?
Peräpää näyttää niin kapealta että kumma on jos se nyt jo katteiden alle mahtuisi.... :confused:
(ja jos on mahdutettu, niin wow! efekti on aika lähellä :D)
On siinä ainakin se KERSin varoituskolmio tutulla paikallaan
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eipä siellä peräpäässä mitään KERS-komponentteja ole tähän asti majoitettu, eli miksikäs ei.
Eikös akut tule tuohon sivuponttooneihin tai sille alueelle, eli esim. Ferrarillakin ponttoonien keskiosa on pyöreämpi kuin viime vuonna juuri tästä syystä?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös akut tule tuohon sivuponttooneihin tai sille alueelle, eli esim. Ferrarillakin ponttoonien keskiosa on pyöreämpi kuin viime vuonna juuri tästä syystä?
Yleensä joo (toinen vaihtoehto on bensiinitankin alla), mutta eihän RBR:n ponttoonit sinällään mitenkään tavattoman kapeat ole, vaan sijaitsevat vain hyvinkin edessä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Yleensä joo (toinen vaihtoehto on bensiinitankin alla), mutta eihän RBR:n ponttoonit sinällään mitenkään tavattoman kapeat ole, vaan sijaitsevat vain hyvinkin edessä.
No ei mun mielestä sen edempänä kuin Ferrarillakaan, mutta kyllä selkeesti syvempään on uurrettu takapäätä kohti...
(tai sitten vaan silmät valehtelee)
eli lähinnä nyt huomio suuntaa tohon ponttoonin yläreunaan, ja kuinka äkkiä se alkaa kaartuun & laskeen kohti perää vrt. esim. Ferrariin...

RB:
http://i.imgur.com/qFPsW.jpg
Ferrari:
http://cdn.speciali.ferrari.com/foto_big/foto4s.jpg

edit. voi olla kyllä että silmät tekee vaan temput tuossa, näyttää vaan paljon kapeemmalta jostain syystä...
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No ei mun mielestä sen edempänä kuin Ferrarillakaan, mutta kyllä selkeesti syvempään on uurrettu takapäätä kohti...
(tai sitten vaan silmät valehtelee)
eli lähinnä nyt huomio suuntaa tohon ponttoonin yläreunaan, ja kuinka äkkiä se alkaa kaartuun & laskeen kohti perää vrt. esim. Ferrariin...

RB:
http://i.imgur.com/qFPsW.jpg
Ferrari:
http://cdn.speciali.ferrari.com/foto_big/foto4s.jpg

edit. voi olla kyllä että silmät tekee vaan temput tuossa, näyttää vaan paljon kapeemmalta jostain syystä...
KERSsin akuthan tosiaan on usein kerrottu majailevan joko toisessa sivuponttoonissa lattialla tai bensatankin/kuskin alla. Eli sikäli auton pituussuunnassa ovat kaikilla varmaan aika samoilla seuduilla.

En tiedä onko RB sit kuinka paljon pitempi auto kuin esim. kuvien Ferkku, mutta pirun kapean ja pitkän näköinen on auton peräpää...

Toinen ponttooneihin vaikuttava asiahan on sitten, että miten moottorin syylärit saadaan tungettua katteiden alle. Ferrari saattaa tarvita enemmän jäähdytystä kuin Renaultin mylly...
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Mitään ei tarvitse väsätä itse, vaan kaiken saa halutessaan kyllä toimittajilta. Tuo, mitä toimittajaa kannattaa käyttää taas on saneltu melko lailla tarkkaan siinä, mikä moottori tallilla on. Akkupaketti kannattaa joissain tapauksissa teetättää erikseen (eipä noita kukaan taida itse tehdä, Williams ja Mercedes toki konsernin sisällä), mikäli sen saa näin sovitettua omaan koslaan paremmin.
Suunnitelu ja kokoonpano värkätään itse. Toimittajilta tulee komponentit ja isommat kokonaisuudet, mutta joka tiimin sisällä on insinöörejä (jopa HRT:lläkin ainakin yksi), jotka sitten laittavat paketin kasaan.

Williams on värkännyt uskomattoman perän täksi vuodeksi ja Rellulla on pakoputket vedetty täysin solmuun. Tällaista värkkäämistä meinasin. Sitä yritin kysellä että mitkä F1-auton osa-alueet ovat tiimin insinöörien käsien ulottumattomissa, jos joku tietäisi?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Suunnitelu ja kokoonpano värkätään itse. Toimittajilta tulee komponentit ja isommat kokonaisuudet, mutta joka tiimin sisällä on insinöörejä (jopa HRT:lläkin ainakin yksi), jotka sitten laittavat paketin kasaan.
Hispania ei tietääkseni KERSiä käytä.
 

yhdysvallat

Well-known member
Liittynyt
8.3.2007
Viestit
117
Järjestelmälle on maksimiteho (60 kW), jota ei voi ylittää, ja tuo 6,6 s on maksimiaika KERSin käyttöön per kierros. Eli vaikka järjestelmä ei toimisi kuin osateholla, ei maksimiaikaa tai -tehoa saa ylittää. McLarenilla oli 2009 ajoittain vaikeuksia saada KERS toimimaan täydellä teholla koko ajan.

Muutoksia tehoon ja käyttöön taitaa tulla vasta 2013.
Mistäköhän tuo aika 6.6s on keksitty? 6.66s olisi parempi
 

yhdysvallat

Well-known member
Liittynyt
8.3.2007
Viestit
117
Järjestelmälle on maksimiteho (60 kW), jota ei voi ylittää, ja tuo 6,6 s on maksimiaika KERSin käyttöön per kierros. Eli vaikka järjestelmä ei toimisi kuin osateholla, ei maksimiaikaa tai -tehoa saa ylittää. McLarenilla oli 2009 ajoittain vaikeuksia saada KERS toimimaan täydellä teholla koko ajan.

Muutoksia tehoon ja käyttöön taitaa tulla vasta 2013.
Mistäköhän tuo aika 6.6s on keksitty? 6.66s olisi parempi
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Williamssin Sam Michael kertoo KERSsin koostuvan kolmesta pääkomponentista: akkupaketista, moottori-generaattori yksiköstä sekä mekaanisesta voimansiirrosta moottori-generaattori yksikön ja varsinaisen moottorin välillä.

Akkupaketin ovat itse mitoittaneet, akkukennot ostaneet ulkopuoliselta toimittajalta.

Vissiin MGU (Motor Generator Unit) moottorin etupuolella, kun taas vaihteisto moottorin takana. Moottorista molempiin suuntiin voimansiirto. Akkupaketti sitten puolestaan sijoitettu auton painojakaumaa silmällä pitäen. Johdot akkupakettiin asti varmaan voi vetää miten vain tiimi haluaa.

Alkuperäinen haastattelu: http://www.formula1.com/news/interviews/2011/2/11701.html
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Sain sellaisen käsityksen, että tällä kaudella jarrutusenergiaa ei voi varastoida yhtä paljon kuin aikaisemmin, vaan vain puolet siitä. Kun vuonna 2009 sai käytännössä joka kierrokselle täyden boostin, nyt olisi ikäänkuin vaihtoehtoina joka kierroksella puolet (3,33.. sekuntia) tai joka toisella kierroksella täysi satsi.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Williams saattaa aloittaa kauden ilman kersiä, jos Katalonian testeissä ilmenneitä vikoja ei saada selvitettyä. Tällä hetkellä on varmaa, ettei vika ollut akuissa tai sähkökoneessa, vaan näiden välisissä rojuissa.

Sam Michealin mielestä on kuitenkin liian aikaista tehdä päätöstä kersin käytöstä ensimmäisissä kisoissa. Vioittunut osa on selvillä, mutta ei vian syy. Päätöksiä tehdään vasta, kun vika on saatu analysoitua tehtaalla.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/89864
 
Ylös