Jarnon pakoputkistoon tuli murtumia kisan loppupuolella, mutta ilman Heikin ajovirhettä Team Lotus olisi ilmeisesti saanut molemmat autot maaliin Espanjan osakilpailussa. Ahdetun diffuusorin sisältävä aerodynamiikkapäivitys ei siis ole susi, vaikka siitä ei vielä saatukaan parasta tehoa irti.
Heikille tuli Espanjassa huono kisa hyvän aika-ajon jälkeen. Ensimmäisellä kierroksella Heikki ilmeisesti kolisteli etusiipeään jotain kilpakumppania vasten ja Jarno pääsi siinä livahtamaan ohi. Heikillä ei ollut ensimmäisellä stintillä mitään vaikeuksia pysytellä Jarnon imussa, mutta
Pirellin mukaan Jarnolla oli startissa tuoreet renkaat ja Heikillä jo aiemmin käytetyt. Silti Jarno sai edellä olevana valita milloin tuli renkaidenvaihtoon, ja Heikki joutui sinnittelemään kierroksen kauemmin loppuunkuluneilla renkaillaan.
Ennen Jarnon ja Heikin ensimmäistä varikkokäyntiä Lotus-kuskien välinen ero oli 1,5 sekuntia, ja varikkokäynnin jälkeen ero oli 7,5 sekuntia. Samalla Kobayashi pääsi Heikin ohi ja onnistui KERSinsä avulla pitämään Heikin takanaan, vaikka ajoi kovemmilla renkailla ja oli siksi Lotusta hitaampi. Kobayashin takana junnatessa Heikki jäi edelleen kauemmaksi Jarnon taakse, ja joutui vielä toisen stinttinsä lopussa kärkipään ohittamaksi kierroksella. Kolmannella stintillä Heikki tavoitti Jarnoa tasaisesti pari kymmenystä kierrosta kohti, mutta ero oli kasvanut jo toisella stintillä toivottoman isoksi.
Kohta kolmannen varikkostopin jälkeen kärki ohitti Heikin jo kahdella kierroksella ja pian tämän jälkeen Heikin matka päättyi ajovirheeseen. Kun joutuu ajelemaan radan likaisella osalla sinisten lippujen määräyksestä, niin se saattaa huonontaa renkaiden pitoa. Heikki laittoi ulosajonsa kuitenkin mukisematta oman yliyrittämisensä piikkiin.
Team Lotus ei vielä Barcelonassa saanut päivityksistään sitä ennakoitua sekunnin lisäystä kierrosvauhtiin. Pienempi edistysaskel ilmeisesti otettiin, koska Heikkikin sanoi autossa olevan nyt enemmän pitoa nopeissa mutkissa. Päivityksiä tuli kuitenkin myös Lotuksen kilpailijoille, joten Lotus ei päässyt vielä mukaan keskikastiin. Jarnon kommentti Team Lotuksen
kisaraportissa on kuvaava:
The overall aero package is good - we just need to focus on developing that for the future and increase the gap even more from the guys behind, and keep on closing the distance to the cars ahead.