Hmph. Ilmeisesti sarjan voittajasta leivotaan maailman nopeimpien ja monipuolisimpien formulakuljettajien maailmanmestari, kun taas varsinaisen MM-kisan voittaja saa, mikäli pystyy tämän ja muut sarjan kiertävät peittoamaan, tuon viiden miljoonan dollarin pääpalkinnon.Kumpi mestareista on se varsinainen mestari? Vai ruvetaanko tästä lähtien listaamaan kaksi mestaria per kausi (ja tietty Indy-voittaja siihen vielä päälle).
Alkuperäinen ei onneksi homehdu missään vajassa, vaan se on edelleen hyvässä tallessa Smithsonian-instituutin kokoelmissa.Missä vajassa se Vanderbilt Cup muuten nykyään homehtuu?
No ei jenkitkään noin hölmöjä kai voi olla, että maailmanmestaruuskisan voittaja ei ole maailmanmestari.Hmph. Ilmeisesti sarjan voittajasta leivotaan maailman nopeimpien ja monipuolisimpien formulakuljettajien maailmanmestari, kun taas varsinaisen MM-kisan voittaja saa, mikäli pystyy tämän ja muut sarjan kiertävät peittoamaan, tuon viiden miljoonan dollarin pääpalkinnon.
Periaatteessa minulle on ihan sama, miten pölhösti jenkit nimeävät urheilusarjansa, mutta ei kai Baseballin World Seriesiäkään kukaan sentään Maailmanmestaruussarjaksi nimitä?
Jotkut näyttävät nimittävän tulevia hiihtokilpailuja MM-kisoiksi. Miten INDYCARin tekemä päätös on siihen verrattuna pölhö? Pölhöä olisi ollut esimerkiksi 50-luvulla nimittää maailmanmestarikuljettajaksi sellainen tyyppi, joka kilpaili ns. "MM-sarjassa" vain kuudessa Euroopassa ajetussa osakilpailussa. Mutta eihän sellainen onneksi tullut kellekään mieleen...
Ja World Seriesin voittajasta kyllä kruunataan maailmanmestaruussarjan mestari eli käytännössä maailmanmestari...
Niin, MM-nimikin on loppupeleissä vain nimi. Kyllä monessa urheilulajissa olympialaiset menevät MM:n edelle. Eikä englannin kieli tunne futiksen MM:ää, maailmancupin kylläkin. Tenniksen MM-kisat puolestaan on vain pelkkä näytösturnaus, jossa pelaajat valmistautuvat Aussi-avoimiin. Ja vastikään päättyneissä alpin MM-kisoissa Ivica Kostelic piti välillä lomaa, menettäen lähes varman kombin kullan, vain keskittyäkseen maailmancupiin. Anyway, kyllä minusta MM-arvo pitäisi olla yleisesti tunnustetun kattojärjestön hallinnassa, ja se pitäisi olla vain yhdellä kisalla/sarjalla. Alunperin autourheilussa oli vain yksi kuljettajien maailmanmestaruus. Siihen kuuluvissa kisoissa ajettiin yleensä F1-autoilla, tosin poikkeuksiakin oli. Joskus käytettiin F2-autoja ja Indyssä oli omat säännöt. F1-autojen vakiintuessa autoiksi, sarjan nimeenkin otettiin mukaan F1. Ja nyt FIA:lla on useita MM-sarjoja, kuten WRC ja WTCC. Ja nyt alkavissa MM-hiihdoissakin mestaruuksia jaetaan vaikka kuinka monelle.Lajissaan maailman parhaiden osallistuminen on kai yleensä katsottu melko lailla riittäväksi oikeutukseksi MM-kilpailulle. Se, että USA:n kenties kolmanneksi kovatasoisin autourheilusarja avaa viisi paikkaa muualta tuleville yrittäjille yhteen kilpailuun saattaa olla hitusen kaukana tästä.
Edit: Täytyy nyt se vielä lisätä, että idea itsessään on hauska ja kannatettava, eikä sitä hassu nimi pilaa.
Kisan voittaja on 'maailmanmestari', mutta Indy-sarjassakin sen edelle menee kokonaisvoitto ja Indy 500.Kumpi mestareista on se varsinainen mestari? Vai ruvetaanko tästä lähtien listaamaan kaksi mestaria per kausi (ja tietty Indy-voittaja siihen vielä päälle).
Rallin seitsenkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb oli vakavissaan osallistumassa F1-kauden päätösosakilpailuun Abu Dhabissa kaksi vuotta sitten, mutta tuolloin ranskalaisen F1-debyytti kaatui superlisenssin puutteeseen. INDYCAR-sarjaan osallistumiseen ei ylimääräisiä lupia tarvita, joten lumen, soran ja asvaltin hallitsevat rallikuljettajat voivat hyvin haastaa maailman monipuolisimmat ja nopeimmat formulakuljettajat. Loeb ei muiden rallikuljettajien tapaan kokonaan kiistänyt kiinnostustaan. Myös Kimi Räikkösen mielipide MM-kilpailuun osallistumisesta odottaa vielä vahvistusta, sillä vuoden 2007 F1-maailmanmestari ei ollut mukana Meksikon rallissa, jossa asiaa kuljettajilta tiedusteltiin.AUTOSPORT sanoi:"I always wanted to try something like this," said the Norwegian. "Competing at an event like this would be good fun."
En INDYCARin kohdalla ainakaan tässä mitään ongelmaa. Kyseessä ovat erilaiset tuotteet.Kun ei vaan pikuhiljaa syntyis samanlaista sotkua autourheilupuolella kuin ammattinyrkkeilyssä jossa useampi liitto myöntää maailmanmestaruuksia, jokaisella tietenkin mielestään se "ainoa oikea mestaruus". (IRC vs. WRC, IRC:llä ei tosin vielä MM-statusta ja nyt F1 vs IndyCar worldchampionship) :dunno:
Reality check. Aika keskinkertaisilta sellaisetkin amerikanvalloittajat kuten Zanardi ja Bourdais näyttivät F1-kuljettajien joukossa.INDYCAR-sarjaan osallistumiseen ei ylimääräisiä lupia tarvita, joten lumen, soran ja asvaltin hallitsevat rallikuljettajat voivat hyvin haastaa maailman monipuolisimmat ja nopeimmat formulakuljettajat.
Montoya ja Villeneuve kunnon auton ratissa eivät sitten niinkään...Reality check. Aika keskinkertaisilta sellaisetkin amerikanvalloittajat kuten Zanardi ja Bourdais näyttivät F1-kuljettajien joukossa.
Molempien miesten ura taisi loppua potkuihin, kuten myös Andretin. Onko kukaan jenkkisarjan kuljettaja lähtenyt F1-sarjasta pois vapaaehtoisesti? Tätähän kruunaa myös 93-vuoden mestari Mansell, joka potkittiin jenkeistä tultuaan jopa formuloistaMontoya ja Villeneuve kunnon auton ratissa eivät sitten niinkään...
Ja milläköhän F1-radalla F1-kuljettajat menevät lujempaa kuin IndyCar-kuljettaja IndyCar-sarjan ovaaleilla? Eivät tietenkään millään. Bernard hyödyntää F1-puritaanien ihon alle meneviä kikkoja markkinoidessaan sarjaa suurelle yleisölle.
Suomalaisella keskustelupalstalla onkin hyvä lähteä puimaan potkuihin päättyneitä F1-uria. *Järvilehto* *Salo* *Räikkönen*Molempien miesten ura taisi loppua potkuihin, kuten myös Andretin. Onko kukaan jenkkisarjan kuljettaja lähtenyt F1-sarjasta pois vapaaehtoisesti? Tätähän kruunaa myös 93-vuoden mestari Mansell, joka potkittiin jenkeistä tultuaan jopa formuloista
Randy ei toistaiseksi ole päässyt ihoni alle. Sitä vastoin IndyCar-fanit, joilla on melko erikoinen kuva sarjansa tasosta, tekevät sen jatkuvasti.Bernard hyödyntää F1-puritaanien ihon alle meneviä kikkoja markkinoidessaan sarjaa suurelle yleisölle.
No olihan näillä hetkensä. Villeneuvea fanitin nuorempana, mutta oli se uran ehtoopuoli aika surkeaa katseltavaa. Ja kuten todettu, molempien kuljettajien ura päättyi siihen, että tallikaveri vei kuin litran mittaa.Montoya ja Villeneuve kunnon auton ratissa eivät sitten niinkään...
Jeah. Näillä kriteereillä Milka Dunokin on erittäin nopea formulakuljettaja. Mutta hyvä että jostain aina löytyy aasinsilta Ecclestonen, Mosleyn, yleensäkin FIA:n ja kuppikuntiinsa jämähtäneiden vanhan mantereen F1-junttien mollaamiseen.Ja milläköhän F1-radalla F1-kuljettajat menevät lujempaa kuin IndyCar-kuljettaja IndyCar-sarjan ovaaleilla? Eivät tietenkään millään. Bernard hyödyntää F1-puritaanien ihon alle meneviä kikkoja markkinoidessaan sarjaa suurelle yleisölle.
Miksi aina vedät mukaan epäolennaista asiaa. Käsittääkseni nuo miehet nauttivat F1-piirissäkin suurta arvostusta vrt esim. Villeneuve, Zanardi tai Andretti. Räikkönen ajoi Montoyan ulos ja McLaren oli pulassa, ennen kuin Mika korvasi Andretin. Andretista tuli mieleenkin, onko sen jälkeen nähty F1:ssä vastaavaa romurallia yhden kuljettajan toimesta? Itse en muista kyllä vastaavaa autojen romutusta...Suomalaisella keskustelupalstalla onkin hyvä lähteä puimaan potkuihin päättyneitä F1-uria. *Järvilehto* *Salo* *Räikkönen*
Miksi aina mollaat muita kuin F1-jumaliasi? F1-piirit kun ovatkin loistava lähtöarvo jonkin kuljettajan arvostukselle. Ja mikäli F1-piirit eivät kunnioita kuljettajaa, joka voitti Indy 500:n, IndyCar-mestaruuden ja F1-mestaruuden tai kuljettajaa, joka aktiiviuransa jälkeen siirtyi menestyksekkäästi tiimipäälliköksi (vrt. esim. Prost), niin silloin siellä päässä on jotain vikaa.Miksi aina vedät mukaan epäolennaista asiaa. Käsittääkseni nuo miehet nauttivat F1-piirissäkin suurta arvostusta vrt esim. Villeneuve, Zanardi tai Andretti.