Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Itse en jaksa uskoa että tämä sekunnin päivityspaketti vie tallia todellisuudessa yhtään eteenpäin, tähänkin mennessä ero aika-ajoissa eteenpäin on ollut sitä sekunnin luokkaa.
Joo, aika-ajoissa ei välttämättä tule yhtään parempia lähtöruutuja, mutta pitääkseen Lotukset takanaan saattaa jotkut tallit tarvita jo pehmeämpiä renkaita. Muistaakseni toinen Williams oli taannoin jo melkein iskuetäisyydellä, mutta Williams oli käyttänyt kovempia renkaita ja Lotus pehmeämpiä. Samoin edellä olevilla talleilla ei ehkä enää ole varaa virheisiin jos haluavat pitää Lotukset takanaan, eli autojen on oltava säädöissä ja saatava puhdas aika-ajokierros, kun tähän asti on ehkä voitu laskea että mainittavaa uhkaa Lotuksen suunnalta ei ole. Kisavauhdissa Lotus sitten saattaakin olla jo vakituinen uhka kaikille nykyisille keskikastin talleille sikäli, että virheet ja huono työ viikonlopun aikana tarkoittavat herkemmin sijoitusten menetyksiä kisoissa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Heikki Kovalaisen Maikkarille antamien kommenttien mukaan Lotuksen päivitykset ovat tuoneet lisäpitoa nopeisiin mutkiin, mutta samalla ne ovat aiheuttaneet pidon häviämistä hitaissa mutkissa. Lauantaina kokeillaan taas erilaisia säätöjä, jotta auto toimisi hyvin kaikissa mutkissa. Ihan äärirajoille ei Team Lotuksen autoa olla vielä viety, koska pakoputket ja pohja menevät todella kuumiksi kun vedetään täysillä. Kilpailussa kai sitten vasta nähdään ovatko päivitykset tuoneet mukanaan kuumenemisesta johtuvia luotettavuusongelmia.

Heikki pitää Pirellin uusia kovia renkaita huonoina ja suunnittelee ajavansa suurimman osan kilpailusta pehmeämmillä renkailla.

Turun Sanomille antamissaan kommenteissa Heikki ei odota järisyttävää edistystä vauhtiin aika-ajoihin mennessä. Heikki uskoo jotain parannusta löytyvän jo lauantaiksi, mutta odotukset merkittävämmästä vauhdin paranemisesta ovat nyt vasta tulevissa kisoissa Barcelonan jälkeen.

Mike Gascoyne taas on Turun Sanomien mukaan optimistisempi ja uskoo Team Lotuksen vauhdin lisääntyvän "varmuudella" Barcelonan aika-ajoissa ja kilpailussa, mutta tulevissa kilpailuissa nykyisistä päivityksistä saadaan Gascoynen mukaan puristettua vielä lisää vauhtia. Gascoyne odottaa Team Lotuksen nousevan keskikastiin jo Barcelonan kisassa.

Jarno Trullilla oli perjantaina aamupäivällä teknisiä ongelmia ohjaustehostimen kanssa, eikä Jarnokaan pidä uusista kovista renkaista. Jarnon mukaan kovilla renkailla pitää ajaa aluksi kaksi kierrosta ennen kuin ne lämpenevät tarpeeksi alkaakseen toimia, kolmannella kierroksella ne ovat parhaimmillaan ja neljännellä kierroksella kierrosajat alkavat jo huonontua kulumisen takia.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Joo, aika-ajoissa ei välttämättä tule yhtään parempia lähtöruutuja, mutta pitääkseen Lotukset takanaan saattaa jotkut tallit tarvita jo pehmeämpiä renkaita. Muistaakseni toinen Williams oli taannoin jo melkein iskuetäisyydellä, mutta Williams oli käyttänyt kovempia renkaita ja Lotus pehmeämpiä. Samoin edellä olevilla talleilla ei ehkä enää ole varaa virheisiin jos haluavat pitää Lotukset takanaan, eli autojen on oltava säädöissä ja saatava puhdas aika-ajokierros, kun tähän asti on ehkä voitu laskea että mainittavaa uhkaa Lotuksen suunnalta ei ole. Kisavauhdissa Lotus sitten saattaakin olla jo vakituinen uhka kaikille nykyisille keskikastin talleille sikäli, että virheet ja huono työ viikonlopun aikana tarkoittavat herkemmin sijoitusten menetyksiä kisoissa.
No niin, nyt se nähtiin. Barrichello putosi ja Heikki pääsi Q2:een. Trullikin oli Barrichellon edellä. Eli enää ei ole varaa keskikastin talleilla laskea, että Lotuksesta ei ole uhkaa vaikka vähän sählättäisiinkin. Niiden täytyy nyt skarpata aika-ajoissa. Kisoissa odottaisin Lotuksen olevan tätäkin vahvempi jos vain luotettavuus on kunnossa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Enpä nyt ole kovin vakuuttunut. Ero keskikastin viimeiseen (Sutil) oli 1,2 sekuntia. Se on ollut tällä kaudella pariin otteesseen puolen sekunnin paikkeilla. Heikki pääsi mukaan Barrichellon ja Heidfeldin ongelmien takia, mutta aikaero edellä oleviin näyttää pikemmin kasvaneen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Enpä nyt ole kovin vakuuttunut. Ero keskikastin viimeiseen (Sutil) oli 1,2 sekuntia. Se on ollut tällä kaudella pariin otteesseen puolen sekunnin paikkeilla. Heikki pääsi mukaan Barrichellon ja Heidfeldin ongelmien takia, mutta aikaero edellä oleviin näyttää pikemmin kasvaneen.
En ole vakuuttunut itsekään, mutta molemmat FI:t jäi taakse toisessa sessiossa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2477
Eki ja Osku ne ovat ihan innoissaan kun FI:t jäi taakse, mutta eivät huomanneet katsoa että molemmat näistä olivat kovilla renkailla liikenteessä :dunno:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En ole vakuuttunut itsekään, mutta molemmat FI:t jäi taakse toisessa sessiossa.
Force Indialla päätettiin säästää kaksi settiä pehmeitä renkaita kisaan, eli ajoivat toisen osion kovilla nakeilla. En usko, että ero seosten välillä on ihan kahta sekuntia, mutta yhä puhutaan yli sekunnin erosta tallien suorituskyvyssä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Enpä nyt ole kovin vakuuttunut. Ero keskikastin viimeiseen (Sutil) oli 1,2 sekuntia. Se on ollut tällä kaudella pariin otteesseen puolen sekunnin paikkeilla. Heikki pääsi mukaan Barrichellon ja Heidfeldin ongelmien takia, mutta aikaero edellä oleviin näyttää pikemmin kasvaneen.
Juu mutta kyllä se on hienoa kiivetä lähtöruudukossa autoon niinkin ylhäällä kuin 15. ruudussa. Siinä on aika monta autoa takana jo kisaan lähtiessä.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Eivät ottaneet ainakaan Sauberia yhtään kiinni, mikäli oikein ynnäilin aika-ajoketjussa.

Pitäisi varmaan verrata viime kauden kisoihin, et onko vauhti suhteellisesti parantunut vai ei...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Eivät ottaneet ainakaan Sauberia yhtään kiinni, mikäli oikein ynnäilin aika-ajoketjussa.

Pitäisi varmaan verrata viime kauden kisoihin, et onko vauhti suhteellisesti parantunut vai ei...
Sauber toi Barcelonaan ison aerodynamiikkapäivityksen, johon vaikuttivat ainakin perjantaina kohtalaisen tyytyväisiltä. Lotuksen päivitys on toistaiseksi ollut pienoinen pettymys, mutta eiköhän siitä vielä irtoa aikalailla lisää vauhtia, kunhan hiovat säätöjä tulevina kisaviikonloppuina.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sauber toi Barcelonaan ison aerodynamiikkapäivityksen, johon vaikuttivat ainakin perjantaina kohtalaisen tyytyväisiltä. Lotuksen päivitys on toistaiseksi ollut pienoinen pettymys, mutta eiköhän siitä vielä irtoa aikalailla lisää vauhtia, kunhan hiovat säätöjä tulevina kisaviikonloppuina.
Juu eikös Heikki jutellut että tuon päivityksen kautta balanssi muuttunut jonkun verran, säätämällä paranee sitten...
No suunta ainakin on oikea, ja vaikuttaisi siltä että muutokset sopii Heikin ajotyylille ainakin.

Olikos Trullin kommentteja tän päivän ajosta missään? Kuitenkin toi 0,7sek ero tuntuu aika kovalta, olettaen ettei ollut autossa mitään rikki...
(ohjaustehostin kummiski paskana taas :D)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sauber toi Barcelonaan ison aerodynamiikkapäivityksen, johon vaikuttivat ainakin perjantaina kohtalaisen tyytyväisiltä. Lotuksen päivitys on toistaiseksi ollut pienoinen pettymys, mutta eiköhän siitä vielä irtoa aikalailla lisää vauhtia, kunhan hiovat säätöjä tulevina kisaviikonloppuina.
Jotenkin en jaksa uskoa, että Force Indiat ottivat tuon taktiikan vain lyödäkseen kisassa Heikin. Eiköhän niiden tavoitteet ole korkeammalla. Mutta Heikin kannalta sija on ihan mukava lähtö paikka, josta pystyy taistelemaan muita vastaan jos niille ongelmia tulee. Force Indioiden pitäis kyllä mennä kisan alkupuolella viimeistään ohi, jos kaikki menee putkeen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Olikos Trullin kommentteja tän päivän ajosta missään? Kuitenkin toi 0,7sek ero tuntuu aika kovalta, olettaen ettei ollut autossa mitään rikki...
(ohjaustehostin kummiski paskana taas :D)
Täällä. Eipä Jarno erityisemmin puolustellut aikaansa, mainitsi vain että ensimmäinen veto täytyi keskeyttää, kun vaihteisto jumittui kakkoselle. Sitten ratti vaihdettiin ja aikaa jäi vain yhteen viime hetken yritykseen. Näemmä tämä yksi yritys ei sitten mennyt ihan putkeen. ;)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Jotenkin en jaksa uskoa, että Force Indiat ottivat tuon taktiikan vain lyödäkseen kisassa Heikin. Eiköhän niiden tavoitteet ole korkeammalla. Mutta Heikin kannalta sija on ihan mukava lähtö paikka, josta pystyy taistelemaan muita vastaan jos niille ongelmia tulee. Force Indioiden pitäis kyllä mennä kisan alkupuolella viimeistään ohi, jos kaikki menee putkeen.
Niinpä. Force Indialla näyttäisi olevan lähtöruudukon paras suoravauhti (speedtrap). Lisätään laskelmiin KERS ja ohitusetäisyydelle päästyä vielä DRS, niin eiköhän ne FI:t mene heittämällä Heikin ohi, vaikka Barcelonan radalla ei ohittaminen yleensä olekaan helppoa. KERS tuo Force Indialle lisäpotkua jo lähtökiihdytykseen, mutta kierrosajassa KERSin on lasketty tuovan vain kolme kymmenystä lisävauhtia.

Perjantaina Team Lotuksella valiteltiin renkaiden nopeaa kulumista. Alkukaudella Lotuksen etuna kisoissa on ollut muita kevyempi renkaiden kulutus, joten nähtäväksi jää onko päivitysten tuoma lisäpito vienyt tämän edun. Gascoyne näyttää kuitenkin uskovan, että juuri kilpailussa Team Lotus pääsisi mukaan keskikastiin -- Sauberin, Williamsin, Force Indian ja Toro Rosson joukkoon. Minä en vielä uskalla jakaa Gascoynen optimismia, mutta tässä asiassa olisi mukavaa olla väärässä. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Täällä. Eipä Jarno erityisemmin puolustellut aikaansa, mainitsi vain että ensimmäinen veto täytyi keskeyttää, kun vaihteisto jumittui kakkoselle. Sitten ratti vaihdettiin ja aikaa jäi vain yhteen viime hetken yritykseen. Näemmä tämä yksi yritys ei sitten mennyt ihan putkeen. ;)
OK kiitos :)
Joo ainahan se yhden vedon mahdollisuus jää pieneksi, eli selittänee osakseen toki tota eroa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vähän epäilen, ettei Jarnon ollut tarkoitus alun perinkään tehdä yhtä vetoa enempää. Se oli ainakin Heikille valittu taktiikka.
Ihan hyvä huomio, Heikillehän oli tosiaan merkitty vain 1 veto sekä Q1:een että Q2:een.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Jarnon pakoputkistoon tuli murtumia kisan loppupuolella, mutta ilman Heikin ajovirhettä Team Lotus olisi ilmeisesti saanut molemmat autot maaliin Espanjan osakilpailussa. Ahdetun diffuusorin sisältävä aerodynamiikkapäivitys ei siis ole susi, vaikka siitä ei vielä saatukaan parasta tehoa irti.

Heikille tuli Espanjassa huono kisa hyvän aika-ajon jälkeen. Ensimmäisellä kierroksella Heikki ilmeisesti kolisteli etusiipeään jotain kilpakumppania vasten ja Jarno pääsi siinä livahtamaan ohi. Heikillä ei ollut ensimmäisellä stintillä mitään vaikeuksia pysytellä Jarnon imussa, mutta Pirellin mukaan Jarnolla oli startissa tuoreet renkaat ja Heikillä jo aiemmin käytetyt. Silti Jarno sai edellä olevana valita milloin tuli renkaidenvaihtoon, ja Heikki joutui sinnittelemään kierroksen kauemmin loppuunkuluneilla renkaillaan.

Ennen Jarnon ja Heikin ensimmäistä varikkokäyntiä Lotus-kuskien välinen ero oli 1,5 sekuntia, ja varikkokäynnin jälkeen ero oli 7,5 sekuntia. Samalla Kobayashi pääsi Heikin ohi ja onnistui KERSinsä avulla pitämään Heikin takanaan, vaikka ajoi kovemmilla renkailla ja oli siksi Lotusta hitaampi. Kobayashin takana junnatessa Heikki jäi edelleen kauemmaksi Jarnon taakse, ja joutui vielä toisen stinttinsä lopussa kärkipään ohittamaksi kierroksella. Kolmannella stintillä Heikki tavoitti Jarnoa tasaisesti pari kymmenystä kierrosta kohti, mutta ero oli kasvanut jo toisella stintillä toivottoman isoksi.

Kohta kolmannen varikkostopin jälkeen kärki ohitti Heikin jo kahdella kierroksella ja pian tämän jälkeen Heikin matka päättyi ajovirheeseen. Kun joutuu ajelemaan radan likaisella osalla sinisten lippujen määräyksestä, niin se saattaa huonontaa renkaiden pitoa. Heikki laittoi ulosajonsa kuitenkin mukisematta oman yliyrittämisensä piikkiin.

Team Lotus ei vielä Barcelonassa saanut päivityksistään sitä ennakoitua sekunnin lisäystä kierrosvauhtiin. Pienempi edistysaskel ilmeisesti otettiin, koska Heikkikin sanoi autossa olevan nyt enemmän pitoa nopeissa mutkissa. Päivityksiä tuli kuitenkin myös Lotuksen kilpailijoille, joten Lotus ei päässyt vielä mukaan keskikastiin. Jarnon kommentti Team Lotuksen kisaraportissa on kuvaava:
The overall aero package is good - we just need to focus on developing that for the future and increase the gap even more from the guys behind, and keep on closing the distance to the cars ahead.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös