Kimin debyytti ja koko Sprint Cup tulee Nelonen Prolta 1/2Otin tosiaan tuon Motors TV-kanavan itselleni ni se varmaan näyttää nämä Kiminkii ajelut ? Mukava olisi kun alkaisi jo ajelut!
edit: eipä taida sieltä nascaria näkyä kaikkea muuta kyllä erittäin paljon. Mikä kanava näyttää suomessa nascaria vakituisesti ? Vai onko mitään ? Nelonen pro ilmeisesti näyttää ainakii kimin depyytin ?
Kiitos niistä aukaisemistasi sivuista. Virheitä tulee, virheitä menee ohi silmien ja virheitä korjataan, yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta (mitä tuo nyt sitten tarkoittaakin?). Hyvin hommittu!
No onhan meillä vielä sentään jalkapallon MM-kisat ilmaisilla, joissa ei myöskään hirveästi suomalaisväriä oel näkynyt.Kiitos niistä aukaisemistasi sivuista. Virheitä tulee, virheitä menee ohi silmien ja virheitä korjataan, yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta (mitä tuo nyt sitten tarkoittaakin?). Hyvin hommittu!
Vähänkö minua juilii se, että englantilaiset ovat onnistuneet juonimaan Kimin eka Nascar-kisan huumetäkyilmaismaistijaisiksi Sky-kanavalleen(?), mutta vaikka KR on ainakin viimeisimpien tietojen mukaan supisuomalainen, vastaavaan ei täällä ole ylletty. Eipä silti, pääasia on avolavan möreä laulu Charlotten kinkkisellä radalla. Toivottavasti Kimi yltää taitojensa mukaiseen suoritukseen. :thumbup:
Salo tietää Nascar-hirveydet
Turun Sanomat 19.5 2011 16:46:06
Kimi Räikkönen tekee viikonloppuna jälleen uuden aluevaltauksen autourheilussa, kun hän ajaa ensimmäisen kilpailunsa Pohjois-Amerikan Nascar -sarjassa. Vaikka Nascar on Yhdysvaltain ylivoimaisesti seuratuin moottoriurheilusarja, on se silti suomalaisille varsin tuntematon.
Nascar (National Association for Stock Car Auto Racing) on autourheilujärjestö, joka valvoo useita kilpasarjoja ympäri Pohjois-Amerikkaa. Suurimman huomion keräävät kolme pääluokkaa.
Räikkönen aloittaa Nascar-uransa Charlottessa kolmanneksi suurimmassa luokassa eli Truckissa. Truck-luokassa kilpaillaan avolavamalleilla.
Nascarin pääluokka on Sprint Cup, jossa kilpaillaan 1500-kiloisilla, 800-hevosvoimaisilla koppiautoilla. Toiseksi suurin luokka on Nationwide, jossa autot ovat samankaltaisia kuin Sprint Cupissa mutta hieman pienempiä ja tehottomampia.
Nascar-autot ovat nimellisesti jonkin merkkisiä, mutta teknisesti näillä putkirunkoisilla kilpureilla on hyvin vähän tekemistä katuautojen kanssa.
Tehokkaita
ja kamalia ajaa
F1-autoihin verrattuna Nascar-autoista ei löydy lainkaan hienostunutta huipputeknologiaa, vaan autot ovat teknisesti hyvin yksinkertaisia. Ne ovat myös painavia verrattuna 600-kiloisiin F1-autoihin. Silti niillä pääsee reilusti yli 300 kilometriä tunnissa.
Nascar-autoa testanneen Mika Salon mukaan autojen ajettavuus on heikko.
– Ne ovat hirveitä ajaa. Raskaita kuin mitkä, hirveästi voimaa eikä ollenkaan ajo-ominaisuuksia. Tosi huonot renkaatkin niissä on, ne menettävät pidon nopeasti. Ja huonot jarrut, Salo kertoo.
– Kun ensimmäistä kertaa ajoin Nascar-autolla, olin 20 kierroksen jälkeen aivan loppu. Niillä ei voi puristaa, vaan pitää ajaa rennosti.
Nascariin ei liity samanlaista glamouria kuin F1:een, vaan sen imago on hyvin kansanomainen. Nascarin juuret ovat Yhdysvaltain syvässä etelässä, ja puolet kisoista ajetaan siellä.
Kisa ovaalilla
ei ole helppo
Sprint Cup -kauteen kuuluu 36 kisaa, kahdessa pienemmässä luokassa kisoja on hieman vähemmän.
Melkein kaikki kisat ajetaan ovaaliradoilla, joilla erittäin tärkeää on imussa ajaminen. Ohituksia tulee yleensä liukuhihnalta ja kisat ratkevat vasta lopussa. Pisteitä saa kisasijoitusten lisäksi myös johtokierroksista.
Varikkotaktiikka on tärkeässä roolissa ja kolarit sekoittavat kisoja, sillä radalle tulee turva-auto.
Vaikka ovaalin ajaminen saattaa tuntua yksinkertaiselta, tekee kisaamisesta Salon mukaan haastavaa monien pikkuasioiden vaikutus.
– Autot ovat tosi herkkiä muutoksille. Kisat ovat pitkiä, ja ilma ehtii muuttua moneen kertaan. Jos esimerkiksi taivaalle tulee yksi pilvenhattara, tulee autosta heti ihan erilainen ajaa. Pito on myös radan eri kohdissa erilainen.
Nascar-auton ohjaamosta ei näe juuri muualle kuin eteenpäin, ja kuskit saavat jatkuvasti radiossa tietoa ympärillä olevista autoista.
– Siinä pitää koko ajan miettiä tosissaan. Ja ympärillä on 40 autoa, jotka menevät kaasu pohjassa samaan suuntaan, Salo kertoo.
Räikkönen ajaa ensimmäisen Nascar-kisansa lauantain vastaisena yönä.
Salo uskoo
sopimukseen
Salo uskoo ajavansa Nascar-sarjassa vielä tämän kauden aikana. Tähän mennessä Salon tallipaikalle on ollut esteenä vain rahoituksen löytäminen.
– Asiat menevät pikku hiljaa eteenpäin. Kyllä me Kimin kanssa kisataan vielä jossain välissä, Salo kertoo.
Salo ei aio sijoittaa ajamiseen omia rahojaan, joten hänen on pitänyt etsiä ulkopuolista rahoitusta. Salo hakee tallipaikkaa nimenomaan Truck-luokasta, jossa ajaminen on halvempaa.
– Taidot ja kokemus riittäisivät Sprint Cupiin, mutta taloudellisesti on järkevää aloittaa Truckista. Jos ostaisin tallipaikan Sprint Cupista, maksaisi se 25 miljoonaa. Ei ole mitään järkeä maksaa 25 miljoonaa harjoittelemisesta, kun ei välttämättä pääse edes kisoihin mukaan, Salo toteaa.
Viime vuosina Salo on ajanut Amerikan Le Mans -sarjassa ja FIA GT -sarjassa.
Ite kaipailisin samaa. Oli jo lähellä, etten hakenu kaapelikorttia ja Nelonen Pro -pakettia, mutta ajattelin, että tulee vähän liian kalliiks, jos Kimin ajot jää vähiin, eikä Nascar sitte muuten kiinnostakaan...Onko kellään tietoa vielä mistä tuon kisan voisi netistä katsella? Jakakaa tietonne oitis.
Eiköhän myp2p ole tuohon oiva apu, luulisi sieltä joku hyvä streami irtoavan.Onko kellään tietoa vielä mistä tuon kisan voisi netistä katsella? Jakakaa tietonne oitis.
Jos ei ole jo siellä, niin tuskin tietää ko. lyhennettäkään.Tai sitten koittaa pysytellä uuutispimennossa ja lataa kisan lauantaina RU:sta.
Meinasin just kysyä, jotta mikähän lienee.Jos ei ole jo siellä, niin tuskin tietää ko. lyhennettäkään.
Jenkit osaavat siis kirjoittaa Icemanin nimen oikein, toisin kuin eräät:Kappas, haalariin saatu ä&ö:n pisteet.
Busch loistaa Nascarin Vettelinä
Turun Sanomat 19.5 2011 22:11:31
Perjantaina amerikkalaista itärannikon aikaa kello yhdeksän aamulla Kimi Räikkönen kiipeää Toyota Tundra avolavan numero 15 ohjaamoon ja aloittaa Charlotten iltakilpailun ensimmäisen harjoitusjakson.
Räikkösen tiimikaveri on Nascar-piireissä yhtä tunnettu kuin suomalainen F1-maailmassa. Kyle Busch voittaa nykyään kisoja enemmän kuin kukaan toinen: 12 viimeisestä ajamastaan Nascar-kisasta hän on voittanut yhdeksän!
26-vuotias Las Vegasin suuri poika puhkaisee piakkoin maagisen sadan täysosuman haamurajan Nascar -voittojen yhteismäärässä kolmessa pääluokassa.
Busch on tuulettanut ruutulipulla voittoa yhteensä 96 kertaa: 21 on tullut Sprint Cupissa, 48 Nationwidessa ja 27 Camping World Truckissa.
Voittojen yleelliseen määrään verrattuna tuntuukin oudolta, että Buschin meriittilistaa koristaa toistaiseksi vain yksi kuljettajien sarjamestaruus: Nationwide kaudella 2009.
Voittojen ja mestaruuksien määrissä Busch onkin toistaiseksi kuin vastakohta Michael Schumacherille, jolla on vähemmän voittoja (91), mutta niillä peräti seitsemän maailmanmestaruutta F1-autoilussa.
– Rakastan voittamista kuljettajana ja rakastan voittamista kilpatiimin omistajana ihan yhtäläisesti, Busch vakuuttaa.
Tänä vuonna Nascar-kuskien piti valita yksi luokka, missä ajaa mestaruudesta. Kaikkien kolmen pääsarjan välillä sukkuloiva lyö menestyksellään rahoiksi, mutta ei voitoistaan huolimatta johda sarjoja. Busch kerää pisteitä vain Sprint Cupissa, jossa on nyt kolmantena kahdella voitolla.
Busch on kaikissa kolmessa sarjassa ajanut kärjessä ylivoimaisesti enemmän kuin muut. Kaikkiaan jenkkitähti on johtanut 24,3 prosenttia kaikista kierroksista (797 johdossa/yhteensä 3297 kierrosta).
Lauantaina Charlottessa ajetaan Sprint Cupin All-Star -kisa, jossa ei jaossa ole pisteitä, vaan miljoonan dollarin pääpotti. Busch on silloinkin yksi suosikeista. Perjantaina truck-kisassa hän hakee kolmatta perättäistä täysosumaa tässä luokassa.
Pressitilaisuus
Räikkösen testi
Uutena ja erilaisena väriläiskänä Buschin truck-tiimi esittelee nyt Räikkösen, josta tulee avolavasarjan neljättä perusamerikkalaisuudesta poikkeavaa eri kansallisuutta edustava kilpailija kahden brasilialaisen ja yhden italialaisen ohella.
Charlotte tunnetaan Nascar-autojen kotiluolana, mutta vielä torstaina oli tyyntä kuin myrskyn edellä vanhassa sanonnassa. Myrskyä – eikä edes sadetta ole onneksi luvassa perjantaillekaan. Nascarin ovaalikisojahan ei ajettaisi sateella.
Amerikkalaistoimittajat ovat nostaneet Räikkösen debyytissä kaikkein kiinnostavammaksi vaiheeksi sen, miten lehdistöarkana tunnettu suomalaiskuski hoitaa ensimmäisen lehdistötilaisuutensa puoliltapäivin Motorspeedwayn varikolla.
Kyle Busch tapasi henkilökohtaisesti Räikkösen vain suomalaiskuskin toisena testipäivänä Greshamin miniovaalilla. Yhteyttä ei ole sen tiiviimmin pidetty. Amerikkalaisfanit toivovatkin, että tavalla tai toisella näiden kahden tiimikaveruksen kemiat toimisivat myös perjantai-illan 201 kierroksen mittaisessa kisassa.
Räikkönen testasi Buschin autoa yhteensä neljä päivää. Rockinghamin päätöspäivä jäi lyhyeksi, kun tiimin miehistöpäällikkö totesi, että Räikkönen osaa kyllä ajaa, eikä testistä olisi ollut enää mitään lisää ammennettavaa.
– Olen pyrkinyt evästämään Kimiä siitä, mitä on odotettavissa. Lähetin hänelle videoita sekä autokameran kuvaa viime vuoden Charlotten kisasta, sympaattiselta vaikuttava Busch kertoo kisa-aattona.
Räikkönen saapui paikalle torstaina iltapäivänä. Sen jälkeen oli edessä kaikille tulokkaille pakollinen perehtymiskäynti kisaorganisaation luona kuulemassa käytäntö, missä kuljettajan pitää olla eri tilanteissa varoituslippujen ja turva-autojen aikana.
Piquet vierasti
uusintalähtöjä
Nashvillen truck-kisassa kakkoseksi noussut Nelson Piquet junior ajaa toista vuottaan tätä Nascar-luokkaa. Hän odottaa hyvin kiinnostuneena, miten Räikkönen pärjää debyyttissään.
– Tiedän omasta kokemuksestani, miten paljon opittavaa Kimille kertyy tässä kisassa. Minun kannaltani kaikkein hankalinta oli pärjätä uusintalähdöissä ja siinä, miten ohitustilanteessa selvitään – erityisesti pikkuradoilla. Veikkaan, että jos Kimi Nascarissa jatkaa, hänestä tulee vahva kuski, mutta jonkin aikaa tämän kaiken omaksumiseen väkisin menee, Piquet aprikoi.
Perjantaiaamuna ajetaan ensin tunnin ja sitten puolentoista tunnin harjoitukset. Iltapäivällä klo 16 käydään aika-ajo ja kisa starttaa klo 20.