Joo tuskinpa siellä mitään radikaalia on Lotuksella keksitty. Eiköhän nämä kehitykset ole ihan sitä normaalia mitä muutenkin kauden aikana tapahtuu. Jos jollekin radalle onnistuu parantamaan muutaman kympän niin hyvä niin, mutta eipä tässä enää mitään loikkaa keskikastiin tehdä. Ensi kauden autosta ehkä odottaisin jonkunlaista parannusta, koska se on kuitenkin jo toinen Lotuksen itsensä suunnittelema auto ja jotain hedelmää vois olettaa kehityksen kehittymisen tuottavan. Mutta en edelleenkään näe mitään syytä, miksi ne olisivat vahvasti keskikastissa. Williamsi parantaa uusilla moottoreilla, ja tuskinpa Williamsi tai Toro Rosso mihinkään suureen notkahdukseen auton suunnitteluissaan sortuvat. Jos ero kapenee, ja keskikastin kanssa kisaaminen helpottuu, niin hyvä niin.Mike Gascoyne sanoi siis tuossa aiemmin mainitussa Autosportin haastattelussa Team Lotuksen pyrkivän kaventamaan eroa Williamsiin ja Toro Rossoon Singaporen osakilpailuun suunnitellulla aerodynamiikkapäivityksellään. Toisaalta Gascoyne myös kertoi Lotuksen keskittävän kesätauon päätyttyä tuulitunnelin käyttönsä ensi kauden auton kehittämiseen.
Olisihan se tietysti hauskaa, jos Team Lotus saisi Singaporessa sen Gascoynen arvioiman puolen sekunnin vauhtilisäyksen kierrosta kohti. Sellainen merkittävä parannus vakuuttaisi tallin insinöörien osaamisesta heikosti toimineen keväällä Barcelonan osakilpailuun tulleen diffuusoripäivityksen jälkeen ja puhaltaisi lisää optimismia purjeisiin ensi vuotta ajatellen, mutta Williamsin ja Toro Rosson tavoittamiseen ei puolen sekunnin parannus riitä.
Rubens Barrichello taas tarinoi hiljattain James Allenille, että Williamsilta poistuva Sam Michael jatkaa vielä työtään Williamsin tämänvuotisen auton parantamiseksi, samaan aikaan kun uusi tekninen johtaja Mike Coughlan keskittyy ensi vuoden auton suunnitteluun. Ja nyt Sebastien Buemi on vakuuttanut Autosportille, että myös Toro Rosso jatkaa edelleen tämänvuotisen autonsa kehittämistä.
Kun siis vaikuttaa siltä, että lähimpänä edessäpäin olevat tallitkin parantavat vielä vauhtiaan, niin Team Lotuksen mahdollisuudet napata pistesijoituksia loppukaudella tuntuvat aika heiveröisiltä. Päätavoitteena lieneekin nyt valmistajien kymmenennen sijan varmistaminen, koska kahdesta perättäisestä kymmenennestä sijasta saa ilmeisesti varsin mukavan rahapalkkion ensi kauden budjettia pönkittämään.
Lotus oli viime kaudella 10. ja on tälläkin kaudella, ellei joko HRT tai Virgin saa onnenkatamoista. Yhdeksän vanhan tallin joukkoon sotkeutuminen vaatiikin jo sitten tason nousua (Williamsin ohittaminen edellyttää vahintään 5 pistettä).Jos viime kaudella oltiin sijalla 12 (jos muistan oikein) hyvällä tuurilla, niin kyllähän tällä kaudella samanmoisella tuurilla on vielä mahkut sijalle 10, mutta toki se vaatii todennäköisesti muutakin kuin Lotuksen omaa vauhtia. Tai ehkä täysi sadeviikonloppu voisi auttaa yksinäänkin. Ajoihan Heikki Unkarissa sateella ihan samaa kyytiä Williamsin ja FI:n kanssa muistaakseni...
Noiden kierrosaikojen vertailu on aika hankalaa. Kumminkin myöhemmissä sessioissa rata on paremmassa kunnossa. Toisaalta ekassa sessiossa kärkitallit eivät käytä pehmeitä renkaita.Pieni tilastollinen katsaus Lotuksen kehitykseen.
Aika-ajoissa Lotus on ollut keskimäärin 4,4 sekuntia Red Bullia perässä (laskettu tallien nopeampien kuljettajien ajoista sessiosta välittämättä), mikä on 0,2 sekuntia enemmän kuin viime vuoden keskiarvo. Toisaalta kun kaikki muutkin tallit ovat jääneet RB:stä, niin suoritus ei ole niin huono kuin voisi numeroita tuijottamalla luulla. Jos vertaa keskikastin talleista vaikkapa Toro Rossoon, niin ero on kaventunut 0,6 sekuntia.
Kisojen nopeimmat kierrokset ovat vähän epäluotettava vertailukohta rengastaktiikoista johtuen, mutta niissä Lotus on kaventanut eroa Red Bulliin 0,7 sekuntia. Toro Rossoa talli taasen on ottanut keskiarvoissa kiinni jopa 1,4 sekuntia. Eteenpäin ollaan siis menty.
Jotta asiaan saisi vähän perspektiiviä, niin kannattaa myös ihmetellä kohtalontovereiden Virginin ja HRT:n menoa. Etumatkaa Neitsyisiin on tullut aika-ajoissa 0,8s ja kisoissa peräti 1,4s lisää. Espanjan Ihmeet ovat jääneet Lotuksesta aikiksessa keskimäärin 0,7 sekuntia enemmän kuin viime vuonna, ja kisoissa 0,9 sekuntia.
Ainakin sekunti pitäisi vielä saada keskikastin talleja kiinni, ennen kuin voidaan alkaa haaveilemaan niiden kunnollisesta haastamisesta. Suunta on kumminkin oikea, joten jos talven aikana talli saa loihdittua aerodynamiikan parempaan kuosiin ja iskee kerssin autoon, niin saattavat Jarno ja Heikki päästä pois ei-kenenkään-maalta ajamaan muita vastaan kilpaa.
Totta, mutta hyvää työtä Joppelta silti. Tuollaisella laajemmalla katsannalla on jotain nähtävissä, kuten Joppe on luvuista kaivanutkin. Toki tämmöisissä luvuissa olisi hyvä tietää hajonnat myös. Jos hajonta on saadun eron suuruinen, niin sit vertailu on vaikeaa...Noiden kierrosaikojen vertailu on aika hankalaa. Kumminkin myöhemmissä sessioissa rata on paremmassa kunnossa. Toisaalta ekassa sessiossa kärkitallit eivät käytä pehmeitä renkaita.
Fernandes kertoo F1-tallinsa muuttavan ensi vuonna Hinghamista Silverstoneen."I always had a problem with 'Am I really Team Lotus?' because there's a big question mark on that," conceded Fernandes.
"You can't have a name and not monetise it. So we will have to wait and see ... I don't think this is healthy for anyone, having Lotus Renault and Team Lotus.
"I've always had the door open and there could be a win-win for everybody."
Fernandes ei tunne tarvetta vaihtaa F1-tallinsa kuskeja, vaan katsoo nykyisten kuskien ansaitsevan paremman auton ensi kaudeksi.Team Lotus are based at Hingham in eastern England, far from the other British-based teams who are mostly clustered in the centre within easy reach of the British Grand Prix circuit at Silverstone.
That has made it harder to recruit top staff reluctant to uproot their families.
Silverstone is eager to attract motorsport businesses to its hi-tech development and Fernandes said his team would definitely be on the move.
"The perfect scenario would be for the cars to leave for Australia (the opening race in March 2012) and come back to a new home," he said.
"There's no two ways about it. But Hingham will always be there because we've got composites, we will be developing a technology and engineering division."
Jos ensi kaudella ei tapahdu Fernandesin odottamaa kilpailukyvyn parannusta, niin vikaa aletaan etsiä tallin henkilökunnasta, alkaen johtajista."I asked Mike and everyone on the pitwall today 'ok guys, this time next year where are we going to be in qualifying? Put your money where your mouth is.
"The consensus was 14th, 15th with one saying maybe ninth. I think the reality is 14th/15th which would be a good step up."
"Mike would be the first to say if he doesn't produce a car that's in the middle of the pack next year, having been given all the tools ... I honestly think he's done a fantastic job to get us to where we are but next year is the year where everyone's head is on the block."
Vuoden verran jatkoaikaa siis Trullille Fernandesin F1-tallissa.Here's some good news to start the morning of the Italian Grand Prix - Jarno Trulli has extended his contract with Team Lotus.
Tuotahan Fernandez jo aiemmin sepitti ja mahdollisesti itse ei ole tallipäälikön roolissa useita vuosia vaan itsee siihen pätevän seuraajan.Jos ensi kaudella ei tapahdu Fernandesin odottamaa kilpailukyvyn parannusta, niin vikaa aletaan etsiä tallin henkilökunnasta, alkaen johtajista.
Uskon, että Kovalainenkin jatkaa Lotuksella. Olisiko niin, että Kovalainen katsoo vielä muitakin talleja. Jos niillä ei ole tarjota mitään, jää Lotukselle. Kuulostaisi Lotuksen kannalta epäuskottavalta korvata nopeampi kuljettaja jollain maksukuskilla. Kyllä se Trulli olisi ollut siinä tilanteessa, olettaen tietysti että Team Lotuksen johdolla on jotain logiikka teamin johtamisessa.Vuoden verran jatkoaikaa siis Trullille Fernandesin F1-tallissa.