Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
tuskin sillä kokonaan sekunttia selittää. Onhan toi nähty mikä järjestys on Lotuksella.
Helposti. Kilpailussa yhdellä suoralla etu on jo 2-3 kymmenystä. Turkin pitkällä takasuoralla (vapaissa ja aika-ajossa) varmaan yksistään puolen sekunnin luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
8-9 kymmenystä kierroksella itse mutuilen takasiiven vaikutusta...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Sekunti taitaa olla jo äärirajoilla mitä tulee aikojen parantumiseen. Tietysti äärimmäisen kevyt polttoainelasti voisi myös tuoda vielä vähän lisää parannusta tilanteeseen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Team Lotuksella oli selvää jo aika-ajojen alkaessa, ettei Jarnon takasiipi avaudu, joten Jarno ajoi ensimmäisen vetonsa kovilla renkailla. Heikki ajoi molemmat aika-ajovetonsa pehmeillä renkailla, joten tästä tulee Jarnolle pienoinen etu Heikkiin nähden kisassa. Toisaalta Jarnolla on ollut kisoissa vähän enemmän ongelmia renkaiden kulumisen kanssa kuin Heikillä. Jarnon takasiipi saadaan mitä ilmeisimmin korjattua kisaa varten.

Jos Istanbulissa on huomenna taas aurinkoinen päivä, niin Lotuksen pitäisi olla kisassa kohtalaisen kilpailukykyinen Toro Rossoon verrattuna. Toro Rosson renkaat kun tuntuvat toimivan paremmin viileällä kelillä, päinvastoin kuin Lotuksen. Lotuksella on myös ollut tällä kaudella parempi vauhti kisoissa kuin aika-ajoissa, ja renkaatkin tuntuvat Lotuksella kestävän kisoissa paremmin kuin Toro Rossolla. Istanbulin rata kuluttaa renkaita ankarasti, joten Lotus saattaa selvitä kisasta vähemmillä varikkokäynneillä kuin Toro Rosso.

Lotus-kuskien välillekin saattaa syntyä pientä kisailua -- erityisesti jos Jarno ottaa paremman startin. Jarnoa taitaa vähän harmittaa, kun Heikki on ollut alkukaudesta niin selkeästi niskan päällä, joten Jarno yrittää varmaankin parhaansa päihittääkseen Heikin huomisessa kisassa. :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Lotuksella on myös ollut tällä kaudella parempi vauhti kisoissa kuin aika-ajoissa, ja renkaatkin tuntuvat Lotuksella kestävän kisoissa paremmin kuin Toro Rossolla. Istanbulin rata kuluttaa renkaita ankarasti, joten Lotus saattaa selvitä kisasta vähemmillä varikkokäynneillä kuin Toro Rosso.
Kyllä, ollut selvästi parempi, kuin aika-ajoissa. Varsinkin Melbournessa jossa a-a:n 2 sekunnin erosta eteenpäin ei ollut tietoakaan. Silti jotkut puhuivat tyyliin "ei olla menty yhtään eteenpäin viime vuodesta".
Nykyään ei myöskään kai niin yksiselitteistä että vähempi varikkokäyntien määrä olisi parempi, kun renkaiden kunnossa isompia eroja. Esim. vaikka mentäisiin kahdella stopilla niin Lotuksella, kuin Toro Rossollakin, paremmin kestäneillä renkailla saatetaan mennä lopussa jo paljon kovempaa...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
8-9 kymmenystä kierroksella itse mutuilen takasiiven vaikutusta...
Turun Sanomien Heikki Kulta mutuilee avattavan takasiiven vaikutuksen olevan seitsemän kymmenystä.

Istanbulissa taitaa varikkokäynteihin tuhrautua keskimääräistä vähemmän aikaa, joten harvemmista stopeista tuleva hyöty on kai tavallista vähäisempi. Tämä tekee tietysti varikkostrategioista mielenkiintoisempia, kun etukäteen on vaikeaa arvioida parasta strategiaa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Olihan taas vaihteeksi surkea kisa Lotukselle. Kisavauhti ei riittänyt pääjoukon mukana ajamiseen, eikä Lotus edes saanut parasta tehoa irti autoistaan, kun tyrivät Kovalaisen taktiikan. Trulli jäi 31,7 sekuntia Maldonandosta, joka puolestaan jäi lähes 21 sekuntia Barrichellosta ja Alguersuarista. (Eipä ole Williamsillakaan aihetta hurraamiseen.)

Jarnolla renkaat kuluivat jälleen kerran Heikkiä nopeammin. Talli aikoi ajattaa molempia kuskeja kahden stopin taktiikalla, mutta Jarnolle vaihdettiin kolmen stopin taktiikka jo ennen ensimmäistä pysähdystä, kun italialainen valitti renkaittensa kulumista. Heikin kohdalla talli piti härkäpäisesti kiinni kahden stopin strategiasta, vaikka se ei toiminut ollenkaan. Lopulta Heikin piti kuitenkin tehdä ylimääräinen pysähdys viisi kierrosta ennen maalia, kun renkaat loppuivat. Kuluneilla renkailla ajelun lisäksi Heikin vauhtia hidastivat hydrauliikkaongelmat.

Heikki kertoi kisan jälkeen Maikkarille, että olisi itse halunnut kolmen pysähdyksen taktiikkaa.

No niin. Turkki oli paska kisa Team Lotuksen kannalta, mutta onpahan nyt ohi. Toivotaan, että se Barceloonaan tuleva päivitys nostaa Lotuksen pääjoukon kyytiin kisoissa, ja taistelemaan toiseen osioon pääsystä aika-ajoissa. Sitten vaan lisää aerodynamiikkapäivityksiä kauden edetessä, niin eiköhän se tilanne ala taas näyttää valoisammalta. :)

Ja taktiikkamokastaan talli saisi myös ottaa opikseen. Yleensä Lotuksella on ollut kohtalaisen toimivat kisataktiikat, mutta tällä kertaa kyllä pudottivat pallon täydellisesti.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Lotuksen tämän vuoden taktiikat ovat olleet omituisia. Auton kuluttaessa kilpailijoita vähemmän renkaita ei ole välttämätöntä ajaa 1-2 pysähdystä vähemmällä. Voisi myös tehdä niin, että pysähtyy 1-2 kierrosta myöhemmin kuin Pastori ja nappaa kypsän omenan lopussa. Kuitenkin niin että pysähdyksiä on se sama 3-4 kuin Maldonadollakin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Heikkiä pidettiin itsepäisesti radalla siksi, että hydrauliikkavika hyydytti kytkimen ja tiimi pelkäsi, että matka jää lopullisesti kesken jos pysähtyy.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tässä kisassa oli looginen selitys Heikin varikkokäyntien määrälle, mutta Jarno valitteli renkaiden kulumista ja silti vain kolme pysähdystä.

Kun ei osata niin kopioidaan. Kaikki kärkikuljettajat pysähtyivät neljä kertaa. Siitä vain seuraamaan koska Vettel pysähtelee ja aina samoilta kierroksilta sisään. Ei tarvitse säästellä niitä renkaita vaan voi päästellä täysillä. Auton ollessa hellä renkaille voidaan olettaa renkaiden kestävän ainakin yhtä hyvin kuin kärkikuljettajalla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Vain Jerome D'Ambrosio selvisi kisan läpi kahdella stopilla. D'Ambrosion, Kovalaisen ja Trullin varikkokäynnit:

D’Ambrosio: Sn Su (16) Hn (33)
Kovalainen: Sn Su (15) Hn (31) Hn (53)
Trulli: Sn Sn (13) Su (25) Hn (39)

S = Soft compound
H = Hard compound
n = New compound
u = Used compound

(Lähteenä Pirelli.com)

D'Ambrosion mukaisesti rytmitetyillä varikkokäynneillä Heikkikin olisi ilmeisesti selvinnyt kahdella stopilla, tosin Jarnoa hitaampana. Eli eivät osuneet Team Lotuksen strategiaryhmällä laskelmat ihan nappiin. Vaan nythän niillä on lisätietoa renkaiden kulumisesta, sekä Jarnon ja Heikin erilaisten strategioiden kierrosajat vertailtavina (ja Heikkikin on epäilemättä omat mielipiteensä ilmaissut), joten jatkossa varmaankin osataan tehdä osuvampia ratkaisuja.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
No mitäs ne odotukset sit oli pähkinänkuoressa? Edes parilla sanalla kiitos... ;)
Poiminta kyseisestä artikkelista:
"We believe it is a big step forward, one that should take us into the mid-field," he told BBC Radio Norfolk

"We think it should be worth anything up to a second a lap, which in Formula 1 terms is a massive step.

"You've got to be careful, everyone else is making updates at the same time and it's in an area where it's not straight forward to get it to work straight away.

"It might take a couple of races and we might have some reliability issues with it, there will be a lot of components getting hot that weren't getting hot before."
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Mielenkiinnolla Lotusta seuraten onnistuuko päivitykset vai tuleeko takapakkia. Toivotaan että luvattu sekunnin parannus pitää paikkaansa ja keskikasti Heikkiä kutsuu...:thumbup:
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2477
Itse en jaksa uskoa että tämä sekunnin päivityspaketti vie tallia todellisuudessa yhtään eteenpäin, tähänkin mennessä ero aika-ajoissa eteenpäin on ollut sitä sekunnin luokkaa.

Onkos Lotuksen kerssistä kuulunut muuten viimeaikoina mitään uutta? Tämän puutteestahan eroa tulee jo heti reilusti muihin, joten luulisi poikien kiirehtivän Kerssinkin suhteen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
KERS:iä tuskin Lotukselle tällä kaudella tulee, vaatii uuden monokokin koska nykyisessä ei ole tilaa KERS:lle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Minä en ole missään nähnyt todisteita siitä etteikö KERS mahtuisi nykyiseen autoon. En ole toki nähnyt toiseenkaan suuntaan. Tallin puheissa tämä on kuitenkin välillä aina ollut, että siis olisi mahdollista...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Viimeisin KERSiä koskeva kommentti Team Lotukselta tuli kai Turkissa, jossa Gascoyne sanoi että KERSin asentaminen tällä kaudella on epätodennäköistä, mutta ensi vuoden autoon sitä kyllä suunnitellaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös