Izod INDYCAR Series 2011

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kumpi mestareista on se varsinainen mestari? Vai ruvetaanko tästä lähtien listaamaan kaksi mestaria per kausi (ja tietty Indy-voittaja siihen vielä päälle).
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kumpi mestareista on se varsinainen mestari? Vai ruvetaanko tästä lähtien listaamaan kaksi mestaria per kausi (ja tietty Indy-voittaja siihen vielä päälle).
Hmph. Ilmeisesti sarjan voittajasta leivotaan maailman nopeimpien ja monipuolisimpien formulakuljettajien maailmanmestari, kun taas varsinaisen MM-kisan voittaja saa, mikäli pystyy tämän ja muut sarjan kiertävät peittoamaan, tuon viiden miljoonan dollarin pääpalkinnon.

Näin käy kun kunnon promoottori päästetään irti: IZOD INDYCAR World Championship in Las Vegas
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Missä vajassa se Vanderbilt Cup muuten nykyään homehtuu?
Alkuperäinen ei onneksi homehdu missään vajassa, vaan se on edelleen hyvässä tallessa Smithsonian-instituutin kokoelmissa.

Alunperin US 500 -ajoa (siinä muuten kilpailu, jonka haluaisin Randyn palauttavan) varten teetetty kopio puolestaan on Champ Carin murhaamisen jälkeen tiettävästi Hulman George - perheen hallussa.

Vanderbil Cupin käyttäminen näin kansainvälisen ja merkittävän amerikkalaisen formulakilpailun palkintona olisi kyllä sanoinkuvailemattoman sopivaa ja mahtavaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hmph. Ilmeisesti sarjan voittajasta leivotaan maailman nopeimpien ja monipuolisimpien formulakuljettajien maailmanmestari, kun taas varsinaisen MM-kisan voittaja saa, mikäli pystyy tämän ja muut sarjan kiertävät peittoamaan, tuon viiden miljoonan dollarin pääpalkinnon.
:eek: No ei jenkitkään noin hölmöjä kai voi olla, että maailmanmestaruuskisan voittaja ei ole maailmanmestari.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Lotuksen varapresidentti Gino Rosato on harkinnut että Lotus KV Racing Technology saattaa mahdollisesti ajattaa Indy500 kisassa kolmatta autoja ja potenttiaalinen kuljettaja ehdokas olisi Jacques Villeneuve. Lotus KV Racing kävin viime kaudella jo Jacquesin kanssa neuvotteluja, mutta silloin kanadalaiskuljettaja oli täysin keskitttynyt sen hetkisiin F1 hankkeisiin.

Tulevalla kaudella Andretti Autosport tiimissä ajavan Ryan Hunter-Reay autoa sponsoroi maailmanlaajuinen saksalainen kuljetus- ja kuriiripalveluyhtiö DHL.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
:D

Periaatteessa minulle on ihan sama, miten pölhösti jenkit nimeävät urheilusarjansa, mutta ei kai Baseballin World Seriesiäkään kukaan sentään Maailmanmestaruussarjaksi nimitä?
Jotkut näyttävät nimittävän tulevia hiihtokilpailuja MM-kisoiksi. Miten INDYCARin tekemä päätös on siihen verrattuna pölhö? Pölhöä olisi ollut esimerkiksi 50-luvulla nimittää maailmanmestarikuljettajaksi sellainen tyyppi, joka kilpaili ns. "MM-sarjassa" vain kuudessa Euroopassa ajetussa osakilpailussa. Mutta eihän sellainen onneksi tullut kellekään mieleen... :rolleyes:

Ja World Seriesin voittajasta kyllä kruunataan maailmanmestaruussarjan mestari eli käytännössä maailmanmestari...
Lajissaan maailman parhaiden osallistuminen on kai yleensä katsottu melko lailla riittäväksi oikeutukseksi MM-kilpailulle. Se, että USA:n kenties kolmanneksi kovatasoisin autourheilusarja avaa viisi paikkaa muualta tuleville yrittäjille yhteen kilpailuun saattaa olla hitusen kaukana tästä.

Edit: Täytyy nyt se vielä lisätä, että idea itsessään on hauska ja kannatettava, eikä sitä hassu nimi pilaa.
Niin, MM-nimikin on loppupeleissä vain nimi. Kyllä monessa urheilulajissa olympialaiset menevät MM:n edelle. Eikä englannin kieli tunne futiksen MM:ää, maailmancupin kylläkin. Tenniksen MM-kisat puolestaan on vain pelkkä näytösturnaus, jossa pelaajat valmistautuvat Aussi-avoimiin. Ja vastikään päättyneissä alpin MM-kisoissa Ivica Kostelic piti välillä lomaa, menettäen lähes varman kombin kullan, vain keskittyäkseen maailmancupiin. Anyway, kyllä minusta MM-arvo pitäisi olla yleisesti tunnustetun kattojärjestön hallinnassa, ja se pitäisi olla vain yhdellä kisalla/sarjalla. Alunperin autourheilussa oli vain yksi kuljettajien maailmanmestaruus. Siihen kuuluvissa kisoissa ajettiin yleensä F1-autoilla, tosin poikkeuksiakin oli. Joskus käytettiin F2-autoja ja Indyssä oli omat säännöt. F1-autojen vakiintuessa autoiksi, sarjan nimeenkin otettiin mukaan F1. Ja nyt FIA:lla on useita MM-sarjoja, kuten WRC ja WTCC. Ja nyt alkavissa MM-hiihdoissakin mestaruuksia jaetaan vaikka kuinka monelle.

Kumpi mestareista on se varsinainen mestari? Vai ruvetaanko tästä lähtien listaamaan kaksi mestaria per kausi (ja tietty Indy-voittaja siihen vielä päälle).
Kisan voittaja on 'maailmanmestari', mutta Indy-sarjassakin sen edelle menee kokonaisvoitto ja Indy 500.

Edit: Abu Dhabin näytösturnauksen lisäksi ITF valitsee tenniksen maailmanmestarin. Se ei ole kilpailu, se on vain tunnustus ITF:n vuoden parhaaksi kokemalle pelaajalle.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
de Ferran Dragon Racing ei löytänyt riittävää rahoitusta tähän kauteen niin he päättivät sulkea ovensa ja heidän kuljettajansa Tony Kanaan odottaa nyt muiden tallien yhteyden ottoja ja toivoo pääsevänsä ajamaan niin useaan osakilpailuun kuin vain on mahdollista.

Juan Pablo Montoya on huhuttu ajamaan Las Vegasin IndyCar osakilpailuun, joka käydään Lokakuun 16 päivä kyseisellä radalla. Samana viikonloppuna Montoya ajaa myös Nascar sarjassa Ganassi tallin autoa kyseisellä radalla ja tämän IndyCar Las Vegas kisan voittaja saa 5 miljoonaa dollaria voitosta.

Montoya ei ole ehkä näillä näkymin osallistumassa kisaan, mutta lopullista päätöstä hän ei ole siitä vielä tehnyt. IndyCar sarja yrittää houkutella muitakin isoja nimiä kauden päättävään osakilpailuun.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
IZOD INDYCAR -maailmanmestaruuskilpailu kiinnostaa entisiä maailmanmestareita.

Viimeisen CART IndyCar-kilpailun voittaneen ja F1 1997 F1-maailmanmestarin Jacques Villeneuven lisäksi Vegasin viiden miljoonan dollarin pääpotista on kiinnostunut myös ralliautoilun vuoden 2003 maailmanmestari Petter Solberg. Solberg on aiemmin testannut mm. Ferrarin F1-autoa sekä Orecan Le Mans - prototyyppiä, mutta ovaaliformuloista hänellä ei ole kokemusta.
AUTOSPORT sanoi:
"I always wanted to try something like this," said the Norwegian. "Competing at an event like this would be good fun."
Rallin seitsenkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb oli vakavissaan osallistumassa F1-kauden päätösosakilpailuun Abu Dhabissa kaksi vuotta sitten, mutta tuolloin ranskalaisen F1-debyytti kaatui superlisenssin puutteeseen. INDYCAR-sarjaan osallistumiseen ei ylimääräisiä lupia tarvita, joten lumen, soran ja asvaltin hallitsevat rallikuljettajat voivat hyvin haastaa maailman monipuolisimmat ja nopeimmat formulakuljettajat. Loeb ei muiden rallikuljettajien tapaan kokonaan kiistänyt kiinnostustaan. Myös Kimi Räikkösen mielipide MM-kilpailuun osallistumisesta odottaa vielä vahvistusta, sillä vuoden 2007 F1-maailmanmestari ei ollut mukana Meksikon rallissa, jossa asiaa kuljettajilta tiedusteltiin.

NASCAR-kuljettajista mm. Kyle ja Kurt Busch ovat kiinnostuneita ajamaan kotikaupungissaan järjestettävässä kauden päätöskilpailussa, mutta muiden NASCAR-kuljettajien tavoin päätös ei ole heidän käsissään.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kun ei vaan pikuhiljaa syntyis samanlaista sotkua autourheilupuolella kuin ammattinyrkkeilyssä jossa useampi liitto myöntää maailmanmestaruuksia, jokaisella tietenkin mielestään se "ainoa oikea mestaruus". (IRC vs. WRC, IRC:llä ei tosin vielä MM-statusta ja nyt F1 vs IndyCar worldchampionship) :dunno:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kun ei vaan pikuhiljaa syntyis samanlaista sotkua autourheilupuolella kuin ammattinyrkkeilyssä jossa useampi liitto myöntää maailmanmestaruuksia, jokaisella tietenkin mielestään se "ainoa oikea mestaruus". (IRC vs. WRC, IRC:llä ei tosin vielä MM-statusta ja nyt F1 vs IndyCar worldchampionship) :dunno:
En INDYCARin kohdalla ainakaan tässä mitään ongelmaa. Kyseessä ovat erilaiset tuotteet.

CARTin kanssakaan mitään ongelmaa ei ollut ennen kuin Bernie-setän housut alkoivat kostua ja hän yhdessä Balestren ja Mosleyn kanssa alkoivat kampittaa silloista IndyCar World Seriestä. FIA:n sarjat ovat kuitenkin aina olleet eurooppalaisia ja moottoriratarajoitteisia, joten hyvä vain, jos vihdoinkin maailman monipuolisimmat formulakuljettajat pääsevät myös taistelemaan maailmanmestaruudesta. Ja F1 voi alkaa koputtamaan nokkaansa sitten, kun sillä on osallistujia maailman jokaiselta FIA:n tunnistamalta mantereelta. Ensi vuonna mukaan saadaan vielä autonvalmistajia ja moottoreita kolmelta eri mantereelta, joten kyse on erittäin kansainvälisestä kilpailutoiminnasta.

Valehtelisin tietenkin jos väittäisin, ettei tämä nakertaisi F1:n arvoa kansainvälisessä hierarkiassa, mutta se voi olla vain hyvä asia moottoriurheilun tasa-arvoisuuden ja oikeudenmukaisuuden kannalta. Mahtavaa, että vihdoinkin jenkkiformulat ovat saaneet oman Bernardin, joka on valmis laittamaan papa-Bernardille kampoihin.

Tänä vuonna tätä soppaa jenkkiformuloissa tullee hämmentämään vielä viimeinen Champ Car World Series - mestari eli Champ Carin nelinkertainen maailmanmestari Sebastien Bourdais, joka on erittäin lähellä sopimusta Dale Coynen kanssa. Ranskalainen haluaisi kilpailla Mario Andretti Trophyn voitosta, joka annetaan eniten pisteitä katu- ja moottoriradoilla keränneelle kuljettajalle.

 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
INDYCAR-sarjaan osallistumiseen ei ylimääräisiä lupia tarvita, joten lumen, soran ja asvaltin hallitsevat rallikuljettajat voivat hyvin haastaa maailman monipuolisimmat ja nopeimmat formulakuljettajat.
Reality check. Aika keskinkertaisilta sellaisetkin amerikanvalloittajat kuten Zanardi ja Bourdais näyttivät F1-kuljettajien joukossa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Reality check. Aika keskinkertaisilta sellaisetkin amerikanvalloittajat kuten Zanardi ja Bourdais näyttivät F1-kuljettajien joukossa.
Montoya ja Villeneuve kunnon auton ratissa eivät sitten niinkään... :rolleyes:

Ja milläköhän F1-radalla F1-kuljettajat menevät lujempaa kuin IndyCar-kuljettaja IndyCar-sarjan ovaaleilla? Eivät tietenkään millään. Bernard hyödyntää F1-puritaanien ihon alle meneviä kikkoja markkinoidessaan sarjaa suurelle yleisölle.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Montoya ja Villeneuve kunnon auton ratissa eivät sitten niinkään... :rolleyes:

Ja milläköhän F1-radalla F1-kuljettajat menevät lujempaa kuin IndyCar-kuljettaja IndyCar-sarjan ovaaleilla? Eivät tietenkään millään. Bernard hyödyntää F1-puritaanien ihon alle meneviä kikkoja markkinoidessaan sarjaa suurelle yleisölle.
Molempien miesten ura taisi loppua potkuihin, kuten myös Andretin. Onko kukaan jenkkisarjan kuljettaja lähtenyt F1-sarjasta pois vapaaehtoisesti? Tätähän kruunaa myös 93-vuoden mestari Mansell, joka potkittiin jenkeistä tultuaan jopa formuloista :)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Molempien miesten ura taisi loppua potkuihin, kuten myös Andretin. Onko kukaan jenkkisarjan kuljettaja lähtenyt F1-sarjasta pois vapaaehtoisesti? Tätähän kruunaa myös 93-vuoden mestari Mansell, joka potkittiin jenkeistä tultuaan jopa formuloista :)
Suomalaisella keskustelupalstalla onkin hyvä lähteä puimaan potkuihin päättyneitä F1-uria. *Järvilehto* *Salo* *Räikkönen*

Mansell oli Amerikassa huonontunut niin paljon, että vaikkei hän toisen CART-kautensa aikana voittanut yhtään osakilpailua, hän saattoi tulla kauden jälkeen vähän harrastamaan ykkösiä ja voittamaan päätösosakilpailun. Jos sarja olisi ollut IndyCar ja vuosi 2011, niin siitä olisi Nigelle kolahtanut tilille sievoinen summa.

Vuodesta 2011 näyttää muodostuvan varsinainen retroilu-vuosi. Lotus palautti legendaarisen mustakulta-värityksensä ykkösiin ja Williams selvästi kaipailee Rothmans-vuosiaan takaisin. Woodin veljekset voittivat Daytona 500:n David Pearsonille omistetulla Ford #21:llä.

IndyCar-sarjassa Lotus KV käyttää British Racing Greeniä tänä vuonna kahdessa autossa ja Takuma Saton auton moottorikatteeseen ovat ilmestyneet ykkösistä Toyotan mukana karanneet Panasonicin mainokset.

Kauden ehdottomasti kaunen väritys tulee kuitenkin vuodelta 1982. Richard Petty eli Kuningas itse lähtee jo kolmanteen Indy 500-ajoon osaomisteisella tiimillään. Tänä vuonna Petty-Andretti Autosports tekee kunniaa Pat Patrcikin Wildcateille ja Petty blue sekä entinen STP:n väritys soljuvat yllättävän kauniisti vanhan Dallarankin päälle:



John Andretti ajaa Pettyn #43 - autoa Indianapolisissa ja kauden päätösosakilpailuun puikkoihin saattaa hypätä vanha tuttu AJ Allmendinger. Champ Car - sarjassa nimensä tehnyt jenkki on saanut taakseen Fordin ja Pettyn tuen ja hän haluaisi yrittää voittaa Vegasin pääpotin. Sikäli mielenkiintoinen fakta, että ennen Dingerin NASCAR-uraa hän oli kilpaillut ovaaliradoilla vain neljästi. Kahdesti Milwaukeessa ja kahdesti Vegasin korkeilla kallistuksilla. Silloin hän sanoi pelänneensä ajamista ovaalilla, mutta nyt ympyrä saataisiin hienosti sulkeutumaan, jos Allmendinger pääsisi näyttämään taitojaan Petty-Andrettin tiimissä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bernard hyödyntää F1-puritaanien ihon alle meneviä kikkoja markkinoidessaan sarjaa suurelle yleisölle.
Randy ei toistaiseksi ole päässyt ihoni alle. Sitä vastoin IndyCar-fanit, joilla on melko erikoinen kuva sarjansa tasosta, tekevät sen jatkuvasti.

Millaisen kuvan se muuten antaisi sarjan tasosta, jos Hollywood-Petter olemattomalla rata- ja ovaalikokemuksellaan todella pystyisi haastamaan edes jonkun vakikasvon?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Montoya ja Villeneuve kunnon auton ratissa eivät sitten niinkään... :rolleyes:
No olihan näillä hetkensä. Villeneuvea fanitin nuorempana, mutta oli se uran ehtoopuoli aika surkeaa katseltavaa. Ja kuten todettu, molempien kuljettajien ura päättyi siihen, että tallikaveri vei kuin litran mittaa.

Ja milläköhän F1-radalla F1-kuljettajat menevät lujempaa kuin IndyCar-kuljettaja IndyCar-sarjan ovaaleilla? Eivät tietenkään millään. Bernard hyödyntää F1-puritaanien ihon alle meneviä kikkoja markkinoidessaan sarjaa suurelle yleisölle.
Jeah. Näillä kriteereillä Milka Dunokin on erittäin nopea formulakuljettaja. Mutta hyvä että jostain aina löytyy aasinsilta Ecclestonen, Mosleyn, yleensäkin FIA:n ja kuppikuntiinsa jämähtäneiden vanhan mantereen F1-junttien mollaamiseen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Suomalaisella keskustelupalstalla onkin hyvä lähteä puimaan potkuihin päättyneitä F1-uria. *Järvilehto* *Salo* *Räikkönen*
Miksi aina vedät mukaan epäolennaista asiaa. Käsittääkseni nuo miehet nauttivat F1-piirissäkin suurta arvostusta vrt esim. Villeneuve, Zanardi tai Andretti. Räikkönen ajoi Montoyan ulos ja McLaren oli pulassa, ennen kuin Mika korvasi Andretin. Andretista tuli mieleenkin, onko sen jälkeen nähty F1:ssä vastaavaa romurallia yhden kuljettajan toimesta? Itse en muista kyllä vastaavaa autojen romutusta...
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Miksi aina vedät mukaan epäolennaista asiaa. Käsittääkseni nuo miehet nauttivat F1-piirissäkin suurta arvostusta vrt esim. Villeneuve, Zanardi tai Andretti.
Miksi aina mollaat muita kuin F1-jumaliasi? F1-piirit kun ovatkin loistava lähtöarvo jonkin kuljettajan arvostukselle. Ja mikäli F1-piirit eivät kunnioita kuljettajaa, joka voitti Indy 500:n, IndyCar-mestaruuden ja F1-mestaruuden tai kuljettajaa, joka aktiiviuransa jälkeen siirtyi menestyksekkäästi tiimipäälliköksi (vrt. esim. Prost), niin silloin siellä päässä on jotain vikaa.

Olen rauhallinen pasifisti, mutta jos joku kehtaakin edes väittää ettei Alex Zanardi nauttisi suurta arvostusta, niin saatan tulla uhkailemaan väkivallalla. Kaksinkertainen CART-mestaruus ei ollut sattumaa. Voitto Michiganin superovaalilla ennen Handford-siipeä ei ollut sattumaa. Kuntoutuminen Lauzitsin jälkeen oli mieletöntä, jäljellejääneiden kierrosten loppuun ajaminen satumaisen kunnioitettavaa. Unohtamatta voittoja vakioautojen MM-sarjassa käsihallintalaitteisella BMW:llä. Toivottavasti kukaan muu ei enää koskaan joudu kokemaan samanlaista, mutta siitä olen varma, ettei kukaan muu samanlaisessa tilanteessa pystyisi nousemaan takaisin jaloilleen ja palaamaan kiistattomaksi voittajaksi.

Nyt kun Alexista tuli puhetta, niin haluatteko spekuloida sillä mitä Barberin testeissä on hänestä ja Chip Ganassin kolmannesta Target-autosta huhuttu...? ;)
 
Ylös