Capello
Well-known member
- Liittynyt
- 25.8.2010
- Viestit
- 352
No aloitetaanpas McLarenille kausitopikki jo nyt. Voisi tähän jotain pohjustusta kirjoitella aluksi...
Kausi 2010
McLaren yllätti viime talvena ottamalla toiseksi kuljettajakseen silloisen tuoreen maailmanmestarin, Jenson Buttonin. McLaren kävi pitkään neuvotteluja muun muassa Kimi Räikkösen kanssa, mutta sopimuksen kaikista ehdoista ei päästy yhteisymmärrykseen. Jossain vaiheessa media puhui jopa Rubens Barrichellon siirtymisestä brittitalliin, mutta lopulta McLaren valitsi toisin. Vaikka Button oli tuore maailmanmestari, ei hänelle ennustettu helppoa kautta Lewis Hamiltonin rinnalla.
McLaren ehti aloittaa kauden 2010 auton valmistelut jo hyvissä ajoin, sillä kausi 2009 uusine sääntömuutoksineen oli lähes katastrofaalinen loppukautta lukuunottamatta. Uusi auto osoittautuikin talven testeissä nopeaksi, ja oli helppoa odottaa McLarenin palaavan tasolleen sarjan kärkikastiin. McLarenin huimat suoranopeudet herättivät aluksi kummastusta, mutta lopulta syyksi selvisi ns. F-putki, jolla kuljettaja pystyi säätelemään ilmavirtaa takasiivelle, joka puolestaan lisäsi suoranopeuksia merkittävästi. Muutkin tallit saivat pian F-putken käyttöönsä, mutta putken käyttöönottoa hidasti sen vaikutukset auton runkoon, jonka täytyy olla riittävän kestävä täyttääkseen FIA:n asettamat kriteerit.
Kauden avauskilpailussa Bahrainissa kaikki meni hyvin. Hamilton oli kisassa kolmas nousten yhden sijan aika-ajoista. Voittoon ajoi pienoisella onnella Fernando Alonso, kun Sebastian Vettelin autoon tuli ongelmia selvässä johtoasemassa. Buttonilla oli sen sijaan vaikeampaa: hän oli vasta seitsemäs ja talven ennustukset Jensonia kohtaan olivat käymässä - ikävä kyllä - toteen.
Melbournessa kaikki kuitenkin muuttui: Jenson Button ajoi ensimmäiseen voittoonsa McLaren-kuljettajana. Australian kisa oli hyvin jännittävä: juuri ennen kisaa oli satanut ja rata oli liukas. Vettelillä oli taas ongelmia auton kanssa. Hän ajoi hiekalle ja joutui keskeyttämään. Syyksi selvisi myöhemmin rengasrikko.
Kausi jatkui McLarenin kannalta melko hyvin. Red Bull oli autoista selkeästi nopein, mutta sortui mitä kummallisimpiin virheisiin. Buttonin vauhti näytti alkukaudella paljon odotettua paremmalta ja hän johtikin MM-sarjaa jonkin aikaa. Kauden vanhentuessa Hamilton omaksui kuitenkin auton käyttäytymistavat paremmin, jolloin Buttonilla oli vaikeuksia pysyä tallikaverinsa vauhdissa.
Kun Hamilton otti kauden kolmannen voittonsa Spassa, näytti jo selvältä, että mestaruustaisto tultaisiin käymään Webberin ja Lewiksen välillä. McLarenilta odotettiin hyvää tulosta Monzasta, koska auto oli nopea suorilla hyvän F-putken ansiosta. Hamiltonin osalta kisasta tuli kuitenkin traaginen: se päättyi ensimmäisellä kierroksella omaan ajovirheeseen, jonka seurauksena tuli pieni kolaus Massan kanssa. Massalle ei käynyt kuinkaan, mutta Lewiksen oikea eturengas lähti paikaltaan, joka teki kisan jatkamisen mahdottomaksi. Button kävi tiukkaa taistelua voitosta Alonson kanssa, mutta Oviedon ohjus osoittautui lopulta vahvemmaksi ollen ykkönen Ferrarin kotiyleisön edessä. Tästä lähti käyntiin Alonson nousu mestaruustaistoon. Monet ajattelivat sen olevan jo ohi, mutta kuin ihmeen kaupalla Alonso kuroi kiinni ison eron Webberiin kauden jatkuessa. Tässä vaiheessa McLarenin ote alkoi lipsua ja autolla ei vain yksinkertaisesti voinut haastaa kunnolla RBR:ää ja kehittynyttä Ferraria.
Oikeastaan Singaporesta Abu Dhabiin McLaren kuskikaksikon oli vain taisteltava mahdollisimman hyviä sijoituksia. Button tippui mestaruustaistosta melko varhain, mutta Hamilton säilytti vielä teoreettiset mahdollisuudet siihen himotuimpaan aina Abu Dhabiin asti. McLaren teki kovasti töitä auton kanssa, mutta uudet päivitykset tulivat vain hieman liian myöhään. Abu Dhabissa Hamilton olisi voinut voittaa mestaruuden vielä hirveällä tuurilla, mutta toinen maailmanmestaruus jäi haaveeksi. Se meni ansaitusti Saksaan, nuorelle Sebastian Vettelille, joka nappasi sen Alonson nenän edestä hienolla ajamisella. Abu Dhabissa voittoon ajoi siis Vettel Hamiltonin ollessa toinen.
Ennakkoa kaudelle 2011
McLarenin ennakkoasetelmat tulevalle kaudelle ovat hyvät. Tallilla on henkisesti tasapainoinen kuljettajakaksikko, joiden välillä ei ainakaan toistaiseksi ole huomattu mitään skismaa (kuten esim. RBR:llä tai Ferrarilla). Molemmat saivat kaudella 2010 yhtä hyvät mahdollisuudet menestyä. Lopulta Hamilton täytti odotukset ja oli kuljettajakaksikosta nopeampi. Samaa on lupa odottaa myös kaudelta 2011. Vaikka viime kausi päättyi lopulta pettymykseen, on Hamilton edelleen yksi suurimpia mestarisuosikkeja. Se, miten lähelle hän sitä pääsee, riippuu lähinnä autosta. Mikäli Wokingtonissa saadaan tehtyä riittävän hyvä ajokki, vain taivas on tunnetusti rajana. Toisaalta Buttoniakaan ei saa unohtaa. Kauden 2010 hän aloitti yllättävän hyvin. Loppukauden päivityspaketit eivät tukeneet hänen ajotyyliään, jolloin ero Hamiltoniin kasvoi suureksi. Jos kuitenkin kaikki menee nappiin, miksei Nappula voisi uusia kauden 2009 yllätystään?
Hirveästi ei voi vielä sanoa tuosta tulevasta autosta, kun ollaan vasta niin alku talvessa, mutta tässä uutinen asiaan liittyen:
Kaudella 2011 McLarenissa saatetaan nähdä myös paluu valkopunaiseen väritykseen, kun Mercedes perusti oman tallin viime kaudella. Tästä uutisoitiin pari viikkoa sitten, mutta asiasta ei ole vielä käsittääkseni tehty lopullista päätöstä.
Eipä tässä muuta tällä kertaa. Tais vähän venähtää tämäkin tarina, pahoitteluni siitä. Keskustelu kuitenkin alkakoon! :thumbup:
Kausi 2010
McLaren yllätti viime talvena ottamalla toiseksi kuljettajakseen silloisen tuoreen maailmanmestarin, Jenson Buttonin. McLaren kävi pitkään neuvotteluja muun muassa Kimi Räikkösen kanssa, mutta sopimuksen kaikista ehdoista ei päästy yhteisymmärrykseen. Jossain vaiheessa media puhui jopa Rubens Barrichellon siirtymisestä brittitalliin, mutta lopulta McLaren valitsi toisin. Vaikka Button oli tuore maailmanmestari, ei hänelle ennustettu helppoa kautta Lewis Hamiltonin rinnalla.
McLaren ehti aloittaa kauden 2010 auton valmistelut jo hyvissä ajoin, sillä kausi 2009 uusine sääntömuutoksineen oli lähes katastrofaalinen loppukautta lukuunottamatta. Uusi auto osoittautuikin talven testeissä nopeaksi, ja oli helppoa odottaa McLarenin palaavan tasolleen sarjan kärkikastiin. McLarenin huimat suoranopeudet herättivät aluksi kummastusta, mutta lopulta syyksi selvisi ns. F-putki, jolla kuljettaja pystyi säätelemään ilmavirtaa takasiivelle, joka puolestaan lisäsi suoranopeuksia merkittävästi. Muutkin tallit saivat pian F-putken käyttöönsä, mutta putken käyttöönottoa hidasti sen vaikutukset auton runkoon, jonka täytyy olla riittävän kestävä täyttääkseen FIA:n asettamat kriteerit.
Kauden avauskilpailussa Bahrainissa kaikki meni hyvin. Hamilton oli kisassa kolmas nousten yhden sijan aika-ajoista. Voittoon ajoi pienoisella onnella Fernando Alonso, kun Sebastian Vettelin autoon tuli ongelmia selvässä johtoasemassa. Buttonilla oli sen sijaan vaikeampaa: hän oli vasta seitsemäs ja talven ennustukset Jensonia kohtaan olivat käymässä - ikävä kyllä - toteen.
Melbournessa kaikki kuitenkin muuttui: Jenson Button ajoi ensimmäiseen voittoonsa McLaren-kuljettajana. Australian kisa oli hyvin jännittävä: juuri ennen kisaa oli satanut ja rata oli liukas. Vettelillä oli taas ongelmia auton kanssa. Hän ajoi hiekalle ja joutui keskeyttämään. Syyksi selvisi myöhemmin rengasrikko.
Kausi jatkui McLarenin kannalta melko hyvin. Red Bull oli autoista selkeästi nopein, mutta sortui mitä kummallisimpiin virheisiin. Buttonin vauhti näytti alkukaudella paljon odotettua paremmalta ja hän johtikin MM-sarjaa jonkin aikaa. Kauden vanhentuessa Hamilton omaksui kuitenkin auton käyttäytymistavat paremmin, jolloin Buttonilla oli vaikeuksia pysyä tallikaverinsa vauhdissa.
Kun Hamilton otti kauden kolmannen voittonsa Spassa, näytti jo selvältä, että mestaruustaisto tultaisiin käymään Webberin ja Lewiksen välillä. McLarenilta odotettiin hyvää tulosta Monzasta, koska auto oli nopea suorilla hyvän F-putken ansiosta. Hamiltonin osalta kisasta tuli kuitenkin traaginen: se päättyi ensimmäisellä kierroksella omaan ajovirheeseen, jonka seurauksena tuli pieni kolaus Massan kanssa. Massalle ei käynyt kuinkaan, mutta Lewiksen oikea eturengas lähti paikaltaan, joka teki kisan jatkamisen mahdottomaksi. Button kävi tiukkaa taistelua voitosta Alonson kanssa, mutta Oviedon ohjus osoittautui lopulta vahvemmaksi ollen ykkönen Ferrarin kotiyleisön edessä. Tästä lähti käyntiin Alonson nousu mestaruustaistoon. Monet ajattelivat sen olevan jo ohi, mutta kuin ihmeen kaupalla Alonso kuroi kiinni ison eron Webberiin kauden jatkuessa. Tässä vaiheessa McLarenin ote alkoi lipsua ja autolla ei vain yksinkertaisesti voinut haastaa kunnolla RBR:ää ja kehittynyttä Ferraria.
Oikeastaan Singaporesta Abu Dhabiin McLaren kuskikaksikon oli vain taisteltava mahdollisimman hyviä sijoituksia. Button tippui mestaruustaistosta melko varhain, mutta Hamilton säilytti vielä teoreettiset mahdollisuudet siihen himotuimpaan aina Abu Dhabiin asti. McLaren teki kovasti töitä auton kanssa, mutta uudet päivitykset tulivat vain hieman liian myöhään. Abu Dhabissa Hamilton olisi voinut voittaa mestaruuden vielä hirveällä tuurilla, mutta toinen maailmanmestaruus jäi haaveeksi. Se meni ansaitusti Saksaan, nuorelle Sebastian Vettelille, joka nappasi sen Alonson nenän edestä hienolla ajamisella. Abu Dhabissa voittoon ajoi siis Vettel Hamiltonin ollessa toinen.
Ennakkoa kaudelle 2011
McLarenin ennakkoasetelmat tulevalle kaudelle ovat hyvät. Tallilla on henkisesti tasapainoinen kuljettajakaksikko, joiden välillä ei ainakaan toistaiseksi ole huomattu mitään skismaa (kuten esim. RBR:llä tai Ferrarilla). Molemmat saivat kaudella 2010 yhtä hyvät mahdollisuudet menestyä. Lopulta Hamilton täytti odotukset ja oli kuljettajakaksikosta nopeampi. Samaa on lupa odottaa myös kaudelta 2011. Vaikka viime kausi päättyi lopulta pettymykseen, on Hamilton edelleen yksi suurimpia mestarisuosikkeja. Se, miten lähelle hän sitä pääsee, riippuu lähinnä autosta. Mikäli Wokingtonissa saadaan tehtyä riittävän hyvä ajokki, vain taivas on tunnetusti rajana. Toisaalta Buttoniakaan ei saa unohtaa. Kauden 2010 hän aloitti yllättävän hyvin. Loppukauden päivityspaketit eivät tukeneet hänen ajotyyliään, jolloin ero Hamiltoniin kasvoi suureksi. Jos kuitenkin kaikki menee nappiin, miksei Nappula voisi uusia kauden 2009 yllätystään?
Hirveästi ei voi vielä sanoa tuosta tulevasta autosta, kun ollaan vasta niin alku talvessa, mutta tässä uutinen asiaan liittyen:
Kaudella 2009 McLarenin autossa oli hyvä KERS, ja nyt kun jarrutuksista keräävää energiaa varastoiva laite palaa takaisin sarjaan, se saattaa tarjota Mercedeksen koneita käyttäville talleille etulyöntiaseman. Lupa on odottaa hyvää kautta, mutta se ei pelkästään riitä. Auton pitää yksinkertaisesti olla parempi kuin viime kaudella, jotta sillä voisi voittaa mestaruuksia. KERSin paluulle joka tapaukessa iso :thumbup:Hamilton says 2011 McLaren already looking good
Tue, 30 Nov 10:51:00 2010
Briton Lewis Hamilton is impressed by McLaren's Formula One car for next year's championship even though it has yet to turn a wheel for real.
The team's 2008 world champion, who ended this season fourth overall with three race wins, spent a day in their simulator at the Woking headquarters on Monday and said he was happy with the virtual test of the MP4-26.
"Lots of neat ideas and improvements," the 25-year-old told his 61,000 followers on social network Twitter.
"First time driving the new car and I was happy. KERS and rear wing is trick but felt right at home with it."
Formula One is reintroducing KERS (Kinetic Energy Recovery System) next season after some teams used it in 2009 before agreeing to take it off the cars as part of cost-saving measures.
Mercedes, who provide McLaren's engines and KERS, were generally recognised to have the most effective system in 2009 and both Hamilton and his 2009 world champion team mate Jenson Button have said they expected theirs to be the best again.
"Our KERS is the best," said Hamilton. "It shud (should) deliver."
Button, who did not use KERS on his way to winning the title with Brawn GP, said in a webchat last week that he expected McLaren's system to more than make up for the loss of the now-banned 'F-duct' that McLaren pioneered this year.
"I've never driven with KERS before but this team used KERS last year and used it well," said Button, who lost his title to Red Bull's Sebastian Vettel. "I know because they kept coming by me at the start.
"They have so much experience in that area that I think we'll have an advantage, as will Mercedes and Force India who use Mercedes engines. We'll have an advantage on Red Bull and Ferrari I think," added the Briton.
Hamilton said he had not taken part in a recent post-season tyre test in Abu Dhabi because both the tyres and cars will change considerably before the start of the championship in March.
Pirelli have replaced Bridgestone as Formula One's sole supplier and are still formulating the construction and compounds.
Hamilton said the new tyres were fine but the rears tended to degrade quickly.
- Reuters
Kaudella 2011 McLarenissa saatetaan nähdä myös paluu valkopunaiseen väritykseen, kun Mercedes perusti oman tallin viime kaudella. Tästä uutisoitiin pari viikkoa sitten, mutta asiasta ei ole vielä käsittääkseni tehty lopullista päätöstä.
Eipä tässä muuta tällä kertaa. Tais vähän venähtää tämäkin tarina, pahoitteluni siitä. Keskustelu kuitenkin alkakoon! :thumbup:
Viimeksi muokattu: