Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Eihän siinä rahaa säästetä, vaan sama raha käytetään muuhun paljon hyödyllisempään. Etkö sinä nyt tajua että auton suunnittelu, balanssi jne. menee uusiksi kun ahdat sinne sen Kerssin, ja sitten se aiheuttaa vielä lisää luotettavuusongelmia joita on muutenkin tarpeeksi jo omasta takaa. Rahaa menee Kerssin ostoon/parantamiseen, auton uusiksi suunnittelemiseen, ongelmien ratkaisemiseen, ja aikaa tuhlaantuu tuhottomasti näihin ja Kerssin kanssa yleiseen nysväämiseen, kun sama aika ja raha käytetään paljon tehokkaammin ja suuremman hyödyn saamiseen aeroa kehittämällä. Kerssillä saat sen kälysen 0.3 s (ehkä, sillon kun toimii) hyötyä, aerossa on sekuntikaupalla hyötyä saatavilla.
Äh, pointtini on se että jos talli aikoo olla vakavasti otettava, täytyy sillä olla samat laitteet, sama teknologia käytössä kuin kilpakumppaneillakin. Nythän he ajavat ikään kuin eri sarjassa. Kilvanajosta Kers-autojen kanssa tulee todella vaikeaa kun suoralla ei pääse mihinkään. Kyllähän Heikki itsekin sanoi että on sanonut tallille että pitäisi Kers saada.

Eivätkä halua ajaa edes tosissaan kilpaa... :doubtful:

Aamun parhaat naurut! Kiitos DexDexter! :D
Miksi Force Indialla ja kaikilla Lotuksen kilpakumppaneilla on sitten KERS autossaan? Miten uskoisit Lotuksen pärjäävän kamppailussa näitä autoja vastaan kun ne menevät suoralla kuitenkin ohi/ ohittaminen on mahdotonta. Se että Red Bull ei ole käyttänyt koko ajan KERSIä ei liity Lotukseen, heillä ei ole mahdollisuutta startata paalulta eikä autoa suunnittele ykkösten paras suunnittelija.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Miksi Force Indialla ja kaikilla Lotuksen kilpakumppaneilla on sitten KERS autossaan? Miten uskoisit Lotuksen pärjäävän kamppailussa näitä autoja vastaan kun ne menevät suoralla kuitenkin ohi/ ohittaminen on mahdotonta. Se että Red Bull ei ole käyttänyt koko ajan KERSIä ei liity Lotukseen, heillä ei ole mahdollisuutta startata paalulta eikä autoa suunnittele ykkösten paras suunnittelija.
Resurssi- ja valintakysymys hyvin pitkälti. Viime vuoden autosta ei Lotukselle ollut kovinkaan paljon hyötyä tämän vuoden auton suunnittelussa. Helpointa ja halvinta on korjata pahimmat puutteet, jos KERS olisi otettu heti mukaan, niin se olisi kostautunut muilla osa alueilla. Lotuksella yksinkertaisesti arvioitiin henkilö-, aika- ja taloudelliset seikat, ja todettiin mitä ilmeisimmin saatavan radalla nopeampi, tasapainoisempi ja luotettavampi auto, kun KERS jätettiin tässä vaiheessa pois.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Miksi Force Indialla ja kaikilla Lotuksen kilpakumppaneilla on sitten KERS autossaan? Miten uskoisit Lotuksen pärjäävän kamppailussa näitä autoja vastaan kun ne menevät suoralla kuitenkin ohi/ ohittaminen on mahdotonta. Se että Red Bull ei ole käyttänyt koko ajan KERSIä ei liity Lotukseen, heillä ei ole mahdollisuutta startata paalulta eikä autoa suunnittele ykkösten paras suunnittelija.
Älä nyt itseesi ota. Pitihän vain se kolmaskin sinun pointtisi nostaa esille, kun edellä oli jo kaksi muuta nostettu... :p

Red Bullin KERS ei liity Lotukseen ei, mutta kertoohan sekin, että myös RB on panostanut 95% autoon ja 5% KERSsiin. Lotuksella jako on varmaan 99/1. Sikäli hyvinkin sama asia. Ja missä ollaan nyt? RB:lla on paras auto, joka pärjää myös ilman KERSsiä kaikkia muita vastaan ja Lotuksella on paljon parempi auto kuin viime vuotinen. Sitä emme voi tietenkään tietää, että missä Lotus olisi, jos olisivat alusta asti ottaneet KERSsin mukaan, mutta veikkaan, että ainakin tällä hetkellä syvemmällä luotettavuuskuopassa tai oman auton ymmärtämisessä kuin nyt.

Sen lisäksi, ei KERSsittömyys kaikkia mahkuja kilpailuun vie. Toki jos otetaan Räkä-Fisi tilanne Spasta 09, niin toki näinkin voi olla, mutta se olikin kärki kamppailu ja sikäli eri tilanne. Letkan toisessa päässä on keskimäärin useampi ohituspaikka radalla ja KERSsin käyttö on rajattua. Jos Lotus saa autonsa hyväksi, niin kyllä sillä voi kisassa ihan pärjätäkin ilman KERSsiä sanon minä. Ja sit kun auto on hyvä, ottavat he KERSsin mukaan, jos puheet siitä, että se on kokolailla mahdollista nykyisen auton kanssa pitää paikkansa.

Ai niin ja vikaks vastaus tohon ekaan lauseeseen. FI ja muut Lotuksen kilpakumppanit ovat tutkineet KERSsin käyttöä jo vuonna 2009. Eli heillä oli siltäkin pohjalta paljon enemmän valmiuksia lähtee siihen kelkkaan.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Äh, pointtini on se että jos talli aikoo olla vakavasti otettava, täytyy sillä olla samat laitteet, sama teknologia käytössä kuin kilpakumppaneillakin. Nythän he ajavat ikään kuin eri sarjassa. Kilvanajosta Kers-autojen kanssa tulee todella vaikeaa kun suoralla ei pääse mihinkään. Kyllähän Heikki itsekin sanoi että on sanonut tallille että pitäisi Kers saada.
Lotuksen auto on raakile ja siitä puuttuu muutakin nopeammista autoista löytyvää hyvää kuin KERS. KERSin väitetään tuovan kolmen kymmenyksen vauhtilisäyksen kierrosta kohti, ja ahdetun diffuusorin kahdeksan kymmenystä. Yllättäen (?) Gascoyne on päättänyt lisätä Lotukseen ahdetun diffuusorin ennen KERSiä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tony Fernandes visertää:
Its official. Richard branson will serve as sterwerdess on may1st. Special airasia x flight. Seats on sale at airasiago. All money to charity. Dj and eddie jordan performing.
:thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Paitsi että Red Bullin kers ei ole mitään hyllytavaraa, vaan talli itse lähtenyt näpelöimään Rellulta saatua järjestelmää.
Mullon sellainen käsitys, että järjestelmä on käytännössä sama lukuunottamatta akkuja, jotka RBR on sijoittanut muista talleista poiketen auton takaosaan vaihteiston läheisyyteen. Formulan voimansiirrosta ymmärrän melko vähän, mutta uskoakseni MGU vaatii väkisinkin säätöä eri voimansiirtoon yhdistettynä. Lotuksen kannalta tämä on hyvinkin merkittävää noin sikäli, että tallin voimansiirto tulee nimenomaan RBR:ltä, eli vaikeudet olisivat näiltä osin todennäköisesti yhteisiä. Tästä päästäänkin siihen, että kilpailijoista Sauber ja Force India saavat moottorintoimittajaltaan tai yhteistyökumppaniltaan koko voimansiirtoratkaisun KERSeineen päivineen, eli tilanne ei ole sikäli suoraan verrannollinen.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Lotuksen auto on raakile ja siitä puuttuu muutakin nopeammista autoista löytyvää hyvää kuin KERS.
Jeps. Tuota KERSiä on hyvä huudella, kun sillä on oma selkeä nimikkeensä. Kyllä Lotuksesta tosiaan löytyy monta muutakin kehityskohtaa, joista aikaa on löydettävissä enemmänkin kuin KERSistä, niitä ei vain ole samalla lailla brändätty.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin ja Lotuksen RB-laatikko/voimansiirto ei ole tämän vuoden KERS-mallia ymmärtääkseni. Eli vaatinee vielä oman säätönsä verrattuna Red Bulliin...
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Sen lisäksi, ei KERSsittömyys kaikkia mahkuja kilpailuun vie. Toki jos otetaan Räkä-Fisi tilanne Spasta 08, niin toki näinkin voi olla, mutta se olikin kärki kamppailu ja sikäli eri tilanne.
Tarkoitat ilmeisesti vuotta 2009. Syy miksi Kimi ajeli hitaammin kuin Force India oli nimenomaan KERS:sistä johtuva.

Voidaan sanoa, että Kimi voitti Spa:ssa KERSsistä huolimatta. Väitän että Force Indian KERSsittömällä autolla Kimi olisi ottanut sekä paalun, että voiton. Nyt KERSsistä johtuen hän otti pelkän voiton.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Lotus aikoo ajattaa kahta testikuskia Kiinan ensimmäisessä vapaassa harjoituksessa:

Mike Gascoyne: ”In China we have Luiz Razia and Davide Valsecchi driving for us in FP1 --- ”
http://www.teamlotus.co.uk/news/2011/china-prix-view

Vaikka olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että ajoajan antaminen testikuljettajille perjantaisin on hyvä asia, niin en ole kauhean vakuuttunut tämän idean järkevyydestä. No, ainakin saavat nimensä historiankirjoihin tällä tempauksella.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Lotus aikoo ajattaa kahta testikuskia Kiinan ensimmäisessä vapaassa harjoituksessa:

Mike Gascoyne: ”In China we have Luiz Razia and Davide Valsecchi driving for us in FP1 --- ”
http://www.teamlotus.co.uk/news/2011/china-prix-view

Vaikka olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että ajoajan antaminen testikuljettajille perjantaisin on hyvä asia, niin en ole kauhean vakuuttunut tämän idean järkevyydestä. No, ainakin saavat nimensä historiankirjoihin tällä tempauksella.
Ilmeisesti kysymys on tässä niinkuin Kerssissäkin aivan täysin taloudellinen. No jos on pakko niin on pakko. Ikävä kyllä Trulli ja Kovalainen kärsivät tästä aivan selvästi.

Aivan varmasti Heikkiä pännii tuo järjestely.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Vaikka olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että ajoajan antaminen testikuljettajille perjantaisin on hyvä asia, niin en ole kauhean vakuuttunut tämän idean järkevyydestä. No, ainakin saavat nimensä historiankirjoihin tällä tempauksella.
Vaikka ekoista harkoista ei kovin paljon hyötyä ole kuivalla kelillä, niin se vähäkin menee helposti hukkaan, koska kokemattomien testikuskien datasta ja palautteesta ei varsinaisille kuskeille kovinkaan paljon hyötyä ole.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Aivan varmasti Heikkiä pännii tuo järjestely.
Eikös Heikki ilmoittanut ennen kauden alkua jotakin tyyliin "Minun autollani ei aja kukaan muu kuin minä itse..".
Tai näin ainakin jossakin mediassa hihkuttiin muistaakseni (ennen kauden alkua?).
En vain löydä lähdettä, mutta jospa joku osaa kaivaa.

Ja varmasti pännii, menee hyvää säätöjenhakemisaikaa harakoille, kun näitä rahasäkkejä ajatetaan.
Dell-sopimus toivottavasti tuo rahaa talliin siinä määrin, ettei näitä rahasäkkejä enää ajateta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös Heikki ilmoittanut ennen kauden alkua jotakin tyyliin "Minun autollani ei aja kukaan muu kuin minä itse..".
Tai näin ainakin jossakin mediassa hihkuttiin muistaakseni (ennen kauden alkua?).
En vain löydä lähdettä, mutta jospa joku osaa kaivaa.
Sanoi se noin, ei kuitenkaan harjoituksiin liittyen. Kyse oli huhusta, että Chandhok ajaisi Intiassa kilpailussa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Eikös Heikki ilmoittanut ennen kauden alkua jotakin tyyliin "Minun autollani ei aja kukaan muu kuin minä itse.."
Kisoissa. Silloinhan jossain huhuttiin että testikuskit pääsis kisojakin ajamaan harkkojen lisäksi.

edith. beaten by the murmeli.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tarkoitat ilmeisesti vuotta 2009. Syy miksi Kimi ajeli hitaammin kuin Force India oli nimenomaan KERS:sistä johtuva.

Voidaan sanoa, että Kimi voitti Spa:ssa KERSsistä huolimatta. Väitän että Force Indian KERSsittömällä autolla Kimi olisi ottanut sekä paalun, että voiton. Nyt KERSsistä johtuen hän otti pelkän voiton.
Tää on nyt jo vähän off-topiccia, mutta uskonpa, että Kimin tasoinen kuski (jos sellaisia on :) ) olisi KERS-autolla ohittanut Kimin kuten Kimi Fisicon, eikä Kimi KERSsittömällä F. Indialla olisi päässyt enää takaisin ohi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ilmeisesti kysymys on tässä niinkuin Kerssissäkin aivan täysin taloudellinen. No jos on pakko niin on pakko. Ikävä kyllä Trulli ja Kovalainen kärsivät tästä aivan selvästi.
KERS tuskin on suoranaisesti taloudellinen kysymys vaan erityisesti resurssi. Suunnitteluväen on ilmeisesti helpompi tehdä ensimmäinen varsinainen F1-auto KERSittömänä. Jos taas Kers olisi mukana väkeä olisi pitänyt olla selvästi enemmän.

Voi olla, että näille testikuskeille on luvattu tietty määrä perjantai harkkoja. Kun Malesiassa vauhti oli parempi ja odotettavissa on kehityspalikoita, jotka tuovat todennäköisesti lisää kilpailukykyä, niin ajatetaan niitä harkkoja nyt kun auto ei vielä ole kilpailukykyisimmillään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös