Mike Gascoyne on kertonut
Autosport-sivustolle, ettei hän ole huolissaan nykyisen pestinsä jatkumisesta, koska hänellä on monta hyvää syytä uskoa johtamansa tallin olevan selvästi kilpailukykyisempi ensi kaudella.
Ensi kaudella tallin auto on ensimmäistä kertaa parannettu versio edellisen kauden mallista, joten insinöörit voivat keskittyä perusasioiden toimintakuntoon saamisen sijasta vauhdin lisäämiseen. Ensi vuoden autoa suunnittelee Mark Smithin johdolla huomattavasti isompi suunnittelutiimi kuin tämänvuotista autoa ja Williamsilta vuokrattu tuulitunneli kaksinkertaistaa käytössä olevan tuulitunneliajan. Gascoyne katsoo tallillaan olevan nyt samantasoiset autonkehitysresurssit kuin Williamsilla ja Toro Rossolla, joten tavoitteena on näiden kahden tallin päihittäminen. Gascoyne lupaa myös lähiviikoiksi lisää tiedotuksia tallin tulevaisuuden kannalta myönteisistä uutisista.
Huhuissa on ennakoitu Team Lotuksen olevan luopumassa nykyisestä nimestään, mikä lopettaisi pitkään jatkuneet ja sponsoreita vieraannuttaneet riidat Lotus-nimen käytöstä sekä mahdollistaisi tallin nimen hyödyntämisen muidenkin Fernandesin bisnesten yhteydessä. Team Lotus -nimen käyttöoikeudet on rajattu yksinomaisesti F1-sarjaan. Mikäli talli vaihtaa nimeään, niin siitä tiedotetaan varmastikin lähiaikoina. Ja jos Fernandesin talli on onnistunut nappaamaan jonkun tunnetun suunnittelijan, niin siitäkin saattaa olla tulossa tiedotus. Joka tapauksessa talli on värvännyt viime aikoina lisää suunnittelijoita, kuten Gascoyne toteaa haastattelussaan. Tähän liittyen tallin on myös huhuttu siirtävän tehtaansa ensi vuonna lähemmäksi Silverstonea, koska päteviä suunnittelijoita on vaikeaa houkutella muuttamaan Norfolkin maaseudulla sijaitsevaan Hinghamiin.
Team Lotus on aiemmin tiedottanut tuovansa vajaan kahden viikon päästä järjestettävään Singaporen osakilpailuun kauden 2011 viimeisen merkittävän päivityspakettinsa. Tämän päivityksen on ennakoitu parantavan auton vauhtia puoli sekuntia kierrosta kohti. Italian osakilpailussa Heikki Kovalainen oli ruutulipun heiluessa 37 sekuntia Barrichelloa ja 53 sekuntia Maldonadoa (65s Buemia, 76s Sennaa, 77s Di Restaa, 80s Alguersuaria) jäljessä, mutta 50 sekuntia Glockia edellä. Kun Monzassa ajettiin 53 kierrosta, niin Lotus oli kisavauhdiltaan noin sekunnin kierroksella Williamsia hitaampi ja sekunnin Virginiä nopeampi. Jos ero eteenpäin kapenee Singaporessa samaan aikaan kun ero taaksepäin kasvaa, niin sehän viittaisi Lotuksen päivitysten toimivan -- mikä puolestaan lisäisi luottamusta siihen, että tallin suunnittelijat osaavat rakentaa ensi kaudeksi nopeamman auton.