Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ihan samanlailla ne renkaat paranee muillakin, ja sitten on varaa ottaa pois vähän downforcestakin suorille. En usko ennen kuin näen.
Kyse ei ole siitä, että kuinka muiden renkaat paranevat vaan siinä että Lotus saa omansa toimimaan. Jos muilla lämmöt kohenisivat samassa suhteessa niin oltaisiin jo pahasti yli optimilämpöjen ja siitä olisi taas omat haittansa (lähinnä huomattavasti nopeampi kuluminen).
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Kyse ei ole siitä, että kuinka muiden renkaat paranevat vaan siinä että Lotus saa omansa toimimaan. Jos muilla lämmöt kohenisivat samassa suhteessa niin oltaisiin jo pahasti yli optimilämpöjen ja siitä olisi taas omat haittansa.
Kyllä mutta että kaksi sekuntia? Kuulostaa hullulta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Kyllä mutta että kaksi sekuntia? Kuulostaa hullulta.
Barcelonan talvitesteissä Lotus vaikutti ajoittain kaksi sekuntia vuoden takaisia talvitestejä nopeammalta, mutta Australiassa oltiin taas viime kauden alun kierrosajoissa. Syyksi notkahdukseen epäillään renkaiden liian alhaisia lämpötiloja, joten tämän vian korjaamisen pitäisi periaatteessa tuoda takaisin talvitesteissä osoitettu suorituskyky -- eli siis se kaksi sekuntia pois kierrosajoista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Barcelonan talvitesteissä Lotus vaikutti ajoittain kaksi sekuntia vuoden takaisia talvitestejä nopeammalta, mutta Australiassa oltiin taas viime kauden alun kierrosajoissa. Syyksi notkahdukseen epäillään renkaiden liian alhaisia lämpötiloja, joten tämän vian korjaamisen pitäisi periaatteessa tuoda takaisin talvitesteissä osoitettu suorituskyky -- eli siis se kaksi sekuntia pois kierrosajoista.
Niin, ja pitää muistaa se, että Lotus teki autonsa käytännössä uudestaan jonka vuoksi talvitesteissä ilmenneet luotettavuusongelmat veivät valta-osan kehitysresursseista.

On ihan perusteltua odottaa, että Lotuksella piilossa olevaa vauhtia enemmän kuin kenties muilla keskikastin peräpään talleilla, sitä ei vain ole vielä saatu realisoitumaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllähän noin rajujen rengasongelmien vaikutus kierrosaikaan mitataan yleensä sekunneissa, eli vaikka suorituskyky ei ollutkaan odotettu, näin selkeä ongelma antaa toiveita siitä, että nopeuteen voi tulla isokin hyppäys. Itse en ole vielä tutkaillut kisan kierrosaikoja, mutta pitkä stintti kyllä kompensoi lämmitysongelmia, eli sieltä pitäisi kyetä löytämään viitteitä todellisesta nopeudesta.

Fernandes näkyy kertoneen, että Lotuksella on ongelmia myös jäähdyttimien kanssa, jotka eivät kestä Renault'n moottorin Cosworthista poikkeavaa resonointia. Korjaus on tulossa mahdollisesti jo Malesiaan. Kolmas ongelma on ohjaustuntuma, jota ovat valitelleet sekä Heikki että Trulli. Jälleen kerran muuten nähtiin, että kun autossa on selkeitä ongelmia, kärsii Kovalainen niistä huomattavasti tallikaveriaan vähemmän.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Kyllähän noin rajujen rengasongelmien vaikutus kierrosaikaan mitataan yleensä sekunneissa, eli vaikka suorituskyky ei ollutkaan odotettu, näin selkeä ongelma antaa toiveita siitä, että nopeuteen voi tulla isokin hyppäys. Itse en ole vielä tutkaillut kisan kierrosaikoja, mutta pitkä stintti kyllä kompensoi lämmitysongelmia, eli sieltä pitäisi kyetä löytämään viitteitä todellisesta nopeudesta.

Fernandes näkyy kertoneen, että Lotuksella on ongelmia myös jäähdyttimien kanssa, jotka eivät kestä Renault'n moottorin Cosworthista poikkeavaa resonointia. Korjaus on tulossa mahdollisesti jo Malesiaan. Kolmas ongelma on ohjaustuntuma, jota ovat valitelleet sekä Heikki että Trulli. Jälleen kerran muuten nähtiin, että kun autossa on selkeitä ongelmia, huomattavasti tallikaveriaan vähemmän.
En ole aivan satavarma, mutta minun havannoista päätellen Heikki työnti ennen varikkopysähdystä kilpailukykyisiä aikoja verrattuna Toro Rossoon. Pitää nähdä kierrosaikaliuskat ennen kuin uskallan vahvistaa asian.

Epäilen myös että Heidfeldillä oli renkaiden kanssa ongelmia, koska ero Petroviin oli valtaisa.
 
Viimeksi muokattu:

Poistettu jäsen 5082

Guest
Melko pettymys on Lotuksen vauhti kyllä :frown:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Höpö, höpö ei siellä mitään rengasongelmia ollut. Saloa lainatakseni: Tulevat jatkossa jäämään vielä enemmän. Pysyn linjassani; voisivat poistua sarjasta hidastamasta muita. Ovat häpeäksi F1:lle ja ennen kaikkea Lotukselle.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Voi että. En oo varmaan koskaan nähnyt Heikkiä noin apeana. :(
Enkä yhtään ihmettele. Levottomalta näytti ajokin.

Lotus ei ole enää mikään vitsi


- Heikki Kovalainen, Apu
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Kieltämättä pettymys oli Lotuksen kauden aloituksen. Viime kaudella vielä tilanteen ymmärsi ja auto näyttikin äärettömän hitaalta tankilta. Uusi auto on kuitenki ihan kilpauton näköinen ja Renaultin tekniikka tuskin ainakaan haittaa. Toivottavasti autosta löytyy potentiaalia jotta saadaan Heikki kisaamaan edes keskikastiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Juu Lotus oli, ainakin joillain mittareilla, mukaantullessaan samaa tasoa, kuin ennen tuota 15 vuoden taukoa (1994 tallien 12./14, 2010 10./12). Itsekin uskon ettei Melbourne välttämättä ihan näyttänyt auton potentiaalia. Ja taisi ollakin kisassa lähempänä muita, kuin aika-ajossa. Mielenkiinnolla seuraan jatkoa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Trullin paras kierros oli vain sekunnin Williamsia ja Force Indioita perässä. Sauberiin ja Toroon kaksi sekuntia, joka sekin on selvästi vähemmän kuin aika-ajoissa. Muutenkin tulokset olivat sen verran ihmeellisiä, ja jamaiset näytti oudolta, etten vielä kirvestä hiettäisi kaivoon. Mutta kolmanneksi viimeiseltä sijalta on silti vaikea nousta, niinkuin oli ennakoitavissa, vaikka aikaero olisi pienentynyt.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Trullin paras kierros oli vain sekunnin Williamsia ja Force Indioita perässä. Sauberiin ja Toroon kaksi sekuntia, joka sekin on selvästi vähemmän kuin aika-ajoissa. Muutenkin tulokset olivat sen verran ihmeellisiä, ja jamaiset näytti oudolta, etten vielä kirvestä hiettäisi kaivoon. Mutta kolmanneksi viimeiseltä sijalta on silti vaikea nousta, niinkuin oli ennakoitavissa, vaikka aikaero olisi pienentynyt.
Australia ei varmastikaan näyttänyt vielä kaikkea Lotuksen iskukyvystä. Niin kuin se ei näyttänyt varmastikaan monen muunkaan tallin kohdalla. Jos tiedot renkaiden lämpötiloista pitävät paikkaansa niin ei ole ihme ettei autot kulkeneet. Tietysti vielä on tehtävää Heikin keskeytykseen johtaneiden ongelmienkin kanssa. Kun miettii viime kautta niin siellä oli joukossa yksi 12 sija ja muutama 13 sija. Jos saa hieman vauhtia lisää niin on mahdollista päästä muutaman kerran pisteille. Kaikilla ei kuitenkaan kaikki kisat onnistu.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tony Fernandes on kirjoittanut blogissaan Team Lotuksen pettymykseksi osoittautuneesta Australian GP-viikonlopusta.

Fernandesin mukaan Team Lotuksen autojen ohjaustehostin ei toiminut Melbournessa optimaalisesti, mutta lääkkeet tähän ovat tiedossa. Fernandes vaikuttaa tyytyväiseltä superpehmeiden renkaiden toimimiseen kisassa, mutta kovien ja keskikovien renkaiden riittävän lämmittämisen eteen tiimin täytyy vielä tehdä työtä. Jäähdytysjärjestelmän ongelmat vaivasivat Team Lotusta talvitesteissä ja aiheuttivat Heikki Kovalaisen keskeytyksen Australiassa. Fernandes uskoo, että tämä ongelma saadaan ratkaistua kunnolla vasta Turkin kisaviikonloppuna, jolloin autoon asennetaan päivitysosia.

Oikeudenkäynnin päätyttyä Team Lotus aikoo julkistaa kaksi uutta sponsoria ja lähikuukausina selviää myös miten Fernandes aikoo hyödyntää Team Lotus -talliaan kaupallisesti. Fernandes korostaa, että tämänvuotisessa T128-autossa on paljon potentiaalia ja että Team Lotus on pitkän tähtäimen projekti, jota satunnaiset vastoinkäymiset eivät voi lannistaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Tony Fernandes on kirjoittanut blogissaan Team Lotuksen pettymykseksi osoittautuneesta Australian GP-viikonlopusta.

Fernandesin mukaan Team Lotuksen autojen ohjaustehostin ei toiminut Melbournessa optimaalisesti, mutta lääkkeet tähän ovat tiedossa. Fernandes vaikuttaa tyytyväiseltä superpehmeiden renkaiden toimimiseen kisassa, mutta kovien ja keskikovien renkaiden riittävän lämmittämisen eteen tiimin täytyy vielä tehdä työtä. Jäähdytysjärjestelmän ongelmat vaivasivat Team Lotusta talvitesteissä ja aiheuttivat Heikki Kovalaisen keskeytyksen Australiassa. Fernandes uskoo, että tämä ongelma saadaan ratkaistua kunnolla vasta Turkin kisaviikonloppuna, jolloin autoon asennetaan päivitysosia.

Oikeudenkäynnin päätyttyä Team Lotus aikoo julkistaa kaksi uutta sponsoria ja lähikuukausina selviää myös miten Fernandes aikoo hyödyntää Team Lotus -talliaan kaupallisesti. Fernandes korostaa, että tämänvuotisessa T128-autossa on paljon potentiaalia ja että Team Lotus on pitkän tähtäimen projekti, jota satunnaiset vastoinkäymiset eivät voi lannistaa.
Jep, ja talvitestit sekä kisavauhti olivat kumminkin edistystä viime vuoteen. Pitkäntähtäimen suunnitelmat eikä tulevaisuus todellakaan näytä 2010:ltä :thumbup:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Fernandes vaikuttaa tyytyväiseltä superpehmeiden renkaiden toimimiseen kisassa, mutta kovien ja keskikovien renkaiden riittävän lämmittämisen eteen tiimin täytyy vielä tehdä työtä.
Eikö kolmessa ekassa kisassa käytetä softeja & hardeja? Ainakin jossain vaiheessa Pirelli ilmoitti pelaavansa tällä tavoin varman päälle. Viittaus supersofteihin liittynee hyviin testiaikoihin, mutta niihin ei kyllä enää kannattaisi luottaa. Niin erilailla renkaat käyttäytyi Melbournessa verrattuna talvitesteihin. Perez ajoi kisassa 35 kierrosta pehmeillä gummeilla kilpailukykyistä kyytiä, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin mihin Barcelonassa päästiin edes hardeilla.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Fernandes korostaa, että tämänvuotisessa T128-autossa on paljon potentiaalia ja että Team Lotus on pitkän tähtäimen projekti, jota satunnaiset vastoinkäymiset eivät voi lannistaa.
Tämä olisi hyvä kaikkien pitää mielessä. Eletään vähän liikaakin tätä hetkeä tällaisilla foorumeilla. On aivan normaalia että tulee vastoinkäymisiä, odottamattomia ja useita putkeenkin. Näin on odotettavissa jo puhtaasti todennäköisyysmatemaattisista syistäkin. Ei pidä antaa niiden hämätä, vaan pitää pitkän aikavälin tavoite tiukasti tähtäimessä.


Pikku piikkinä sanon vielä, että ikävä kyllä se toinen Lotus (ei, ei talli, vaan sponsori) ei oikein vaikuta pitkän tähtäimen projektilta F1:ssä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Pikku piikkinä sanon vielä, että ikävä kyllä se toinen Lotus (ei, ei talli, vaan sponsori) ei oikein vaikuta pitkän tähtäimen projektilta F1:ssä.
Mua ei ainakaan haittaa jos sen kuskit näkee paremman paikan toisaalla, ja talli jää pois. Jos näen katu-Lotuksen, tekisi mieli teilata mutta omakin auto saisi kolhun :)
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Trulli ihmettelee Autosportin jutussa renkaiden käyttäytymistä:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/90311

Tiivistäen, Trullista tuntui kuin Australiassa olisi ollut täysin eri renkaat kuin viimeisessä testissä. Barcelonassa oli alla renkaat jotka tuhoutuivat hetkessä, joten haasteen luultiin olevan siinä miten renkaat saadaan kestämään mahdollisimman kauan. Australiassa haaste olikin päinvastainen: renkaat kestivät hyvin, mutta niitä ei tuntunut saavan mitenkään toimintalämpötilaan. Trulli arvelee mm. Webberin ja Ferrarin ongelmien johtuneen tästä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös