Sen lisäksi RedBull ajaa hitaasti suorallakin.Red Bull säästää sitten rahaa kun eivät lyö ensi kisaan kersiä vai?
Sen lisäksi RedBull ajaa hitaasti suorallakin.Red Bull säästää sitten rahaa kun eivät lyö ensi kisaan kersiä vai?
Eivätkä halua ajaa edes tosissaan kilpaa... :doubtful:Sen lisäksi RedBull ajaa hitaasti suorallakin.
Äh, pointtini on se että jos talli aikoo olla vakavasti otettava, täytyy sillä olla samat laitteet, sama teknologia käytössä kuin kilpakumppaneillakin. Nythän he ajavat ikään kuin eri sarjassa. Kilvanajosta Kers-autojen kanssa tulee todella vaikeaa kun suoralla ei pääse mihinkään. Kyllähän Heikki itsekin sanoi että on sanonut tallille että pitäisi Kers saada.Eihän siinä rahaa säästetä, vaan sama raha käytetään muuhun paljon hyödyllisempään. Etkö sinä nyt tajua että auton suunnittelu, balanssi jne. menee uusiksi kun ahdat sinne sen Kerssin, ja sitten se aiheuttaa vielä lisää luotettavuusongelmia joita on muutenkin tarpeeksi jo omasta takaa. Rahaa menee Kerssin ostoon/parantamiseen, auton uusiksi suunnittelemiseen, ongelmien ratkaisemiseen, ja aikaa tuhlaantuu tuhottomasti näihin ja Kerssin kanssa yleiseen nysväämiseen, kun sama aika ja raha käytetään paljon tehokkaammin ja suuremman hyödyn saamiseen aeroa kehittämällä. Kerssillä saat sen kälysen 0.3 s (ehkä, sillon kun toimii) hyötyä, aerossa on sekuntikaupalla hyötyä saatavilla.
Miksi Force Indialla ja kaikilla Lotuksen kilpakumppaneilla on sitten KERS autossaan? Miten uskoisit Lotuksen pärjäävän kamppailussa näitä autoja vastaan kun ne menevät suoralla kuitenkin ohi/ ohittaminen on mahdotonta. Se että Red Bull ei ole käyttänyt koko ajan KERSIä ei liity Lotukseen, heillä ei ole mahdollisuutta startata paalulta eikä autoa suunnittele ykkösten paras suunnittelija.Eivätkä halua ajaa edes tosissaan kilpaa... :doubtful:
Aamun parhaat naurut! Kiitos DexDexter!
Resurssi- ja valintakysymys hyvin pitkälti. Viime vuoden autosta ei Lotukselle ollut kovinkaan paljon hyötyä tämän vuoden auton suunnittelussa. Helpointa ja halvinta on korjata pahimmat puutteet, jos KERS olisi otettu heti mukaan, niin se olisi kostautunut muilla osa alueilla. Lotuksella yksinkertaisesti arvioitiin henkilö-, aika- ja taloudelliset seikat, ja todettiin mitä ilmeisimmin saatavan radalla nopeampi, tasapainoisempi ja luotettavampi auto, kun KERS jätettiin tässä vaiheessa pois.Miksi Force Indialla ja kaikilla Lotuksen kilpakumppaneilla on sitten KERS autossaan? Miten uskoisit Lotuksen pärjäävän kamppailussa näitä autoja vastaan kun ne menevät suoralla kuitenkin ohi/ ohittaminen on mahdotonta. Se että Red Bull ei ole käyttänyt koko ajan KERSIä ei liity Lotukseen, heillä ei ole mahdollisuutta startata paalulta eikä autoa suunnittele ykkösten paras suunnittelija.
Älä nyt itseesi ota. Pitihän vain se kolmaskin sinun pointtisi nostaa esille, kun edellä oli jo kaksi muuta nostettu...Miksi Force Indialla ja kaikilla Lotuksen kilpakumppaneilla on sitten KERS autossaan? Miten uskoisit Lotuksen pärjäävän kamppailussa näitä autoja vastaan kun ne menevät suoralla kuitenkin ohi/ ohittaminen on mahdotonta. Se että Red Bull ei ole käyttänyt koko ajan KERSIä ei liity Lotukseen, heillä ei ole mahdollisuutta startata paalulta eikä autoa suunnittele ykkösten paras suunnittelija.
Lotuksen auto on raakile ja siitä puuttuu muutakin nopeammista autoista löytyvää hyvää kuin KERS. KERSin väitetään tuovan kolmen kymmenyksen vauhtilisäyksen kierrosta kohti, ja ahdetun diffuusorin kahdeksan kymmenystä. Yllättäen (?) Gascoyne on päättänyt lisätä Lotukseen ahdetun diffuusorin ennen KERSiä.Äh, pointtini on se että jos talli aikoo olla vakavasti otettava, täytyy sillä olla samat laitteet, sama teknologia käytössä kuin kilpakumppaneillakin. Nythän he ajavat ikään kuin eri sarjassa. Kilvanajosta Kers-autojen kanssa tulee todella vaikeaa kun suoralla ei pääse mihinkään. Kyllähän Heikki itsekin sanoi että on sanonut tallille että pitäisi Kers saada.
Mullon sellainen käsitys, että järjestelmä on käytännössä sama lukuunottamatta akkuja, jotka RBR on sijoittanut muista talleista poiketen auton takaosaan vaihteiston läheisyyteen. Formulan voimansiirrosta ymmärrän melko vähän, mutta uskoakseni MGU vaatii väkisinkin säätöä eri voimansiirtoon yhdistettynä. Lotuksen kannalta tämä on hyvinkin merkittävää noin sikäli, että tallin voimansiirto tulee nimenomaan RBR:ltä, eli vaikeudet olisivat näiltä osin todennäköisesti yhteisiä. Tästä päästäänkin siihen, että kilpailijoista Sauber ja Force India saavat moottorintoimittajaltaan tai yhteistyökumppaniltaan koko voimansiirtoratkaisun KERSeineen päivineen, eli tilanne ei ole sikäli suoraan verrannollinen.Paitsi että Red Bullin kers ei ole mitään hyllytavaraa, vaan talli itse lähtenyt näpelöimään Rellulta saatua järjestelmää.
Jeps. Tuota KERSiä on hyvä huudella, kun sillä on oma selkeä nimikkeensä. Kyllä Lotuksesta tosiaan löytyy monta muutakin kehityskohtaa, joista aikaa on löydettävissä enemmänkin kuin KERSistä, niitä ei vain ole samalla lailla brändätty.Lotuksen auto on raakile ja siitä puuttuu muutakin nopeammista autoista löytyvää hyvää kuin KERS.
Ja vieläpä, kun tämä varmasti auttaa rengasmurheiden kanssa. Toisin kuin KERS heikomman downforcen kanssa tekisi...Yllättäen (?) Gascoyne on päättänyt lisätä Lotukseen ahdetun diffuusorin ennen KERSiä.
Tarkoitat ilmeisesti vuotta 2009. Syy miksi Kimi ajeli hitaammin kuin Force India oli nimenomaan KERS:sistä johtuva.Sen lisäksi, ei KERSsittömyys kaikkia mahkuja kilpailuun vie. Toki jos otetaan Räkä-Fisi tilanne Spasta 08, niin toki näinkin voi olla, mutta se olikin kärki kamppailu ja sikäli eri tilanne.
Ilmeisesti kysymys on tässä niinkuin Kerssissäkin aivan täysin taloudellinen. No jos on pakko niin on pakko. Ikävä kyllä Trulli ja Kovalainen kärsivät tästä aivan selvästi.Lotus aikoo ajattaa kahta testikuskia Kiinan ensimmäisessä vapaassa harjoituksessa:
Mike Gascoyne: ”In China we have Luiz Razia and Davide Valsecchi driving for us in FP1 --- ”
http://www.teamlotus.co.uk/news/2011/china-prix-view
Vaikka olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että ajoajan antaminen testikuljettajille perjantaisin on hyvä asia, niin en ole kauhean vakuuttunut tämän idean järkevyydestä. No, ainakin saavat nimensä historiankirjoihin tällä tempauksella.
Vaikka ekoista harkoista ei kovin paljon hyötyä ole kuivalla kelillä, niin se vähäkin menee helposti hukkaan, koska kokemattomien testikuskien datasta ja palautteesta ei varsinaisille kuskeille kovinkaan paljon hyötyä ole.Vaikka olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että ajoajan antaminen testikuljettajille perjantaisin on hyvä asia, niin en ole kauhean vakuuttunut tämän idean järkevyydestä. No, ainakin saavat nimensä historiankirjoihin tällä tempauksella.
Eikös Heikki ilmoittanut ennen kauden alkua jotakin tyyliin "Minun autollani ei aja kukaan muu kuin minä itse..".Aivan varmasti Heikkiä pännii tuo järjestely.
Sanoi se noin, ei kuitenkaan harjoituksiin liittyen. Kyse oli huhusta, että Chandhok ajaisi Intiassa kilpailussa.Eikös Heikki ilmoittanut ennen kauden alkua jotakin tyyliin "Minun autollani ei aja kukaan muu kuin minä itse..".
Tai näin ainakin jossakin mediassa hihkuttiin muistaakseni (ennen kauden alkua?).
En vain löydä lähdettä, mutta jospa joku osaa kaivaa.
Kisoissa. Silloinhan jossain huhuttiin että testikuskit pääsis kisojakin ajamaan harkkojen lisäksi.Eikös Heikki ilmoittanut ennen kauden alkua jotakin tyyliin "Minun autollani ei aja kukaan muu kuin minä itse.."
Tää on nyt jo vähän off-topiccia, mutta uskonpa, että Kimin tasoinen kuski (jos sellaisia on ) olisi KERS-autolla ohittanut Kimin kuten Kimi Fisicon, eikä Kimi KERSsittömällä F. Indialla olisi päässyt enää takaisin ohi.Tarkoitat ilmeisesti vuotta 2009. Syy miksi Kimi ajeli hitaammin kuin Force India oli nimenomaan KERS:sistä johtuva.
Voidaan sanoa, että Kimi voitti Spa:ssa KERSsistä huolimatta. Väitän että Force Indian KERSsittömällä autolla Kimi olisi ottanut sekä paalun, että voiton. Nyt KERSsistä johtuen hän otti pelkän voiton.
KERS tuskin on suoranaisesti taloudellinen kysymys vaan erityisesti resurssi. Suunnitteluväen on ilmeisesti helpompi tehdä ensimmäinen varsinainen F1-auto KERSittömänä. Jos taas Kers olisi mukana väkeä olisi pitänyt olla selvästi enemmän.Ilmeisesti kysymys on tässä niinkuin Kerssissäkin aivan täysin taloudellinen. No jos on pakko niin on pakko. Ikävä kyllä Trulli ja Kovalainen kärsivät tästä aivan selvästi.