McLaren Mercedes kaudella 2011

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
No aloitetaanpas McLarenille kausitopikki jo nyt. Voisi tähän jotain pohjustusta kirjoitella aluksi...


Kausi 2010

McLaren yllätti viime talvena ottamalla toiseksi kuljettajakseen silloisen tuoreen maailmanmestarin, Jenson Buttonin. McLaren kävi pitkään neuvotteluja muun muassa Kimi Räikkösen kanssa, mutta sopimuksen kaikista ehdoista ei päästy yhteisymmärrykseen. Jossain vaiheessa media puhui jopa Rubens Barrichellon siirtymisestä brittitalliin, mutta lopulta McLaren valitsi toisin. Vaikka Button oli tuore maailmanmestari, ei hänelle ennustettu helppoa kautta Lewis Hamiltonin rinnalla.

McLaren ehti aloittaa kauden 2010 auton valmistelut jo hyvissä ajoin, sillä kausi 2009 uusine sääntömuutoksineen oli lähes katastrofaalinen loppukautta lukuunottamatta. Uusi auto osoittautuikin talven testeissä nopeaksi, ja oli helppoa odottaa McLarenin palaavan tasolleen sarjan kärkikastiin. McLarenin huimat suoranopeudet herättivät aluksi kummastusta, mutta lopulta syyksi selvisi ns. F-putki, jolla kuljettaja pystyi säätelemään ilmavirtaa takasiivelle, joka puolestaan lisäsi suoranopeuksia merkittävästi. Muutkin tallit saivat pian F-putken käyttöönsä, mutta putken käyttöönottoa hidasti sen vaikutukset auton runkoon, jonka täytyy olla riittävän kestävä täyttääkseen FIA:n asettamat kriteerit.

Kauden avauskilpailussa Bahrainissa kaikki meni hyvin. Hamilton oli kisassa kolmas nousten yhden sijan aika-ajoista. Voittoon ajoi pienoisella onnella Fernando Alonso, kun Sebastian Vettelin autoon tuli ongelmia selvässä johtoasemassa. Buttonilla oli sen sijaan vaikeampaa: hän oli vasta seitsemäs ja talven ennustukset Jensonia kohtaan olivat käymässä - ikävä kyllä - toteen.

Melbournessa kaikki kuitenkin muuttui: Jenson Button ajoi ensimmäiseen voittoonsa McLaren-kuljettajana. Australian kisa oli hyvin jännittävä: juuri ennen kisaa oli satanut ja rata oli liukas. Vettelillä oli taas ongelmia auton kanssa. Hän ajoi hiekalle ja joutui keskeyttämään. Syyksi selvisi myöhemmin rengasrikko.

Kausi jatkui McLarenin kannalta melko hyvin. Red Bull oli autoista selkeästi nopein, mutta sortui mitä kummallisimpiin virheisiin. Buttonin vauhti näytti alkukaudella paljon odotettua paremmalta ja hän johtikin MM-sarjaa jonkin aikaa. Kauden vanhentuessa Hamilton omaksui kuitenkin auton käyttäytymistavat paremmin, jolloin Buttonilla oli vaikeuksia pysyä tallikaverinsa vauhdissa.

Kun Hamilton otti kauden kolmannen voittonsa Spassa, näytti jo selvältä, että mestaruustaisto tultaisiin käymään Webberin ja Lewiksen välillä. McLarenilta odotettiin hyvää tulosta Monzasta, koska auto oli nopea suorilla hyvän F-putken ansiosta. Hamiltonin osalta kisasta tuli kuitenkin traaginen: se päättyi ensimmäisellä kierroksella omaan ajovirheeseen, jonka seurauksena tuli pieni kolaus Massan kanssa. Massalle ei käynyt kuinkaan, mutta Lewiksen oikea eturengas lähti paikaltaan, joka teki kisan jatkamisen mahdottomaksi. Button kävi tiukkaa taistelua voitosta Alonson kanssa, mutta Oviedon ohjus osoittautui lopulta vahvemmaksi ollen ykkönen Ferrarin kotiyleisön edessä. Tästä lähti käyntiin Alonson nousu mestaruustaistoon. Monet ajattelivat sen olevan jo ohi, mutta kuin ihmeen kaupalla Alonso kuroi kiinni ison eron Webberiin kauden jatkuessa. Tässä vaiheessa McLarenin ote alkoi lipsua ja autolla ei vain yksinkertaisesti voinut haastaa kunnolla RBR:ää ja kehittynyttä Ferraria.

Oikeastaan Singaporesta Abu Dhabiin McLaren kuskikaksikon oli vain taisteltava mahdollisimman hyviä sijoituksia. Button tippui mestaruustaistosta melko varhain, mutta Hamilton säilytti vielä teoreettiset mahdollisuudet siihen himotuimpaan aina Abu Dhabiin asti. McLaren teki kovasti töitä auton kanssa, mutta uudet päivitykset tulivat vain hieman liian myöhään. Abu Dhabissa Hamilton olisi voinut voittaa mestaruuden vielä hirveällä tuurilla, mutta toinen maailmanmestaruus jäi haaveeksi. Se meni ansaitusti Saksaan, nuorelle Sebastian Vettelille, joka nappasi sen Alonson nenän edestä hienolla ajamisella. Abu Dhabissa voittoon ajoi siis Vettel Hamiltonin ollessa toinen.


Ennakkoa kaudelle 2011

McLarenin ennakkoasetelmat tulevalle kaudelle ovat hyvät. Tallilla on henkisesti tasapainoinen kuljettajakaksikko, joiden välillä ei ainakaan toistaiseksi ole huomattu mitään skismaa (kuten esim. RBR:llä tai Ferrarilla). Molemmat saivat kaudella 2010 yhtä hyvät mahdollisuudet menestyä. Lopulta Hamilton täytti odotukset ja oli kuljettajakaksikosta nopeampi. Samaa on lupa odottaa myös kaudelta 2011. Vaikka viime kausi päättyi lopulta pettymykseen, on Hamilton edelleen yksi suurimpia mestarisuosikkeja. Se, miten lähelle hän sitä pääsee, riippuu lähinnä autosta. Mikäli Wokingtonissa saadaan tehtyä riittävän hyvä ajokki, vain taivas on tunnetusti rajana. Toisaalta Buttoniakaan ei saa unohtaa. Kauden 2010 hän aloitti yllättävän hyvin. Loppukauden päivityspaketit eivät tukeneet hänen ajotyyliään, jolloin ero Hamiltoniin kasvoi suureksi. Jos kuitenkin kaikki menee nappiin, miksei Nappula voisi uusia kauden 2009 yllätystään?

Hirveästi ei voi vielä sanoa tuosta tulevasta autosta, kun ollaan vasta niin alku talvessa, mutta tässä uutinen asiaan liittyen:

Hamilton says 2011 McLaren already looking good
Tue, 30 Nov 10:51:00 2010

Briton Lewis Hamilton is impressed by McLaren's Formula One car for next year's championship even though it has yet to turn a wheel for real.
The team's 2008 world champion, who ended this season fourth overall with three race wins, spent a day in their simulator at the Woking headquarters on Monday and said he was happy with the virtual test of the MP4-26.

"Lots of neat ideas and improvements," the 25-year-old told his 61,000 followers on social network Twitter.
"First time driving the new car and I was happy. KERS and rear wing is trick but felt right at home with it."

Formula One is reintroducing KERS (Kinetic Energy Recovery System) next season after some teams used it in 2009 before agreeing to take it off the cars as part of cost-saving measures.

Mercedes, who provide McLaren's engines and KERS, were generally recognised to have the most effective system in 2009 and both Hamilton and his 2009 world champion team mate Jenson Button have said they expected theirs to be the best again.

"Our KERS is the best," said Hamilton. "It shud (should) deliver."

Button, who did not use KERS on his way to winning the title with Brawn GP, said in a webchat last week that he expected McLaren's system to more than make up for the loss of the now-banned 'F-duct' that McLaren pioneered this year.

"I've never driven with KERS before but this team used KERS last year and used it well," said Button, who lost his title to Red Bull's Sebastian Vettel. "I know because they kept coming by me at the start.

"They have so much experience in that area that I think we'll have an advantage, as will Mercedes and Force India who use Mercedes engines. We'll have an advantage on Red Bull and Ferrari I think," added the Briton.

Hamilton said he had not taken part in a recent post-season tyre test in Abu Dhabi because both the tyres and cars will change considerably before the start of the championship in March.

Pirelli have replaced Bridgestone as Formula One's sole supplier and are still formulating the construction and compounds.
Hamilton said the new tyres were fine but the rears tended to degrade quickly.


- Reuters
Kaudella 2009 McLarenin autossa oli hyvä KERS, ja nyt kun jarrutuksista keräävää energiaa varastoiva laite palaa takaisin sarjaan, se saattaa tarjota Mercedeksen koneita käyttäville talleille etulyöntiaseman. Lupa on odottaa hyvää kautta, mutta se ei pelkästään riitä. Auton pitää yksinkertaisesti olla parempi kuin viime kaudella, jotta sillä voisi voittaa mestaruuksia. KERSin paluulle joka tapaukessa iso :thumbup:

Kaudella 2011 McLarenissa saatetaan nähdä myös paluu valkopunaiseen väritykseen, kun Mercedes perusti oman tallin viime kaudella. Tästä uutisoitiin pari viikkoa sitten, mutta asiasta ei ole vielä käsittääkseni tehty lopullista päätöstä.

Eipä tässä muuta tällä kertaa. Tais vähän venähtää tämäkin tarina, pahoitteluni siitä. Keskustelu kuitenkin alkakoon! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4123
Toivottavasti pärjää ensi vuonna, etenkin Button.
Ei ole Lewiskaan enää niin paha, ei ole hetkeen tullut niitä arveluttavia kommentteja tai ratkaisuja radallakaan. :thumbup:

Ja toivottavasti tulee uusi väritys.
Tuo 2006 vuoden kromiväritys toimi koska siinä ei vielä ollut niitä Vodafone teippejä.
Valkopunainen kuulostaakin paremmalta, tosin paljon riippuu siitä miten värit ladotaan autoon :D
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
659
Sijainti
Lahti
Tuo 2006 vuoden kromiväritys toimi koska siinä ei vielä ollut niitä Vodafone teippejä.
Samaa mieltä.
Ensi kaudella on muuten eka kerta sitten vuoden 2006, kun McLarenilla ei ole käytössä suurimpia tai pienimpiä kilpailunumeroita.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2673
Samaa mieltä.
Ensi kaudella on muuten eka kerta sitten vuoden 2006, kun McLarenilla ei ole käytössä suurimpia tai pienimpiä kilpailunumeroita.
Ja myös ensimmäinen kerta, kun Hamiltonin kilpailunumerossa on muita numeroita kuin ykkösiä tai kakkosia :p
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Capello sanoi:
Tallilla on henkisesti tasapainoinen kuljettajakaksikko, joiden välillä ei ainakaan toistaiseksi ole huomattu mitään skismaa (kuten esim. RBR:llä tai Ferrarilla).
Ainakin britit ovat koko vuoden kilpaa hehkuttaneet McLarenin hyvää tiimihenkeä. Voidaanko tästä vetää sellaisia johtopäätöksiä, että Jenson on hyvä häviäjä? Toisaalta ei Lewiskaan nyt ihan naama norsunv*****a ollut vaikka Button pari hienoa voittoa alkukaudesta ottikin. Ulospäin kuskien välit ovat ainakin vaikuttaneet suht lämpimiltä, mikä on todella harvinaista F1:ssä.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Ainakin britit ovat koko vuoden kilpaa hehkuttaneet McLarenin hyvää tiimihenkeä. Voidaanko tästä vetää sellaisia johtopäätöksiä, että Jenson on hyvä häviäjä? Toisaalta ei Lewiskaan nyt ihan naama norsunv*****a ollut vaikka Button pari hienoa voittoa alkukaudesta ottikin. Ulospäin kuskien välit ovat ainakin vaikuttaneet suht lämpimiltä, mikä on todella harvinaista F1:ssä.
Kyllähän tuo kuskien välinen kemia näyttää hyvältä. Tiedä sitten, miten tilanne muuttuu jos/kun molemmat ovat kunnolla mestaruustaistossa ja ajavat kenties samasta sijasta kilpaa. Kaikkea voi sattua. Täytyy silti sanoa, että Button on kasvanut henkisesti tuon mestaruutensa jälkeen. Kaudella 2009 hän heitti välillä aivan ihmeellisiä kommentteja medialle (joissa oli havaittavissa pientä nesteen päähännousua), mutta nyt kaveri on paljon rennompi hauskuuttaja. Samoin Lewis, jonka kypsymisen ovat tälläkin foorumilla monet havainneet. Hami hillitsee tunteensa nyt paljon paremmin.

Mutta kuten sanoin, mitä tahansa voi tapahtua Formuloissa. En silti jaksa uskoa, että ainakaan McLaren olisi se ensimmäinen talli, jossa kuskien välit leimahtaisivat oikein kunnolla liekkeihin. Tiedä sitten johtuuko se siitä, että molemmilla on jo ainakin yksi mestaruus? :rolleyes:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Kaudella 2011 McLarenissa saatetaan nähdä myös paluu valkopunaiseen väritykseen, kun Mercedes perusti oman tallin viime kaudella. Tästä uutisoitiin pari viikkoa sitten, mutta asiasta ei ole vielä käsittääkseni tehty lopullista päätöstä.

Minun mielestäni "Paluu valkopunaiseen" -huhu on ollut joka ainoa vuosi Westin sponssauksen loputtua. Olen 100% varma, että jatkavat nykyisellä punamustakromilla.

Kyllä minun puolestani saisivatkin palata siihen väritykseen, mutta olen varma etteivät sitä tee
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8258
Sijainti
Helsinki
Jep, hyvin tuntuvat Jenson ja Lewis tulevan toimeen. Toinen on uransa loppupuolella, mestarina ja yhdessä suosikkitalleistaan. Toinen on enemmän uransa alkupuolella, myöskin mestarina, joten kokemusta kaikin puolin on, eikä ole sitä samaa taistelua kuskien välillä mitä esim. Vettelillä ja Webberillä.

Jotenkin olettaisin, että kun molemmat ovat jo saaneet nauttia menestyksestä, niin samaa taistoa ei ole mitä Webberin ja Vettelin välillä, joilla oli se suuri hinku voittaa se mestaruus, toineen nuoruuden innolla ja toinen uransa ehtoopuolella, lähinnä pakkomestaruuden edessä.

Väritys olisi kyllä sinänsä siisti jos palaisivat vanhaan puna-valkoiseen mut toisaalta vielä siistimpi olis Macin oikea alkuperäinen, eli oranssi :ahem:

Mitä tulee muuten tuohon Monza tilanteeseen, niin ei McLaren suinkaan siellä mikään suosikki ollut, kun juurikin siinä kisassa f-putkesta ei sinänsä hyötyä ollut. Lähinnä siksi, että siellä muutenkin piti ajaa niin pienillä siivillä. Sinänsä tallihan oli Monzassa hieman pulassa ja kuskit valitsivatkin eri taktiikan kisaan. Toinen lähti F-putken kans ja oli kisassa lähinnä pulassa ja Lewisin suoritusta ei kisassa keretty sit oikeestaan nähdä. Muuten ihan asiallista tekstiä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13844
Olen 100% varma, että jatkavat nykyisellä punamustakromilla.

Kyllä minun puolestani saisivatkin palata siihen väritykseen, mutta olen varma etteivät sitä tee
100% varma on sama kuin tieto. Sulla on sitä?
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
100% varma on sama kuin tieto. Sulla on sitä?
Totta hitossa on. Me alkuperäisen Kaarinan kaarinalaiset tiedämme kaiken. Se on tunnettu tosiasia :).

Ja 100% varma ei ole sama asia kuin tieto.

Oikeasti perustin väitteeni siihen etteivät kertaakaan huhuista huolimatta ole sitä tehneet
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ron Dennis ilmoitti ennen kautta 2006, että kromivärityksestä on tuleva McLarenille pitäaikainen pohja. Punavalkoinen perusväritys oli kuvioissa yli 20 vuotta, ja West-värityskin yhdeksän. Minusta nuo Vodafone-tarrat päinvastoin ovat McLarenia omimmillaan. McLarenissa on oltava punaista.

Jännä kyllä, että Buttonille on annettu pienempi kilpailunumero kuin Lewisille vaikka Hamilton on ollut pidempään tallissa ja sijoittui viime kaudella tämän edelle MM-sarjassa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6914
Sijainti
Täällähä mä
Ron Dennis ilmoitti ennen kautta 2006, että kromivärityksestä on tuleva McLarenille pitäaikainen pohja. Punavalkoinen perusväritys oli kuvioissa yli 20 vuotta, ja West-värityskin yhdeksän. Minusta nuo Vodafone-tarrat päinvastoin ovat McLarenia omimmillaan. McLarenissa on oltava punaista.

Jännä kyllä, että Buttonille on annettu pienempi kilpailunumero kuin Lewisille vaikka Hamilton on ollut pidempään tallissa ja sijoittui viime kaudella tämän edelle MM-sarjassa.
Ei ole enään http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/12/1235704
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13844
Totta hitossa on. Me alkuperäisen Kaarinan kaarinalaiset tiedämme kaiken. Se on tunnettu tosiasia :)
Ai oot täältäpäin :) Itsekin olen kahteen otteeseen asunut Kaarinassa ennen Piikkiötä, josta sitten kuntaliitoksella tuli taas osa Kaarinaa. Mutta se siitä nyt tässä :)
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Jep, hyvin tuntuvat Jenson ja Lewis tulevan toimeen. Toinen on uransa loppupuolella, mestarina ja yhdessä suosikkitalleistaan. Toinen on enemmän uransa alkupuolella, myöskin mestarina, joten kokemusta kaikin puolin on, eikä ole sitä samaa taistelua kuskien välillä mitä esim. Vettelillä ja Webberillä.

Jotenkin olettaisin, että kun molemmat ovat jo saaneet nauttia menestyksestä, niin samaa taistoa ei ole mitä Webberin ja Vettelin välillä, joilla oli se suuri hinku voittaa se mestaruus, toineen nuoruuden innolla ja toinen uransa ehtoopuolella, lähinnä pakkomestaruuden edessä.

Väritys olisi kyllä sinänsä siisti jos palaisivat vanhaan puna-valkoiseen mut toisaalta vielä siistimpi olis Macin oikea alkuperäinen, eli oranssi :ahem:

Mitä tulee muuten tuohon Monza tilanteeseen, niin ei McLaren suinkaan siellä mikään suosikki ollut, kun juurikin siinä kisassa f-putkesta ei sinänsä hyötyä ollut. Lähinnä siksi, että siellä muutenkin piti ajaa niin pienillä siivillä. Sinänsä tallihan oli Monzassa hieman pulassa ja kuskit valitsivatkin eri taktiikan kisaan. Toinen lähti F-putken kans ja oli kisassa lähinnä pulassa ja Lewisin suoritusta ei kisassa keretty sit oikeestaan nähdä. Muuten ihan asiallista tekstiä.
Kyllä McLaren mun muistaakseni tuohon viikonloppuun lähti hienoisena ennakkosuosikkina... mutta ne on menneitä nyt :D

Niin ja tuosta värityksestä. Itse toivon, että pysyisivät nykyisessä, vaikka MersuGP:llä onkin hieman samanlainen. Tuo hopea + punainen vain yksinkertaisesti nappaa allekirjoittaneen silmään. :wink:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Ai oot täältäpäin :) Itsekin olen kahteen otteeseen asunut Kaarinassa ennen Piikkiötä, josta sitten kuntaliitoksella tuli taas osa Kaarinaa. Mutta se siitä nyt tässä :)
Sittenhän itsekin tiedät että me tiedämme kaiken :wink:
 
Ylös